2017-06-23, 00:16
Medlem
Mplokos avatar
Men vad betyder det här, Frankrike+Qatar samarbetar? +/-USA? https://twitter.com/abdulmoiz1990/status/877958469034299392
Citera
2017-06-23, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Inte omöjligt att Turkiet lämnar NATO om deras relation med väst fortsätter vara såhär frostig. Sedan tror jag att Erdogan inte litar på väst lika mycket efter kuppen, det var en ordentlig tankeställare för hans del.

Lägg därtill kurderna som USA spelat ett dubbelspel med. Jag hade nog lagt mina pengar på att Turkiet eventuellt lämnar NATO.

Tror inte det kommer blir bättre heller, tittar rätt mycket på nyheter och nu när jag är i Turkiet tittar jag på nyheter, läser nästan hela tiden. Pratar med folk vad dom har för uppfattaningar och så och det märks att folk inte har ett intresse längre.

Så har kan de säga, vad har dom som inte vi har? Som vi följer världen som gör dom också det och ställer mig frågan, vad finns det i Europa? Europa är inte vad dom var för 30 år sen. Det har dom rätt i.

Just det där med nato kan ta en tid, Turkiet kickade ut tex nato landet Tyskland Merkel blev rosa som en gris. Det är hon redan men.

Så här skulle jag vilja att det blev sinom tid. Hela Mellanöstern blir enade, Azebazjdan, Armenien och andra länder, skit i Saudierna inget att ha. Sen lägg till där Ryssland så ingår alla dess en pakt. Den oljan som skulle flöda från Azer via Armenien till Turkiet och vidare till västhundarna och även från Iran skulle göra länderna rika och få upp dom på fötter inom 15 år. Bara vi kunde få till det.

Usa är djävulen men kurderna har sig sjlva att skylla på. De hade val. Som man bäddar får man ligga. Gillar det där ordspåket
Citera
2017-06-23, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Macron lägger om Frankrikes Syrienpolitik.
Turkiet, Ryssland och Iran samarbetar mer i frågan om Syrien.

Och samtidigt :

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6723431

Det lutar åt att den förenklade världssynen efter 9/11 nu överges. Den världssynen att om man inte är för USA 100% är man mot USA. Allt är svart eller vitt. Inga gråskalor alls.
Nu går Europa en egen väg och det påverkar också politiken i Syrien.

Sånt här är bra nyheter och är en riktning mot mänskligheten. Väst kan inte forsätta förstöra land efter land.
Citera
2017-06-23, 00:23
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är fascinerade att folk fortfarande inte förstår det sista där.

Nej, Sovjet finns inte längre och Europa har kommit på fötter sedan andra världskriget så det finns ingen grund i uttalandet. Snarare tvärtom!
Citera
2017-06-23, 02:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Det är inte kanske det är faktum att det är så. Irak har också ett intresse av att en del av Syrien ska tillfalla kurderna. Ge mig ett exempel på ett land som skulle vilja det? Hade kurderna varit medgörliga så visst, skulle kunna tänka mig en del av mitt land också men det är ett folk som bara vill ha och ha. Det finns inget som heter autonomi som kurderna säger, titta på dvärgkurdern Barzani som ska troligen erkänna ett kurdistan 25e. De ljuger sig bara blåa och tror att vi är så dumma att vi köper deras äckliga kurdsnack.

Iran och Turkiet har inte varit rivaler så värst att man kan försköna den bilden, den blev lite allvarligare när Erdogan kom till makten och insåg Irans persifiering om det finns ett sånt ord? :-D
Men jag tror inte det är helt omöjligt att IRan och Turkit kan bli allierade i framtiden. Iran har oljan Turkiet har vägen.
Ingen trodde för något år sedan att Brittanien skulle lämna EU men titta vad som hände?

Jag hoppas att om Turkiet upprättar bra relationer med det väsentliga länderna i Mellanöstern och ryssland så hoopas jag Turkiet drar sig ur nato. Turkiet ur nato---> usa ur turkiet---> minre problem i mellanöstern
Britternas utgång stöddes av en folkomröstning. Beslutet med att förbättra relationerna med Iran styrs av regeringens vilja eller ovilja att genomföra en sådant förbättring. Givet den geopolitiska kartan är det svårt att se Turkiet går den vägen. Iran och Turkiet är inte så stora rivaler som Saudi och Iran, men de är rivaler och Irans aktiviteter (där inkluderas deras stöd till shiamuslimska grupper) utgör ett hot mot turkiska intressen i regionen.
Citera
2017-06-23, 02:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Nej, Sovjet finns inte längre och Europa har kommit på fötter sedan andra världskriget så det finns ingen grund i uttalandet. Snarare tvärtom!
Ryssland agerar som Sovjet gjorde.
Citera
2017-06-23, 02:56
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Den enes död den andras bröd, är det så ni resonerar det?
Alla resonerar utifrån ett geopolitiskt perspektiv. Sen om du vill omformulera det med ett annat uttryck är upp till dig. Geopolitik är en del av det internationella systemet som man inte kommer undan.
Citera
2017-06-23, 04:53
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Nu har jag ringt in till Ring P1 ännu en gång och pratat Syrien. Lyssna gärna från minut 18.
Ring P1 - 099-510 10
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/908432?programid=1120

Bra initiativ !
När du sa att du var tvungen att ljuga för att komma fram tyckte jag att jag hörde en liten brakfis ifrån P1-redaktionen!

Ska vi verkligen behöva ha det så här i ett så upplyst land som sverige ?
Senast redigerad av Erik Öst 2017-06-23 kl. 05:04.
Citera
2017-06-23, 06:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Alla resonerar utifrån ett geopolitiskt perspektiv. Sen om du vill omformulera det med ett annat uttryck är upp till dig. Geopolitik är en del av det internationella systemet som man inte kommer undan.
Att nu hökarna och Necons i Israel framstår som stora förlorare i Syrienkonflikten är väl ganska klart. Nu väntar vi bara på att Israelerna i sann demokratisk anda röstar bort dem åt helvete där de hör hemma. Judarna i USA har iaf fattat galoppen:

‘Devastating’ survey shows huge loss of Israel support among Jewish college students
Citera
2017-06-23, 10:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Macron lägger om Frankrikes Syrienpolitik.
Turkiet, Ryssland och Iran samarbetar mer i frågan om Syrien.

Och samtidigt :

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6723431

Det lutar åt att den förenklade världssynen efter 9/11 nu överges. Den världssynen att om man inte är för USA 100% är man mot USA. Allt är svart eller vitt. Inga gråskalor alls.
Nu går Europa en egen väg och det påverkar också politiken i Syrien.

Vi är trötta på de syriska och ryska diktaturernas sätt att bekämpa demokratiska krafter och se på IS som andra prioritet. Det handlar om människoliv och dessa länders ansvar för hundratusentals människors död kan inte överskattas. Prioritet nu är att se till att Syrien kan byggas upp igen och att kriget kan får ett slut. Därefter kommer självklart al-Assad att avgå och straffas, det blir en fråga man diskuterar. USA's (Obamas) passivitet ska inte heller lämnas därhän, det ska föras in i historieböckerna.
Citera
2017-06-23, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Vi är trötta på de syriska och ryska diktaturernas sätt att bekämpa demokratiska krafter och se på IS som andra prioritet. Det handlar om människoliv och dessa länders ansvar för hundratusentals människors död kan inte överskattas. Prioritet nu är att se till att Syrien kan byggas upp igen och att kriget kan får ett slut. Därefter kommer självklart al-Assad att avgå och straffas, det blir en fråga man diskuterar. USA's (Obamas) passivitet ska inte heller lämnas därhän, det ska föras in i historieböckerna.
Som dessa demokratiska krafterna då:

Russian navy launched missile strikes on ISIS target in Syria: RIA

Citat:
MOSCOW (REUTERS) - Russian naval vessels launched missile strikes on ISIS targets in Syria's Hama province, destroying command points and weapon and ammunition stores, RIA news agency cited the Russian defence ministry as saying on Friday (June 23).

http://www.straitstimes.com/world/middle-east/russian-navy-launched-missile-strikes-on-isis-target-in-syria-ria

Och för oss som inte lider av psykotisk ryssofobi:

Det här är verkligen en intressant maktdemonstration av Ryssland. Undrar hur reaktionerna blir på detta?

Edit:

Video från attacken:

https://www.facebook.com/1492252324350852/videos/1944936562415757/
https://twitter.com/mod_russia/status/878154085278547969

Edit2:

Kalibr-missiler:

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/why-russias-enemies-fear-the-kalibr-cruise-missile-19129
Senast redigerad av arbetet 2017-06-23 kl. 11:33.
Citera
2017-06-23, 11:25
Medlem
Maktdemonstration?

Detta är inte första gången de gör detta och det är sannerligen inget märkvärdigt de har utfört, knappast något som skrämmer de andra aktörerna i denna konflikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in