Citat:
Ursprungligen postat av
Meelim
Bara idiotisk prokrastinering från min sida, har inte fattat hur jag amorterar "frivilligt" på den rörliga delen av bolånet och väntar med att ringa banken tills jag har fått ihop en lite större summa.
Skicka iväg ett meddelande via internetbanken redan idag, så kan de skicka papper till dig för att ändra ditt amorteringsbelopp. Sjukt onödigt att de facto
betala ränta på pengar som du
sparar. Givet att räntan på ditt sparande inte är högre än räntan du betalar på bolånet förstås, men det skulle förvåna mig mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
DaBeast
Sparar 500-2000kr månaden. Är det värt att spara ens för mig?
Klart det är värt. Jag har haft perioder när jag sparat kanske 500:- i månaden och perioder när jag amorterat och sparat kanske 12 000:- i månaden. En god vana är att alltid avsätta minst 10% av din nettoinkomst till sparande och investeringar. Gärna mer. Fokusera mindre på absoluta belopp och mer på hur stor andel av lönen just du kan spara och/eller investera just nu.
Tänk på att de som skriver på Flashbacks ekonomiforum är betydligt mer ekonomiskt intresserade än genomsnittet, vilket gör att beloppen du ser här får ett genomsnittligt sparande att framstå som växelpengar det knappt är värt att bry sig om. Samma sak i trådarna som behandlar inkomster, oftast inte de med en inkomst på 20k före skatt som skriver, utan de med en inkomst på 50k+.
Citat:
Ursprungligen postat av
gfbs88
Men då sparar du ju inte 20-25 utan ca 16-17k i månaden

många som lurar sig själva med att kortsiktigt sparande till viss konsumtion såsom resor också är sparande
Mja, det går ju faktiskt utmärkt att
spara till en resa eller
spara till en rolig pryl (istället för att köpa på avbetalning eller ta lån). Det är ju inte mindre av ett sparande för att det är kortsiktigt, även om det är klokt att ha bägge typerna av sparande och inte bara kortsiktigt. Om man sedan kallar det uppskjuten konsumtion eller sparande är mest semantik. Förr eller senare lär väl även det långsiktiga sparandet gå till någon form av konsumtion. Någon investering är det däremot inte, förstås.