Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Om, om, om om... Det är många OM jag läser. Om det hade skett hade jag tagit samma ställningstagande mot det som jag gör nu mot regimen i Syrien.
Du behöver inte ta europeiska länderna som exempel. I både Tunis och Egypten har autokraterna avgått utan att försätta landet i spillror.
Ja, det är en del om. Jag försöker få dig att tänka på vad det egentligen är du försvarar. Ska makthavare alltid avgå så fort ett seriöst väpnat uppror uppstår? Är det din linje? Är det så länder ska välja sina ledare i fortsättningen? Vad hindrar en konkurrerande stormakt att upprepa detta så fort nästa regim kommit till makten?
Det är liksom inte bara så att hårdföra regimer leder till uppror, det fungerar åt andra hållet också. Startar du ett uppror så måste regimen bli hårdare för att upprätthålla lugnet. Ger de upprorsmakarna ett finger så tar de hela handen. Så länge stormakter med olika intressen blandar sig i de här ländernas politik genom att stödja uppror så kommer det aldrig att uppstå några fungerande demokratier. Gatumobbar brukar sällan leda till något bra.