Citat:
Ursprungligen postat av
Fickludd
Det är lite märkligt när hyresgäster blir vräkta för att fastigheten ska säljas. Hyresvärden verkar inte ha något ansvar för att hitta ny bostad till hyresgästerna och enligt hyresgästen gör kommunen ingenting, trots att barn är inblandade. Märkligt. Eller har jag missförstått?
Sedan kan man ju beundra kronofogdarnas tålamod.
Ja, jag beundrar också fogdarnas tålamod. Visst finns det skitstövlar till hyresvärdar, men sen finns det gott om skitstövlar till hyresgäster med. Att bara skita i att betala är inget alternativ, vem ska betala då? Verkar finnas många små värdar med kanske bara ett litet hus de hyr ut, ibland två lägenheter, då blir de ju väldigt beroende av att hyresgästen sköter betalningarna samt tar hand om bostaden.
Ett fåtal tycker av de vräkta tycker jag riktigt synd om, likväl tycker jag synd om vissa värdar, medan andra är skitstövlar. Sen är det ju väldigt lätt att sitta här och tycka synd om hyresgästen, men värdarna behöver få in sina hyror.
Dock när det gäller 90% av hyresgästerna så verkar de ju vara riktigt trasch, för ser det ut som ett sopupplag i hemmet så säger ju det en del om hyresgästen. Man kan vara fattig, men man kan städa även om man är fattig.
När du hyr en lägenhet i Sverige så är du faktiskt skyldig att hålla lägenheten i gott skick, du kan inte låta den förfalla genom att att inte sköta den, du får t ex inte ha lägenheten i hälsovådligt skick, det dan leda till avhysning, och det vet långt från alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Jag gillar programmet, man lär sig en del om hur det står till i landet - galen bostadsmarknad kring städerna till exempel. Jag tycker det är kul att se omgivningarna, hur det ser ut i olika samhällen och att få kika in i de smala husen, alla med två våningar och med minimal hall...
Ja det är lite kul. Men som jag skrev ovan, fruktansvärt skräpigt i många lägenheter, dessutom verkar ju hyresgästen i rätt många fall slagit sönder den fasta inredningen, varför då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Vad heter programmet?
Svensk Titel: Kronofogden knackar på. Finns på TV4 play.
Engelsk Orginaltitel: Can't Pay? We'll Take it Away!
Inte helt oväntat så möter programmet kritik från kommunistjournalisterna
http://www.expressen.se/noje/harda-kritiken-mot-tv4-programmet/