2017-06-06, 07:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du släpper således pizza-beställningen?
Det var givetvis ett skämt för att visa hur lite vi egentligen vet och varför det är meningslöst att gissa - men det passerade tydligen över huvudet på dig, ber om ursäkt om det blev förvirrande för dig.

Citat:
Minetas vittnesmål inför kommissionen:

"During the time that the airplane was coming in to the Pentagon, there was a young man who would come in and say to the Vice President,"The plane is 50 miles out." "The plane is 30 miles out." And when it got down to "the plane is 10 miles out," the young man also said to the Vice President, "Do the orders still stand?" And the Vice President turned and whipped his neck around and said, "Of course the orders still stand. Have you heard anything to the contrary?"
Vad har ett inkommande kapat plan med övrig lufttrafik att göra i den här situationen?

Som sagt, eftersom 9/11-kommissionen inte tog reda på vad ordern gällde återstår det för gemene man att försöka dra den mest rimliga slutsatsen utifrån det lilla som trots allt finns dokumenterat. Att kommissionen inte tog reda på det är dessutom i sig relevant information som ska läggas till den övriga. Att den soldat som frågade Cheney om ordern "still stands", inte heller han vill tala om vad den gällde, är även det något som ska läggas till övrig information. Att inte Cheney själv vill berätta vad den handlade om är givetvis det mest anmärkningsvärda, om det hela nu har en helt oskyldig förklaring.

Mineta har själv går ut och sagt att han kan ha haft fel om tidpunkterna, och så här återges samma episod i Washington Post i Januari 2002:
Transportation Secretary Norman Y. Mineta, summoned by the White House to the bunker, was on an open line to the Federal Aviation Administration operations center, monitoring Flight 77 as it hurtled toward Washington, with radar tracks coming every seven seconds. Reports came that the plane was 50 miles out, 30 miles out, 10 miles out — until word reached the bunker that there had been an explosion at the Pentagon.

Mineta shouted into the phone to Monte Belger at the FAA: "Monte, bring all the planes down." It was an unprecedented order — there were 4,546 airplanes in the air at the time. Belger, the FAA's acting deputy administrator, amended Mineta's directive to take into account the authority vested in airline pilots. "We're bringing them down per pilot discretion," Belger told the secretary.

"[Expletive] pilot discretion," Mineta yelled back. "Get those goddamn planes down."

Sitting at the other end of the table, Cheney snapped his head up, looked squarely at Mineta and nodded in agreement.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A42754-2002Jan26_3.html

Alltså en rätt avvikande version av exakt samma episod, en version som i mina öron låter bra mycket troligare, mer sammanhängande och logisk. DÄRFÖR väljer jag att tro på den versionen tills vidare - men jag har hela tiden varit noga med att uttrycka att detta handlar mycket om gissningar, gissningar som du pressat fram och som jag helst hade behållt för mig själv eftersom de är just... gissningar.

Citat:
Ja, någon i kommissionen måste ha fattat det beslutet eftersom Minetas vittnesmål inte ens finns med i dess rapport. Än mindre någon diskussion om vad som kan ha utspelat sig. Pizza-beställning inkluderat.
Eftersom intervjuerna / förhören inte finns med i rapporten så kan vi (i.e. du) inte heller veta vad de frågade andra i förhören.
Eller har du källor på att man INTE ställde uppföljningsfrågor? Källor på att man INTE tog reda på och förhörde mannen som sprang ut och in i rummet? Källor på att man INTE frågade Cheney om vad som hände? Källor på att man tog beslut att INTE försöka utreda vad det betydde?
Och i sånt fall, vet du varför?

Nej det gör du ju inte och det har du ju inte - du sitter bara och gissar.
Citera
2017-06-06, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var givetvis ett skämt för att visa hur lite vi egentligen vet och varför det är meningslöst att gissa - men det passerade tydligen över huvudet på dig, ber om ursäkt om det blev förvirrande för dig.

Mineta har själv går ut och sagt att han kan ha haft fel om tidpunkterna, och så här återges samma episod i Washington Post i Januari 2002:
Transportation Secretary Norman Y. Mineta, summoned by the White House to the bunker, was on an open line to the Federal Aviation Administration operations center, monitoring Flight 77 as it hurtled toward Washington, with radar tracks coming every seven seconds. Reports came that the plane was 50 miles out, 30 miles out, 10 miles out — until word reached the bunker that there had been an explosion at the Pentagon.

Mineta shouted into the phone to Monte Belger at the FAA: "Monte, bring all the planes down." It was an unprecedented order — there were 4,546 airplanes in the air at the time. Belger, the FAA's acting deputy administrator, amended Mineta's directive to take into account the authority vested in airline pilots. "We're bringing them down per pilot discretion," Belger told the secretary.

"[Expletive] pilot discretion," Mineta yelled back. "Get those goddamn planes down."

Sitting at the other end of the table, Cheney snapped his head up, looked squarely at Mineta and nodded in agreement.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A42754-2002Jan26_3.html

Alltså en rätt avvikande version av exakt samma episod, en version som i mina öron låter bra mycket troligare, mer sammanhängande och logisk. DÄRFÖR väljer jag att tro på den versionen tills vidare - men jag har hela tiden varit noga med att uttrycka att detta handlar mycket om gissningar, gissningar som du pressat fram och som jag helst hade behållt för mig själv eftersom de är just... gissningar.

Eftersom intervjuerna / förhören inte finns med i rapporten så kan vi (i.e. du) inte heller veta vad de frågade andra i förhören.
Eller har du källor på att man INTE ställde uppföljningsfrågor? Källor på att man INTE tog reda på och förhörde mannen som sprang ut och in i rummet? Källor på att man INTE frågade Cheney om vad som hände? Källor på att man tog beslut att INTE försöka utreda vad det betydde?
Och i sånt fall, vet du varför?

Nej det gör du ju inte och det har du ju inte - du sitter bara och gissar.
Detta börjar bli lite väl förutsägbart.
Det märks att SnakePlissken inte heller tror på den officiella versionen och bara rutinmässigt svarar emot vad som än påstås om tvivelaktigheter i förloppet.
Minetas vittnesmål finns ju filmat så vem som helst kan se det, så det blir ganska märkligt att hans ord ändrats subtilt i NIST-rapporten.
Men detta kommer också förklaras med "det var inte så viktigt med att återge hans ord korrekt, andemeningen blir densamma".
Sorry men jag köper det inte.
Citera
2017-06-06, 08:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Detta börjar bli lite väl förutsägbart.
Det märks att SnakePlissken inte heller tror på den officiella versionen och bara rutinmässigt svarar emot vad som än påstås om tvivelaktigheter i förloppet.
Minetas vittnesmål finns ju filmat så vem som helst kan se det, så det blir ganska märkligt att hans ord ändrats subtilt i NIST-rapporten.
Men detta kommer också förklaras med "det var inte så viktigt med att återge hans ord korrekt, andemeningen blir densamma".
Sorry men jag köper det inte.

NIST-rapporten? Vad pratar du om? Vad har de ändrat - eller överhuvud taget skrivit om Minetas vittnesmål i NIST-rapporten??
Citera
2017-06-06, 08:14
Bannlyst
Citat:
NIST-rapporten? Vad pratar du om? Vad har de ändrat - eller överhuvud taget skrivit om Minetas vittnesmål i NIST-rapporten??
Vad tror du? Minetas vittnesmål. Verkar jag syfta på något annat?
9/11 Commission Report då. Andemeningen är ju densamma...Nist, Commission...spelar det någon roll?
Senast redigerad av brokigare 2017-06-06 kl. 08:18.
Citera
2017-06-06, 08:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad tror du? Minetas vittnesmål. Verkar jag syfta på något annat?

Finns det överhuvud taget nämnt eller citerat eller ändrat eller hänvisat till i NIST-rapporten så får du nog visa oss var...
Citera
2017-06-06, 08:19
Bannlyst
Citat:
Finns det överhuvud taget nämnt eller citerat eller ändrat eller hänvisat till i NIST-rapporten så får du nog visa oss var...
Se ovan
Citera
2017-06-06, 08:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Se ovan
Se ovan vadå? Du babblar i nattmössan.
Minetas vittnesmål finns inte i någon av NIST-rapporterna, det finns inte heller med i rapporten från 9-11 commission.
Citera
2017-06-06, 08:21
Bannlyst
Citat:
Se ovan vadå? Du babblar i nattmössan.
Minetas vittnesmål finns inte i någon av NIST-rapporterna, det finns inte heller med i rapporten från 9-11 commission.
Jo.
Citera
2017-06-06, 08:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jo.

Gör inte bort dig ännu mer nu - jag har samtliga NIST-rapporter om WTC nedladdade i en mapp på min dator och Mineta nämns inte i någon av dem..
Citera
2017-06-06, 08:33
Bannlyst
Citat:
Gör inte bort dig ännu mer nu - jag har samtliga NIST-rapporter om WTC nedladdade i en mapp på min dator och Mineta nämns inte i någon av dem..
46:19-52:56 i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=hj3e8cKZWiY
Citera
2017-06-06, 08:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
46:19-52:56 i filmen

Dels handlar citatet i filmen INTE om NIST, dels handlar citatet INTE om Mineta...

Citatet kommer från 9-11 commission report och hänvisar till denna fotnot:
28. White House notes, Lynne Cheney notes, Sept 11, 2001; White House notes, Lewis Libby notes, Sept 11, 2001.

Filmen blandar alltså ihop två olika källor (varav den ena inte finns nämnd i 9-11 commission report) för att misstänkliggöra rapporten. Och, som jag skrivit flera gånger nu - Mineta har i efterhand sagt att han kan ha haft fel om tiderna..

Hur fan du fick in NIST i detta det vet bara du.. (Vet du skillnaden på NIST och 9-11 commission?)
Citera
2017-06-06, 08:47
Bannlyst
Och angående varför planet inte sköts ner, titta på de här 4 min och svara på de 2 frågorna som kommer på slutet.
52:56-56:31

Och till SnakePlissken ovan, jag skrev ju att jag blandade ihop rapporterna.
Läser du inte ens svaren du får utan går på total autopilot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in