2017-06-08, 14:24
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
Vad menar Arnstad med länken? Är det Oksanen som är den moderata lokalpolitikern?
Svårt att veta.

Saken med parodikontot @theRealArnstad har tagits upp tidigare i tråden och vad jag kunde se var det Pat*rik Pö*ssi som var "moderatpolitikern". Jag förstår inte riktigt varför stollen drar in Oksanen här.
Citera
2017-06-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Mycket bra inlägg. Tack för det!

Vilka är "vi" och varför ska vi vara tacksamma? Om du menar svenskar var Sovjetunionen faktiskt ett större hot än Tyskland. Om du menar mänskligheten i stort får du nog inse att historien är partisk. Varför skulle en finländare, en est, en lett o.s.v. vara tacksam mot de sovjetiska soldaterna? Problemet med historieskrivningen kring andra världskriget är att det judiska/allierade perspektivet är nästintill allenarådande och att även de som drabbades av sovjetisk aggression tvingas anpassa sig till det.

Sovjetunionen hade åtminstone vettet att avsluta sina krigshandlingar när det var dags. Vilket man knappast kan anklaga Tyskland för. Du har ju alldeles rätt i att Tyskland ersattes av en annan diktatur, men inte riktigt lika hemsk. Jag hade ju förmånen att kunna besöka ÖstEuropa innan murens fall, och någon nöd förekom då inte. Det mesta fungerade, tågen, bussarna mm. Ölen var tex svinbillig, även för tex invånarna själva.

Det som var anmärkningsvärt var att trafiken var mycket glesare i städerna än om man reste omkring i VästEuropa.

Men Sovjetunionen var ju ett fruktansvärt grymt samhälle ändå. En ordning som egentligen var ett kommunistiskt kaos på samma gång.

Nej visst är det mycket som var fel i gamla Sovjet. Reste man omkring där så märkte man inte av så mycket av propaganda och sådant, så på så vis tyckte jag att Väst-Media givit en felaktig bild av ÖstEuropa. Man kunde ju förväntat sig att det var fullt av banderoller och kommunistiska slagord överallt men de fanns bara på vissa platser osv.

Nej så klart att Estland Lettland och Litauen fick ju dra en riktig nitlott utav Sovjet.

Sovjet var ju ett kapitalt misslyckande av episka mått när det gäller misshushållning av resurserna.

Det var också svårt för västländer att handla med Öst helt enkelt för att deras löften inte alltid var att lita på, leveranser uteblev, räkningar betalades inte i tid osv.

Men så var det tydligen generellt sett i Öst, att man tog inte sådana hänsyn i affärsvärlden. Byråkratiska lögner var utbredda, och om folket upptäckte dem så skapade man bara en ny lögn, Ungefär som Arnstad som hittar på en ny lögn om nya fascister då och då när det börjar blåsa snålt och som det passar. Arnstad står ju nu på toppen av sin karriär och på toppen av det antirasistiska bålverket som är byggt för att avvärja fascismen, och tacka fan för att det blivit ensamt däruppe på toppen. Ibland blåser det hårt däruppe, och det är tydligen bara Arnstad som känner dessa vindar

Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Kul att han utser Mannerheim till Nordens största fascist. Mannerheim är en hjälte i Finland. Jag har själv suttit vid marskalkens bord vid esplanaden i Helsingfors (tror det var Savoy men minns inte riktigt). Där serveras marskalkens snaps.

Undrar om inte han nu skitit i det blå skåpet ? De Gaulle är väl nu också en fascist enligt Arnstad eftersom De Gaulle förhandlade med bla Spanien och hade ett visst samarbete. Alltså att Arnstad hittar fascister visst lite överallt, så då kan man ju rakt upp och ner anta att alla föds som fascister, eller hur ?

Vad blir hans nästa uppdrag, utrikespolitisk expert, eller vad ?
Han kan tex lösa Greklands skuldkris genom att påstå att Grekland har ett fascistiskt förflutet, Klappar och klart, typ...

Jag tror nog det är bättre att han ägnar sig enbart åt typ järnvägsbyggande och att analysera Sagan om Ringen - Han är ju en riktig expert sägs det ju
Citera
2017-06-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Sovjetunionen hade åtminstone vettet att avsluta sina krigshandlingar när det var dags. Vilket man knappast kan anklaga Tyskland för. Du har ju alldeles rätt i att Tyskland ersattes av en annan diktatur, men inte riktigt lika hemsk. Jag hade ju förmånen att kunna besöka ÖstEuropa innan murens fall, och någon nöd förekom då inte. Det mesta fungerade, tågen, bussarna mm. Ölen var tex svinbillig, även för tex invånarna själva.

Det som var anmärkningsvärt var att trafiken var mycket glesare i städerna än om man reste omkring i VästEuropa.

Men Sovjetunionen var ju ett fruktansvärt grymt samhälle ändå. En ordning som egentligen var ett kommunistiskt kaos på samma gång.

Nej visst är det mycket som var fel i gamla Sovjet. Reste man omkring där så märkte man inte av så mycket av propaganda och sådant, så på så vis tyckte jag att Väst-Media givit en felaktig bild av ÖstEuropa. Man kunde ju förväntat sig att det var fullt av banderoller och kommunistiska slagord överallt men de fanns bara på vissa platser osv.

Nej så klart att Estland Lettland och Litauen fick ju dra en riktig nitlott utav Sovjet.

Sovjet var ju ett kapitalt misslyckande av episka mått när det gäller misshushållning av resurserna.

Det var också svårt för västländer att handla med Öst helt enkelt för att deras löften inte alltid var att lita på, leveranser uteblev, räkningar betalades inte i tid osv.

Men så var det tydligen generellt sett i Öst, att man tog inte sådana hänsyn i affärsvärlden. Byråkratiska lögner var utbredda, och om folket upptäckte dem så skapade man bara en ny lögn, Ungefär som Arnstad som hittar på en ny lögn om nya fascister då och då när det börjar blåsa snålt och som det passar. Arnstad står ju nu på toppen av sin karriär och på toppen av det antirasistiska bålverket som är byggt för att avvärja fascismen, och tacka fan för att det blivit ensamt däruppe på toppen. Ibland blåser det hårt däruppe, och det är tydligen bara Arnstad som känner dessa vindar

Undrar om inte han nu skitit i det blå skåpet ? De Gaulle är väl nu också en fascist enligt Arnstad eftersom De Gaulle förhandlade med bla Spanien och hade ett visst samarbete. Alltså att Arnstad hittar fascister visst lite överallt, så då kan man ju rakt upp och ner anta att alla föds som fascister, eller hur ?

Vad blir hans nästa uppdrag, utrikespolitisk expert, eller vad ?
Han kan tex lösa Greklands skuldkris genom att påstå att Grekland har ett fascistiskt förflutet, Klappar och klart, typ...

Jag tror nog det är bättre att han ägnar sig enbart åt typ järnvägsbyggande och att analysera Sagan om Ringen - Han är ju en riktig expert sägs det ju

Den senaste stolligheten är att han påstår att sagan om ringen är rasistisk och fascistisk. Jag väntar bara på att han skall hitta fascism i Naplle Puh (Christoffer Robin har rasistiska åsikter) och Bamse.
Citera
2017-06-08, 15:38
Medlem
Om ni orkar, gå in på hans Twitter och fråga om SD verkligen är terrorister och nazister. Ni blir blockade inom 1 minut jag lovar.
Citera
2017-06-08, 16:05
Medlem
NoTruces avatar
Finland borde belägga den där jävla stollen med inreseförbud.
Citera
2017-06-08, 16:27
Medlem
Idag har Henke äntligen erkänt - svart på vitt - att hans definition av fascism är vita människor som känner sig hotade av invandringen:

https://twitter.com/arnstad/status/872800752703610880

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Fascism i praktiken: "Hotet mot det vita folket, homomaffia och ett Sverige i krig – det här är Nya tider";

Fint vore det om han, i relation till detta, uttalar sig om Saudiarabiens offentliga förakt mot terroroffren i London vid deras fotbollsmatch mot Australien.
Citera
2017-06-08, 16:41
Medlem
Vokaals avatar
Citat:
Det är vanligen mycket dyrare att dra järnvägsspår genom fjällterräng än att bygga flygplatser. Den gode och smorde Arnstad som har sådana fina titlar och expert på allt kan numera titulera sig järnvägsbyggare också ? - Vad tycker ni här ? Ska han få titeln järnvägsexpert nu också ?
Ja, varför inte? Han har trots allt läst kursen "Järnvägar, värnplikt och kärnvapen – krig och samhälle efter 1815" på 7,5 hp vid självaste Försvarshögskolan. Den borde väl vara en nog så stabil grund för sagda titel?
Citera
2017-06-08, 16:47
Avslutad
Citat:
Däremot om man nu är ute efter att leta rasism så finns det ju många slavnamn kvar i tex USA, utan att folk tänker på det numera. Ungefär som namngivandet av indelta soldater i Sverige förr, knektnamnen Rask, Stark, osv...

Vad är det för slavnamn? Som Williams, Brown och Washington, vilka alla är vanliga bland svarta?

Ny tweet av Henke:

Citat:
Den 8 november föreläser jag för Evert Taube-sällskapet om sjömansvisor och konstruktionen av svenskhet. En ära!

Uppsatsen finns att läsa här som pdf:

http://www.tricorder.se/wp-content/uploads/Möten-i-monsunen.pdf

Har själv inget intresse av att läsa den, men skummade lite, och detta är typ tesen:

Citat:

Summeras ännu mer programmatiskt ett par sidor senare:

Citat:

Detta är väl ungefär vad man kunde vänta sig av Arnstad. Oerhört förutsägbart och väldigt simpelt. Nån sjunger "Oh jag har en söt flicka i hamnen av Shanghai, hennes hjärta har jag intagit, hennes olivfärgade hy gör mig drucken av vemod och åtrå" -- Arnstad går igång "ah, här har vi kontrasten mellan det 'olivfärgade' andra, som den stolte svenska sjömannen har erövrat, medan vemodet ändå finns kvar för det rasrena svenska i den ariska heimaten." osv, osv. Inte mycket att hänga i julgranen.

Däremot skriver han väl ok. Jag sa tidigare att han skrev som en sopa, men då tänkte jag väl mest på den engelska uppsatsen om "the matrices of racism", eller vad det nu var. Den var verkligen mycket dålig. Denna är stilistiskt ok.

Ungefär 25 sidor. Vet inte riktigt vad det är för kurs. Däremot är det rätt anmärkningsvärt att detta räcker för att han ska landa ett gig med Taube-sällskapet. Tror knappast alla där är så begeistrade över att lyssna på pajasen. Särskilt inte om hans argument kommer att vara att de svenska sjömännen egentligen bara var resande våldtäktsmän och rasister.

Att man skrivit en studentuppsats brukar ju normalt inte räcka för att bli inbjuden att hålla föredrag. Men ok, man kan se honom som en fristående författare, jag ska inte säga att man inte kan skriva historiska böcker bara för att man inte har en akademisk examen. Däremot återstår det för honom att visa att han verkligen kan producera riktig historievetenskap.

"In the Soviet army it takes more courage to retreat than advance." - Josef Stalin
Citera
2017-06-08, 19:04
Medlem
Nästa mål för stollen bör vara Astrid Lindgren. Varken i Lönneberga, Bullerbyn, Saltkråkan samt hos Madicken. Ingen rasifierad person så långs ögat når, inte heller hittar vi någon HBTQ-person. Nazism, Fascism. Här finns uppslag till hans nästa bok.
Senast redigerad av femtaliess 2017-06-08 kl. 19:11. Anledning: felstav
Citera
2017-06-08, 19:17
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Några vilda spånerikommentarer här tidigt på morgonkvisten:

Jo, det ligger mycket i detta du skriver, att han har en fascination av det stalinistiska. Såklart att vi kan ändå vara lite tacksamma över de sovjetiska soldaterna som stred emot Tyskland. Men han gör det av lite tveksamma skäl. Antirasismen är för Arnstad en totalitär åsiktsdiktatur, där det är hans ordvrängande och åsiktsakrobatik som avgör vem som är fascist, rasist, nazist osv.

Hela ordvrängeriet påminner om en godtycklig rättegång under Sovjet-eran, då man kunde få lyssna på vilken som var god kommunist eller inte. Tex i åklagarens anklagelser så framförs det att den skyldige inte varit en "god kommunist", och varvar hela argumentationen med citat av Lenin och Stalin mfl,

Likadant så skulle antagligen Herr Arnstad gärna vilja driva en rättegång emot påstådda fascister, och gärna blanda med lite citat av tex Hitler och Mussolini

Man skulle gärna vilja sätta Herr Arnstad i slummen i Kairo, Manilla, Kabul, Karachi, Dakka, Lagos, Calcutta, New Delhi eller Mumbai utan vare sig pass, kreditkort eller pengar och se hur länge han klarade sig där, innan han blev uppäten av korparna, man kan helt enkelt inte hjälpa alla. Hur mycket ambition man än har.

Hade britterna och amerikanerna inte öppnat en andra front genom D-Dagen så hade väl Östfronten slutat i ett dödläge, Eftersom tyskarna ändå fått brist på olja och drivmedel hur de än hade gjort. Tyskland hade redan sugit ut det bästa, och det fanns inte så mycket kvar.

Dessutom tror jag inte att Tyskland mäktat med att hålla ett så stort område under ockupation.
Så fort Hitlers hälsa hade börjat att vackla så hade nazistimperiet börjat att krackelera.
Men i och med Sovjets intågande och seger i Tyskland så innebar detta 45 år av vanstyre över hela ÖstEuropa.

Henrik Arnstad är mer än lovligt korkad, se här:

Det är vanligen mycket dyrare att dra järnvägsspår genom fjällterräng än att bygga flygplatser. Den gode och smorde Arnstad som har sådana fina titlar och expert på allt kan numera titulera sig järnvägsbyggare också ? - Vad tycker ni här ? Ska han få titeln järnvägsexpert nu också ?

Han om någon borde väl veta att man kan inte dra järnväg där det är alltför krokigt eller branta stigningar, typ... Är det för brant och krokigt så spårar de alltid ur. Men en linbana skulle ju fungera, men gissar på att en sådan blir jävligt dyr, och har ingen större transportkapacitet...

Ingen vill väl heller sitta i en linbana i sex-tolv timmar typ...
Jag tycker minsann att stockholmarna ska var jäkligt glada att isarna smälter på våren annars hade de inte haft någon elström ifrån vattenkraften - Och stockholmarna fått ha typ fotogenlampor på kvällarna istället, Kärnkraft vill de ju inte ha ?

Flyget är faktiskt inte så bränsletörstigt som PK-Media vill påskina, det är jämförbart med att åka minibuss räknat i liter/mil/person, dvs cirka 0,26 liter/mil/person (AirBus) . Såklart att Ernman och Arnstad kan ha två stycken elbilar, en står i Stockholm och en står i tex Falun så kan de ju byta bil där i Falun. Lika bra att de låter nycklarna sitta i i elbilarna för Sverige har ju aldrig varit tryggare enligt Löfve'n, så man behöver inte ens låsa om sig nuförtiden tydligen...

Miljömarödörerna har gärna ett helt omöjligt orealistiskt önsketänkande om järnväg överallt - Varför då ?
Det är Sveriges geografi och långa vintrar som sätter de flesta begränsningarna till vad som är möjligt att bygga järnvägsmässigt, inte ambitionsnivån. Såklart att om MP vill lägga ~ 6 miljarder i 2015 års penningvärde per mil för att bygga järnvägar i fjällterräng (alltså inte bara Sälen, utan samtliga fjällanläggningar). Det är tyvärr sjukt dyrt att borra långa tunnlar, och det har sina miljökonsekvenser som med Hallandsåsens tunnel det också.

Miljöpartisterna borde väl någon gång sitta ner och fundera och fråga sig varför det inte finns järnvägar i bergiga regioner, tex Nepal och Himalaya, istället för att yla om att de ska vi ha ?

Men nu har vi ju universalgeniet Leonardo Henrik da'Arnstad-Vinci så vi får hoppas att han kommer på antigravitationsfarkoster snart...

Om han känner till att det en gång funnits järnväg till Sälen, sedan länge nedlagd, så kan han få ett halvt pluspoäng.
Citera
2017-06-08, 20:44
Medlem
Citat:
Den senaste stolligheten är att han påstår att sagan om ringen är rasistisk och fascistisk. Jag väntar bara på att han skall hitta fascism i Naplle Puh (Christoffer Robin har rasistiska åsikter) och Bamse.

Tänkte just på det ja - Bamse är han vit eller brun ? Brun som hos brunskjortorna i SD ? Eller brun på ett annat plan ? Filifjonkan är det en henvänster, transa, som har konservativa rasistiska åsikter ? Lika bra att Arnstad ställer till med lite bokbål lite här och var, bara för att det behöver rensas ifrån fascistiskt inflytande lite här och var ?

Och varför har vi högertrafik, är det inte lika bra att Arnstad kör sitt eget race, och kör sin egen vänstertrafik. Nu vet jag inte ens om karln har ett körkort ?

Citat:
Nästa mål för stollen bör vara Astrid Lindgren. Varken i Lönneberga, Bullerbyn, Saltkråkan samt hos Madicken. Ingen rasifierad person så långs ögat når, inte heller hittar vi någon HBTQ-person. Nazism, Fascism. Här finns uppslag till hans nästa bok.

Säkert, Glöm inte Pippi i Söderhavet, -- lika bra att han också gräver upp Astrid Lindgrens grav och slänger henne på bokbålet han vill ordna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Om han känner till att det en gång funnits järnväg till Sälen, sedan länge nedlagd, så kan han få ett halvt pluspoäng.

Ja, jag såg faktiskt det, men det är väl knappast en sträckning som lämpar sig för dagens tåg vad jag förstår, En ny banvall behöver ju läggas mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Vokaal
Ja, varför inte? Han har trots allt läst kursen "Järnvägar, värnplikt och kärnvapen – krig och samhälle efter 1815" på 7,5 hp vid självaste Försvarshögskolan. Den borde väl vara en nog så stabil grund för sagda titel?

Ser fram emot hans utopiska visioner som (pansar)-järnvägsgeneral - Varför inte att han söker tex tjänst som amiral i Liechtensteins ubåtsflotta på en gång ?

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vad är det för slavnamn? Som Williams, Brown och Washington, vilka alla är vanliga bland svarta?

Ja precis, somliga historiker hakar ju upp sig på dessa slavrelaterade namn, och uppmanar dessa att byta, men det verkar ju vara många amerikaner som inte bryr sig heller, vad jag förstår. Också en fråga om historierevisionism, fast på det privata planet.

Citat:
Detta är väl ungefär vad man kunde vänta sig av Arnstad. Oerhört förutsägbart och väldigt simpelt. Nån sjunger "Oh jag har en söt flicka i hamnen av Shanghai, hennes hjärta har jag intagit, hennes olivfärgade hy gör mig drucken av vemod och åtrå" -- Arnstad går igång "ah, här har vi kontrasten mellan det 'olivfärgade' andra, som den stolte svenska sjömannen har erövrat, medan vemodet ändå finns kvar för det rasrena svenska i den ariska heimaten." osv, osv.

Alltså det är rena bullshitten rakt igenom, analysen som sådan, Arnstad glömmer att det var närapå det farligaste yrket man kunde ha, var att vara sjöman. Jag tror inte att den svenske sjömannen tänkte på sina ariska gener, sina blåa ögon och sin vithet när han äntrade främmande länders hamnar. Det var mycket farligt att vara sjöman på den tiden. Visserligen kunde yrket ge bra lön, men allting gick oftast åt i de främmande hamnarna, det fanns ju inte banker i samma omfattning som idag. All lön betalades ut i kontanter, sprit och tobak. Någon hemresa kunde man aldrig planera. Även om man mönstrade på ett fartyg så kunde rederiet ändra destinationshamnen så man ändå inte kom hem. Många svenskar var ju borta i åratal innan de återvände, och då oftast nästan helpanka. Att tex hamna i slagsmål och bli rånad på lönen, det var vardagsmat.

Att sen visdiktare romantiserade ett synnerligen slitsamt yrke det är väl typiskt för sin tid då. Till och med var det ju så att det ansågs allmänt vara farligare att vara tex vanlig sjöman än soldat.

Men romantiseringen som tog fart efter WW2 bidrog ju till att den svenska handelsflottan kunde moderniseras och växa ända fram tills slutet på 1970-talet. De svenska rederierna skötte ju sig väl gentemot sina anställda då, med inte alltför långa seglingspass, fackliga avtal mm.

Citat:
Däremot skriver han väl ok. Jag sa tidigare att han skrev som en sopa, men då tänkte jag väl mest på den engelska uppsatsen om "the matrices of racism", eller vad det nu var. Den var verkligen mycket dålig. Denna är stilistiskt ok.

Jag håller faktiskt med, svenskan i texten är bra, helt godtagbar. Men när man ska för komplicerade resonemang så bör man hålla i minnet att man gör rätt syftningar. Ibland är det ju vettigt att korta ner meningarna mm, Men här gör Arnstad det hyfsat bra, texten är i alla fall läsbar. Likaså texten om D-Dagen - Sen är ju slutsatserna han drar lite som att han drar fram rasistkortet ur arslet varje gång
--- Jag tycker det borde väl skava där bak hela tiden ? Hur gör han för att behålla rasistkortet där ?
--- Vaxar eller rakar han rövspringan så att det inte trasslar in sig där ?
Citera
2017-06-08, 21:21
Medlem
Kommunismen har tagit livet av fler människor än nazismen. Ska man göra en moralisk bedömning av olika länders agerande under kriget måste man dessutom se på hur läget var då. 1941 ledde Sovjetunionen överlägset förbrytarligan. Först kom den röda terrorn efter revolutionen, därefter terrorn under 30-talet med kulmen under utrensningarna 1937 och 1938.

Finska folk (finnar, kareler, ingermanländare) drabbades hårt av det kommunistiska förtrycket i form av deportationer, massavrättningar och slavarbete. Nästan hälften av alla ingermanländare beräknas ha dödats, och i många östkarelska byar blev samtliga män över 15 år arkebuserade under utrensningarna 1937 och 1938. Finska kommunister som sökt lyckan i Sovjet råkade också mycket illa ut. Några referenser:

Citat:
60 000 ingermanländare deporterades under 1930-talet till Sibirien, Uralregionen, Hibinä och områden bortom Kaspiska havet. Av de som deporterades dog en fjärdedel av köld, hunger och sjukdomar. Under andra världskriget hamnade tusentals ingermanländare i fångläger. 1930–1945 dödades 65 000, nära hälften av Ingermanlands befolkning, genom deportationerna och kriget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingermanland
Citat:
The total number of victims of the Stalin era is not precisely known, but it was definitely more than just a few thousand. When counted as a whole from all over the USSR, probably 15,000 Finns were killed, and some estimates reach even 25,000-30,000. We may at this stage estimate that perhaps half of the Finnish victims originated in Karelian areas.
http://www.genealogia.fi/emi/art/article226e.htm

Databas över finnar och karelare som mördades i Östkarelen under utrensningana 1937 och 1938:
http://uhreja.onego.ru

Hotet mot finländarna var därmed akut när Sovjet gick till angrepp 1939. Freden som kom var tillfällig och hård, och allt tydde på att Sovjetunionen skulle anfalla på nytt. Det fanns inte mycket till val. Att som Arnstad framställa det hela som att Finland gick in i ett fascistiskt och rasistiskt förintelsekrig i jakt på Lebensraum är djupt ohederligt. Sanningen om detta "Lebensraum" är att östkarelarna år 1921-22 hade gjort uppror mot kommunisterna och försökt ansluta sig till Finland. Upproret misslyckades och många flydde till Finland. De som blev kvar utsattes för svåra förföljelser. Hoppet om att ansluta Östkarelen till Finland levde dock kvar hos många karelare. I Finland stödde vissa politiker idén om ett Storfinland, andra inte. Om östkarelarna och deras uppror kan man läsa här:

https://en.wikipedia.org/wiki/East_Karelian_uprising_and_Soviet–Finnish_conflict _of_1921–22

Tanken på ett Storfinland handlade alltså om östkarelarnas rätt till överlevnad i sitt eget land. Det var som sagt också bara en del politiker i Finland som stödde idén om ett utvidgat territorium - många ville nöja sig med att återta de områden som förlorats under vinterkriget. I dag är den karelska kulturen och språket nästan utplånade, och de etniska karelarna utgör bara några procent av befolkningen i området. Känner man till allt detta är Arnstads tweets otroligt stötande, t.ex. denna:

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Den 25 juni 1941 anföll Finland Sovjetunionen i allians med Nazityskland, i syfte att skapa ett etniskt rensat "Finnlands Lebensraum"
https://twitter.com/arnstad/status/614019113032241152

Sedan gick Finland som sagt inte in i fortsättningskriget 1941 för nöjes skull eller för att man ville delta i ett förintelsekrig och utrota judar (varför vägrade man i så fall att lämna ut sina judiska medborgare och varför hade man i så fall fältsynagogor?), utan för att man stod inför ett akut existentiellt hot. Om bakgrunden till fortsättningskriget:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fortsättningskriget

Man borde egentligen inte behöva skriva allt det här, men tyvärr finns det människor som sväljer vad Arnstad säger.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-06-08 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in