Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 22:58
  #1
Medlem
Jefvels avatar
Som rubriken lyder. Har funderat länge på detta. Dessutom brukar mc-ägare, enligt min erfarenhet, vara betydligt noggrannare med serviceintervallerna än bilägare.
Citera
2017-05-31, 23:11
  #2
Medlem
Därför att det finns så många mc som gått väldigt lite och väldigt få har gått över 5000 mil.

Ingen vill köpa en som gått 5000 när det finns tio likadana på blocket som gått mindre än 2000
Citera
2017-05-31, 23:17
  #3
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Därför att det finns så många mc som gått väldigt lite och väldigt få har gått över 5000 mil.

Ingen vill köpa en som gått 5000 när det finns tio likadana på blocket som gått mindre än 2000

Sant - men rent rationellt - varför är folk skeptiska för en mc med 5000+ mil, men uppfattar en bil med samma miltal som "nyskick"? Får inte ihop det.
Citera
2017-05-31, 23:22
  #4
Medlem
Jag vet inte.
Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en fyrtakts motorcykel genom landsvägskörning.
Citera
2017-05-31, 23:30
  #5
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Jag vet inte.
Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en fyrtakts motorcykel genom landsvägskörning.

Inte tvåtaktare heller (har haft flera på tiden det begav sig). De flesta (om inte alla) slitdelar finns hursomhelst att köpa nya.
Citera
2017-05-31, 23:43
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Motorcyklar körs hårdare, 7k varv för en bilmotor är mycket men för en motorcykel är det inget att höja på ögonbrynet om, nyare yamaha r1 har rödmarkeringen vid 14k till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Jag vet inte.
Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en fyrtakts motorcykel genom landsvägskörning.
Jag har flera gånger om om man räknar med generalhaveri, växellådskonstruktionen som används på många hojar är dessutom en vek punkt, närmare bestämt tvåans växel, den slits extra mycket pga neutralläget.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-05-31 kl. 23:46.
Citera
2017-05-31, 23:46
  #7
Medlem
Swe1227s avatar
Jag skaffade en som gått över 7k mil. Den är som ny i packningar, bussningar etc. Inga glapp alls! Men den måste ju vara genomgången av tidigare ägare...
Citera
2017-05-31, 23:55
  #8
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Motorcyklar körs hårdare, 7k varv för en bilmotor är mycket men för en motorcykel är det inget att höja på ögonbrynet om, nyare yamaha r1 har rödmarkeringen vid 14k till exempel.

Man får ju förmoda att tillverkarna tar varvtalen i beaktning när de bygger motorerna avseende cylindrar, lager, vevslängar etcetera.


Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har flera gånger om om man räknar med generalhaveri, växellådskonstruktionen som används på många hojar är dessutom en vek punkt, närmare bestämt tvåans växel, den slits extra mycket pga neutralläget.

Seriöst?!? Just växellådorna brukar vara särskilt exemplariska på motorcyklar? Kan inte dra mig till minnes att jag hört talas om någon med växellådshaveri.
Citera
2017-06-01, 00:46
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Man får ju förmoda att tillverkarna tar varvtalen i beaktning när de bygger motorerna avseende cylindrar, lager, vevslängar etcetera.
Javisst gör dom det. Dom dimensionerar grejerna för att hålla "tillräckligt länge" - och det är inte många tiotusental mil som när dom designar bilmotorer.

Kort sagt, de flesta motorcyklar körs inte särskilt långt, och behöver därför inte vara byggda för att hålla väldigt länge. Däremot är dom optimerade för hög prestanda i många fall.

Ta Yamaha R1 som exempel, 180hk @12500rpm ur 1000cc. Om en normal tvåliters bilmotor (utan turbo dessutom) var lika stressad skulle den ju pumpa ut 360hk. Om jag inte misstar mig ligger Honda S2000 väldigt högt i litereffekt för sugmotor i bil, och den har (åter igen, om jag minns rätt) 240hk ur 2l, alltså 120hk per liter. Rena veterantraktorn jämfört med motorcykeln - men bilen räknas ändå som riktigt sportig.
Citera
2017-06-01, 00:51
  #10
Medlem
Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en Honda Gold Wing-motor, som har skött service.

1800 cc, vattenkyld boxersexa, max vrid redan vid 4000 rpm, rödmarkerad vid 6000 rpm
Citera
2017-06-01, 01:27
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Man får ju förmoda att tillverkarna tar varvtalen i beaktning när de bygger motorerna avseende cylindrar, lager, vevslängar etcetera.
Höga varv och hög prestanda ur liten motor sliter oavsett sen finns det givetvis bättre och sämre motorer.

Citat:
Seriöst?!? Just växellådorna brukar vara särskilt exemplariska på motorcyklar? Kan inte dra mig till minnes att jag hört talas om någon med växellådshaveri.
Seriöst ja, växellådan på motorcyklar är oftast osynkroniserad så det hugger till varje gång man växlar och tvåans växel stressas i dubbel bemärkelse, genom åren kanske stött på ett halvdussin hojar med växellådshaveri även läst om växellådshaverier på mopeder också.

För några år sen läste jag om en som hade helrenoverat en svindyr hoj och sen kört en sväng genom europa, när han kom hem fick han renovera motorn igen för han hade spänt kedjan lite för hårt, mer behövs inte.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-06-01 kl. 01:29.
Citera
2017-06-01, 01:53
  #12
Medlem
Det som vanligtvis slet på mc förr var när de var luftkylda och blev överhettade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback