Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
– Åldern är en osäkerhetsfaktor.
– Försvaret kommer att hävda att MR var i en speciellt utsatt position som JM utnyttjade.
– Försvaret kommer att hävda att MR var i beroendeställning till JM och att JM utnyttjade denna beroendeställning.
Jag tror att domstolen kommer att beakta detta.
Om MRs ålder fastställs till den han hävdar så är det ingen tvekan, IMO. Om inte så tror jag ändå att han kommer att få ett tidsbegränsat straff, men att JM kommer att få livstid.
Detta är bara mina bedömningar och utfallet återstår att se.
–
Javisst är åldern avgörande och att försvaret kommer leverera sin sedvanliga repertoar är givet.
Beroendeställning är vad JM spelar på och viftar med pengar, ingen betvivlar hennes kompetens på den fronten men,
Han har utfört ett grovt brutalt mord på värnlös äldre man inkl mordförsök.
Han beskriver själv sin tvekan på två positioner:
Han hade all möjlighet att besinna sig.
Han till och med överväger att skita i det hela.
Han åberopar tjat som anledning, att få tyst på kärringen. Han säger inte ett ord om hot eller tvång.
Han är absolut ingen duvunge: han har knivhuggit förr, han har misshandlat landsmän så det är bestående skador, han funderar på att mörda JM.
Hade vi diskuterat späd, ickekriminell, kuvad och hjärntvättad kvinna så hade jag kanske förstått tanken.
Aki var som sagt i en helt annan sits via barnen, han tog sig inte ur hennes klor och mördades när han väl var på väg, som han högst troligt befarat.
Men MR?
Ja, ja skit det samma. Jag begriper inte vad som ska vara förmildrande versus henne, avrundar där.