Citat:
Ursprungligen postat av
femtaliess
Den senaste stolligheten är att han påstår att sagan om ringen är rasistisk och fascistisk. Jag väntar bara på att han skall hitta fascism i Naplle Puh (Christoffer Robin har rasistiska åsikter) och Bamse.
Tänkte just på det ja - Bamse är han vit eller brun ? Brun som hos brunskjortorna i SD ? Eller brun på ett annat plan ? Filifjonkan är det en henvänster, transa, som har konservativa rasistiska åsikter ? Lika bra att Arnstad ställer till med lite bokbål lite här och var, bara för att det behöver rensas ifrån fascistiskt inflytande lite här och var ?
Och varför har vi högertrafik, är det inte lika bra att Arnstad kör sitt eget race, och kör sin egen vänstertrafik. Nu vet jag inte ens om karln har ett körkort ?
Citat:
Ursprungligen postat av
femtaliess
Nästa mål för stollen bör vara Astrid Lindgren. Varken i Lönneberga, Bullerbyn, Saltkråkan samt hos Madicken. Ingen rasifierad person så långs ögat når, inte heller hittar vi någon HBTQ-person. Nazism, Fascism. Här finns uppslag till hans nästa bok.
Säkert, Glöm inte Pippi i Söderhavet, -- lika bra att han också gräver upp Astrid Lindgrens grav och slänger henne på bokbålet han vill ordna ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Demokraturdn
Om han känner till att det en gång funnits järnväg till Sälen, sedan länge nedlagd, så kan han få ett halvt pluspoäng.
Ja, jag såg faktiskt det, men det är väl knappast en sträckning som lämpar sig för dagens tåg vad jag förstår, En ny banvall behöver ju läggas mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vokaal
Ja, varför inte? Han har trots allt läst kursen "Järnvägar, värnplikt och kärnvapen – krig och samhälle efter 1815" på 7,5 hp vid självaste Försvarshögskolan. Den borde väl vara en nog så stabil grund för sagda titel?
Ser fram emot hans utopiska visioner som (pansar)-järnvägsgeneral

- Varför inte att han söker tex tjänst som amiral i Liechtensteins ubåtsflotta på en gång ?
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Vad är det för slavnamn? Som Williams, Brown och Washington, vilka alla är vanliga bland svarta?
Ja precis, somliga historiker hakar ju upp sig på dessa slavrelaterade namn, och uppmanar dessa att byta, men det verkar ju vara många amerikaner som inte bryr sig heller, vad jag förstår. Också en fråga om historierevisionism, fast på det privata planet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Detta är väl ungefär vad man kunde vänta sig av Arnstad. Oerhört förutsägbart och väldigt simpelt. Nån sjunger "Oh jag har en söt flicka i hamnen av Shanghai, hennes hjärta har jag intagit, hennes olivfärgade hy gör mig drucken av vemod och åtrå" -- Arnstad går igång "ah, här har vi kontrasten mellan det 'olivfärgade' andra, som den stolte svenska sjömannen har erövrat, medan vemodet ändå finns kvar för det rasrena svenska i den ariska heimaten." osv, osv.
Alltså det är rena bullshitten rakt igenom, analysen som sådan, Arnstad glömmer att det var närapå det farligaste yrket man kunde ha, var att vara sjöman. Jag tror inte att den svenske sjömannen tänkte på sina ariska gener, sina blåa ögon och sin vithet när han äntrade främmande länders hamnar. Det var mycket farligt att vara sjöman på den tiden. Visserligen kunde yrket ge bra lön, men allting gick oftast åt i de främmande hamnarna, det fanns ju inte banker i samma omfattning som idag. All lön betalades ut i kontanter, sprit och tobak. Någon hemresa kunde man aldrig planera. Även om man mönstrade på ett fartyg så kunde rederiet ändra destinationshamnen så man ändå inte kom hem. Många svenskar var ju borta i åratal innan de återvände, och då oftast nästan helpanka. Att tex hamna i slagsmål och bli rånad på lönen, det var vardagsmat.
Att sen visdiktare romantiserade ett synnerligen slitsamt yrke det är väl typiskt för sin tid då. Till och med var det ju så att det ansågs allmänt vara farligare att vara tex vanlig sjöman än soldat.
Men romantiseringen som tog fart efter WW2 bidrog ju till att den svenska handelsflottan kunde moderniseras och växa ända fram tills slutet på 1970-talet. De svenska rederierna skötte ju sig väl gentemot sina anställda då, med inte alltför långa seglingspass, fackliga avtal mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Däremot skriver han väl ok. Jag sa tidigare att han skrev som en sopa, men då tänkte jag väl mest på den engelska uppsatsen om "the matrices of racism", eller vad det nu var. Den var verkligen mycket dålig. Denna är stilistiskt ok.
Jag håller faktiskt med, svenskan i texten är bra, helt godtagbar. Men när man ska för komplicerade resonemang så bör man hålla i minnet att man gör rätt syftningar. Ibland är det ju vettigt att korta ner meningarna mm, Men här gör Arnstad det hyfsat bra, texten är i alla fall läsbar. Likaså texten om D-Dagen - Sen är ju slutsatserna han drar lite som att han drar fram rasistkortet ur arslet varje gång
--- Jag tycker det borde väl skava där bak hela tiden ? Hur gör han för att behålla rasistkortet där ?
--- Vaxar eller rakar han rövspringan så att det inte trasslar in sig där ?