2017-06-08, 19:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Möjligen är jag okänslig för nyanser. Men jag uppfattade inte alls DJ:s ord som avståndstagande. Mer som en markering av att varken han eller Sjöberg hade någon egentlig insideskunskap i det läget. Bara en förståelse av eller aning om att något var fel under ytan.
Tonläget, skrev jag. Jag tipsar om att lyssna på tonen i Josefssons röst just där. "Men jag hade ju inte räknat med att han skulle vara så fruktansvärt ihärdig..."
- Som om Josefsson går i försvarsposition. En månad tidigare var han rasande (i P1 Medierna) på DN för att de snott hans scoop. Här hade han lugnat ner sig och tyckte DN's artikelserie gynnat SVT/Josefsson.

Som om Josefsson vill förekomma något genom att visa att Sjöberg har sin agenda, blanda inte in mig där. Eller kanske är det bara Josefssons dramatiska sinne som gör det "fruktansvärt".

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Pappan var tvungen att skriva ner det poliserna ville han skulle skriva ner annars skulle han inte få träffa sina barn. Poliserna förbjöd nämligen honom att träffa dem under en tid. Fattar du inte att då gör han vad som helst för att få träffa dem igen?
Polisen har inte sådana befogenheter. Det är nånting som är oberättat här. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-06-08, 20:15
Medlem
Svensken i gemen är grymt auktoritetstroende - och värjer sig rent reflexmässigt mot sådana tankegångar som du här torgför. RS kunde mkt väl köra "ett syndabocksnummer" med gossarna - och ha en god chans att också komma undan med det.
Ungefär så illa är det.
Citat:
Ursprungligen postat av Lenette77
Det här blir bara allt olustigare tycker jag, tänk om det inte bara var korkade poliser som trodde sig lösa fallet Kevin? Tänk om RS medvetet mörkade valda delar av utredningen? Ignorerade alibina från värdfamiljen. Trakasserade knäckta föräldrar och fick dem att gå med på polisens påståenden? Visade SÅC valda delar av förhören?? Te x "dagboken" och medvetet satte dit två oskyldiga barn, den äldsta hade inte ens börjat första klass. Kunde inte värja sig, blev ett lätt byte. Barnpsykologerna som skulle värna om barnens välbefinnande, teg stilla. Hua vad otäckt , så illa kan det väl ej vara.. Eller ??
Citera
2017-06-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

"Pappan skickade dessutom sina egna anteckningar till mig, sextio sidor om vad barnen berättat för honom om vilka som dödade Kevin och vilka som flyttade kroppen."

I dokumentären säger pappan att han aldrig trott det va sönerna, Varför skickar han då in 60 (!) sidor som förstärker deras skuld ännu mer?

Det gör han inte. Han kommer in med en historia som dels inte stämmer med det polisen påstår sig ha fått fram. Dels skulle ha rentvått pojkarna om den hade varit sant.
Citera
2017-06-08, 20:37
Medlem
Citat:
Vi har redan förstått att du tycker att SÅC är en viktig källa till fakta. Vi andra som har lite mer innanför pannbenet kan se att han är en pajas, en trolleriprofessor, en lögnare och en psykopat.

Pappan var tvungen att skriva ner det poliserna ville han skulle skriva ner annars skulle han inte få träffa sina barn. Poliserna förbjöd nämligen honom att träffa dem under en tid. Fattar du inte att då gör han vad som helst för att få träffa dem igen?

Rättsläkaren har redan uttalat sig om våldet mot Kevins hals och har uteslutit en 5-åring och en 7-åring för att de inte skulle klara av det.

Själv blir jag mer och mer övertygad om att Kevin inte mördades, utan att han råkade ut för en olycka. Han ville väl leka på lastpallen och eftersom den låg i vattnet har den med största sannolikhet varit väldigt hal. Kevin ramlar och slår i halsen mot lastpallen.

Edit: Länk.

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt?start=auto

Har svårt att se att SÅC skulle ljuga ihop allt det där. Men fortsätt tro på superjournalisten dan som anser alla har fel och han rätt, för det är bara han som kan läsa förundersökningen "rätt". Pfft
Citera
2017-06-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Svensken i gemen är grymt auktoritetstroende - och värjer sig rent reflexmässigt mot sådana tankegångar som du här torgför. RS kunde mkt väl köra "ett syndabocksnummer" med gossarna - och ha en god chans att också komma undan med det.
Ungefär så illa är det.
Ser inte bättre ut, hoppas bröderna får ett stort skadestånd. En offentlig ursäkt från RS är väl att hoppas på för mycket ..?
Citera
2017-06-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Har svårt att se att SÅC skulle ljuga ihop allt det där. Men fortsätt tro på superjournalisten dan som anser alla har fel och han rätt, för det är bara han som kan läsa förundersökningen "rätt". Pfft

Du behöver inte oroa dig. Juristerna kommer lusläsa förundersökningen och kommer komma fram till samma sak som Dan, allt medan du sitter och runkar till SÅC lögner.
Citera
2017-06-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino

Titta på detta klipp, de visar direkt från polisutredningen att SÅC ljuger rakt av

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt?start=auto

Det här bevisar att du har fel. Till och med jag när jag får se vad SÅC sagt i utredningen och vad han har styrt kan se att DJ har rätt, DJ har helt gått efter vad utredningen visar, det står svart på vitt vad SÅC sysslat med och han satt i TV 2017 och ljög rakt av.
Citera
2017-06-08, 22:17
Medlem
Citat:
Varför tror du det? Nej, Christian var inte på platsen när Kevin dog. Kevin sågs levande vid 18-tiden och då satt Christian i en bil på väg till fiskeplatsen.

https://www.svtplay.se/klipp/14020556/uppgifterna-som-kevinutredningen-valde-att-bortse-ifran

Detta sammandrag tydliggör alibit bättre än vad det gjorde i dokumentären, detta är 100% klockrent alibi, ingen tingsrätt i världen eller domstol hade bortsett från detta och ansett att bröderna kunnat utföra mordet.

Det är ju precis vad jag sagt hela tiden om tidpunkterna i fallet, jag hade fel på en punkt, de var på macken 17.58 inte kl 18.00-18.10 som jag tippade på i tidigare sammanställningar av tidskronologin.

De gick in tidigt innan de åkte för att några tonåringar kört sönder deras sladdbana, och då handlar tidpunkten om 17.30-17.40, 17.50-17.55 åkte dom från området för fisketuren, kanske något senare, men 17.58 var de bevisligen på macken och Christian var i den besökande familjens bil vid detta tillfälle.

Där blev marginalerna ännu sämre för mordet, 17.30 sågs Kevin sista gången och då var bröderna på väg att gå in i lägenheten redan.

Allt visar att Kevin dog mellan 18.00-19.00 och då var bröderna på fisketur, Case Closed.
Citera
2017-06-08, 22:32
Medlem
Så pojkarna har inte bara alibi utan befinner sig alltså inte ens i området. Men det sjukaste är ju att inte någon av de vuxna som hör de hjärtskärrande skriken går ner till sjön och kollar vad som händer? Det var väl någon kvinna som åkte runt i bil men resten då? Kontaktade inte ens polisen? Är man så rädd kan man väl gå ihop med grannen? Kanske hade man tom kunnat rädda Kevin? Lågt civilkurage, kanske behövs en lag?
Citera
2017-06-08, 22:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det gör han inte. Han kommer in med en historia som dels inte stämmer med det polisen påstår sig ha fått fram. Dels skulle ha rentvått pojkarna om den hade varit sant.

Nu vet jag inte hur du har lyckats "citera" mig om få med något som jag inte har skrivit...
Citera
2017-06-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Detta sammandrag tydliggör alibit bättre än vad det gjorde i dokumentären, detta är 100% klockrent alibi, ingen tingsrätt i världen eller domstol hade bortsett från detta och ansett att bröderna kunnat utföra mordet.

Det är ju precis vad jag sagt hela tiden om tidpunkterna i fallet, jag hade fel på en punkt, de var på macken 17.58 inte kl 18.00-18.10 som jag tippade på i tidigare sammanställningar av tidskronologin.

De gick in tidigt innan de åkte för att några tonåringar kört sönder deras sladdbana, och då handlar tidpunkten om 17.30-17.40, 17.50-17.55 åkte dom från området för fisketuren, kanske något senare, men 17.58 var de bevisligen på macken och Christian var i den besökande familjens bil vid detta tillfälle.

Där blev marginalerna ännu sämre för mordet, 17.30 sågs Kevin sista gången och då var bröderna på väg att gå in i lägenheten redan.

Allt visar att Kevin dog mellan 18.00-19.00 och då var bröderna på fisketur, Case Closed.

I klippet säger man ju att flera vittnen sett Kevin kl 18 så 17.30 för sista observationen stämmer väl inte?
Citera
2017-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu vet jag inte hur du har lyckats "citera" mig om få med något som jag inte har skrivit...
Ja det vete tusan. Det är ju Salzalino som skall citeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in