2017-06-04, 13:10
Medlem
Solglittrets avatar
Nu har ialla fall ytterligare 8 forskare konstaterat att mycket gick snett under brödernas förhör. Deras kritik mot SÅC lyser starkt igenom.

http://www.expressen.se/nyheter/lat-ett-oberoende-institut-kvalitetssakra-rattspsykologin/
Citera
2017-06-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Rolf hade ingen rätt i helvete att diskutera en sekretessbelagd förundersökning som gäller två små pojkar i ett sommarprogram i radion och måla ut dem som kallblodiga mördare. Men det bevisar att hans ego och prestige var viktigare än hur livet skulle bli för två småglin från Dottevik.
Hur någon kan försvara ett så svinaktigt beteende är för mig obegripligt

Exakt och detta blir väl magstarkt för mig också

Om jag minns rätt så gick både SÅC och Sandberg ut, x antal år senare efter Kevins död, med att "det var ingen lek som gick överstyr - nej dessa båda smågrabbar hade både kallblodigt planerat och utfört mordet"

Och anledningen till att man inte gick ut med denna fruktansvärda "sanning" från början ska ha varit enligt Sandberg att "man ville skona Arvikaborna"?

Då kommer jag åter till påståenden som att "människor då förmodligen handlade i all välmening?

Tror jag själv på att Sandberg ville skona Arvikaborna - eller att polis- social- och psykologgänget av omtanke och välmening ville hjälpa dessa bröder så att dom i framtiden inte sprang omkring och mördade folk?

Nej det tror jag inte ett skit på - detta gäng hade en egen agenda där deras egoism var "drivet"
Citera
2017-06-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu har ialla fall ytterligare 8 forskare konstaterat att mycket gick snett under brödernas förhör. Deras kritik mot SÅC lyser starkt igenom.

http://www.expressen.se/nyheter/lat-ett-oberoende-institut-kvalitetssakra-rattspsykologin/

Bra artikel och starkt behövligt i Sverige.
Citera
2017-06-04, 14:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Exakt och detta blir väl magstarkt för mig också

Om jag minns rätt så gick både SÅC och Sandberg ut, x antal år senare efter Kevins död, med att "det var ingen lek som gick överstyr - nej dessa båda smågrabbar hade både kallblodigt planerat och utfört mordet"

Och anledningen till att man inte gick ut med denna fruktansvärda "sanning" från början ska ha varit enligt Sandberg att "man ville skona Arvikaborna"?

Då kommer jag åter till påståenden som att "människor då förmodligen handlade i all välmening?

Tror jag själv på att Sandberg ville skona Arvikaborna - eller att polis- social- och psykologgänget av omtanke och välmening ville hjälpa dessa bröder så att dom i framtiden inte sprang omkring och mördade folk?

Nej det tror jag inte ett skit på - detta gäng hade en egen agenda där deras egoism var "drivet"

Skona Arvikaborna?? Mycket märkligt uttryckt av RS. Varför var det mindre viktigt att skona dessa Arvikainvånare några år senare?
När RS uttalade sig i anslutning till sin "lösning" av fallet var ju bröderna med familj redan i socialens nät och flyttade från Arvika. Om man ansåg att man skulle hålla tyst då - vad var förändrat några år senare, som gjorde att Arvikaborna inte längre behövde Sandbergs omtanke?

Nej RS gick ut med en "upphottning" av mordet i radio (ett mycket bra beskrivande ord som jag stulit av Serverus) för att göra sig mer märkvärdig i efterhand - inget annat. Där tror jag precis som du - ren skär egoism.
Och Sandberg gjorde det utan minsta tanke på de barn/unga män som pekades ut och som skulle få leva med Sandbergs "fakta" och "upphottning" utan att kunna säga emot.
Nej RS har brutit mot etik och sekretess - och antagligen mot andra regelverk när det gäller fallet Kevin.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-04 kl. 14:46.
Citera
2017-06-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Bra artikel och starkt behövligt i Sverige.

Visst är det så men jag undrar ändå hur det kommer sig att SÅC har kunnat hålla på så pass länge utan att bli ifrågasatt i den akademiska världen? Utan den granskningsnämd som efterlyses i artikeln
Citera
2017-06-04, 16:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Visst är det så men jag undrar ändå hur det kommer sig att SÅC har kunnat hålla på så pass länge utan att bli ifrågasatt i den akademiska världen? Utan den granskningsnämd som efterlyses i artikeln

Det är väl helt enkelt så att när Kevin-fallet skedde hade ingen ännu ifrågasatt Quickutredningen i stor skala. Täcket hade inte fallit ännu, SÅC ansågs fortfarande vara utredarnas hjälte och stora stöd.

Men det han har gjort kommer långsamt ikapp honom. Gläds åt att han är relativt ung och frisk för att uppleva det!
Citera
Schlesiens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Schlesien 2017-06-04, 18:12
Moderator
Moderatormeddelande

På förekommen anledning:

- Har ni SÅC-specifikt stoff eller analyser så ligger de bättre i delforumets SÅC-tråd än här.

- Har ni något att tillföra angående Quick/Bergwall så fyll inte Kevintråden med det! Leta upp rätt tråd.

Posta alltid i lämpligast möjliga tråd.

/ Moderator
2017-06-04, 18:26
Medlem
Citat:
Till detta kommer Dan Larsson bok "Mytomanen Thomas Quick", som kom ut 1998. Vittnespsykologen Astrid Holgersson skrev en debattartikel i SVD 1998.

Vi kan alltså konstatera att redan på 1990-talet visste rikskriminalchefen Jörgen Almblad tillsammans med sin närmaste chef Anders Danielsson, om det tveksamheter som fanns, liksom nästa chef för rikskrim Lars Nylén. Riksåklagaren hade också fått kännedom om det. Ingen agerade!

Hade man lyssnat kunde katarofen Quick ha kvävts i sin linda, liksom fallet Kevin, som pågick parallellt

Gammelvarg skriv detta på din blogg istället
Citera
2017-06-04, 18:26
Medlem
OldWolfs avatar
Det kom en fråga varför ingen reagerat över SÅC:s agerande tidigare och hur han kunde få hållas. Det jag redovisade har funnits i TQ-tråden långt tidigare och är ingen nyhet där.
För Kevin-tråden tror jag det kan vara intressant att veta att SÅC faktiskt blev ifrågasatt redan under tiden för mordet, men att detta begravdes av både tingsrätter, polis, jurister och media.
Citera
2017-06-04, 18:45
Medlem
Citat:
För Kevin-tråden tror jag det kan vara intressant att veta att SÅC faktiskt blev ifrågasatt redan under tiden för mordet, men att detta begravdes av både tingsrätter, polis, jurister och media.

Men, varför?

Handlade det om den mördade pojken eller om de båda bröderna?

Just nu pågår en förundersökning om den mördade pojken. Alla dessa inlägg om bröderna skymmer denna förundersökning. Anta nu att den mynnar ut i nya anklagelser mot bröderna, för ni tror väl inte att rättsetablissemanget ger upp så lätt.

Bröderna har all rätt till sin historia, varifrån de kommer, vilka de är, varför de befinner sig i Arvika i en sådan familjesituation och varför de blev utsatta för rättsövergrepp under 19 års tid. Det känns som om de inte vet ens tiondelen av detta.

Men tråden handlar om den mördade pojken.
Citera
2017-06-04, 18:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Men, varför?

Just nu pågår en förundersökning om den mördade pojken. Alla dessa inlägg om bröderna skymmer denna förundersökning. Anta nu att den mynnar ut i nya anklagelser mot bröderna, för ni tror väl inte att rättsetablissemanget ger upp så lätt.

Bröderna har all rätt till sin historia, varifrån de kommer, vilka de är, varför de befinner sig i Arvika i en sådan familjesituation och varför de blev utsatta för rättsövergrepp under 19 års tid. Det känns som om de inte vet ens tiondelen av detta.

Förstår inte riktigt din konspirationsteori?
Du tror således att bröderna skulle straffas/pekats ut därför att de eller deras anhöriga har statens/rättssamhällets onda öga på sig?

Men var kommer Kevins död in i detta? Också en del av konspirationsplanen?
Citera
2017-06-04, 18:58
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Men, varför?

Nej tråden handlar om mordet på Kevin och som jag tolkar det mycket bredare än till rättsövergreppen mot Christian och Kevin. En del är hur kunde det ske? Varför reagerade ingen över de metoder som användes. Då ville jag visa på att det fanns ifrågasättande av SÅC redan 1998, men för döva öron.

Tolkar jag dig rätt anser du att den tråden bör stängas, eftersom den skymmer förundersökningen. Jag tror den drivs oberoende av FB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in