2017-06-04, 17:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är kanske lätt att tycka synd om den samarbetande MR som nickar förlåt medan tårarna strömmar i rätten. Men han är en mördare! Snudd på en dubbelmördare! Folk har varit rädda för honom och han har antagligen del i misshandeln tidigare. Visst han är också ett offer - men mest ett offer för sina egna dåliga beslut. Hans riktiga offer är blodiga.
Det är hans offer det är synd om idag, inte om honom trots hans tårar.

Ja det var rena turen att inte AM strök med också, stackars kvinna som vissa i tråden hånar och smädar å det grövsta, jag brukar ju bli beskylld för att vara en kvinnohatare men där finns det riktiga hatet från idioterna som gör sig lustiga över AM,s skador, djävla ynkliga svin är vad dom är, patetiska idioter som tar ut sin sorg över sina egna misslyckade liv i någon pervers skadeglädje över hennes skador, ynkliga löss.

MR är en mördare och ska dömas som en sådan, inget annat.
Citera
2017-06-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra kollat, tack.
Så kan det vara, frågan är vart hans berättelse om att tvätta händer och ansikte på kontoret i drygt en timma är.

Om du tycker att det verkar vara för lång tid att tvätta av sig och att byta om på så är följande scenario också möjligt:
23:05 ca in på kontoret, byta om, tvätta av sig, göra rent efter sig, ta mobilen. 30 min.

23:35 Börjar gå in mot stan. Kopplar på mobile 23:58. Varför vänta 20 min med att starta mobilen? Gör han sig av med kläderna? Går han och röker på? Går i 30 min.

00:10 tar ut pengar
00:17 ringer
00:29 ringer

00:30/1:00 hemma igen

Detta scenario håller även det med vittnesmål och mastupptagningar men har sämre flyt.
Citera
2017-06-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Nej, stegräknaren fungerar normalt inte när telefonen är avstängd eller urladdad. MR påstår i förhören att batteriet var dött redan innan de åkte iväg, och att han lämnade den på laddning på kontoret därför att han glömt laddare/sladd och upptäkt att han inte kunde ladda den i bilen.

Om jag minns rätt så berättade han under nåt av förhören att belönades med bl a märkeskläder och en ny iPhone 6 av JM efter misshandeln av de två tonårskillarna som gick till pressen för att uppmärksamma att JM sysslade med sexuella övergrepp på ensamkommande barn. Mitt resonemang: Till skillnad från en urladdad iPad så reagerar en "död" iPhone nästan direkt när den kopplas upp till en strömkälla. Mitt antagande var därför att stegräknare gav utslag efter det att han stuckit i kontakten och den börjat laddas där på kontoret---han kan t ex ha tagit ett steg för att lägga den ifrån sig på en lämplig yta efter det att den börjat laddas.

Telefonens stegräknare anses säkert inte ensam tillförlitlig när det gäller att fastställa tider men tillsammans med annat kan den ju vara av värde. Vi får se om det tas upp. (Sökert ör iallafall att MR inte kan ha använt sin telefon för att navigera till Granliden utan han har fått hjälp att hitta dit.)

Tack låter väldigt troligt.
Citera
2017-06-04, 17:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Någonting säger mig att han kommer få någon sorts diagnos, typ maladaptiv stressreaktion eller liknande.

Ska han ha rabatt för att han erkänner också? Lite osäker hur det fungerar, han nekade ju först. Det är ju först senare han börjat berätta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt

Vad det gäller min egen åsikt i frågan så är jag lite kluven. Jag tycker synd om grabben men inser samtidigt att det han gjort är synnerligen grovt. Det historiskt sett vanligaste straffet för hans brott är tveklöst döden, det var ju först på 1900-talet som detta frångicks.

Någonting säger mig att han kommer få 16 års fängelse medans Johanna får fängelse på livstid.

Om 14 års fängelse är utgångspunkten för mord kan man lägga på två år i Mohammeds fall då offren befann sig i en värnlös situation samt att förfarandesättet var brutalt.

Här är en dom där den åtalade fått 16 bast mord: http://www.sodertornstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/16-ars-fangelse-for-mord-pa-Musko/

Upp till 18 år kan man väl få tidsbestämt?

Edit: Kom på...att JM är närstående till offren bör väl vara henne till nackdel. Det gäller ju i båda morden samt även för mordförsöket.

Mja, det ska fan till mycket för att få bli kryssad i dag, tror inte att han blir det utan vad som kommer att bli viktigt är hans ålder, brottet i sig är så hänsynslöst att det inte kommer att leda till några straffrabatter, det är min åsikt.
Citera
2017-06-04, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Develi det är en fröjd att läsa din text.

Du spikar det varje gång.

Så är det!
Tack. Det som hamnar i skymundan, eller riskerar iaf, är det brutala mordet.
Att JM är mastermind betvivlar ingen, men han ska inte framställas i termer som en totalt viljelös stackare, det stämmer inte. Han har en våldshistoria och han är inte ett barn även om de tvistar om nåt år hit och dit.
Han är en kriminell missbrukare och han uppger att han sonika tröttnade på hennes tjat: hur mycket våld, tvång och/eller hot rymmer den meningen? Övertalad, tröttnat och vill få henne hålla käften; han går med på hennes krav att agera som torped.

För övrigt tangerade jag livstidsbegreppet i texten och s.k. försvårande omständigheter.

Utifrån JM är det mord riktat mot närstående. Det är uppsåt och det är planering. Det finns således en särskild förslagenhet.
Han har vetat detta sen i början på juli då hon började övertalningen/beställning mord på föräldrarna.

Det mycket grymma är att båda vet att de är i försvarslös ställning - har gått och lagt sig för att sova i sitt hem.
De är äldre och kan inte värja sig, de är helt skyddslösa - kan inte komma undan.
MR säger nåt om att Göran med svag hand försökte fösa bort honom. Det stämmer inte, han har rivit om DNA finns under nagel, troligen fått loss en arm då han sitter grensle. Han har försökt ta sig ur sängen, fötterna är i golvet: han har kämpat.

MR hugger brutalt 24 ggr tills han avlider och vänder sig mot hans fru och fortsätter.
Hon får livshotande skador och bestående men. Hon har sin brutalt sönderhackade man bredvid sig som är död och ringer förtvivlat 112.

Oavsett kort tidsrymd, som jag tror är längre MR vill tillkännage, så handlar det om dödsångest och svårt lidande.
Det är en vedervärdig hänsynslöshet.
HD resonerar kring att besinna sig och MR beskriver flera möjligheter under mer än en halvtimme på olika platser.
Det skiter han i, dödar han dem tystnae tjatet och arvet på 10 mille rullar in.

Jag hoppas han har åldern inne sett till gärningen för den är grym, brutal och skapat livslång sorg och saknad. En älskad make, en pappa och morfar är borta.
Citera
2017-06-04, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Enligt hans vittnesmål refererat av Aftonbladet så nämner han att han byter om på kontoret. Då vi får dras med återberättelser så länge som vi inte är på plats i rättsalen kan jag inte mycket annat göra än att gå på det som sägs där
Om någon i tråden vore på plats och kunde göra ljudupptagningar så skulle jag jubla lol
Så är det givetvis, rapporteringen har varit helkass vissa dar alt saknats helt.
Mycket dåligt då det är just denna dag då han vittnar.
Jag stör mig på att det är luddigt, att han inte pressas mer.
Citera
2017-06-04, 18:00
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, det ska fan till mycket för att få bli kryssad i dag, tror inte att han blir det utan vad som kommer att bli viktigt är hans ålder, brottet i sig är så hänsynslöst att det inte kommer att leda till några straffrabatter, det är min åsikt.
Att han blir kryssad tror jag inte heller - så knäpp verkar han inte vara. Just diagnosen maladaptiv stressreaktion är ett exempel på en diagnos man kan få på stora psykundersökningen som ger straffrabatt men ej fängelseförbud.

I slutändan tror jag att domarna kommer bygga på rättens åsikter och känslor, om de tycker synd om Mohammed så kommer de leta efter anledningar att ge honom tidsbestämt. Samma för JM, vill de ha henne på livstid så kommer de hitta anledningar i materialet för att motivera det.

Om jag får gissa så landar Mohammed på 16 år och JM på livstid. Jag har dock inga problem med en eventuell dom på livstid för Mohammed - det är ju liksom inte snatteri han står åtalad för. Jag har dock mer respekt för honom än JM. Jag tror faktiskt hans tårar är äkta.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-04 kl. 18:02.
Citera
2017-06-04, 18:02
Medlem
Något som jag funderat på är detta som även andra varit inne på: varför skar han inte bara halsen av dem? De låg ju bara där, sovandes. Swiiiish swiiiish klart. Varför detta infernaliska huggande istället?
Jag har hört aggressivitetpåslag
Pga av narkotika som orsak nämnas här i tråden.
Jag har hört frågan om att det skulle vara kulturellt betingat?
Jag har hört det nämnas här i tråden att det skulle vara pga hans egen ondskefullhet.

Jag undrar om någon som läst fuppen kommer ihåg om han sagt att Johanna bett honom just att hugga dem? Jag tror nämligen att jag har läst det, men är samtidigt väldigt osäker på den uppgiften.
Då menar jag inte lapparna efteråt. Utan om det framkommit tidigare?
Citera
2017-06-04, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Något som jag funderat på är detta som även andra varit inne på: varför skar han inte bara halsen av dem? De låg ju bara där, sovandes. Swiiiish swiiiish klart. Varför detta infernaliska huggande istället?
Jag har hört aggressivitetpåslag
Pga av narkotika som orsak nämnas här i tråden.
Jag har hört frågan om att det skulle vara kulturellt betingat?
Jag har hört det nämnas här i tråden att det skulle vara pga hans egen ondskefullhet.

Jag undrar om någon som läst fuppen kommer ihåg om han sagt att Johanna bett honom just att hugga dem? Jag tror nämligen att jag har läst det, men är samtidigt väldigt osäker på den uppgiften.
Då menar jag inte lapparna efteråt. Utan om det framkommit tidigare?
Kulturellt är rent trams, nån skrev nåt dravel om symbolik att hugga mot ögon och tunga.
Han gör väl som han tidigare gjort om uppgifterna stämmer, sonika hugger hej vilt oavsett vad hon ger för direktiv och likt andra galna knivdåd.
Han är övertalad och säkert pissed off, trött på hennes tjat. I kombination med droger blir det väl som det blir dvs övervåld.
Knappast unikt.
Citera
2017-06-04, 18:13
Medlem
SvartaBjorns avatar
Är det någon som kan verifiera uppgiften att MR knivhuggit någon i Turkiet eller har detta blivit en "trådsanning"?

Själv uppfattar jag det som att detta kom fram när man (Aftonbladet?) intervjuade en f.d. anställd på ett av Johannas boenden. Han kunde eventuellt fått informationen från JJ eller direkt från MR (mitt minne sviker just nu).
Intervjun hade utgångspunkten att han var rädd för både JM och MR. Just då kände jag att det var andra- eller tredjehandsinformation och tog det därför med en nypa salt.

Står det något om detta i FUPen eller finns det någon mer källa om just detta knivbrott?

*Ber om ursäkt om jag missat eventuell diskussion om detta. Tråden är lång...*
Citera
2017-06-04, 18:17
Medlem
Citat:
Så är det givetvis, rapporteringen har varit helkass vissa dar alt saknats helt.
Mycket dåligt då det är just denna dag då han vittnar.
Jag stör mig på att det är luddigt, att han inte pressas mer.

Här håller jag med dig. Jag gjorde ju tom först misstaget att tro att det var hans egen advokat som ställde följdfrågorna efter hans fria berättelse. Upptäckte dock mitt misstag men ändå....
Tror det blir annorlunda imorgon (fortsätter det då?) när Hikes ställer sina frågor.

Jag hoppas på detaljrik och sammanhängande rapportering när rättegången rullar vidare
Citera
2017-06-04, 18:17
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Tack. Det som hamnar i skymundan, eller riskerar iaf, är det brutala mordet.
Att JM är mastermind betvivlar ingen, men han ska inte framställas i termer som en totalt viljelös stackare, det stämmer inte. Han har en våldshistoria och han är inte ett barn även om de tvistar om nåt år hit och dit.
Han är en kriminell missbrukare och han uppger att han sonika tröttnade på hennes tjat: hur mycket våld, tvång och/eller hot rymmer den meningen? Övertalad, tröttnat och vill få henne hålla käften; han går med på hennes krav att agera som torped.

För övrigt tangerade jag livstidsbegreppet i texten och s.k. försvårande omständigheter.

Utifrån JM är det mord riktat mot närstående. Det är uppsåt och det är planering. Det finns således en särskild förslagenhet.
Han har vetat detta sen i början på juli då hon började övertalningen/beställning mord på föräldrarna.

Det mycket grymma är att båda vet att de är i försvarslös ställning - har gått och lagt sig för att sova i sitt hem.
De är äldre och kan inte värja sig, de är helt skyddslösa - kan inte komma undan.
MR säger nåt om att Göran med svag hand försökte fösa bort honom. Det stämmer inte, han har rivit om DNA finns under nagel, troligen fått loss en arm då han sitter grensle. Han har försökt ta sig ur sängen, fötterna är i golvet: han har kämpat.

MR hugger brutalt 24 ggr tills han avlider och vänder sig mot hans fru och fortsätter.
Hon får livshotande skador och bestående men. Hon har sin brutalt sönderhackade man bredvid sig som är död och ringer förtvivlat 112.

Oavsett kort tidsrymd, som jag tror är längre MR vill tillkännage, så handlar det om dödsångest och svårt lidande.
Det är en vedervärdig hänsynslöshet.
HD resonerar kring att besinna sig och MR beskriver flera möjligheter under mer än en halvtimme på olika platser.
Det skiter han i, dödar han dem tystnae tjatet och arvet på 10 mille rullar in.

Jag hoppas han har åldern inne sett till gärningen för den är grym, brutal och skapat livslång sorg och saknad. En älskad make, en pappa och morfar är borta.
Gripande skrivet, tack Det jag i ödmjukhet vill lägga till här är JMs FALSKhet gentemot sina föräldrar : " vi ärver 10 miljoner efter dem " uppges JM sagt till MR ; finns det möjlighet till utökat straff pga denna falskhet gentemot sina föräldrar och hur mycket ökar straffet med = pga att ångesten AM och övrig släkt måste leva med blir ju så tung :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in