2017-05-23, 01:01
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Vad säger panelen om Dan Josefssons uttalanden om Rolf Sandberg?

http://goranlambertz.se/jag-anklagar/

Många lögner blir det. När killen som våldtog treåringen kom på tal så hävdade han att det bara var bröderna som dödat Kevin, att de inte sagt något om en tredje person.

Fartblind.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-23 kl. 01:04.
Citera
2017-05-23, 01:07
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Intressant text av skribent på GP.

Malin Lernfelt

"En av de första lektionerna på jag hade på journalisthögskolan en gång i tidernas begynnelse handlade om ett fall med ett barn där media skapade ett drev mot polis, socialtjänst och andra myndigheter och alla sprang åt samma håll och agerade domstol vilket ledde till att trycket blev så hårt att "rättvisa" skipades. Sen gick det en kort tid och barnet avled just på grund av denna "rättvisa" eftersom sanningen inte riktigt varit de som mediedrevet målat upp...

Jag tänker mycket på det där nu när jag sett Dan Josefssons inlagor i Kevin-fallet. För det är vad de är. Inlagor. Josefsson väljer att lyfta fram vissa saker och utelämna annat i syfte att berätta de utpekande pojkarnas berättelse och bygga en "Making a murderer"-historia. Han är oerhört bra på det han gör, dramaturgiskt har hans team gjort ett lysande jobb. Men jag kan inte hjälpa att det skaver. Tvärsäkerheten. Dumförklaradet av i princip alla som deltog i Kevin-utredningen. Och den medvetna bristen på följdfrågor som gång på gång blir uppenbar.
Även jag gråter av obehag när jag ser utfrågningen av barnen. Sista avsnittet var jag tvungen att stänga av flera gånger eftersom det var allt för jobbigt att se.
Men. Jag är samtidigt medveten om att jag inte har hela bilden. Och att det är precis sorg, hopplöshet, obehag och ilska Josefsson vill få mig att känna.
Jag tycker att det är rätt otäckt att så många uppfattar det Dan Josefsson säger/berättar (och som är pojkarnas och deras familjs version av idag) som en absolut sanning. Det skrämmer mig hur det lett till att människor i såväl traditionella (Expressen är ett undantag som faktiskt lyft fram sådant som Josefsson utelämnat och problematiserar den svartvita bilden) som sociala medier springer fort åt det håll han pekar och agerar både jury och domare.

Vi som läst DN eller sett på SVT vet inte hela sanningen. Det är naturligtvis utmärkt att fallet granskas av duktiga journalister och att det lett till att förundersökningen tas upp igen eftersom det uppenbarligen finns brister i ärendet. Förhoppningsvis kan rättsystemet reda ut i alla fall de flesta av frågetecknen. Ingen förtjänar att få skulden för ett brott man inte begått.
Men tills att man gjort det bör vi andra kanske vänta med att springa i drevet och slå på stora trumman...."

Lernfelt blir genom sin dumhet en ytterst obehaglig skribent.

Om hon tänkte efter en sekund och såg bortom pressen som polisen utsatte R, C och resten av familjen för, vilket hon tydligen knappt klarade av att konfronteras med, och istället fokuserar på vilka påståenden och frågor polisen ställde i de sista förhören, så klarnar bilden om hur illa ställt det var med utredningen. Funderar man över "hela bilden" eller liknande så räcker det faktiskt att vända sig dit direkt. Men tyvärr är det för mycket begärt av en massmänniska som Lernfelt.
Citera
2017-05-23, 01:08
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Att han var alldeles för snäll i sin beskrivning av RS.
Citera
2017-05-23, 01:20
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Intressant text av skribent på GP.

Malin Lernfelt

"En av de första lektionerna på jag hade på journalisthögskolan en gång i tidernas begynnelse handlade om ett fall med ett barn där media skapade ett drev mot polis, socialtjänst och andra myndigheter och alla sprang åt samma håll och agerade domstol vilket ledde till att trycket blev så hårt att "rättvisa" skipades. Sen gick det en kort tid och barnet avled just på grund av denna "rättvisa" eftersom sanningen inte riktigt varit de som mediedrevet målat upp...

Jag tänker mycket på det där nu när jag sett Dan Josefssons inlagor i Kevin-fallet. För det är vad de är. Inlagor. Josefsson väljer att lyfta fram vissa saker och utelämna annat i syfte att berätta de utpekande pojkarnas berättelse och bygga en "Making a murderer"-historia. Han är oerhört bra på det han gör, dramaturgiskt har hans team gjort ett lysande jobb. Men jag kan inte hjälpa att det skaver. Tvärsäkerheten. Dumförklaradet av i princip alla som deltog i Kevin-utredningen. Och den medvetna bristen på följdfrågor som gång på gång blir uppenbar.
Även jag gråter av obehag när jag ser utfrågningen av barnen. Sista avsnittet var jag tvungen att stänga av flera gånger eftersom det var allt för jobbigt att se.
Men. Jag är samtidigt medveten om att jag inte har hela bilden. Och att det är precis sorg, hopplöshet, obehag och ilska Josefsson vill få mig att känna.
Jag tycker att det är rätt otäckt att så många uppfattar det Dan Josefsson säger/berättar (och som är pojkarnas och deras familjs version av idag) som en absolut sanning. Det skrämmer mig hur det lett till att människor i såväl traditionella (Expressen är ett undantag som faktiskt lyft fram sådant som Josefsson utelämnat och problematiserar den svartvita bilden) som sociala medier springer fort åt det håll han pekar och agerar både jury och domare.

Vi som läst DN eller sett på SVT vet inte hela sanningen. Det är naturligtvis utmärkt att fallet granskas av duktiga journalister och att det lett till att förundersökningen tas upp igen eftersom det uppenbarligen finns brister i ärendet. Förhoppningsvis kan rättsystemet reda ut i alla fall de flesta av frågetecknen. Ingen förtjänar att få skulden för ett brott man inte begått.
Men tills att man gjort det bör vi andra kanske vänta med att springa i drevet och slå på stora trumman...."
Det obehagliga är inte att vi som sett på tv inte har hela sanningen, det obehagliga är att poliserna och psykologerna inte inser att de inte ser hela bilden. De tog sig inte tid till någon eftertanke utan förstörde alla möjligheter att få fram en sann bild av vad som hände med Kevin.
Citera
2017-05-23, 01:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men dom fick tag i honom, han förhördes och dom var t om ute och fiskade med honom och försökte få honom att prata.
Men de lyckades inte få ner honom i stolen. Antingen fick de inget vettigt ur honom just för att han var störd eller så passade han inte in i bilden av vad de redan övertygat sig om hade hänt. Jag ryser ändå när jag tänker på hur ett redan försvagat barn med trauman skulle klarar de förhören. Lämnades några skor till polisen?
Citera
2017-05-23, 01:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Nej det gör hon inte. Helt annat jobb inom kommunen. Framgår på hennes fb. Annelie S. Men jag har ju ingen aning om de båda var bekanta redan -98. Eller om Vickerfålt bodde i Arvika då. Kanske bara en slump att de är facebookvänner.
Nej jag vet inte heller var M Vickerf*lt bodde -98, hans domar är från en bra bit in på 2000-talet. Men det gemensamma för de två offren som utsattes för synnerligen hänsynslöshet var att det var 3- åringar från Arvika. Det är inte så vanligt med så unga pedofiloffer. Och i Arvika.
Citera
2017-05-23, 02:08
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men de lyckades inte få ner honom i stolen. Antingen fick de inget vettigt ur honom just för att han var störd eller så passade han inte in i bilden av vad de redan övertygat sig om hade hänt. Jag ryser ändå när jag tänker på hur ett redan försvagat barn med trauman skulle klarar de förhören. Lämnades några skor till polisen?

Ja. Tolvåringen berättade för de andra barnen att han funnit Kevins skor och de berättade för polisen.

Sannolikheten att de ska finnas kvar är nog försvinnande liten.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-23 kl. 02:13.
Citera
2017-05-23, 02:11
Medlem
p.norths avatar
Olagliga avlyssningen som M och M utsatte sig för. När skede det? Poliserna måste ha trott att det var dom som låg bakom K, verkligen. Vilken press R.S måste ha haft när det inte gav nåt, skulle jag tro.
Citera
2017-05-23, 02:46
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Olagliga avlyssningen som M och M utsatte sig för. När skede det? Poliserna måste ha trott att det var dom som låg bakom K, verkligen. Vilken press R.S måste ha haft när det inte gav nåt, skulle jag tro.

De var då huvudmisstänkta och när de var på förhör såg poliserna till att de skymtade varandra så visste de att de skulle ringa varandra när de kom hem.

Det sägs i dokumentären i vilket skede det var.
Citera
2017-05-23, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Varför skall han säga att de har erkänt? Utredningen har ju inte fokus på att få detta till domstol, utan att få ett avslut. Att inte behöva leta efter några fler gärningsmän. Målet är ju inte att dra bröderna till domstol.

Jag är inte övertygad om att ett erkännande var målet ens, utan en berättelse som stämmer bäst i förhållande till all information och desinformation som förekommer i utredningen.

Vet ett litet barn skillnaden på berätta och erkänna egentligen?
Eftersom han får frågan.
Citera
2017-05-23, 07:51
Medlem
Citat:

Jag tycker att Dan är för snäll.
Citera
2017-05-23, 09:05
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tror inte att det stämmer att det bara är bröderna som "sett nåt".
Som jag fattat GW så var det flera som hade sett den person GW anser är mest trolig GM, tillsammans med Kevin den dagen.

Har en känsla av, att allt alla andra sa, avfärdades som hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in