2017-06-08, 19:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Trickfilm fanns även på 60/70 talet. Det är inga större problem att bygga en miljö i studio och producera det film och bildmaterial vi har från månen

^^

Vad har trickfilm att göra med det jag skrev? Mitt inlägg handlade inte alls om det, utan av vad man kan säga om Apolloprogrammet som berättelse.

Men när vi är inne på trickfilm, har du sett någon av NASAs egna filmer om simuleringar? Astronauterna är mycket tydligt fastsatta i massa hjälputrustning, vilket de på månen inte är. Vidare visar uträkningar kring gravitation på månen, att filmerna inte stämmer med förhållanden på jorden. När saker eller damm skickas upp i luften verkar det heller aldrig påverkas av något. Ifall det är trickfilmer måste dessa således ha filmats i en vakuumkammare.

Så, kan du visa några trickfilmer från omkring 1970, så att man kan jämföra?

Jag lägger till en höjdarrulle här, en tjeckisk från 1970. Den innehåller också brudar... bara en sån sak

https://www.youtube.com/watch?v=Z-Zqglf8Cvs

Det kan vara intressant som en första jämförelse.
Senast redigerad av goseigen 2017-06-08 kl. 19:11.
Citera
2017-06-08, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför anser du att man måste lösa ekvationer när man har tillgång till telemetri som i realtid beskrev förloppet in i minsta detalj?

Har du frågor om hur data insamlades så får du mejla NASA då frågan är aningen OT i denna tråd.
Du förstår väl att dom var tvugns att lösa diffar för att korrigera kursen, eller förstår du inte det?
Citera
2017-06-08, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
^^

Vad har trickfilm att göra med det jag skrev? Mitt inlägg handlade inte alls om det, utan av vad man kan säga om Apolloprogrammet som berättelse.

Men när vi är inne på trickfilm, har du sett någon av NASAs egna filmer om simuleringar? Astronauterna är mycket tydligt fastsatta i massa hjälputrustning, vilket de på månen inte är. Vidare visar uträkningar kring gravitation på månen, att filmerna inte stämmer med förhållanden på jorden. När saker eller damm skickas upp i luften verkar det heller aldrig påverkas av något. Ifall det är trickfilmer måste dessa således ha filmats i en vakuumkammare.

Så, kan du visa några trickfilmer från omkring 1970, så att man kan jämföra?

Jag lägger till en höjdarrulle här, en tjeckisk från 1970. Den innehåller också brudar... bara en sån sak

https://www.youtube.com/watch?v=Z-Zqglf8Cvs

Det kan vara intressant som en första jämförelse.
Kolla in 2001, A Space Odyssey
Citera
2017-06-08, 20:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Kolla in 2001, A Space Odyssey

Japp, den filmen är långt ifrån korrekt i sitt filmande. Ifall Stanley Kubrick hade kört med samma stil i filmande av månlandningarna hade det avslöjats sedan länge.

Tekniken från 2001 är alltså inte tillräcklig.
Citera
2017-06-08, 21:22
Medlem
Citat:
Trickfilm fanns även på 60/70 talet. Det är inga större problem att bygga en miljö i studio och producera det film och bildmaterial vi har från månen

Fanns långt tidigare med.

Grejen är den att trick/photoshop-grejer går hand i hand med tekniken att avslöja. Ungefär samtidigt som man kommer på ett trick så dröjer det inte länge föränn man kommer på hur man skall avslöja det. Ungefär som doping.

Alla "photosopade" bilder ifrån 60/70-talet kan man avslöja idag.
Citera
2017-06-08, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta

Grejen är den att trick/photoshop-grejer går hand i hand med tekniken att avslöja. Ungefär samtidigt som man kommer på ett trick så dröjer det inte länge föränn man kommer på hur man skall avslöja det. Ungefär som doping.

Ettersom jag inte fick svar på min fråga till LaurentiusLusidor så frågar jag dig:
Vilka diffar använde dom när dom korrigerade riktningen?
Citera
2017-06-08, 21:31
Bannlyst
Citat:
Japp, den filmen är långt ifrån korrekt i sitt filmande. Ifall Stanley Kubrick hade kört med samma stil i filmande av månlandningarna hade det avslöjats sedan länge.

Tekniken från 2001 är alltså inte tillräcklig.
Så du tycker filmen när Armstrong hoppar ner är ett under av skärpa och kvalitet och omöjligt att fejka 1969?
Citera
2017-06-08, 21:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Så du tycker filmen när Armstrong hoppar ner är ett under av skärpa och kvalitet och omöjligt att fejka 1969?

Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans. Vill du peka på ett inlägg?
Citera
2017-06-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta

Och poängen är att bilder inte kan användas som bevis, skall man visa något måste man minst ha tekniska förklaringar som håller vetenskapligt
Citera
2017-06-08, 21:51
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans. Vill du peka på ett inlägg?
Ja du skrev att 2001 var för dåligt trickfilmad.
Alltså måste du tycka Neil skuttande var rena Lennart Nilsson-kvalitet.
Citera
2017-06-08, 21:57
Medlem
Citat:
Och poängen är att bilder inte kan användas som bevis, skall man visa något måste man minst ha tekniska förklaringar som håller vetenskapligt

Finns det ziljoner av. Att du inte kan skillnaden på dammsugare och atombomb är inte vårt problem.
Citera
2017-06-08, 22:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja du skrev att 2001 var för dåligt trickfilmad.
Alltså måste du tycka Neil skuttande var rena Lennart Nilsson-kvalitet.

Jag skrev inte att 2001 var dåligt trickfilmad. Visa mig gärna ett inlägg där jag har skrivit så. Vad jag vet var trickfilmningen tvärtom mycket bra. Filmen vann ju också en Oscar för det.

Blir det inte mycket bättre om man som grund för en argumentation faktiskt tar upp det som en annan människa skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in