Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Jovisst, och det var mitt svar på din fråga om hur jag som 'karaktärsvittne' i ett tänkt scenario skulle uttrycka mig 'framför domarna om brödernas karaktär'.
Mitt svar var alltså menat som just en 'retorisk fråga' -- jag menade alltså att avvisa frågeställningen som irrelevant.
Lite lustigt tycker jag ändå att det är att du avslutar detta inlägg med en mycket snarlik fråga till den som 'polemiken' du och jag haft, är sprungen ur.
Jag har inte menat att vara otrevlig mot dig heller.
Med formuleringen 'bättre spår' nu ersatt med 'omständigheter', skulle jag gärna höra vad du tror blev Kevins öde?
Jag skall ge dig det att jag inte är helt lätt att debattera mot. När jag frågar hur du skulle uttrycka dig 'framför domarna om brödernas karaktär' menar jag inte såsom karaktärsvittne, då hade jag skrivit det. Formuleringen grundar sig på din distinktion mellan debattforum och domstolen som legalt forum. Du menar att du skulle uttrycka dig annorlunda. Jag frågar så att säga, hur? Det vore konstigt om du avvisar något som irrelevant då du själv bestämt hävdar att det finns olikheter.
Det är inte ovanligt att ovana vittnen fäller omdömen om parterna i stället för att vittna om omständigheter och kan leda till att domare börjar ställa frågor till vittnet. Inte för att korrigera utan för att utröna vad som ligger bakom det negativa eller positiva personomdömet som fälls. Allt är inte svart och vitt. Domarna vill att vittnena skall kunna "tala fritt ur hjärtat" och får väl då ta sådana utflykter på ett balanserat sätt. Ett omdöme kan grunda sig i en faktisk omständighet som domarna kan pröva.
Tyvärr är jag sådan att jag inte ens uppfattar om någon är trevlig mot mig ens, än mindre otrevlig.
Om du byter ut "bättre spår" mot omständigheter flyttar du fokus från det subjektiva rekvisit et till det objektiva rekvisitet vilket jag tidigare efterlyst.
För att inte hamna i missförstånd skall jag låna lite från Expressen.
Åtta punkter – för och
emot brödernas skuld
Expressen har två underrubriker och jag tycker att det fattas en som jag lägger till.
Detta talar för att pojkarna gjort det
Detta talar för att pojkarna inte gjort det
Detta talar för att det finns
en rimlig alternativ möjlighet.
Det är den sistnämnda som försvarsadvokaten har som sista försvarslinje mot åklagaren.
Vilka omständigheter som talar för och emot kan diskuteras hur länge som helst och som exempel kan vi ta frågan om alibi vilket är en antingen eller fråga. Motdraget blir att ifrågasätta trovärdigheten hos den som ger alibit och "it goes on and on".
Det jag skulle inrikta mig på vore en alternativ GM som hade en rimlig möjlighet att vara på plats. Alltså inte bara sakna alibi. Där finns en möjlighet att lösa fallet fast jag tror att en sådan infallsvinkel i massmedias tappning enbart skulle bli en fråga om brödernas möjlighet att avföras från utredningen och inte en fråga om GM.
Tyvärr ser jag inte i nuvarande offentliga material, dvs den mindre mängd jag sett, någon lösning av mordet. I den delen av utredningsmaterialet som inte är offentligt finns säkert uppgifter som bröderna nu haft insyn i och som både kan lösa mordet och avföra bröderna från utredningen. Annars hade de inte begärt att förundersökningen skall öppnas. Det vore oförnuftigt.