2017-06-01, 02:27
Medlem
Min 2014 har gatt 4800 mil, gar som taget!
Har inte bytt nagot som inte ar en ren slitdel som kedja, bromsbelagg, filter osv.

/B
Citera
2017-06-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en Honda Gold Wing-motor, som har skött service.

1800 cc, vattenkyld boxersexa, max vrid redan vid 4000 rpm, rödmarkerad vid 6000 rpm

Den motorn lever ett lugnt liv. Har sett GoldWing-annonser där de rullat 19.000 mil.

Mina cyklar har gått 5500 resp 6700 mil. Den senare fick jag borra om cylindern på, troligen på bristfällig service men nu går den som den ska igen :-)

5500-milaren går som en klocka. Å andra sidan har den ju servats var 400-500:e mil.
Citera
2017-06-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Min 2014 har gatt 4800 mil, gar som taget!
Har inte bytt nagot som inte ar en ren slitdel som kedja, bromsbelagg, filter osv.

/B

Helvete vilket miltal, kör du svarttaxi med den? :-D
Citera
2017-06-01, 09:30
Bannlyst
en hoj som servats väl är inte slut efter 5000mil , min minsta R maskin passerar 5000 strax och den går otroligt bra och är tillförlitlig som få , har inte märkt nått effekt bortfall alls , snarare så den är rappare nu än när den va helt ny , att mc betraktas som slut efter 5000 mil är mer hojar där inga slitdelar bytts utan bara fått rulla på på en sådan maskin kommer en hel del service och byte av utslitna komponenter som är dyra på mc att ersätta , köper gladeligen en billig R hoj och kostar på det som behöver bytas , och plötsligt så har man en riktigt rolig maskin som bara fungerar i många år till
Citera
2017-06-01, 09:43
Medlem
RobocoprahWinfreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
att mc betraktas som slut efter 5000 mil är mer hojar där inga slitdelar bytts utan bara fått rulla på på en sådan maskin kommer en hel del service och byte av utslitna komponenter som är dyra på mc att ersätta
Hej! Vad är det för slitdelar du tänker på? Jag har just köpt en fräsch hoj (min första) som gått 5400 mil. Vad är det för något jag bör vara extra uppmärksam på och kanske kolla över? Oljebyten är gjorda vid rätt intervall enligt boken.
Citera
2017-06-01, 10:16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Sant - men rent rationellt - varför är folk skeptiska för en mc med 5000+ mil, men uppfattar en bil med samma miltal som "nyskick"? Får inte ihop det.

Högre varv, högre effektuttag och motorerna är skapade för att under en kortare livscykel prestera högre. Allt slits snabbare än en bilmotor som konstruerats för att hålla en längre tid..

Jämför ex med volvos B18 motor. väl skött så gick dom flesta runt 50-60 000 mil.

Trimmade man upp en B18 till dubbla effekten kunde man vara glad om den höll 5-6000 mil.
Citera
2017-06-01, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobocoprahWinfrey
Hej! Vad är det för slitdelar du tänker på? Jag har just köpt en fräsch hoj (min första) som gått 5400 mil. Vad är det för något jag bör vara extra uppmärksam på och kanske kolla över? Oljebyten är gjorda vid rätt intervall enligt boken.
det jag skulle kolla över först är kopplingslameller och fjädrar , kedja och drev , bromsbelägg och ny bromsvätska , olja och filter , tändstift och tändspolar vissa modeller , däck så klart , i övrigt så håll lite extra koll på div packboxar och packningar , eventuellt stötdämparlänkage , att ta i sär elreglagen på styret och rengöra från dam och eventuell oxid rengöring och sedan spraya in lite kontakt olja så undviker du irriterande fail i framtiden , glöm inte smörja alla vajrar med 5-56 , packa om ljuddämparen och kontrollera att alla kåpskruvar sitter .................. sedan är det bara ut och njuta av friheten på 2 hjul
Senast redigerad av speedlimit2017 2017-06-01 kl. 10:29.
Citera
2017-06-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Helvete vilket miltal, kör du svarttaxi med den? :-D

Forsta aret gick den som Guide MC for en turistfirma
sen dess har jag kort den dagligen+langturer pa helger, och jag kor aret runt.

/B
Citera
2017-06-02, 00:21
Medlem
jag passerar snart 14000 mil med BMWn. Lite rassel i kamkedjan kan anas ibland, annars inga ålderskrämpor direkt. Jag har bytt bussningarna till insugsspjällen iofs.
En bekant i Tyskland har en nästan likadan BMW som snart har gått 32000 mil, så jag har inte planerat något byte ännu.
Citera
2017-06-02, 00:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
jag passerar snart 14000 mil med BMWn. Lite rassel i kamkedjan kan anas ibland, annars inga ålderskrämpor direkt. Jag har bytt bussningarna till insugsspjällen iofs.
En bekant i Tyskland har en nästan likadan BMW som snart har gått 32000 mil, så jag har inte planerat något byte ännu.
Vilken modell?
Citera
2017-06-02, 00:54
Medlem
supremanics avatar
Har man inte kraschat den totalt innan 5000 mil så har man inte haft tillräckligt kul helt enkelt
Visst saknar man hoj lite nu när värmen kommer men man får mindre blåmärken och frakturer av att pyssla med modelltåg nere i källaren
Citera
2017-06-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Forsta aret gick den som Guide MC for en turistfirma
sen dess har jag kort den dagligen+langturer pa helger, och jag kor aret runt.

/B

Kul när grejerna används!! Låter som något äventyrsoffroadaktigt.. Trist när man ser
annonser på hojar som säljs för att "har inte tid längre" eller "fått barn"....

Det går väl för bövelen fortfarande att pendla med hojen? Man behöver ju inte göra livet
tråkigare än nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in