2019-02-17, 00:24
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag håller med om att västvärlden satsar på sensorteknik. Men du måste förstå att jämförelsen mellan hela väst med ett land som Iran, som bara för 35 år sedan hade 50% analfabeter inte är en rättvis jämförelse. Iran har inte en kommersiell industri som kan bidra till utvecklingen på samma sätt. Även om vi gör bilar och flygplan etc kommer vi inte kunna exportera det. Vi måste hålla oss till det majoriteten i Iran har råd med.
Korrekt, det är inte en rättvis jämförelse. USA har helt enkelt för mycket pengar, för mycket teknologi, för mycket avancerad industri etc. Det är precis just den saken som vi gång på gång påpekar.

Citat:
Men måste tillägga att ni i väst delar informationen med varandra. Tex Sverige ingår i olika forskningar som flera länder deltar och utvecklar.
Vilket har noll betydelse för saken. Det handlar om USA vs Iran, och hur USA forskar fram ny teknologi och vilka samarbeten de har för olika forskningsprogram är irrelevant i sammanhanget.
Det enda som betyder något här är att USA har den absolut mest moderna och dyraste teknologin medans Iran inte har det.
Skälet till varför det är så, är en helt annan diskussion och förändrar inte det faktumet att det är så.

Citat:
Om Irans militär sysslar med hemlig forskning så handlar det uteslutet om motmedel till redan existerande hot. I det här fallet har ett fartyg en doktrin som inte passar för strider i just den miljön och geografi mot en sådan motståndare med en duglig teknologi.
Det roliga här är att du utgår från Millenium Challenge 2002, vilket alltså var för 17 år sedan, och du tror att USA inte lärde sig något av det.

Citat:
Ta ditt exempel att ett system kan särskilja mellan varma motorer och X.

Det är en svag punkt! Jag kan då tex lägga ut decoys som ser ut som varma motorer. Jag menar att varje framsteg innebär också en svag punkt.
Varje framsteg innebär att svaga punkter som man hade med tidigare teknologi försvinner. Framsteg innebär bättre, alltså mer styrka och färre svagheter. Ny teknologi har inte svaga punkter som någon form av automatisk följd av att det är ny teknologi. Snarare är det så att dessa eventuella svagheter är mindre svaga än vad tidigare system hade.
Framsteg innebär att man blir bättre och bättre, starkare och starkare, och att svagheter i vissa system täcks upp av andra system.
Citera
2019-02-17, 20:30
Medlem
Bahrams avatar
Iran visade Iran sin nya Ubåt Fateh? Nån som vet lite om Ubåtar?

https://m.youtube.com/watch?v=xjunv0rQ6gk

https://m.youtube.com/watch?v=ZOTvL24hkWo
Citera
2019-02-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram

Info från Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fateh-class_submarine
Citera
2019-02-18, 00:12
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Info från Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fateh-class_submarine
Jag fattar inte varför det ska va så jävla svårt o få lite info om irans militär. Wikipedia e inte trovärdig. Ville veta vilka stridflygplan iran har o vad det e för ubåtar iran har. Jag har hör att iran har mig 23,25 o F-16. Det e så jävla fuckedup information, typ ingenting. Bara youtubeklipp.
Citera
2019-02-18, 00:19
Medlem
Citat:
Jag fattar inte varför det ska va så jävla svårt o få lite info om irans militär. Wikipedia e inte trovärdig. Ville veta vilka stridflygplan iran har o vad det e för ubåtar iran har. Jag har hör att iran har mig 23,25 o F-16. Det e så jävla fuckedup information, typ ingenting. Bara youtubeklipp.
Du frågade om någon visste något om Ubåtar och nämnde Fateh, wikilänken gav dig fakta, så varför surar du?
Citera
2019-02-21, 21:09
Medlem
Martikes avatar
Citat:

Det är 2 till på beställning. Ubåtar är dock en teknologi som inte vilket land som helst ger sig in på! Jag har svårt att tänka mig att alla dess ritningar är iranska.
Citera
2019-02-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martike
Det är 2 till på beställning. Ubåtar är dock en teknologi som inte vilket land som helst ger sig in på! Jag har svårt att tänka mig att alla dess ritningar är iranska.

Iran hackade den tyska tillverkaren som byggde ubåtar till Israel och stal alla ritningar.
https://www.youtube.com/watch?v=p97lIL0BFbE

Citera
2019-02-22, 12:07
Medlem
Hajizadeh visar hur Iran under åren infiltrerat amerikansk militär i kriget mot ISIS. Han visar filmer på information från amerikanska uavs.
https://m.youtube.com/watch?v=w_Tugum4CUI
Citera
2019-02-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Vilket har noll betydelse för saken. Det handlar om USA vs Iran, och hur USA forskar fram ny teknologi och vilka samarbeten de har för olika forskningsprogram är irrelevant i sammanhanget.
Det enda som betyder något här är att USA har den absolut mest moderna och dyraste teknologin medans Iran inte har det.
Skälet till varför det är så, är en helt annan diskussion och förändrar inte det faktumet att det är så.

Det roliga här är att du utgår från Millenium Challenge 2002, vilket alltså var för 17 år sedan, och du tror att USA inte lärde sig något av det.

Varje framsteg innebär att svaga punkter som man hade med tidigare teknologi försvinner. Framsteg innebär bättre, alltså mer styrka och färre svagheter. Ny teknologi har inte svaga punkter som någon form av automatisk följd av att det är ny teknologi. Snarare är det så att dessa eventuella svagheter är mindre svaga än vad tidigare system hade.
Framsteg innebär att man blir bättre och bättre, starkare och starkare, och att svagheter i vissa system täcks upp av andra system.

Något du kallar för framsteg, ett steg framåt, är en benämning med positiva förtecken. Framsteg innebär en förändring, en förändrad situation.

Vi iranier tänker inte på det sättet kulturellt sett.
Det är också lite bristen i svenskt synsätt på all utveckling. En förändring innebär bara nya svaga punkter. Det gäller att bara hitta dessa.
Du säger på svenska fram-steg och jag tänker på persiska pish(det föregående)-raft(har gått/varit). Det som möjligen är skillnaden mellan nuet och det förgångna är en förändring i kvalité. T.ex. har något som utför det UAVs gör länge funnits i militärer. Vi iranier använde fåglarna som Early Warnings för 3000-4000 år sedan. Men kvalitén på information har förändrats men detta har också inneburit att kvalitén på dessinfo förändrats. Det är alltid av naturen svårare att konstruera något för att ockupera, än att konstruera något för att försvara (lägg det här alltid på minnet/ IR5).

Jag behöver inte bidra med samma kvantitet som den som anfaller mig för att försvara mig men behöver endast komma upp i samma kvalité. Ett exempel på det ser du på tekninker i kung fu. Jag använder mig av din egna muskelmassa för att slå ner dig.

Tänk nu muskelmassa och tänk på din radar som är ögat som får din hjärna att agera.

När vi säger att doktrinen för ett större fartyg inte är passande för X strider, så analyseras det på den här nivån som jag presenterade för dig. Sedan underkänner du MC 2002 för att det var för 17 år sedan, menar du att doktrinen för större fartyg förändrats sedan dess?

Det du presenterar är en föreställningsvärld bort om all realism och tiden du hänvisar till är beviset på det. Amerikaner vågar inte göra ett skit i Iran eftersom all deras kapacitet i området är inom räckvidd för iranska missiler. Det är ingen annan i denna värld som går med på den föreställningen med fötterna på jorden.

Sedan folket som drar ut kärnvapen som kortet för sista utväg;

Att den högsta ledaren i Iran förbjudit kärnvapen i ett anfallstrategi betyder varken att Iran inte HAR kärnvapen eller att kärnvapen kommer att användas.
Citera
2019-02-22, 14:21
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Det du presenterar är en föreställningsvärld bort om all realism och tiden du hänvisar till är beviset på det. Amerikaner vågar inte göra ett skit i Iran eftersom all deras kapacitet i området är inom räckvidd för iranska missiler. Det är ingen annan i denna värld som går med på den föreställningen med fötterna på jorden.

Och allt Iran har - allt från tandpetare till mullorna själva - har sedan 50-talet varit inom direkt räckvidd för amerikanska kärnvapenmissiler, kryssningsrobotar, ballistiska missiler, strategiskt bombflyg, MIRVs etc.

So you we're saying?
Citera
2019-02-22, 14:21
Medlem
falskmustarens avatar
Dubbelpost.
Citera
2019-02-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
Och allt Iran har - allt från tandpetare till mullorna själva - har sedan 50-talet varit inom direkt räckvidd för amerikanska kärnvapenmissiler, kryssningsrobotar, ballistiska missiler, strategiskt bombflyg, MIRVs etc.

So you we're saying?

Ja, men det är ju tydligen inte allt. Om du har en apelsin som jag vill ha, så förintar jag inte både dig och apelsinen. Om du tänker i liknande banor som du gör så gör du aldrig en militär karriär.
Med tiden fann man i västvärlden att det inte längre går utvinna något alls i dessa anfallstrategier och soldater hit och dit. Då började man vända människorna mot varandra istället för att mitt i all bråk vinna den där apelsinen.

Titta bara på svenska bolagens svarta handel med Iran och speciellt det som nyttjas i militären. Hur mycket utöver priset får Sverige betalt mitt i allt bråk?
Det är så man vinner nuförtiden, inte genom all fanatism som ventileras här. Har USA skaffat kärnvapenteknologi och missilteknologi på 50-talet?
Det är helt ok, det är en strategisk teknologi som få länder tillåts ha. Rymdteknologi är en strategisk teknologi som få länder tillåts ha, men trots detta så har Iran den typen av teknologi! Detta oavsett om USA eller X på 50-talet var först med det. Det är den maktbalansen i världen som är i förändring och som gör att många är för och mot. Det är inte längre som på 70-80-talet där man i väst får en rapport om en sprängning någonstans i Asien som man ska samla pengar till. Idag kan du från Europa inte längre ställa till med något i Iran och komma undan. Vi är på väg mot en förändring som leder till en balans och rätt fördelning av världens resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in