Säljaren och köparen har ju ett kontrakt att köparen ska köpa produkten. Med Blocketpaketet så måste köparen godkänna beskrivning och summan i förväg så köparen kan inte hävda att dom inte visste eller liknande.
Om inte köparen hämtar paketet så har han brutit mot kontraktet han godkänt att köpa och hämta ut produkten.
Hade det hänt mig hade jag krävt dubbla fraktkostnaden och sen skickat paketet igen eller åtminstone fraktkostnaden tillbaka och sälja till någon annan. Hade köparen inte gått med på det hade jag stämt personen för köpesumman, frakt och övriga kostnader som orsakats av kontraktsbrottet.
Säljaren har ju egentligen köparens produkt och köparen har säljarens pengar så fort man kommit överens. Det går inte att ångra sig om man inte avtalat om det (eller kommer överens), framför allt inte om köparen lagt ut pengar på frakten etc. Det hade troligtvis inte varit värt det dock...
Citat:
Ursprungligen postat av
Mitroken
Jo men vad händer om köparen inte hämtar ut paketet?
Den skickas tillbaka till säljaren så klart.
Händer det något mer än så?Kan jag som säljare kräva pengar av köparen för förlorad arbetstid t.ex?
Du kan kräva vad du vill och går köparen inte med på det så får du stämma köparen...
Det bästa och enda realistiska är dock att köparen betalar för frakten du betalat och så säljer du till någon annan. Det skulle garanterat vara din bästa lösning med minst krångel och risk.