Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Såvitt jag förstår så är förundersökningssekretessen väldigt stark. Att poliser skulle lämna ut sekretesstämplade uppgifter i ett radioprogram är sannolikt mot regelverket. Hurvida det kan straffas vet jag inte.
Om just jag skulle börja glappa om en skjuten patient jag vårdade 1986, uppge att vederbörande var stupfull egentligen, led av en hjärntumör och hade genomgått ett könsbyte - ja då skulle jag antagligen få en IVO anmälan om brott mot tystnadsplikten. I efterförloppet kritiseras hårt av IVO. Vid upprepade eller särskilt allvarlig förseelse kanske sättas under prövotid eller deslegitimeras.
En läkare i Malmö gick in i ett tjugotal unga flickors journaler och skvallrade om deras gynekologkontakter för deras muslimska anhöriga. Han blev av med sin läkarlegitimation.
Men rent allmän - nog är det in i helsike olämpligt att göra sig intressantare i ett sommarradioprogram genom att lämna ut ytterligare försvårande uppgifter om de unga gossar som gjort allt för att komma bort från det de ansågs ha gjort 1998. På vilket sätt skulle det gynna någon att lämna ut sådana uppgifter i radio - annat än ökat intresse för RS själv?
Omdömeslös glapptrut om det han påstod fanns belagt i FUP, uppmärksamhetstörstande lögnhals om det dessutom bara var hans fria fantasier!
Ja, det finns ju två aspekter här -- den juridiska och den moraliska.
1. Du verkar inte se det som troligt att du skulle undkomma konsekvenser om du som läkare bröt mot sekretessen i ett massmedie eller -- gissar jag -- i facklitteratur. Jag har svårt att tänka mig att annat gäller för poliser. Jag tycker vidare inte att man kan påstå att 'förundersökningssekretessen [är] väldigt stark' om det skulle vara så att brott mot den ej har någon påföljd.
Utan att kunna juridiken hävdar jag alltså tillsvidare att Rolf Sandberg ej gjort något brottsligt i sitt nöjesprogram. Vidare tror jag inte att t.ex. Sven Å. Christianson gjorde något brottsligt när han beskrev Kevinfallet i ett facklitterärt verk. Eller gäller kanske sekretessbestämmelserna för Sandberg men inte för Christianson?
2. Vi är även oeniga i den moraliska frågan. Det finns ett stort samhällsintresse i att förstå sig på -- och förhoppningsvis lyckas förebygga -- dödligt våld.
Jag skrev tidigare att jag tror att det finns ett mörkertal för dödligt våld med mycket unga gärningspersoner. Om det var/är som du säger borde mörkertalet vara ännu större, med tanke på att den enda kunskapskällan då blir kriminella(?) 'glapptrutar'.
Jag skulle gärna se att straffmyndighetsåldern sänktes till 12 år. Hur uppgifter om GP/MGP yngre än 12 år bör skyddas har jag inte en lika bestämd uppfattning om -- möjligen att 'bevistalan' då borde vara något krav -- men jag ser det alltså inte som försvarbart att dylikt ska tystas ner.