2017-06-04, 16:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Nu har jag läst vittnesmål och kollat masterna.

Tror det såg ut så här:

20:19 kontoret, mobilen lämnad, byt bil till touranen 5 min.
20:24 åker till Granliden 52 min (anvænder uppmätt tid för körning dagtid med trafik, 42 min uppmätt kvällstid)
21:14 sitter 15 min i bilen, får kniven.
21:29 står bakom kontainer i 5 min.
21:34 väntar utanför sovrummet i 30 min
22:04 överfaller 5 min
22:09 rusar ut väcker JM kommer iväg 5 min
22:14 åker tillbaka hemåt 52 min, förbi kontoret 7 min, byter bil 5 min
23:18 hemma igen

Tycker detta stämmer väl överäns med de vittnesmål som givits.

Uppkoppling på Johannas mobil vid 21 stämmer överäns med ett sms skickat av lotta. Mobilen var således ljudlös men icke avstängd. Alexsanders misslyckade samtal finns också registrerade. Det senaste var 22:50 och Alexander sa att hon kom hem straxt efter 23:15 någonting. Då satte hon sig i soffan och stirrade storögt framåt och verkade tänka. Sedan gick Alexander och la sig. Mohammad var då ej hemma.

Mohammads förehavanden efter bilbytet vid kontoret tror jag var så här:
23:05 (ca) Mohammad går in på kontoret. Han är fortfarande blodig. Han tvättar av sig och gör rent efter sig. Tar blodiga kläder och stoppar i påse. Röker på lite grann, men vill ha mer. Han behöver pengar för detta. Han bestämmer sig för att låna jobbilen, nycklarna hänger ju på kontoret. Han tar mobilen och nycklarna och påsen. Sätter sig och kör, slår på telefonen medans. Den vaknar till vid västra storgatan för att 1 min senare koppla upp mot snälltorp. Han ringer Abbas. Är så framme hemma.
Mohammad ber Johanna om bankomatkortet, får det (eller tar det) åker igen. Pengar tas ut 00:10.
Samtal rings sedan 00:17 och en kvart senare 00:30 ringer han igen.
Han kör sedan tillbaka bilen till kontoret och går hem. Hemma vid 1 tiden på natten.
Johanna vaknar av han försöker tvätta. Hon ser att han har missat lite och har lite blod kvar i håret och ber honom duscha. Sedan lägger han sig.
Bra kollat, tack.
Så kan det vara, frågan är vart hans berättelse om att tvätta händer och ansikte på kontoret i drygt en timma är.
Citera
2017-06-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De var givetvis inte nåt ordinärt par och det ses win-win inledningsvis som mynnat ut i störningarnas star wars.
Självklart har hon makt, jag opponerar mig mot bilden av nån duvunge, som om han vore ett barn som simmat i land via en överfull flyktingbåt.
Hungrig och halvnaken..
Han har utövat grov misshandel, kanske huggit nån släkting med kniv i ryggen, brutalt knivmördat och knarkar lika tätt som ordförande dricker kaffe.
Finns det nån invandrare som inte skickar pengar till släktingar? Det sitter väl i ryggen att försörja åldrade eller mindre välbeställda sådana.
Ja, JJ är skum och hans skugga ses lite här och där.
Precis, håller fullständigt med dig!

MRs val att förstöra sitt liv med så mycket knark. MR hade nte bott länge i Sverige men kunde och visste exakt var man kunde få tag på knark, de smugglar väl själva in en massa skit.
Citera
2017-06-04, 16:42
Medlem
Citat:
Nu har jag läst vittnesmål och kollat masterna.

Tror det såg ut så här:

20:19 kontoret, mobilen lämnad, byt bil till touranen 5 min.
20:24 åker till Granliden 52 min (anvænder uppmätt tid för körning dagtid med trafik, 42 min uppmätt kvällstid)
21:14 sitter 15 min i bilen, får kniven.
21:29 står bakom kontainer i 5 min.
21:34 väntar utanför sovrummet i 30 min
22:04 överfaller 5 min
22:09 rusar ut väcker JM kommer iväg 5 min
22:14 åker tillbaka hemåt 52 min, förbi kontoret 7 min, byter bil 5 min
23:18 hemma igen

Tycker detta stämmer väl överäns med de vittnesmål som givits.

Uppkoppling på Johannas mobil vid 21 stämmer överäns med ett sms skickat av lotta. Mobilen var således ljudlös men icke avstängd. Alexsanders misslyckade samtal finns också registrerade. Det senaste var 22:50 och Alexander sa att hon kom hem straxt efter 23:15 någonting. Då satte hon sig i soffan och stirrade storögt framåt och verkade tänka. Sedan gick Alexander och la sig. Mohammad var då ej hemma.

Mohammads förehavanden efter bilbytet vid kontoret tror jag var så här:
23:05 (ca) Mohammad går in på kontoret. Han är fortfarande blodig. Han tvättar av sig och gör rent efter sig. Tar blodiga kläder och stoppar i påse. Röker på lite grann, men vill ha mer. Han behöver pengar för detta. Han bestämmer sig för att låna jobbilen, nycklarna hänger ju på kontoret. Han tar mobilen och nycklarna och påsen. Sätter sig och kör, slår på telefonen medans. Den vaknar till vid västra storgatan för att 1 min senare koppla upp mot snälltorp. Han ringer Abbas. Är så framme hemma.
Mohammad ber Johanna om bankomatkortet, får det (eller tar det) åker igen. Pengar tas ut 00:10.
Samtal rings sedan 00:17 och en kvart senare 00:30 ringer han igen.
Han kör sedan tillbaka bilen till kontoret och går hem. Hemma vid 1 tiden på natten.
Johanna vaknar av han försöker tvätta. Hon ser att han har missat lite och har lite blod kvar i håret och ber honom duscha. Sedan lägger han sig.

Men detta stämmer väl inte med det han sa i rätten?

Hmm.
Citera
2017-06-04, 16:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Får dom bara till det med åldern så är problemet med strafflängden löst, livstid kommer att utdömas.

Hans advokat kommer att kämpa för att få in honom under 21 men frågan är om han lyckas, vi får se helt enkelt.

Båda ska ha livstid och bara åldersbestämningen fungerar så kommer det att lösa sig till det bästa.
Kan utvisning på livstid för Mohammed efter avtjänat straff vägas in som en grej som ska mildra straffet eller är utvisning helt "utöver" straffet?

En annan grej jag funderar över om rätten kan dra upp som förmildrande pryl är att han ej deltagit i planeringen. Jag vet ett annat fall där en av de huvudåtalade fick rabatt för att han ej varit aktiv i planeringen.

Fanns det misstanke om allvarlig psykisk störning vid P7:an i Mohammeds fall? Om han skickas på stor utredning så kan de ju komma fram till någon diagnos som icke ger fängelseförbud men väl straffrabatt. Så kallad "knäppskallerabatt".
Citera
2017-06-04, 16:44
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Varför kopplar inte Mohammads mobil upp på Snälltorps masten när han kommer hem vid 19? Var batteriet dött redan? (funkar stegräknaren på avstängd telefon? Någon som minns?)

Nej, stegräknaren fungerar normalt inte när telefonen är avstängd eller urladdad. MR påstår i förhören att batteriet var dött redan innan de åkte iväg, och att han lämnade den på laddning på kontoret därför att han glömt laddare/sladd och upptäkt att han inte kunde ladda den i bilen.

Om jag minns rätt så berättade han under nåt av förhören att belönades med bl a märkeskläder och en ny iPhone 6 av JM efter misshandeln av de två tonårskillarna som gick till pressen för att uppmärksamma att JM sysslade med sexuella övergrepp på ensamkommande barn. Mitt resonemang: Till skillnad från en urladdad iPad så reagerar en "död" iPhone nästan direkt när den kopplas upp till en strömkälla. Mitt antagande var därför att stegräknare gav utslag efter det att han stuckit i kontakten och den börjat laddas där på kontoret---han kan t ex ha tagit ett steg för att lägga den ifrån sig på en lämplig yta efter det att den börjat laddas.

Telefonens stegräknare anses säkert inte ensam tillförlitlig när det gäller att fastställa tider men tillsammans med annat kan den ju vara av värde. Vi får se om det tas upp. (Sökert ör iallafall att MR inte kan ha använt sin telefon för att navigera till Granliden utan han har fått hjälp att hitta dit.)
Citera
2017-06-04, 17:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Får dom bara till det med åldern så är problemet med strafflängden löst, livstid kommer att utdömas.

Hans advokat kommer att kämpa för att få in honom under 21 men frågan är om han lyckas, vi får se helt enkelt.

Båda ska ha livstid och bara åldersbestämningen fungerar så kommer det att lösa sig till det bästa.

Ja det är väldigt viktigt att klarlägga MRs ålder.
Nu verkar man inte få göra det enkom för att avkunna ett visst straff, det fastslogs väl i något våldtäksmål tidigare.

Men när man utreder ett sånt här grovt brott gör man väl en personundersökning av den åtalade? I MRs fall är ju hela hans bakgrund luddig, född var, när och vistats var tidigare? Det borde man ju iallafall kunna undersöka.
För det finns ju en lite olika meny på vad MR kan få för straff:

* < 20 år ej livstid men utvisning
* > 25 år definitivt en livstidskandidat följt av utvisning
* ett ensamkommande barn - antagligen ett kortare fängelsestraff och ingen utvisning

Men onekligen jobbar hans försvar hårt för att MRs ska visa ånger, varit i JMs våld och ha så lite eget ansvar i detta som möjligt. Gärna tårar och ung uppsyn.
Citera
2017-06-04, 17:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Bra kollat, tack.
Så kan det vara, frågan är vart hans berättelse om att tvätta händer och ansikte på kontoret i drygt en timma är.

Kanske MR tvättade av sig redan på G-liden. Praktisk kille. JM blev ganska arg....
Citera
2017-06-04, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Kan utvisning på livstid för Mohammed efter avtjänat straff vägas in som en grej som ska mildra straffet eller är utvisning helt "utöver" straffet?

En annan grej jag funderar över om rätten kan dra upp som förmildrande pryl är att han ej deltagit i planeringen. Jag vet ett annat fall där en av de huvudåtalade fick rabatt för att han ej varit aktiv i planeringen.

Fanns det misstanke om allvarlig psykisk störning vid P7:an i Mohammeds fall? Om han skickas på stor utredning så kan de ju komma fram till någon diagnos som icke ger fängelseförbud men väl straffrabatt. Så kallad "knäppskallerabatt".

Sådant brukar vägas in men i och med att brottet var så grovt och hänsynslöst så tror jag inte att de tar någon som helst hänsyn till en eventuell utvisning.

P7 rekommenderade den stora undersökningen och jag tror att hans advokat kommer att yrka på att den görs, blir han kryssad så blir han knappast utvisad.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det är väldigt viktigt att klarlägga MRs ålder.
Nu verkar man inte få göra det enkom för att avkunna ett visst straff, det fastslogs väl i något våldtäktsmål tidigare.

Men när man utreder ett sånt här grovt brott gör man väl en personundersökning av den åtalade? I MRs fall är ju hela hans bakgrund luddig, född var, när och vistats var tidigare? Det borde man ju iallafall kunna undersöka.
För det finns ju en lite olika meny på vad MR kan få för straff:

* < 20 år ej livstid men utvisning
* > 25 år definitivt en livstidskandidat följt av utvisning
* ett ensamkommande barn - antagligen ett kortare fängelsestraff och ingen utvisning

Men onekligen jobbar hans försvar hårt för att MRs ska visa ånger, varit i JMs våld och ha så lite eget ansvar i detta som möjligt. Gärna tårar och ung uppsyn.

Det är väl dessutom dagar avsatta för att klara ut hans ålder har jag för mig i planeringen så att åklagarna verkligen vill ha honom som en kandidat för ett livstidsstraff kan vi lugnt anta, de har ju försökt utröna hans verkliga ålder och det är ju samma bekymmer varje gång en papperslös ska utredas.

Att han skulle bli bedömd som ett "barn" är uteslutet, det blir som ung vuxen eller vuxen han kommer att dömas.
Citera
2017-06-04, 17:31
Medlem
Citat:
Bra kollat, tack.

Enligt hans vittnesmål refererat av Aftonbladet så nämner han att han byter om på kontoret. Då vi får dras med återberättelser så länge som vi inte är på plats i rättsalen kan jag inte mycket annat göra än att gå på det som sägs där
Om någon i tråden vore på plats och kunde göra ljudupptagningar så skulle jag jubla lol
Citera
2017-06-04, 17:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Sådant brukar vägas in men i och med att brottet var så grovt och hänsynslöst så tror jag inte att de tar någon som helst hänsyn till en eventuell utvisning.

P7 rekommenderade den stora undersökningen och jag tror att hans advokat kommer att yrka på att den görs, blir han kryssad så blir han knappast utvisad.

Det är väl dessutom dagar avsatta för att klara ut hans ålder har jag för mig i planeringen så att åklagarna verkligen vill ha honom som en kandidat för ett livstidsstraff kan vi lugnt anta, de har ju försökt utröna hans verkliga ålder och det är ju samma bekymmer varje gång en papperslös ska utredas.

Att han skulle bli bedömd som ett "barn" är uteslutet, det blir som ung vuxen eller vuxen han kommer att dömas.

Det är kanske lätt att tycka synd om den samarbetande MR som nickar förlåt medan tårarna strömmar i rätten. Men han är en mördare! Snudd på en dubbelmördare! Folk har varit rädda för honom och han har antagligen del i misshandeln tidigare. Visst han är också ett offer - men mest ett offer för sina egna dåliga beslut. Hans riktiga offer är blodiga.
Det är hans offer det är synd om idag, inte om honom trots hans tårar.
Citera
2017-06-04, 17:37
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Sådant brukar vägas in men i och med att brottet var så grovt och hänsynslöshet så tror jag inte att de tar någon som helst hänsyn till en eventuell utvisning.

Någonting säger mig att han kommer få någon sorts diagnos, typ maladaptiv stressreaktion eller liknande.

Ska han ha rabatt för att han erkänner också? Lite osäker hur det fungerar, han nekade ju först. Det är ju först senare han börjat berätta.

Citat:
Straffrabatt kan även ges på andra sätt som när en person tillhåller väsentlig information för en utredning och delar med sig. Till exempel om en person har varit delaktig i brott och ger utredningen konkreta bevis som kan döma de andra i en eventuell "liga".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt

Vad det gäller min egen åsikt i frågan så är jag lite kluven. Jag tycker synd om grabben men inser samtidigt att det han gjort är synnerligen grovt. Det historiskt sett vanligaste straffet för hans brott är tveklöst döden, det var ju först på 1900-talet som detta frångicks.

Någonting säger mig att han kommer få 16 års fängelse medans Johanna får fängelse på livstid.

Om 14 års fängelse är utgångspunkten för mord kan man lägga på två år i Mohammeds fall då offren befann sig i en värnlös situation samt att förfarandesättet var brutalt.

Här är en dom där den åtalade fått 16 bast mord: http://www.sodertornstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/16-ars-fangelse-for-mord-pa-Musko/

Upp till 18 år kan man väl få tidsbestämt?

Edit: Kom på...att JM är närstående till offren bör väl vara henne till nackdel. Det gäller ju i båda morden samt även för mordförsöket.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-04 kl. 17:43.
Citera
2017-06-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns kanske ingen "drivkraft" att utreda barnen. Det kanske kommer fram för mycket i så fall.

Skulle inte tro det. Resurskrävande och liten chans att komma någonstans. Potentiell mördare redan fast för annat grovt brott och barnets föräldrar kanske missbrukare. Inget kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in