2017-06-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Du verkar ju påläst, SnakePlissken.
Jag vägrar tro att du verkligen köper den officiella versionen.
Jag misstänker att du skriver här för att fördriva tiden och att du tycker det är roligt att försvara något absurt.
Och det köper jag, vad vore internet om man inte bråkade med andra och retade upp folk i allmänhet.
Och utan dig hade ju ingen motsagt mig 😊

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ingen av de andra aktiva kombattanterna här köper den officiella versionen, man kan inte vara så korkad att man går på allt det där om man gräver i faktan. De enda som köper den officiella versionen är de som inte granskat

Det är ju precis tvärt om, att så länge ni konspirationstroende tokstollar envisas med att ideligen kasta fram allehanda mer eller mindre korkade påståenden om 9/11, sånt ni hittat på konspirationssidor och bara sprider vidare helt okritiskt, och som vi andra sen hittar grava felaktigheter i på en gång, bara sekunder in i de filmer ni länkar till. Och dessutom direkta lögner etc för att de försöker få det att verka mysko fast det inte alls är det.

Se bara på den film brokigare länkade till, där man helt enkelt blåljuger om vad som var P-56 och inte, endast för att försöka få det att verka vara nåt mysko..... sådan skit sitter alltså du och andra naiva konspirationstroende och sväljer, och det värsta är att ni inte ens begriper att nu är lurade fast vi andra pekar ut lögner o felaktigheter på löpande band i de länkade "bevis" och källor ni kastar fram. Ni är så naiva att ni ändå fortsätter att tro på skiten och går för att få både påtår o tretår av samma skit.....
Citera
2017-06-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Jag frågade t ex vad du hade för uppfattning om Minetas vittnesmål och du verkade inte ha en aning om vad jag menade.
SnakePlissken däremot var helt med på noterna.

Ska vi ta det här igen då? Jag lovade (och lovar fortfarande) att besvara dina frågor när du (som du lovade) kommer med bra, övertygande förklaringar till varför din film enbart lyckats övertyga en (1) före detta italiensk minister. Alla som följer tråden kan se att du inte lyckats med detta (för att använda dina argument). Men du får gärna fortsätta försöka.
Citera
2017-06-06, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju precis tvärt om, att så länge ni konspirationstroende tokstollar envisas med att ideligen kasta fram allehanda mer eller mindre korkade påståenden om 9/11, sånt ni hittat på konspirationssidor och bara sprider vidare helt okritiskt, och som vi andra sen hittar grava felaktigheter i på en gång, bara sekunder in i de filmer ni länkar till. Och dessutom direkta lögner etc för att de försöker få det att verka mysko fast det inte alls är det.

Se bara på den film brokigare länkade till, där man helt enkelt blåljuger om vad som var P-56 och inte, endast för att försöka få det att verka vara nåt mysko..... sådan skit sitter alltså du och andra naiva konspirationstroende och sväljer, och det värsta är att ni inte ens begriper att nu är lurade fast vi andra pekar ut lögner o felaktigheter på löpande band i de länkade "bevis" och källor ni kastar fram. Ni är så naiva att ni ändå fortsätter att tro på skiten och går för att få både påtår o tretår av samma skit.....
Jag tror inte Massimo blåljuger, däremot kan han ha fått fel information om gränserna för P-56.
Om han nu verkligen hade fel, jag minns inte var han satte gränserna och jag orkar inte kolla igen. Men informationen hade han fått av piloter.
Citera
2017-06-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju precis tvärt om, att så länge ni konspirationstroende tokstollar envisas med att ideligen kasta fram allehanda mer eller mindre korkade påståenden om 9/11, sånt ni hittat på konspirationssidor och bara sprider vidare helt okritiskt

Skitsnack, alla som bemödar sig med att faktiskt läsa igenom de så kallade bevisen och matchar det med befintlig vetenskap kommer direkt att fatta att hela historien är uppdiktad. Den är alldeles för fantasifull
Citera
2017-06-06, 21:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Jag får börja med att be om ursäkt för mina brister när det kommer till att citera här inne. Har egentligen helt nyligen börjat skriva aktivt och inte riktigt fått till det när jag ska citera från massa olika meddelanden i ett och samma svar. Gjorde något försök i en annan tråd, men det ville sig inte riktigt! Dock kan du ju inte förneka (vilket du inte heller gör) att anledningen till att vi började vår diskussion var för att du anklagade mig för att hålla på med gissningar och sedan hävda att du inte sysslar med sådant själv. Men att du nu ber andra att gissa (precis som jag bad dig gissa från första början). Och eftersom du, som jag skrivit tidigare, verkar mer begåvad än många andra som skriver här inne förstår du säkert min poäng.
Jag förstår din poäng, men den bygger fortfarande på en feltolkning av vad jag faktiskt skrev. Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
En liten tanke bara:
Totalt sett måste det röra sig om tusentals vittnen till 9/11. Detta inräknat överlevare från tornen och folk som befann sig i närheten. Av dessa sägs alltså 500 hört någon form av explosion. Jag undrar hur många av de som bevittnar en kontrollerad sprängning som hör en explosion? Spontant bör det väl vara i stort sett alla?

Om då anledningen till att inte fler hör någon explosion vid 9/11 är att de använder sig av tysta sprängämnen, vad gör då de 500 vittnena för skillnad? De borde ju inte heller, precis som majoriteten, inte hört något?

Så antingen är det en explosion som hörs, men bara 500 uppfattar den? Eller så är det en explosion som inte hörs, men 500 uppfattar den ändå?

Menar inte att vara otrevlig på något vis, bara nyfiken!
Varpå jag svarade:
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Av de som faktiskt intervjuades, ja. Hur många totalt som hörde/kände explosioner lär vi aldrig få veta.

Nja, det är nog du och NIST som är förtjusta i sådana här små gissningslekar och spekulationer. Vi andra är intresserade av att ta reda på vad som faktiskt hände.

Jag vill inte heller vara otrevlig på något vis.
Det jag skriver är alltså att dina funderingar kring vilka vittnesmål som kan anses tillförlitliga och att du därpå likt NIST väljer de som (tycks) bekräfta den officiella förklaringen ISTÄLLET för att undersöka rasresterna för spår av CD och därmed fastställa vilka vittnen som har rätt.

Det är det här jag kritiserar. Ni gissar hellre än empiriskt undersöker. Att sedan en hel värld inklusive mig, tvingas gissa vad som egentligen hände är ju knappast något du kan anklaga mig för.

Citat:
Övriga frågor som du ställer tycker jag är bättre att du vänder till dem/den du diskuterat detta med. Du och jag har aldrig diskuterat dessa frågor varpå det känns märkligt att du frågar mig detta.
Jag fick intrycket att du kritiserade min hållning i frågan, men då missförstod jag tydligen.

Citat:
Och som tillägg: Jag har inget emot konspirationsteorier generellt. Jag litar inte heller blint på allt som kavlas ut i media. Tonkinintermezzot är ett tydligt exempel på detta.
Det stämmer. Det som tidigare kallades grävande journalistik och den tredje/fjärde statsmaktens mandat i varje fungerande demokrati, kallas idag för "konspirationsteoretiker" eller "foliehattar" och jag låter läsaren själv avgöra vad det kan bero på.
Citera
2017-06-06, 21:52
Moderator
OT/Metadebatt raderad.
Släpp det här med vad olika grupper med debattörer ska kallas. Det är inte ämnet för tråden.

/Moderator
Citera
2017-06-06, 22:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
1. Som jag sa, du behöver inte alla stålbitar för att göra det systematiskt. Du behöver heller ej alla bitar som visar på en påverkan av något, som dvs ser ut att vara deformerade av en lokal explosion.
Menar du att det garanterat syns på stål som fanns i låt säga de yttre kolumnerna på våning 7, att stål i låt säga de inre kolumnerna på våning 53 har varit utsatt för sprängmedel/termit?

Citat:
2. DU kan vara systematisk med de ämnen/prover du har. Spelar föga roll för ytanalyser att det är i små bitar. Snarare en fördel då det är betydligt lättare att hantera och att ta ut lämpliga provbitar från.
Hur ser du att en balk ser ut som låt säga ett S om samma S-form är upphuggen i småbitar?

Citat:
Det finns gott om oförstörande analysmetoder som kan indikera på spårämne från dylik sprängning. Vill man sen plocka upp noggrannheten ordentligt så kan man medelst förstörande provning öka den några magnituder till.
Du vill alltså göra gällande att det lilla fåtal inte på något sätt representativa stålbitar, utgör ett lika bra eller bättre underlag för en brandteknisk undersökning, än tillgång till materialet i sin helhet?

Och vad gäller WTC-7 behövde man tydligen inget stål alls för att avgöra vad som hänt med det. Är det också en blessing in desguise?
Citera
2017-06-07, 00:27
Medlem
Citat:
Menar du att det garanterat syns på stål som fanns i låt säga de yttre kolumnerna på våning 7, att stål i låt säga de inre kolumnerna på våning 53 har varit utsatt för sprängmedel/termit?

Nej, det säger jag inte.

Jag säger att den mängden sprängämnen som behövdes skulle ha kontaminerat en mycket stor del av stålbalkarna vid explosionen.

Att göra något systematiskt inbegriper inte att alla delar måste finnas. Jag menar att du gör det rigoröst med det delar som finns.

Citat:
Hur ser du att en balk ser ut som låt säga ett S om samma S-form är upphuggen i småbitar?

Om vi har deformationer med stora radier så kan vi utesluta att det är en följd av explosion utan en följd av kraft och plasticering/deformation. Det intressanta är små radier och brottytor. Där kan man med säkerhet säga att kraften varit störst. Med hänseende till krökning, stålets lokala förändring och kontaminering kan man sen analysera och dra slutsatser.

Dvs för en ytanalys så är det ganska ointressant hur den stora bulken ser ut. De intressanta områdena kommer vara mindre och får då gärna vara små för hanterbarhetens skull.

Citat:
Du vill alltså göra gällande att det lilla fåtal inte på något sätt representativa stålbitar, utgör ett lika bra eller bättre underlag för en brandteknisk undersökning, än tillgång till materialet i sin helhet?

Nej, nu läser du in massa saker jag inte alls skriver. Jag säger att det finns gott om material för att göra ytanalyser, försötörande och oförstörande. DU hävdar att de inte är representativt med en delmängd.

Givetvis blir mer provmaterial ett bättre underlag, men 10ggr mer betyder inte 10 eller fler gånger bättre.

Vad det gäller stål så är jag säker på att man har god koll på vad som händer med det när det utsätts för värme. Stål om något, är väldokumenterat när det kommer till värmepåverkan.

Citat:
Och vad gäller WTC-7 behövde man tydligen inget stål alls för att avgöra vad som hänt med det. Är det också en blessing in desguise?

Gällande WTC-7 har jag ingen bra uppfattning. Jag håller med om att det är oväntat och ser lite lustigt ut. Har sagt det förut att min spekulation är stålet. Bra stål har alltid kostat mer än sämre. Sämre stål medför större risk för kollaps vid brand. Men jag lämnar det där.
Citera
2017-06-07, 00:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Nej, det säger jag inte.

Jag säger att den mängden sprängämnen som behövdes skulle ha kontaminerat en mycket stor del av stålbalkarna vid explosionen.
1. Hur stor är den mängden enligt dig?

2. Menar du här kontaminera på samma sätt som i kontaminera damm och övriga rester?

Citat:
Att göra något systematiskt inbegriper inte att alla delar måste finnas. Jag menar att du gör det rigoröst med det delar som finns.
Och det gör man minst lika uttömmande som om man hade tillgång till samtliga stålbalkar i okapat skick?

Citat:
Om vi har deformationer med stora radier så kan vi utesluta att det är en följd av explosion utan en följd av kraft och plasticering/deformation.
Och värme utöver det som kan förklaras med planens impact och därpå brand? Vad är det en möjlig indikation på?

Citat:
Det intressanta är små radier och brottytor. Där kan man med säkerhet säga att kraften varit störst. Med hänseende till krökning, stålets lokala förändring och kontaminering kan man sen analysera och dra slutsatser.
Men här infinner sig ju problemet med hur representativa de sparade bitarna är. Medveten eller omedveten bortgallring av misstänkta stålbitar utesluter ju möjligheten att lokalisera spräng-/termit-skador.

Citat:
Dvs för en ytanalys så är det ganska ointressant hur den stora bulken ser ut. De intressanta områdena kommer vara mindre och får då gärna vara små för hanterbarhetens skull.
Exakt vad, går en sådan ytanalys ut på?

Citat:
Nej, nu läser du in massa saker jag inte alls skriver. Jag säger att det finns gott om material för att göra ytanalyser, försötörande och oförstörande. DU hävdar att de inte är representativt med en delmängd.
Jag hävdar att vi inte vet i vilken utsträckning det sparade stålet är representativt eftersom kriterier för sparande inte finns dokumenterade.

Citat:
Givetvis blir mer provmaterial ett bättre underlag, men 10ggr mer betyder inte 10 eller fler gånger bättre.
Men det kan mycket väl innebära skillnaden mellan att upptäcka spår av CD och att inte upptäcka sådana, eller?

Citat:
Vad det gäller stål så är jag säker på att man har god koll på vad som händer med det när det utsätts för värme. Stål om något, är väldokumenterat när det kommer till värmepåverkan.
Även i de fall man sparat stål som INTE har utsatts?

Citat:
Gällande WTC-7 har jag ingen bra uppfattning. Jag håller med om att det är oväntat och ser lite lustigt ut. Har sagt det förut att min spekulation är stålet. Bra stål har alltid kostat mer än sämre. Sämre stål medför större risk för kollaps vid brand. Men jag lämnar det där.
Du tror att det beror på att stålet var av en kvalitet som var så låg att försäkringen inte skulle gälla om det blev känt?
Citera
2017-06-07, 03:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag har alltid antagit att han menade en krigsförklaring av terroristerna, dvs al Qaida i detta fall. Tror du han menade något annat?
Fast han kunde väl inte veta redan då att det var al Qaida? Och al Qaida har väl fortfarande inte tagit på sig äran (enligt dem, i så fall) av dåden?

Citat:
Ingenting antar jag?
Då håller du med om att den "krigsförklaringen" inte på något sätt legitimerar att ingen brottsutredning inleddes direkt efter dåden?

Citat:
Det var ju nästan så det blev till slut.
Tänker du på NIST's utredning här?

Citat:
Inte tillräckligt insatt i knarkhandel för att börja jämföra relevansen i din fråga
Är kriget mot knarket en ursäkt för att åsidosätta lagen på samma sätt som kriget mot terrorn?

Citat:
Formellt sett tror jag svaret är nej.
Kan en formell brottsutredning vara informell, menar du?

Citat:
Jag anser att Nist svarade fullt ut på de frågorna. Att fortsätta när man redan har svaret är bara resursslöseri.
Trots att man hade tillgång till endast en liten bråkdel av bevismaterialet från WTC 1 - 2 och ingenting från WTC 7?

Det torde ju i så fall revolutionera utredningsarbetet inom brand- och katastrofundersökningar för överskådlig tid. Har så skett de senaste 16 åren. Har branschen tagit till sig NIST's nya revolutionerande metoder? En ny standard?

Citat:
Datoranimationer i all ära?
Ja, skit in skit ut?

Citat:
Haha, oväntat att du skulle börja kräva analys av varenda gram stål i alla byggnaderna - det är ju det jag skrivit hela tiden, det vore fullständigt meningslöst om Nist löd din uppmaning att analysera det stål som finns sparat..
Att NIST inte ens gör en ansats att analysera något stål alls, speaks louder than f*ck. Det hade åtminstone varit en god början.

Citat:
Jag menar bara att du hade fel när du skrev att inget stål från wtc7 sparades - om det finns lvar än idag vet jag inte, du får fråga fema.
Det var väl NIST som påstod det? Om det nu fanns stål från WTC 7 sparat, varför undersöktes inte det av NIST?
Citera
2017-06-07, 07:32
Bannlyst
Här är en annan fråga från filmen.
Varför finns det inga övervakningsbilder på kaparna när dom checkar in eller boardar planen?
Citera
2017-06-07, 07:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast han kunde väl inte veta redan då att det var al Qaida? Och al Qaida har väl fortfarande inte tagit på sig äran (enligt dem, i så fall) av dåden?
Det spelar väl ingen roll för definitionen av en Act of War eller innebörden av den..

Citat:
Då håller du med om att den "krigsförklaringen" inte på något sätt legitimerar att ingen brottsutredning inleddes direkt efter dåden?
Nej, det är väldigt enkelt - i en krigssituation behövs ingen brottsutredning.

Citat:
Tänker du på NIST's utredning här?
9-11 kommissionen
NIST
FEMA
FBI...

Citat:
Är kriget mot knarket en ursäkt för att åsidosätta lagen på samma sätt som kriget mot terrorn?
Det är upp till presidenten att avgöra, men själv har jag svårt att se knarkhandel som en riktad attack mot t.ex. USA.

Citat:
Kan en formell brottsutredning vara informell, menar du?
En brottsplatsutredning behövde helt enkelt inte göras eftersom attacken sågs som ett krigsangrepp.
Det spelar ingen som helst roll om den är informell eller formell eller vad du än tjafsar om, semantik kommer inte göra att du får rätt..

Citat:
Trots att man hade tillgång till endast en liten bråkdel av bevismaterialet från WTC 1 - 2 och ingenting från WTC 7?
Utredning utfördes ändå, frågorna besvarades ändå, skäl gavs varför man inte ansåg sig behöva leta efter vare sig termit eller termiter för att förklara kollapserna.

Citat:
Det torde ju i så fall revolutionera utredningsarbetet inom brand- och katastrofundersökningar för överskådlig tid. Har så skett de senaste 16 åren. Har branschen tagit till sig NIST's nya revolutionerande metoder? En ny standard?
Det har jag väldigt svårt att tro, någon större och dyrare utredning har väl aldrig gjorts så jag har lite svårt att se hur >2000 personer på heltid i flera år skulle kunna ses som revolutionerande brandutredande, det låter lite dyrt...

Citat:
Ja, skit in skit ut?
Jaså? Var det skit man stoppade in?

Citat:
Att NIST inte ens gör en ansats att analysera något stål alls, speaks louder than f*ck. Det hade åtminstone varit en god början.
Man analyserade 236 bitar stål. Man kunde inte analysera "brottsplatsen" då den ej fanns kvar.
Vilka bitar man än hade analyserat så hade du idag gnällt om att man valt ut fel bitar - det har du redan sagt...

Citat:
Det var väl NIST som påstod det? Om det nu fanns stål från WTC 7 sparat, varför undersöktes inte det av NIST?
NIST hade inga sådana bitar vad jag vet. Jag skrev Fema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in