Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Du som verkar försöka sätta dig in i klimatfrågan, tycker du att en temperaturminskning på 0.2 grader (förutsatt att modellerna stämmer, vilket dom aldrig gjort förr) är något som kommer rädda planeten?
Och hur kan man med så stor självsäkerhet förutsäga temperaturen om 100 år? Och vet man ens i vilken utsträckning människan är ansvarig för uppvärmning? Och vet man ens vad som kommer hända vid 2 grader+? Har man ens tagit med feedbacksystem i beräkningarna?
Många frågor, få svar. Det finns en anledning till att vissa är skeptiska till parisavtalet.
Grader hit och dit...
Ett par tiondels grader på sikt tror jag inte har någon större inverkan på livet på planeten.
Jag tror inte ens att en grad har så väldigt stor inverkan.
Två till fyra grader tror jag kan ha stor påverkan på naturen, på flera sätt.
Jag har flera gånger i tråden sagt att om den enda effekten av uppvärmningen vore att Sverige blev några grader varmare på vintern så skulle jag gärna vilja ha lite global uppvärmning...
Att förutsäga den globala medeltemperaturen mätt över en lite längre tidsperiod är ganska lätt. Det handlar om energibalans. Strålningen som lämnar Jordens yta beror på Jordens temperatur och hur mycket av den strålningen som reflekteras tillbaka bestäms av växthuseffekten. Vad som lämnar planeten totalt ut i rymden är lika mycket som kommer till planeten från solen. Jorden antar den temperatur då det är balans mellan energiflöde in och ut, för en given sammansättning av atmosfären.
Jag har försökt att förklara det där lite förenklat i vad som finns via länkar i min signatur.
I de klimatmodeller som finns så har man försökt ta med återkopplingsmekanismer.
Några exempel:
– CO2 ökar växthuseffekten.
– Jordens medeltemperatur ökar.
– Mer vatten blir kvar i atmosfären och förstärker växthuseffekten.
– Utbredning av is och snö minskar, mindre reflekteras, så mer av solens strålning värmer Jorden.
– Stora områden med permafrost tinar och CO2 och metan frigörs till atmosfären.
– Cirkulationen i atmosfären förändras när temperaturen stiger.
Modellerna är ganska komplexa och långt från perfekta. Dom baseras på känd fysik men de brister dom har beror exempelvis på att vi inte har fullständig kunskap om allt som händer i atmosfären och även på att komplexiteten i beräkningar med god upplösning tar mycket lång tid, även med stora datorer. Flera återkopplingseffekter är dessutom bara delvis kända.
Det finns också mekanismer som påverkar väder och temperatur som är svåra att förutse. Förändringar i havsströmmar som varierar mängden kallt vatten från havens djup som kommer upp till ytan är en sådan svårförutsägbar parameter. Vulkanutbrott är svåra att förutse. Strålningen från solen varierar lite, men det är ganska lite och sker i ganska väl förutsägbara cykler.
Parisavtalet
Det primära och viktigaste målet med Parisavtalet var att begränsa den globala uppvärmningen.
Här beskrivs avtalet kort:
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Agreement
Jag tycker det är bra att det finns en överenskommelse om att begränsa CO2-utsläpp och den totala klimatpåverkan. Om avtalet som helhet därutöver är bra eller inte, för individer, för länder eller för världen vet jag inte. Den delen av avtalet som handlar om politik och överföring av stora summor pengar mellan länder, är jag inte alls insatt i och jag skulle inte bli förvånad om den delen skulle må bra av att granskas närmare.
–