2014-02-10, 23:14
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Om batteriet inte håller mer än 30 min och du undanhållit detta för köparen så bör du gå med på att ta tillbaka den, det är ju just detta blocketpaketet är till för.

Jag skrev ingenting om batteriet i annonsen. Den höll cirka 90 minuter sist jag använde datorn (5 månader innan jag sålde). Sen dess hade den legat i en garderob.
Citera
2014-02-11, 10:49
Medlem
miikoss avatar
Om man inte går med på returen så kommer beloppet att stå inne hos Schenker tills parterna gått med på hur beloppet ska fördelas. Eller att man avgör frågan i allmän domstol.
Citera
2014-02-11, 12:41
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Hej! Sålde en dator för ett billigt pris (datorn var lätt värd 50% mer än det jag sålde för). Köparen ville använda sig av blocketpaket. Ok tänkte jag. Nu påstår han att batteriet till datorn inte är så bra som han trodde (håller enligt honom under 30 minuter men ska hålla över en timme). Nu hotar köparen att skicka tillbaka paketet. Alternativt att jag betalar 150 kr till honom för ett nytt batteri.

Vem har rätt? Jag tänker inte godkänna en returfrakt bara för att han inte är nöjd med datorn. Allt jag skrev i annonsen stämmer.

Är det värt att bråka om 150 kr?

Visst kan man få vara beredd på att batteriet på en begagnad dator är inte är fräscht men knappast värt 150 kr att bråka om det är så att det kanske finns anledning att tro att batteriet kan anses som slut.

Annars kan du väl bara be honom returnera datorn och sälja den på nytt. Du påstår ju att den lätt var värd 50 % mer.

Han kanske bluffar och inte vill skicka tillbaka den om det nu var ett så bra kap i övrigt.
Citera
2014-02-11, 18:21
Medlem
Fick han den billigt så erbjud dig att splitta kostnaden för ett nytt batteri med honom, alltså 75 bagis per skalle. Går han inte med på det är han en gnällspik.
Citera
2015-11-22, 14:24
Medlem
Citat:
Jag skrev ingenting om batteriet i annonsen. Den höll cirka 90 minuter sist jag använde datorn (5 månader innan jag sålde). Sen dess hade den legat i en garderob.
Visserligen lite sent här, men bara för att du inte skriver att batteriet är bra så betyder inte det att köparen inte ska kunna förvänta sig att det är i ok skick.

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Han har undersöknings plikten, frågade han om batteritiden? och vad svarade du honom?
Be honom skicka till baka datorn om den inte duger, på hans bekostnad.
Ja, man har undersökningsplikt, men när man köper något på distans kan man inte undersöka varan innan man har fått den levererad.
Citera
2015-11-23, 00:07
Medlem
Om köparen inte anser att varan överensstämmer med annonsen kan köparen skicka tillbaka paketet inom 24timmar. Säljaren kan inte hindra detta. Det kostar 89kr för köparen.

När Säljaren får tillbaka paketet så släpps pengarna till köparen först när säljaren godkänt att rätt produkt är tillbakaskickad.

Denna tråden är en mycket bra exempel på hur bra Blocketpaketet fungerar! Köparen tycker inte att varan stämmer överens med annonsen och nu har blocketpakletets system tvingat fram en dialog mellan parterna. Bäst för båda parter är att komma överens om en lösning. Här handlar det ju inte om att köparen "ångrar sig" utan köparen vill ha kompensation för det dåliga batteriet vilket är helt i sin ordning tycker jag då annonsen inte var tydlig. Antingen så får man komma överens med köparen eller så skickar köparen tillbaka paketet och säljaren får hitta en ny köpare. När det handlar om så kåga summor så ligger det i bådas intresse att komma överens annars förlorar ju säljaren 134kr (0-3kg) och köparen 89kr i frakt.
Citera
2017-06-07, 10:34
Medlem
Har råkat ut för liknande!
Köparen vägrar hämta ut paketet från ombudet!

Dvs, han vill returnera den direkt utan att hämta ut varan, så slipper han ha med schenker att göra och pengarna ska hålla inne och en massa klydd, då han vet att jag inte kommer godkänna returen.

Vad händer? Kan jag som säljare tvinga honom att hämta ut varan?
Blir han betalningsskyldig om han inte hämtar ut varan?

Om det blir en rättslig åtgärd, vem vinner?

Kort och gott:
Skickade en iPhone 7s med Blocketpaketet men köparen sa till mig att han ångrar sig och vill ej ha den längre.
Sa att den redan är inlämnad och vägrar acceptera ångerköp

Dock har han erbjudit sig betala för returfrakt plus avgiften.
Citera
2017-06-07, 10:50
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Har råkat ut för liknande!
Köparen vägrar hämta ut paketet från ombudet!

Dvs, han vill returnera den direkt utan att hämta ut varan, så slipper han ha med schenker att göra och pengarna ska hålla inne och en massa klydd, då han vet att jag inte kommer godkänna returen.

Vad händer? Kan jag som säljare tvinga honom att hämta ut varan?
Blir han betalningsskyldig om han inte hämtar ut varan?

Om det blir en rättslig åtgärd, vem vinner?

Kort och gott:
Skickade en iPhone 7s med Blocketpaketet men köparen sa till mig att han ångrar sig och vill ej ha den längre.
Sa att den redan är inlämnad och vägrar acceptera ångerköp

Dock har han erbjudit sig betala för returfrakt plus avgiften.

Verkar som pengarna är låsta hos Schenker, om ingen godkänner utbetalning, utbetalning sker då endast efter dom i allmän domstol.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/villkor.htm

Man har ju vanligen inte öppet köp, så du skulle nog kunna stämma i domstolen om att köpet ska gälla. Problemet är väl dock att du ev. måste hålla varan för avhämtning, om du får betalt.

Hävning av köpet kan vara ett smidigare alternativ.

Bevisfrågan kan vara svår med, om "köparen" säger att denna inte har beställt något och inte förstår varför Schenker vill ha betalt, så kan det vara svårt för dig att bevisa vem som är köparen.

För att vara säker så bör man kolla id, ex. med bank-id. Samt skriva i avtalet om att skadestånd utgår vid uthämtade försändelser (om extra kostnader tillkommer för säljaren)
Senast redigerad av miikos 2017-06-07 kl. 10:56.
Citera
2017-06-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Verkar som pengarna är låsta hos Schenker, om ingen godkänner utbetalning, utbetalning sker då endast efter dom i allmän domstol.

Man har ju vanligen inte öppet köp, så du skulle nog kunna stämma i domstolen om att köpet ska gälla. Problemet är väl dock att du ev. måste hålla varan för avhämtning, om du får betalt.

Hävning av köpet kan vara ett smidigare alternativ.

Bevisfrågan kan vara svår med, om "köparen" säger att denna inte har beställt något och inte förstår varför Schenker vill ha betalt, så kan det vara svårt för dig att bevisa vem som är köparen.

För att vara säker så bör man kolla id, ex. med bank-id. Samt skriva i avtalet om att skadestånd utgår vid uthämtade försändelser (om extra kostnader tillkommer för säljaren)

Kanske jag som var otydlig, men han har inte hämtat ut paketet än!
Dvs, inga pengar är betalda. Paketet ligger outhämtad hos ombudet för att skickas tillbaka av sig själv.
Citera
2017-06-07, 12:39
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Kanske jag som var otydlig, men han har inte hämtat ut paketet än!
Dvs, inga pengar är betalda. Paketet ligger outhämtad hos ombudet för att skickas tillbaka av sig själv.

Okej, försändelsen returneras efter 14 dagar. Det är gratis, men du måste hämta returen innan datumet som då får av Schenker. Annars så kan den förstöras.

Står längst ned i villkoret.

Enklast är att häva köpet efter returen (om varan är i samma skick som när du skickade).
Citera
2017-06-07, 14:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
"Som privatperson har man enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köp av en outnyttjad frakt inom 14 kalenderdagar. Om man ångrar ett fraktköp och önskar återbetalning, ska paketlappen kasseras och kan inte användas vid senare tillfälle."

Det gäller väl fan inte i detta fall?

edit: Tror bara detta gäller frakten, inte varan.
Är garanterat bara frakten. Någon lagstadgad ångerrätt för själva varan har du bara om du köper på distans från ett företag så säljer du som privatperson så existerar ingen lagstadgad 14-dagars ångerätt för varan.
Citera
2017-06-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är garanterat bara frakten. Någon lagstadgad ångerrätt för själva varan har du bara om du köper på distans från ett företag så säljer du som privatperson så existerar ingen lagstadgad 14-dagars ångerätt för varan.

Jo men vad händer om köparen inte hämtar ut paketet?
Den skickas tillbaka till säljaren så klart.

Händer det något mer än så?Kan jag som säljare kräva pengar av köparen för förlorad arbetstid t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in