2017-06-07, 13:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Nej, det tror jag knappast. Jag tror även att de på P1 är medvetna om varför. Det är ett aktivt val där trovärdighet i stor utsträckning fått stå åt sidan för att propagandan anses viktigare.

Vill de bli trovärdiga igen måste de iaf försöka att ge en neutral bild eller åtminstone stå för att man inte ger en neutral bild.

Public service där man i stort sett enbart utser personer med vissa specifika åsikter för tunga poster och sedan inbillar sig att man är neutrala är skrattretande. EU-valvakan blev en parodi på sig självt i det avseendet.

Jag vill inte leka "Hatare" (trademark SVT eller SR) eller överdrivet dryg men när man sluter sig samman på ett sådant sätt och analyserar problem efter vad den redan utvalda och styrande gruppen anser är lämpliga infallsvinklar och behaglig kritik mot de beslut de själva tagit (som inte gör en så ledsen i ögat) så finns det två tankar som dyker upp.

De låter allt styras av deras ego. All kritik eller frågeställning som kan få de i beslutsställning att känna sig ansvariga kallas för "hat" eller "foliehattsteorier". Kritiken och de som kommer med den måste snabbt pekas ut som onda, okunniga eller tokiga. Den rådande ordningen, och de egon som lever på den, är ofelbar och det är illvilja, avundsjuka och olyckliga omständigheter som satt dem i situationen.
Om detta kan man sedan älta med införstådda gråterskor.

Alternativ två är att de sedan länge gett upp och nu försöker hålla intresset och hypen upp för liket så de kan hoppa över till pensionärslivet. Det funkar bra för 68-vänsterns generation som bara väntar på att få gå hem till varandras kritvita kvarter på ölprovarkvällar och bågskytte med Arnstad. De yngre generationerna måste sitta i karantän, läras upp och långsamt få inflytande så 68'orna kan hävda att de inget visste, var naiva eller inte ville offra god journalistik på kapitalistiska altaret. Jämför med hur många tyska väljare socialdemokraterna tydligen skulle ha haft efter 8 maj 1945 om man frågade runt lite allmänt.

Rätt och intressant hade det blivit om de bjudit in några av de som eliten kallar cyniker, hatare och tokstollar.
Citera
2017-06-07, 14:49
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag menade inte "prestige i att tillverka en kvalitetsprodukt".

Jag menade "prestige i att ha en propagandakanal".

Då undrar man hur Schibsted resonerar och vad de egentligen vill nå ut med. Schibsteds SvD-ägande förvånar ständigt. AB har ju klausuler som ger LO inflytande.
Citera
2017-06-07, 15:02
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Då undrar man hur Schibsted resonerar och vad de egentligen vill nå ut med. Schibsteds SvD-ägande förvånar ständigt. AB har ju klausuler som ger LO inflytande.
Schibsted vil tjene penger.
Den dagen SvD eller AB ikke lenger går med med overskott - og det heller ikke er utsikter til overskott - kommer Schibsted til å nedlegge / fusjonere / selge tidningen i fråga.
Citera
2017-06-07, 15:13
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Alternativ två är att de sedan länge gett upp och nu försöker hålla intresset och hypen upp för liket så de kan hoppa över till pensionärslivet. Det funkar bra för 68-vänsterns generation som bara väntar på att få gå hem till varandras kritvita kvarter på ölprovarkvällar och bågskytte med Arnstad. De yngre generationerna måste sitta i karantän, läras upp och långsamt få inflytande så 68'orna kan hävda att de inget visste, var naiva eller inte ville offra god journalistik på kapitalistiska altaret. Jämför med hur många tyska väljare socialdemokraterna tydligen skulle ha haft efter 8 maj 1945 om man frågade runt lite allmänt.

Spot on. Väldigt mycket handlar om att rädda den egna karriären och anseendet, och framförallt om att se till att alla sitter i samma båt så att man kan säga att "ingen visste" eller "vi var naiva".

Ingen gillar att ha fel, och när de som visade sig ha rätt dessutom tillhör en föraktad utgrupp går det från svårt till omöjligt att erkänna det. Lägg till att många av de med rätta avskydda 68orna från början tillhörde "the best and brightest" och vi har ett psykodrama av episka proportioner.

Deras yngre epigoner sitter fast i en situation där de måste välja mellan karriär och ärlighet. Resultatet blir ett massivt, sublimerat självhat som riktas utåt mot alla som inte håller med.
Citera
2017-06-07, 15:17
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Schibsted vil tjene penger.
Den dagen SvD eller AB ikke lenger går med med overskott - og det heller ikke er utsikter til overskott - kommer Schibsted til å nedlegge / fusjonere / selge tidningen i fråga.

SvD är en inkomstkälla tack vare det stora presstödet. Det förvånar ändå att ägarskapet inte är mer proaktivt. Vad kan gå fel liksom? Målet borde vara en tidning som är så bra att den inte behöver presstöd.
Citera
2017-06-07, 15:30
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
SvD är en inkomstkälla tack vare det stora presstödet. Det förvånar ändå att ägarskapet inte är mer proaktivt. Vad kan gå fel liksom? Målet borde vara en tidning som är så bra att den inte behöver presstöd.

Egentligen borde press-stödet arbetas om från grunden. För det finns ett direkt press-stöd som går till den "andra tidningen" på en ort, medan den "första tidningen" får indirekt press-stöd i form av att den offentliga sektorn och många privata företag lägger sina annonser hos den tidning som är störst.

Så går Svenska Dagbladet om Dagens Nyheter som den största morgontidningen, ja då går SvD miste om hela press-stödet. För det finns inte reglerat att annonseringen ska styras om från Dagens Nyheter till SvD. En inlåsningseffekt som gör att SvD aldrig vill ta upp kampen om 1:a platsen.

Istället för att skryta om i SVT Agenda om miljarden som DN fick låna från Bryssel för digital omställning så borde Peter Volodarsky prata om hur press-stödet kan förändras för att främja konkurrens mellan tidningar, radio och tv. Hur skulle konkurrensen om 1:a platsen se ut om den tidning som blir störst också kan tillgodoräkna sig det indirekta press-stödet? Detta som kompensation för att man går miste om det direkta press-stödet som riktas till andratidningen.
Citera
2017-06-07, 16:27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Deras yngre epigoner sitter fast i en situation där de måste välja mellan karriär och ärlighet. Resultatet blir ett massivt, sublimerat självhat som riktas utåt mot alla som inte håller med.

Det är när jag möter de som är 45 och yngre som jag blir ledsen. Speciellt när det gäller de som halkat in i journalistyrket. Utanför de tre stora städerna är det väldigt vanligt med journalister som inte är utbildade eller som bara har två år på folkhögskola och de har gång på gång fått känna på arbetslöshetshotet, stölderna av deras copyrightskyddade material och munkavle vid rapportering om "svåra ämnen" som kan gynna bruna krafter och skrämma bort annonsörer som är beroende av mysig stämning. Även de alternativa rapportörerna som älskar att få konstatera att det är araber i polisnytt behandlar detta ämne väldigt kortsiktigt, påföljande debattartiklar handlar ofta om "vad var det vi sa"-mentalitet.

Eftersom beröringsskräcken är så stor och det är så bekvämt att skrika "fake news" istället så kommer det vara svårt att få till från gammelmedias håll. Chang Frick har sina sidor (men vem fan har inte det) och just nu känns han som den hetaste kandidaten att sätta ribban för journalistiskt arbete om fem till tio år. Det kan mycket väl komma nyare uppstickare som sätter ribban. Beröringsskräcken och tystnadsmentaliteten som sjuklövern så länge bet sig fast kring istället för att debattera SD är det som totalt färgat medias ovilja att komma med djupare analyser än fake news.

Alternativ nyhetsmedia skulle bjuda in någon ung Södertörnare att ge sin syn på de bakomliggande orsakerna. Kanske tillsammans med några av dessa gå igenom rapporter om brott utförda av invandrare, sexbrottsstatistik eller varför folk på gatan inte är intresserade av etablerade mediaproducenter och se om man kan komma överens om några fakta. Jag tror det är troligare än att gammelmedia inom en överskådlig tid tar in medarbetare med fel åsikter. Att vara journalist är vanligtvis inte ett mer speciellt och individuellt än att jobba deltid på H&M. Jag undviker att skriva "fint" för fint är en väldigt personlig uppfattning och vissa av mina små notiser på sportsidorna är de jag är mest nöjd med. Det som gäller är att journalisterna tas för givet och känner sig ouppskattade.

Jag har aldrig träffat en kollega som lyst som en sol och sagt hur bra de har det på jobbet - jag har oftast varit den mest positiva parten då jag insåg att jag trivdes med yrket och hade en viss talang för det, det vägde upp de dåliga arbetsförhållandena och låga ersättningen.
Alla sitter inte på ett eget rum och kläcker ur sig två kåserier och en debattdel mellan kaffedrickandet och kallar det arbetsvecka. De som fortfarande finns ute på fältet, gör intervjuer, jagar folk i telefon eller samlar material för andra att bygga debattexter på är de som fått känna på neddragningarna, arbetsbördan och chefernas försök till arbetsmoralsbyggande mästrande.

På etablerade redaktioner får speciellt yngre, deltidare och frilansare lära sig att stå med mössan i hand och "en får tacka så mycket får arbetstimmarna, gode herr tidningsmagnaten". Jag hoppas att de som kommer ta över när de äldre dinosaurernas publikationer börjar läggas ned på riktigt kan respektera kunderna, medarbetarna och reportageklimatet. Branschen är genomsyrad av mättnad, ointresse och bekvämlighet på gammelmedias redaktioner. Varför ska man anstränga sig på en redaktion där hälsningsfrasen från chefen är hur jävla dålig man är (japp, en egen upplevelse)? En intressant liten notis är att Södertörn var den högskola med flest fuskande studenter - beror det på att Södertörn ofta anmäler fusk och vidtar åtgärder, att det är fler och fler som fuskar eller att människor som pluggar på Södertörn har en sämre arbetsmoral?

Som någon sorts vänsternisse skulle jag välkomna lite vilja till debatt, ifrågasättandet av heliga kor och ödmjukhet. Det är inte att vara radikal - det är intresse och stolthet över sitt utförda arbete samt ett sätt att inte hamna i hipsterbubblan gammelmedia sitter i nu. Tror man på sina politiska idéer och visioner vill man väl föra fram tänkbara fördelar i debatter, testa sina förslag för att förbättra dem och skala bort fel och onödigheter samt för vissa lämna ett avtryck i historieböckerna?

Inget av detta blir gjort om man jobbar bekvämt och väljer vilka som ska framföra kritik och åsikter. Ett sådant ointresse är som jag skrev tidigare det tydligaste tecknet på en döende organisation. Ingen på utsidan bryr sig om när gråterskorna gråter över att gammelmedias kanaler inte får respekt, det är en symbolisk ritual och säger bara något om deras ego. Samtidigt har småpåvarna (och de lite fetare kardinalerna) inget intresse av att diskutera hur knegarna i branschen har det. Det enda som får större rubriker är hur hotbilden mot journalister ser ut - att de själva blåser folk på pengar och att mobbing är vanligt förekommande har de bestämt som oviktigt.

Som Ankdammsman skriver är det ingen som gillar att ha fel, jag tycker inte om att ha fel för jag gillar att vara påläst och att inte sprida faktoider och rena osanningar omkring mig. För mig var det nyttigt att jobba som journalist för felen man gör blir offentliga och man är i mångt och mycket personligt ansvarig för att ens produkt blir bra, skapar intresse och gör en ödmjuk. Medieklimatet idag skulle jag klassa som en psykopatisk, narcissistisk störning med dess ego, ovilja till debatt och att göra en produkt av kvalité, avfärdande av andra som dårar och hur man behandlar sin personal.

Uppstickarna har begränsade kontaktnät och ekonomiska resurser och jag hoppas det leder till att de får förlita sig till bättre produkter med så lite klick-bait som möjligt. Just nu är det på den politiska högersidan det händer, antagligen för att de har minst kanaler utåt via gammelmedia, men jag hoppas även det kommer fler med liberal och vänsterprofil som kan utmana alla think tanks, klickbaitproducenter och agenda-sajter som Timbro, Metro och EXPO som existerar för att... ja... självgoda och bekväma människor vill känna sig nyttiga.

Självsaneringen kommer men de styrande egona anser att självbilden fortfarande är för bräcklig för att klippa finansieringen. Att de har ritualer med utvalda gråterskor som debatterar de egocentriskas vikt för samhället och faran med att deras jobb försvinner är internt ryggdunkande. Så många journalister, redigerarare, informationssökare, kontorister och fotografer har redan effektiviserats bort i branschen så att när några dinosaurer försvinner kommer det inte märkas i statistiken från AMS. De som plockas bort först vid neddragningar brukar vara de kompetenta för de käftar emot och har åsikter som chefer utsätts för.

Det blev inte en kort replik detta men jag har som sagt åsikter och erfarenheter...
Senast redigerad av Ratad 2017-06-07 kl. 16:37.
Citera
2017-06-07, 19:00
Medlem
Fogsters avatar
Goda nyheter!

Dagspressen fortsätter tappa.

Citat:
Kvällspressen tappade 22 procent och storstadspressen 16 procent av sin mediebyråförmedlade printannonsering i maj jämfört med samma månad i fjol. Landsortspressen klarade sig bättre men minskade ändå med 2,3 procent.

https://www.medievarlden.se/2017/06/dagspressens-ras-fortsatter/?ct=t(Mittmedia_nysatsar_p_papper_Jmini_plocka3_27 _2017
Citera
2017-06-07, 19:11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Goda nyheter!

Dagspressen fortsätter tappa.

https://www.medievarlden.se/2017/06/dagspressens-ras-fortsatter/?ct=t(Mittmedia_nysatsar_p_papper_Jmini_plocka3_27 _2017

Mycket trevligt, mycket trevligt.

Ogynnsam teknikutveckling, minskande förtroende hos allmänheten, "agendajournalistik", det är ingen rolig bajstårta gammelmedierna dess värdelösa s.k. "journalister" har bakat åt sig själva.
Citera
2017-06-07, 20:21
Medlem
tryffs avatar
Har inte SvD gått back i flera år med undantag för +-0 något år? Shipsted har inga ambitioner med SvD längre utan har försökt pracka på mittmedia skiten (det gick om intet) Sedan Bonnier som krävde 250 millioner för att ta över (och avveckla).
Jag undrar om dom ens har ambitioner för Aftonbladet längre, köpet av hemnet befäster ju bara att man är ett internet-företag. Snart står man med en tidning i sverige, med en upplaga som sjunker som ett korthus och fallande annonsköp. Det måste få effekter för vinstsiffrorna även om dom varit positiva.
Citera
2017-06-07, 20:43
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Har inte SvD gått back i flera år med undantag för +-0 något år? Shipsted har inga ambitioner med SvD längre utan har försökt pracka på mittmedia skiten (det gick om intet) Sedan Bonnier som krävde 250 millioner för att ta över (och avveckla).
Jag undrar om dom ens har ambitioner för Aftonbladet längre, köpet av hemnet befäster ju bara att man är ett internet-företag. Snart står man med en tidning i sverige, med en upplaga som sjunker som ett korthus och fallande annonsköp. Det måste få effekter för vinstsiffrorna även om dom varit positiva.

Det är bristen på ambitioner som är den verkliga indikatorn på hur illa ställt det är hos gammelmedia. Okej, de sitter på en produkt och tjänst som ger mindre och mindre pengar. Ett faktum som är jobbigt för vilket företag som helst. General Motors har fan en ödmjukare inställning (och de är så aningslösa att de inte reagerar på pinnar i stjärten). Jag har hört småföretagare och kommunalpolitiker ge kundkretsen och väljarna skulden för misslyckade projekt och kalla dem osolidariska, slappa bönder som inget begriper. Men gammelmedia är ändå snäppet värre.

Hur väljer de att möta problemet? Genom att kalla de potentiella kunderna för obildade, dumma nazister med skygglappar för själva har de gjort allting rätt. Begråta sin egen sits i radion med utvalda gråterskor och ryggdunkare. Gång på gång förklarar de sitt tapp med att det sitter en massa arbetslösa dödsknarkarnazister i småorterna som surfar in på Avpixlat för att det förstärker deras fördomar och får dem att känna sig viktiga.

Visst har alla mer eller mindre ett bias när det gäller vad man konsumerar, kan man välja mellan två likvärdiga produkter eller tjänster men att en av dem tillfredsställer ens ego lite mer så väljer man den produkten. Men det har förekommit väldigt lite offentliga funderingar om deras produkt är speciellt bra eller intressant för konsumenten. För skojs skull tittar jag då och då i klick-baitartiklar om Anna Books bukfetma eller om Zara Larssons senaste "tjejer kan nästan lika mycket som jag"-utspel och går direkt till kommentarerna där varje läsarfråga om det är nödvändiga artiklar brukar bemötas med ett trött svar om att det finns grupper i samhället som anser att artist X är viktig och att de på Bert Karlsssonskt vis "ger fôlk va de vill ha".

Agendajournalistiken på DN som skulle vända tappet har inte haft någon effekt mer än att dödsknarkarnazisterna inte förlängt prenumerationerna. Om DN vill leka agendaleken fullt ut tycker jag att de ska ta in EXPO i en nationsomfattande kartläggning av vita, heterosexuella CIS-män kallad "Svenska hatet - de patriarkala som förstör vår nyhetsrapportering". Med tanke på hur de enligt gammelmedia lyckats förstöra svensk media (genom att inte spendera pengar på den) måste de vara mer inflytelserika, bättre finansierade samt mer homogena och organiserade än Arnstads foliehattsnazister.

Sedan får vi se om deras teoriframställning håller för en enklare vetenskaplig granskning samt i tingsrätten när de åker dit för förtal och brott mot upphovsrätten. Men då kan de ju fortsätta använda män från bruksorter med endast gymnasieutbildning som syndabockar istället för att tänka utanför boxen (det vill säga att någon i deras egna organisation och beslutsordning gjort misstagen).
Senast redigerad av Ratad 2017-06-07 kl. 20:49.
Citera
2017-06-07, 22:39
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jeg oppfatter det også slik at Schibsted planlegger i hovedsak å tilby digitale tjenester i fremtiden. Schibsted kommer til å selge, avvikle eller utfisjonerte tidninger fra konsernet i nær fremtid.

Ad SvDs tall har de vært svakt positive de siste par årene, periodevis nær null.
Senast redigerad av Vossevangen 2017-06-07 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in