En släkting har suttit i jury i USA för drygt trettio år sedan.
Det lilla jag minns av det lilla hen berättade över ett middagsbord är hur oerhört allvarligt denna jury tagit på sin uppgift, hur grannlaga de gått tillväga och vilken tid det tagit. I övrigt vet jag inget om fallet annat än att det inte var helt okomplicerat.
Alltsedan dess har jag funderat på detta med "bortom rimligt tvivel" utan att egentligen fördjupa mig.
Men i det här arbogafallet när nu nästan alla i tråden har synpunkter på hur utfallet kommer att bli så skulle jag ändå vilja ha lite synpunkter på nämndemännens möjliga förhållningssätt.
I tråden döms ju utifrån ett kollektivt vetande där FUP har konsulterats och vittnesmål stötts och blötts, tider ältats intill förbannelse och allt utom "klassiska svordomar och vanligt snus" fått större eller mindre tyngd i åsiktsfloran.
Är det möjligt att tro att allt som funnits på löpsedlar och i nyhetssändningar osv kunnat undgås av dem som sitter till doms här?
Om inte, är det ändå möjligt för dem att till exempel fokusera på "beviskravet" och mer precist på det som läggs Johanna till last, nämligen anstiftan eller medhjälp?
Om man tittar på wikis förklaringar
"Att en tilltalad agerat i enlighet med ett gärningspåstående är styrkt "utom/bortom rimligt tvivel" om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga. Åtalet är då normalt styrkt och den tilltalade ska således normalt dömas till ansvar. Således kan man tillåta tvivel kring huruvida den tilltalade begått den påstådda gärningen så länge dessa tvivel inte ligger inom rimlighetens gräns. Det är dock oklart hur orimlig en eventuell bortförklaring ska vara för att anses ligga utom det rimligas gräns."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beviskrav
Hur sannolikt är det att MRs berättelser om sin beroendeställning, så som den står inför domstolen, kan leda till ett beslut om "rimligt tvivel"?
Hur beroende är ett ställningstagande av "grubblarens" empatiska förmåga, samhälls- och människosyn? Hur mycket kan AH påverka/avstyra i det avseendet?