2017-06-07, 20:49
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://www.youtube.com/watch?v=Nll8unSUGSw från 5:36

Har denna intervju varit uppe tidigare, han låter väldigt självsäker när han hänvisar till sina vetenskapliga undersökningar.

Skrattar alltid gott när jag hör Arnstad säga "mina vetenskapliga undersökningar"

Det enda de duger till är som dasspapper.
Citera
2017-06-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://www.youtube.com/watch?v=Nll8unSUGSw från 5:36

Har denna intervju varit uppe tidigare, han låter väldigt självsäker när han hänvisar till sina vetenskapliga undersökningar.

Han verkar alltid vara i försvarsposition när han intervjuas. Axlarna är uppdragna. Huvudet är på sned. Varje replik börjar med ett högljutt smackande och hastig inandning för att distrahera från vad han säger. Nästan varenda mening innehåller ordet "ju", för att få de hjärntvättade svenskarna som saknar analysförmåga att tro att det han säger är så självklart att det inte behöver analyseras.
Citera
2017-06-07, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Han verkar alltid vara i försvarsposition när han intervjuas. Axlarna är uppdragna. Huvudet är på sned. Varje replik börjar med ett högljutt smackande och hastig inandning för att distrahera från vad han säger. Nästan varenda mening innehåller ordet "ju", för att få de hjärntvättade svenskarna som saknar analysförmåga att tro att det han säger är så självklart att det inte behöver analyseras.

Wow. Just wow. Maken till förmätenhet när han hävdar att "den här typen av forskning är ny i Sverige", och att han hoppas att den kan vinna insteg i och med hans bok. För det första är det alltså högst tveksamt om man överhuvudtaget kan kalla honom för "forskare," då han inte ens har en akademisk grundexamen. För det andra är det bara nys att "vetenskaplig ideologianalys", eller vad han kallade det, skulle vara nått radikalt nytt. Självklart har man haft koll på allt sånt där sedan länge. Menar han att han gjort Hannah Arendt föråldrad, eller?

Man noterar också tvärsäkerheten, som på något paradoxalt sätt hänger ihop med den försvarsposition du nämner. Det förekommer aldrig några "man skulle faktiskt kunna argumentera". Utan det heter bara helt sonika att SD är en fascistisk rörelse, osv.

Han säger också i intervjun att han håller föredrag "ett par gånger i veckan". Det är rätt anmärkningsvärt. Antar att det är massa bibliotek och skolor som bjuder in honom. Denna gång var det tydligen biblioteket i Borlänge. Ganska anmärkningsvärt. Lär ju ha kunnat dra in en del pengar på det. Kanske dock efterfrågan sjunkit lite efter att hans galenskap blivit ganska allmänt känd.

Tjejen som snackar efter är också en typisk figur i dagens mediavärld. Talar väldigt illa. Inget som tyder på att hon är speciellt intelligent. Låter typ som en vanlig gymnasietjej utan egna idéer. Ändå har hon fått en tjänst som ledarskribent, eller vad det var. Jaja, det är så det funkar i dagens Sverige.
Citera
2017-06-07, 22:29
Medlem
En typisk PK-karriärist. Håller ständigt fingret uppe för att känna av vart vindarna blåser för att se hur han kan gynna sig själv. Men precis som kapten klänning, Mona Salin och andra sådana så kommer även han att bli avslöjad, och det har han ju då förövrigt blivit nu. Ett sorgligt skämt till människa.

Det finns dock en sak jag uppskattar med sådana som han och det är att de fick mig att se vad PK-ismen verkligen var och fick mig att lämna den.
Senast redigerad av Zarfiot 2017-06-07 kl. 22:31.
Citera
2017-06-07, 23:00
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Min gissning är att han kommer att göra en "Kathy Griffin" i någon form inom två år.
Hmm... Det där får du nog förklara
Citera
2017-06-07, 23:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
På den sista tiden har märkts en ökad aggressivitet i pansargeneralens twitter.
Provocerande överdrifter, hotfulla kommentarer och ett ökat tonläge överhuvud taget.

Antagligen ett rop till alla som vill lyssna: Se på mig! Jag finns också!
Idag nådde han väl något slags crescendo i en Facebook-kommentar, där han går till häftigt angrepp på de två finskättade (fascistättade?) skribenterna Patrik Pössi och Patrik Oksanen.
Citat:
Ursprungligen postat av Stollen Arnstad
Nämen Patrik Pössi ditt lilla troll, har du tittat upp ur hålet där du bor? Kryp in igen och somna om. Känner du det där vidriga lilla äcklet Patrik Oksanen? Han har varit en nyhet. Läs om honom här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderat-lokalpolitiker-stal-journalists-natidentitet
https://twitter.com/PssiP/status/872545609923923968/photo/1

Det har inte givits någon länk till originalkommentaren, men det ser äkta ut och Pössi har alltför mycket att förlora på att hitta på det här.
Det verkar som om Stollen gått igång på alla cylindrar för att de är finnar, vilket väl måste ses som ett slags rasism. Det ligger något kianzadskt narcissistiskt över kommentaren som är på en nivå som jag aldrig sett förut med direkta grova personangrepp, som Stollen tydligen tror sig komma undan med.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-06-07 kl. 23:14.
Citera
2017-06-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Någon som har plus?
http://www.friatider.se/arnstads-vetenskapliga-studie-visar-sagan-om-ringen-full-av-fascism-och-rasism
I och för sig inget han är ensam om att tycka; Philip Pullman, han med Guldkompassen, säger samma sak:¨
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4347226.stm

Ja han kan väl ge sig på Disney också ? Säkert kan han hitta rasism där också om han jobbar på ordentligt !!

Nyss hade han lagt in en tweet om att Battlefield lägger in sovjetiska Röda Armens Dödsbataljon,
haha, lika bra att han ägnar sig åt dataspelsutveckling istället för historia, tror jag !

Däremot om man nu är ute efter att leta rasism så finns det ju många slavnamn kvar i tex USA, utan att folk tänker på det numera. Ungefär som namngivandet av indelta soldater i Sverige förr, knektnamnen Rask, Stark, osv...
Att folk inte tänker på de namnen som slavnamn, betyder det att dess rasistiska konnotation försvunnit, eller ? Herr Arnstad kan säkert lyckas pumpa upp PK-Media om att detta är en ny problematik, fastän den är gammal ?

Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Nu höll jag på att tappa hakan. Han skrev den artikeln 2014 och har fortsatt att anlitas som historiker och expert på fascism!? Det ringer inga varningsklockor när experten också ägnar sig åt stalinistisk historierevisionism?

Artikeln har en viss vettighet i att påpeka att D-Dagen har upphaussats i WW2-s historia. Att huvuddelen av krigföringen och mängden materiel och manskap gick åt på Östfronten. Men å andra sidan så glömmer ju alla historiker att den sovjetiska Röda Armen aldrig nånsin skulle kunna uppbåda tillräckligt med manskap för att klara av att ockupera hela Europa. Kriget hade nog förlängts med minst 4-5 år i så fall.

Att västmakterna dröjde med D-Dagen har ju att göra med att de var tvungna att samla på sig en enorm armada av landstigningsfartyg för att kunna landsätta så mycket trupper på så kort tid. Det tog tid att bygga så många fartyg, och dessa hade ju nästan ingen användning alls efter kriget utan många sänktes ju avsiktligt.

Det är väl klart att det är lättare att skapa ett medialt skådespel utav D-Dagen än tex slagen på Östfronten som var utdragna och inte så bildmässigt dramatiska.

Mycket av skjutandet och dödandet på Östfronten sköttes ju på avstånd av artilleriet och Katyusha-raketerna (Stalin-orglarna) Därför möttes soldaterna inte så ofta öga-mot-öga som i andra slag.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Skrattar alltid gott när jag hör Arnstad säga "mina vetenskapliga undersökningar"

Ja tex den dära rasist-matrisen - haha - Kan han göra vektoraritmetik med sådana så han kan få fram absolutvärdena av rasistvektorerna ?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Min gissning är att han kommer att göra en "Kathy Griffin" i någon form inom två år.

Ja som ståuppkomiker -- För några sekel sedan så skulle han kanske passat som hovnarr tro ? Undrar om det är någon här som vet om det var ett bra karriärval ?

Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Ja det var en passar kombi, vilket som alla vet är en folkvagn kombi. Stridsvagnar på den tiden var Centurion som vägde 52 ton och drevs av en rolls 16-cylidrig bensinmotor.
Detta var ingen skröna jag kom som fordon nr 4 i en KP-bil, jag kan lova att det var panikartat innan vi såg att ingen människa var i bilen.

Där ser man det måste ju vara ett uttryck ifrån södra Sverige att den fick heta folkvagnskombi, Åja ska inte fundera på det nåt mer, nu har man lärt sig något nytt. Passaten fick heta Pissoaren för att de lätt frös sönder i Norra Sverige och kylvattnet sprutade ut på ett spektakulärt sätt.

Citat:
Stridsvagnar på den tiden var Centurion som vägde 52 ton och drevs av en rolls 16-cylidrig bensinmotor.

Jo de hade ett fint motorljud, nu är väl de enda som finns kvar är dieslar, tex Bovington Tank Museum, UK, har några sådana fast jag tror det är dieslar i dem. Det luktade iallafall inte bensin om dem när jag var där.

Citat:
Detta var ingen skröna jag kom som fordon nr 4 i en KP-bil, jag kan lova att det var panikartat innan vi såg att ingen människa var i bilen.

Det är ju fullt möjligt att sådana olyckor kan ske, oväsendet därinne är så högt att man märker ju inte om man kör på något tex brevlådor, rollatorer eller permobiler, eller folkakombis. Annars så var väl de flesta olyckorna i FM relaterade till sk tolkning med cykel efter typ traktor ellr lastbil

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Wow. Just wow. Maken till förmätenhet när han hävdar att "den här typen av forskning är ny i Sverige", och att han hoppas att den kan vinna insteg i och med hans bok.

Han är väl en mytoman inom forskarvärlden, snart så letar han efter Den Heliga Graalen, eller Förbundsarken, Kall Fusion eller varför inte Inkaguldet ?
Han verkar dock inte ha rest något mycket verkar det som ?

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
För det första är det alltså högst tveksamt om man överhuvudtaget kan kalla honom för "forskare," då han inte ens har en akademisk grundexamen.

Jo fast han har ju fått sin uppsats om Regalskeppet Vasa godkänd,
På slutet av 1980-talet om han antogs till Universitetet då så innebar väl de dåvarande studiereglerna och studieordningen att man kunde ligga kvar som sk överliggare, Dvs att studera strökurser bara då och då. En anledning var bla att få behålla sin studentlägenhet, jaja ska inte gå in på dessa detaljer, det är lite väl OT och rörigt.
Citera
2017-06-08, 00:27
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Artikeln har en viss vettighet i att påpeka att D-Dagen har upphaussats i WW2-s historia. Att huvuddelen av krigföringen och mängden materiel och manskap gick åt på Östfronten. Men å andra sidan så glömmer ju alla historiker att den sovjetiska Röda Armen aldrig nånsin skulle kunna uppbåda tillräckligt med manskap för att klara av att ockupera hela Europa. Kriget hade nog förlängts med minst 4-5 år i så fall.

Det var Henriks beskrivning av Stalin och Röda arméns altruistiska motiv som jag reagerade på.

Sovjetmedborgare stred, blödde och dog visserligen, men inte för vår frihet.
Dom slogs för att Sovjet blivit invaderat och dom var tvungna att förvara sig. Sovjetiska soldater slogs också för att invadera andras länder och neka befolkningen där frihet, våldta 2 miljoner kvinnor osv.
Molotov var sugen på att även inkludera Sverige i den andra invasionen av Finland som planerades 1941. Att det inte blev av berodde på att Hitler invaderade först. Vår frihet beror snarare på det beslutet, inte Röda armén

Henriks beskrivning av Röda armén som frihetskämpar säger något om hans agenda och hans lämplighet som expert att avgöra vem eller vilka som är fascister
Citera
2017-06-08, 03:38
Medlem
Några vilda spånerikommentarer här tidigt på morgonkvisten:
Citat:
Det var Henriks beskrivning av Stalin och Röda arméns altruistiska motiv som jag reagerade på.

Dom slogs för att Sovjet blivit invaderat och dom var tvungna att förvara sig. Sovjetiska soldater slogs också för att invadera andras länder och neka befolkningen där frihet, våldta 2 miljoner kvinnor osv.
Molotov var sugen på att även inkludera Sverige i den andra invasionen av Finland som planerades 1941. Att det inte blev av berodde på att Hitler invaderade först. Vår frihet beror snarare på det beslutet, inte Röda armén

Henriks beskrivning av Röda armén som frihetskämpar säger något om hans agenda och hans lämplighet som expert att avgöra vem eller vilka som är fascister

Jo, det ligger mycket i detta du skriver, att han har en fascination av det stalinistiska. Såklart att vi kan ändå vara lite tacksamma över de sovjetiska soldaterna som stred emot Tyskland. Men han gör det av lite tveksamma skäl. Antirasismen är för Arnstad en totalitär åsiktsdiktatur, där det är hans ordvrängande och åsiktsakrobatik som avgör vem som är fascist, rasist, nazist osv.

Hela ordvrängeriet påminner om en godtycklig rättegång under Sovjet-eran, då man kunde få lyssna på vilken som var god kommunist eller inte. Tex i åklagarens anklagelser så framförs det att den skyldige inte varit en "god kommunist", och varvar hela argumentationen med citat av Lenin och Stalin mfl,

Likadant så skulle antagligen Herr Arnstad gärna vilja driva en rättegång emot påstådda fascister, och gärna blanda med lite citat av tex Hitler och Mussolini

Man skulle gärna vilja sätta Herr Arnstad i slummen i Kairo, Manilla, Kabul, Karachi, Dakka, Lagos, Calcutta, New Delhi eller Mumbai utan vare sig pass, kreditkort eller pengar och se hur länge han klarade sig där, innan han blev uppäten av korparna, man kan helt enkelt inte hjälpa alla. Hur mycket ambition man än har.

Hade britterna och amerikanerna inte öppnat en andra front genom D-Dagen så hade väl Östfronten slutat i ett dödläge, Eftersom tyskarna ändå fått brist på olja och drivmedel hur de än hade gjort. Tyskland hade redan sugit ut det bästa, och det fanns inte så mycket kvar.

Dessutom tror jag inte att Tyskland mäktat med att hålla ett så stort område under ockupation.
Så fort Hitlers hälsa hade börjat att vackla så hade nazistimperiet börjat att krackelera.
Men i och med Sovjets intågande och seger i Tyskland så innebar detta 45 år av vanstyre över hela ÖstEuropa.

Henrik Arnstad är mer än lovligt korkad, se här:
Citat:
Henrik Arnstad‏ @arnstad 31 Maj 2017
Varför inte en tågförbindelse till Sälen istället?
Malena Ernman @Malena_Ernman
Isarna smälter. Och våra utsläpp fortsätter öka pga flyget. Då satsar Sverige på en ny flygplats.. #klimat http://www.di.se/nyheter/skistar-jublar-over-besked-om-flygplats/ …

Det är vanligen mycket dyrare att dra järnvägsspår genom fjällterräng än att bygga flygplatser. Den gode och smorde Arnstad som har sådana fina titlar och expert på allt kan numera titulera sig järnvägsbyggare också ? - Vad tycker ni här ? Ska han få titeln järnvägsexpert nu också ?

Han om någon borde väl veta att man kan inte dra järnväg där det är alltför krokigt eller branta stigningar, typ... Är det för brant och krokigt så spårar de alltid ur. Men en linbana skulle ju fungera, men gissar på att en sådan blir jävligt dyr, och har ingen större transportkapacitet...

Ingen vill väl heller sitta i en linbana i sex-tolv timmar typ...
Jag tycker minsann att stockholmarna ska var jäkligt glada att isarna smälter på våren annars hade de inte haft någon elström ifrån vattenkraften - Och stockholmarna fått ha typ fotogenlampor på kvällarna istället, Kärnkraft vill de ju inte ha ?

Flyget är faktiskt inte så bränsletörstigt som PK-Media vill påskina, det är jämförbart med att åka minibuss räknat i liter/mil/person, dvs cirka 0,26 liter/mil/person (AirBus) . Såklart att Ernman och Arnstad kan ha två stycken elbilar, en står i Stockholm och en står i tex Falun så kan de ju byta bil där i Falun. Lika bra att de låter nycklarna sitta i i elbilarna för Sverige har ju aldrig varit tryggare enligt Löfve'n, så man behöver inte ens låsa om sig nuförtiden tydligen...

Miljömarödörerna har gärna ett helt omöjligt orealistiskt önsketänkande om järnväg överallt - Varför då ?
Det är Sveriges geografi och långa vintrar som sätter de flesta begränsningarna till vad som är möjligt att bygga järnvägsmässigt, inte ambitionsnivån. Såklart att om MP vill lägga ~ 6 miljarder i 2015 års penningvärde per mil för att bygga järnvägar i fjällterräng (alltså inte bara Sälen, utan samtliga fjällanläggningar). Det är tyvärr sjukt dyrt att borra långa tunnlar, och det har sina miljökonsekvenser som med Hallandsåsens tunnel det också.

Miljöpartisterna borde väl någon gång sitta ner och fundera och fråga sig varför det inte finns järnvägar i bergiga regioner, tex Nepal och Himalaya, istället för att yla om att de ska vi ha ?

Men nu har vi ju universalgeniet Leonardo Henrik da'Arnstad-Vinci så vi får hoppas att han kommer på antigravitationsfarkoster snart...
Citera
2017-06-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Idag nådde han väl något slags crescendo i en Facebook-kommentar, där han går till häftigt angrepp på de två finskättade (fascistättade?) skribenterna Patrik Pössi och Patrik Oksanen. https://twitter.com/PssiP/status/872545609923923968/photo/1

Det har inte givits någon länk till originalkommentaren, men det ser äkta ut och Pössi har alltför mycket att förlora på att hitta på det här.
Det verkar som om Stollen gått igång på alla cylindrar för att de är finnar, vilket väl måste ses som ett slags rasism. Det ligger något kianzadskt narcissistiskt över kommentaren som är på en nivå som jag aldrig sett förut med direkta grova personangrepp, som Stollen tydligen tror sig komma undan med.

Vad menar Arnstad med länken? Är det Oksanen som är den moderata lokalpolitikern?
Citera
2017-06-08, 12:33
Medlem
Citat:

Mycket bra inlägg. Tack för det!

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo, det ligger mycket i detta du skriver, att han har en fascination av det stalinistiska. Såklart att vi kan ändå vara lite tacksamma över de sovjetiska soldaterna som stred emot Tyskland. Men han gör det av lite tveksamma skäl.
Vilka är "vi" och varför ska vi vara tacksamma? Om du menar svenskar var Sovjetunionen faktiskt ett större hot än Tyskland. Om du menar mänskligheten i stort får du nog inse att historien är partisk. Varför skulle en finländare, en est, en lett o.s.v. vara tacksam mot de sovjetiska soldaterna? Problemet med historieskrivningen kring andra världskriget är att det judiska/allierade perspektivet är nästintill allenarådande och att även de som drabbades av sovjetisk aggression tvingas anpassa sig till det.
Citera
2017-06-08, 12:39
Medlem
Kul att han utser Mannerheim till Nordens största fascist. Mannerheim är en hjälte i Finland. Jag har själv suttit vid marskalkens bord vid esplanaden i Helsingfors (tror det var Savoy men minns inte riktigt). Där serveras marskalkens snaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in