2017-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Inte tvåtaktare heller (har haft flera på tiden det begav sig). De flesta (om inte alla) slitdelar finns hursomhelst att köpa nya.
Ok jag har slitit ut en rs125. Servade enligt bok en dag när jag svänger av motorvägen och kommer till en korsning så dör den likt kärring stopp. Hade tappat all comp och total skurit kostnad att laga 25k+
Citera
2017-06-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Kul när grejerna används!! Låter som något äventyrsoffroadaktigt.. Trist när man ser
annonser på hojar som säljs för att "har inte tid längre" eller "fått barn"....

Det går väl för bövelen fortfarande att pendla med hojen? Man behöver ju inte göra livet
tråkigare än nödvändigt.

Jag bor ju iofs i tropiskt klimat, sa att anvanda den dagligen ar enkelt.
En KLR 650, tung traktor.

/B
Citera
2017-06-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Seriöst ja, växellådan på motorcyklar är oftast osynkroniserad så det hugger till varje gång man växlar och tvåans växel stressas i dubbel bemärkelse, genom åren kanske stött på ett halvdussin hojar med växellådshaveri även läst om växellådshaverier på mopeder också.

Om man bortser från sporthojar som gör 100+ på tvåan så används ju den växeln ganska lite både på motorcyklar och mopeder så slitaget borde inte vara så farligt. Har en virago och där ligger man ju på 5'an konstant nästan eftersom den har så mycket bottenvrid. Och mopeder har ju så täta växlar att man oftast ligger på hög växel där med.

Att växlarna hugger tycker jag inte man råkar ut för så ofta. Det händer på viragon men de andra motorcyklarna och mopederna jag kört så glider växlarna in utan minsta hugg. Förrutom 1'an då, men det är ju våtkopplingen som gör det.
Citera
2017-06-03, 12:03
Medlem
Märkligt ställd fråga eftersom hojar i regel inte betraktas som slut efter 5000 mil, inte ens sporthojar som går hårt. Detta förutsatt att servicen har skötts som den ska.

Även en välskött Harley-Davidson som vissa påstår har så dålig kvalitet går 16 000 mil mellan topprenoveringarna om de framförs vettigt, bottendelen betydligt längre än så. Och renoverar man går de i princip hur långt som helst. Den här snubben har kört 1 miljon miles med sin Harley-Davidson FXRT 1340 Sport Glide (160 000 mil) och renoverat var 16 000 mil, inga problem.

http://www.bikernet.com/pages/First_...yDavidson.aspx

Den Road King som Motorrad testade i 5000 mil hade inte många fel. Knappt mätbart slitage.

http://www.motorradonline.de/dauerte...ng.298481.html

http://www.motorradonline.de/dauerte...ing.90733.html
Citera
2017-06-03, 20:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Om man bortser från sporthojar som gör 100+ på tvåan så används ju den växeln ganska lite både på motorcyklar och mopeder så slitaget borde inte vara så farligt.
Kompisens 25år gamla kawasaki zx-10(?) gör 120 på ettan sen hänger tändsystemet inte med, slitaget uppstår inte när växeln används utan när växeln läggs i.

Citat:
Att växlarna hugger tycker jag inte man råkar ut för så ofta. Det händer på viragon men de andra motorcyklarna och mopederna jag kört så glider växlarna in utan minsta hugg. Förrutom 1'an då, men det är ju våtkopplingen som gör det.
Hugget finns där men märks mindre på högre växlar, märks allra mest när man går från neutralen speciellt om motorvarvet inte matchas mot växeln.
Citera
2017-06-03, 21:06
Medlem
Mack-Bolans avatar
Många svar men det mest uppenbara har inte berörts.

De flesta MC-motorer är luftkylda, i kombination med höga varvtal, luftkylning och klent byggda gör att en MC-motor slits betydligt mer än en vätskekyld bilmotor.

Naturligtvis skiljer det oerhört på vilken typ av MC man har.
Glidare och stora motorer vätskekylda klarar sig bäst.

RR maskiner sämre naturligtvis.
För att inte tala om tex. Motocross maskiner.
Sen finns det skillnader på fabrikat också.
Vidare beror det också på om motorn är 2 eller 4 takt.
Citera
2017-06-04, 10:59
Medlem
Sen beror det på hur motorn är konstruerad. I en sporthoj är vikten av stort intresse men i en H-D spelar det inte riktigt lika stor roll. Inte heller priset.

I många hojar är kamaxlar m.m. lagrade direkt i aluminiumgjutgodset för att hålla nere vikt och kostnad. I en H-D är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har H-D torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, primär och växellåda (gäller deras Big Twin modeller). Så även om en japanare håller lika länge innan den behöver renoveras kommer den inte vinna i längden då en H-D går att renovera nära på hur många gånger som helst så länge det finns reservdelar. Och med tanke på andrahandsvärdet är det i regel värt pengarna.
Citera
2017-06-04, 11:42
Medlem
Citat:
Motorcyklar körs hårdare, 7k varv för en bilmotor är mycket men för en motorcykel är det inget att höja på ögonbrynet om, nyare yamaha r1 har rödmarkeringen vid 14k till exempel.

Jag har flera gånger om om man räknar med generalhaveri, växellådskonstruktionen som används på många hojar är dessutom en vek punkt, närmare bestämt tvåans växel, den slits extra mycket pga neutralläget.

125r borde slitas hårt men knappast större motorer. Du behöver inte växla eller varva upp ofta på en 1000-kubikare.

Från Tyskland har jag hört att många bilar med små motorer typ 1200-1400 cm³ får motorhaveri på autobahn före 10 000 mil.
Citera
2017-06-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Många svar men det mest uppenbara har inte berörts.

De flesta MC-motorer är luftkylda, i kombination med höga varvtal, luftkylning och klent byggda gör att en MC-motor slits betydligt mer än en vätskekyld bilmotor.

Vilket sekel körde du mc senast? Idag är väldigt få nya motorcyklar helt luftkylda på grund av framför allt ljud- och avgasreglerna. En del tillverkare gömmer kylarna, för vatten eller olja, lite diskret så att motorerna ska se luftkylda ut, men nästan ingen tillverkar längre någon helt luftkyld större motor. Förvisso finns det en del äldre luftkylda motorcyklar på vägarna, men de blir färre och färre. Till och med BMW har vätskekylning på sina boxrar nu.
Citera
2017-06-06, 01:22
Medlem
Citat:
Motorcyklar körs hårdare, 7k varv för en bilmotor är mycket men för en motorcykel är det inget att höja på ögonbrynet om, nyare yamaha r1 har rödmarkeringen vid 14k till exempel.

Jag har flera gånger om om man räknar med generalhaveri, växellådskonstruktionen som används på många hojar är dessutom en vek punkt, närmare bestämt tvåans växel, den slits extra mycket pga neutralläget.

Varför skulle tvåans växel slitas pga neutralläget??? Vet du hur en växellåda ens ser ut inuti?

Den slits mest eftersom det oftast sker hårdast växling mellan ettan och tvåan (max acceleration, stampa i växeln vid bakhjulsåks osv.
Iallafall av folk som inte kan växla ordentligt.
Citera
2017-06-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Ok jag har slitit ut en rs125. Servade enligt bok en dag när jag svänger av motorvägen och kommer till en korsning så dör den likt kärring stopp. Hade tappat all comp och total skurit kostnad att laga 25k+

Köper en begagnad motor nästa gång för några tusenlappar...
Citera
2017-06-06, 01:45
Medlem
Jag har råkat ut för vevstakslagerhaveri två ggr, 1800 mil på ena, runt 2500 på den andra, trots regelbunden service. Kopplingslammeller har behövt bytas bara efter några tusen mil, så visst rasar det oftare på hojar än på bilar.

Men har å andra sidan nyss skruvar ihop och isär en motor som gått 6500 mil för att byta ett kullager, men förutom lagret som gett upp så såg motorn ut som ny inuti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in