• 1
  • 2
2014-02-10, 19:14
Medlem
Treants avatar
Hej! Sålde en dator för ett billigt pris (datorn var lätt värd 50% mer än det jag sålde för). Köparen ville använda sig av blocketpaket. Ok tänkte jag. Nu påstår han att batteriet till datorn inte är så bra som han trodde (håller enligt honom under 30 minuter men ska hålla över en timme). Nu hotar köparen att skicka tillbaka paketet. Alternativt att jag betalar 150 kr till honom för ett nytt batteri.

Vem har rätt? Jag tänker inte godkänna en returfrakt bara för att han inte är nöjd med datorn. Allt jag skrev i annonsen stämmer.
Senast redigerad av Treant 2014-02-10 kl. 19:20.
Citera
2014-02-10, 19:16
Medlem
kalkys avatar
Missade du att skriva "Säljs i befintligt skick?"
Citera
2014-02-10, 19:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Missade du att skriva "Säljs i befintligt skick?"
Vilket inte på något sätt är en typ av allmän friskrivningsklausul.
Citera
2014-02-10, 19:53
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vilket inte på något sätt är en typ av allmän friskrivningsklausul.

Vad tycker du jag borde göra? Vill inte ha datorn tillbaka utan sålde den billigt för att bli av med den så fort som möjligt.
Citera
2014-02-10, 19:54
Medlem
-defekt-s avatar
sålt till en kamelryttare?
Han har undersöknings plikten, frågade han om batteritiden? och vad svarade du honom?
Be honom skicka till baka datorn om den inte duger, på hans bekostnad.
Citera
2014-02-10, 19:57
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
sålt till en kamelryttare?
Han har undersöknings plikten, frågade han om batteritiden? och vad svarade du honom?
Be honom skicka till baka datorn om den inte duger, på hans bekostnad.

Det är inte helt omöjligt, nej..

Nej, det gjorde han inte. Jag måste godkänner returen för att han ska få tillbaka sina pengar. Jag vill inte göra det på grund av att allt i min annons stämmer.

Enligt konsumentköplagen så har han returätt om det varit ett företag, det gäller dock inte mellan privatpersoner. Han har väl ingen rätt att få tillbaka pengarna bara för att han ångrar sig? Det är det jag undrar. Han ville använda sig av blocketpaketet vilket gör det hela svårare för mig.
Citera
2014-02-10, 20:12
Medlem
miikoss avatar
Vad står det i villkoren för tjänsten Blocketpaketet?

Edit: Hittade det, köpare har 24 timmar på sig att returnera varan. Retur kostar 89 för köparen.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/faq.htm
Senast redigerad av miikos 2014-02-10 kl. 20:21.
Citera
2014-02-10, 20:15
Medlem
-defekt-s avatar
Varför vill han inte använda blocketpaket? luktar lite skumt.
Risk att du får en tegelsten tillbaka när han har fått pengarna
Citera
2014-02-10, 20:19
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Varför vill han inte använda blocketpaket? luktar lite skumt.
Risk att du får en tegelsten tillbaka när han har fått pengarna

Vi ANVÄNDE blocketpaketet. Problemet med det är att han kan skicka tillbaka det om han inte är nöjd. Han kan inte få sina pengar tillbaka förrän jag godkänt returen (hämtat ut den och godkänt) vilket jag inte vill göra då jag anser att jag har rätt.
Citera
2014-02-10, 20:22
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad står det i villkoren för tjänsten Blocketpaketet?

"Som privatperson har man enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köp av en outnyttjad frakt inom 14 kalenderdagar. Om man ångrar ett fraktköp och önskar återbetalning, ska paketlappen kasseras och kan inte användas vid senare tillfälle."

Det gäller väl fan inte i detta fall?

https://www.blocket.se/blocketpaketet/villkor.htm

edit: Tror bara detta gäller frakten, inte varan.
Citera
2014-02-10, 20:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
"Som privatperson har man enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köp av en outnyttjad frakt inom 14 kalenderdagar. Om man ångrar ett fraktköp och önskar återbetalning, ska paketlappen kasseras och kan inte användas vid senare tillfälle."

Det gäller väl fan inte i detta fall?

https://www.blocket.se/blocketpaketet/villkor.htm
Läs meningen igen? Du läser ju helt åt helvete!

Du har rätt att ångra köp av en outnyttjad frakt.
Citera
2014-02-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Hej! Sålde en dator för ett billigt pris (datorn var lätt värd 50% mer än det jag sålde för). Köparen ville använda sig av blocketpaket. Ok tänkte jag. Nu påstår han att batteriet till datorn inte är så bra som han trodde (håller enligt honom under 30 minuter men ska hålla över en timme). Nu hotar köparen att skicka tillbaka paketet. Alternativt att jag betalar 150 kr till honom för ett nytt batteri.

Vem har rätt? Jag tänker inte godkänna en returfrakt bara för att han inte är nöjd med datorn. Allt jag skrev i annonsen stämmer.

Om batteriet inte håller mer än 30 min och du undanhållit detta för köparen så bör du gå med på att ta tillbaka den, det är ju just detta blocketpaketet är till för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in