2017-06-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Lite Lustigt att Kaj även tänkt söka resning för konsumrånet.
Ingrid Enberg påstår ju att kaj berättad till henne att han utfört det rånet.
Kaj lånade ju duschen av henne senare så de kan ju inte ha varit ovänner på nåt sätt, varför skulle även hon ljuga.

Ja, det är säkert första gången i världshistorien som ett ex skulle säga nåt ofördelaktigt om exet, även om dom är "vänner".
Har hänt i andra rättsfall.
Det som är intressant är att så många har pratat ihop sej, men sanningen brukar ju komma ikapp i och med att det helt enkelt är lögner, och brukar inte synka ihop, nån stans faller det och så har det uppenbarligen gjort i det här fallet.
Citera
2017-06-03, 18:22
Medlem
Framgår bara av det ni skriver att det inte finns tillräckliga bevis och att det finns rimligt tvivel.
Alltså skulle han inte fällts, och han ska nu släppas fri.
Jiddra om huruvida han var en skummis, om han skulle kunna ha gjort det etc, styrker bara att det är - jidder.
Ska man dömas för mord ska det vara rejält.
Sen kunde vi ha omröstning hur många som skulle vara villiga att sitta så många år om de fick en mille per år i ersättning efteråt.
Inte jag i alla fall.
Citera
2017-06-03, 19:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Framgår bara av det ni skriver att det inte finns tillräckliga bevis och att det finns rimligt tvivel.
Det framgår mer än så. Den bevisning som finns pekar i själva verket åt helt annat håll, och det som kallas bevisning mot Kaj Linna är rent trams. T.ex. lade åklagaren fram anonyma brev som var avsedda att misstänkliggöra Linna, och vid slutpläderingen kom åklagaren med nya sensationella uppgifter om att Linna minsann hade druckit alkohol på en fest i Älvsbyn på kvällen före mordkvällen. Åklagaren kan inte på allvar tro att Kaj Linna är inblandad.

Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Jiddra om huruvida han var en skummis, om han skulle kunna ha gjort det etc, styrker bara att det är - jidder.
Ja, det verkar vara på den nivån:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare
Senast redigerad av Draifos 2017-06-03 kl. 19:30.
Citera
2017-06-03, 19:33
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Ja, det är säkert första gången i världshistorien som ett ex skulle säga nåt ofördelaktigt om exet, även om dom är "vänner".
Har hänt i andra rättsfall.
Det som är intressant är att så många har pratat ihop sej, men sanningen brukar ju komma ikapp i och med att det helt enkelt är lögner, och brukar inte synka ihop, nån stans faller det och så har det uppenbarligen gjort i det här fallet.

Eller så har sanningen inte hunnit fram riktigt än.
Citera
2017-06-03, 20:12
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår mer än så. Den bevisning som finns pekar i själva verket åt helt annat håll, och det som kallas bevisning mot Kaj Linna är rent trams. T.ex. lade åklagaren fram anonyma brev som var avsedda att misstänkliggöra Linna, och vid slutpläderingen kom åklagaren med nya sensationella uppgifter om att Linna minsann hade druckit alkohol på en fest i Älvsbyn på kvällen före mordkvällen. Åklagaren kan inte på allvar tro att Kaj Linna är inblandad.

Ja, det verkar vara på den nivån:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Det där med möjlighet att vara på plats har jag kollat
Jag har testkört , det var inga problem att hinna och när jag körde var vägen mjuk och blöt jag pinnade på i runt 80 på grusvägarna och 110-120 på landsväg
Det tog 62 min med 4 stopp a totalt 5 min.
Så tiderna passar perfekt för att resa den sträckan och kunna utföra brottet.Det är ca 95 km och nästan ingen trafik.
Hade lätt kunna blåsa på i 140 på landsväg och då hade det gått ännu fortare.
Här är jag 100% säker så den tiden talar mer för än emot kaj som GM
Så här ser mitt tidsschema ut

Han startade 18:15
bilbyte på vägen Max 5 min
Resa 57 min samma tid som jag körde
Framme vid Kalahatten kl 19:17
Promenad genom skogen via till laggårn 1,9 km Max 20 min
Framme vid laggårn senast 19:37
Hoppade in genom luckan absolut senast 19:40
Den tiden såg vittnet en man krypa in
Det är om han tog den vägen
Sen finns det en snabbare väg också som bara är 88 km och endast asfalt , där sparar man väl ytterligare 10 min

Den granskande journalistik som vissa har gjort i det här fallet har inte varit objektiv, dåligt tycker jag
Men vem är förvånad i dagens samhälle när inte ens barnen får fira skolavslutning i kyrkan .
Citera
2017-06-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har ingen aning. Vet bara att Jan Olsson är en av de mest erfarna mordutredare vi har, och att han var tidig med att påtala bristerna i t.ex. da Costa- och Quickutredningarna. Man borde lyssna på vad han säger. Sedan tror jag inte för en sekund att den mannen skulle låta sig påverkas av att det nu var försvaret som bekostade utredningen, han är inte alls den typen. Alla sådana invändningar slår ju dessutom minst lika hårt mot åklagarna, som är avlönade av åklagarmyndigheten. Där kan man snacka om att nu ha egna intressen i Kalamarksfallet.

Något som intresserar mig mycket -- i allmänhet -- är just 'medieberättelser', och deras huvudpersoner.

En känsla jag har är att 'den tredje statsmakten' regelmässigt håller sig med 'handplockade' och 'regimtrogna' experter, som ytterst sällan svarar annat än förväntat på journalisternas frågor. Detta för att ge någon form av legitimitet åt medias vinkling. Men du kan förstås ha rätt om Jan Olssons tillförlitlighet.

Citat:
Det finns goda chanser att lösa rånmordet i Kalamark. Det tror utredarna Jan Olsson och Peter Karlsson som anlitades av dömde Kaj Linnas advokat. Jan Olsson är mycket kritisk till den ursprungliga polisutredningen.

– Med stor sannolikhet hade två människor levt nu om utredningen skötts bättre från början, säger [Olsson].

Om Olssons påstående stammer får vi väl hoppas att förundersökningen återupptas. Jag undrar om den här tråden kommer leva i sju år till och om vi kan räkna med dig?

[Wikipedia: Jan Olsson (kriminalkommissarie)]

Jan Olsson, född 1936, är en svensk pensionerad kriminalkommissarie och författare.

Han har arbetat med många av de mest omtalade fallen i svensk kriminalhistoria exempelvis Norrmalmstorgsdramat, Bombmannen, Lasermannen, Thomas Quick och Norbert Kröcher.

Olsson har varit särskilt verksam som brottsplatsutredare och har utbildat blivande kriminaltekniker på Sri Lanka, föreläst i kriminalteknik och bistått några av landets främsta brottmålsadvokater i brottmål.

Chef för Rikskriminalpolisens gärningsmannaprofilgrupp 1994-2001.[1]

År 2013 utkom Olssons första roman, En mördare blir till.
Citera
2017-06-03, 22:16
Medlem
Citat:
Jag har testkört , det var inga problem att hinna och när jag körde var vägen mjuk och blöt jag pinnade på i runt 80 på grusvägarna och 110-120 på landsväg
Så tiderna passar perfekt för att resa den sträckan och kunna utföra brottet.Det är ca 95 km och nästan ingen trafik.

Sen finns det en snabbare väg också som bara är 88 km och endast asfalt , där sparar man väl ytterligare 10 min

Den granskande journalistik som vissa har gjort i det här fallet har inte varit objektiv, dåligt tycker jag
Men vem är förvånad i dagens samhälle när inte ens barnen får fira skolavslutning i kyrkan .

Att han skulle ha kastat sig ut i i bilen från ett samtal från den fasta telefonen är inte speciellt sannolikt. Om det vore en brottsresa som planerades skulle detta rimligen skett genomtänkt och i lugn och ro säkerställa att handskar, tejp, luva/ ansiktsmask m m är med. Borde knappast ha tagit endast 3 min fr lägga på luren efter samtal i fast telefon till att färden påbörjades.

Det var enligt vittnen, i domstolen nu senast, ett mycket dåligt bilföre med is och slask och vägarna var i mycket dåligt skick. Han disponerade en gammal skraltig japanare. Det var även dålig sikt med dimvärden den kvällen.

Helt andra förutsättningar mao.

Ett bilbyte skulle också ha genomförts.

Och att gå ca 1,9 km fr Kalahatten till brödernas gård i snö på skoterspår med bristande skarsnötäcke (gm hade trampat igenom ett antal gånger) snötäcke 50 cm+. Om man går medelhastighet dvs ca 6 km/h skulle det tagit ca 20 min. Men naturligtvis helt omöjligt i den terrängen.

Ovan gärningsresa är i bra förhållanden möjlig men inte den verkliga kvällen under de väder/väderlagsförhållandena.

Sök istället de riktiga skurkarna.

Där finns ett grävjobb att göra...
Citera
2017-06-03, 22:22
Medlem
Vilken tid meddelas domen?
Citera
2017-06-03, 23:10
Medlem
Citat:

Vad är det för bil han bytt till då?. Borde det inte finnas nåt samtal el liknande till någon isåfall eller stod det en vit bil längs vägen med nycklarna i?

Tycker bilen är det som mest talar emot att det var Linna.
Citera
2017-06-04, 00:10
Medlem
Polis och åklagare har så klart begränsade resurser och måste prioritera.

Om de vore intelligenta skulle de scanna denna tråd och sortera ut ett par trådnördar, kontakta dem och få en gratis analys...

Själv har jag lagt minst hundra timmar på att läsa förhör, lyssna på inspelningar, lyssna på Spår, läsa domar, FUP X2 följa media och inte minst tråden.

Det finns mönster här.

Jfr Linnas advokat; en advokat tar ofta 2-4 tkr/tim. I bästa fall får han
500 000 kr, vilket motsvarar endast en mindre del av vad han lagt ned i tid.

I tråden jobbar folk gratis och fångar många gånger upp sådant som polis, åklagare och advokat missat, ex Mantilla som fann att Nils uppenbarligen visste om ett handskrivet brev ( nu under våren inskickat till Polisen för att misskreditera Linna ang att "dela på skadeståndet"), se tidigare inlägg...

På samma sätt som Missing people finner saknade personer kanske ovan kan hjälpa att sortera och finna rätt skurkar.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-06-04 kl. 00:28.
Citera
2017-06-04, 00:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min poäng var alltså att det saknas bevisning mot Kaj Linna, och att det där argumentet inte är något som talar för att just han skulle vara gärningsmannen. Det enda det skulle kunna bevisa är att Kaj Linna rent tidsmässigt skulle ha haft möjlighet att befinna sig på platsen vid tiden för brottet. Vi talar alltså om ett "indicium" som i så fall samtidigt pekar mot tusentals möjliga gärningsmän i Norrbotten. Det är alltså lika ointressant som det omtalade "gluggprovet", som blir besvärande för alla de människor som 2004 hade kroppsmått som inte skulle ha hindrat dem från att ta sig in genom en liten glugg i ladugårdsväggen. Som Max Scharnberg skriver:
"Jag vet inget annat om fallet med den livstidsdömda Kaj Linna än vad som har framförts i massmedia. Men detta räcker för somliga principiella reflexioner. Linna fick också uppleva det otillbörliga mönstret att det behövdes flera ansökningar innan det blev resning. Det ser besynnerligt ut att huvudbeviset var att Linna var smal nog för att kunna krypa genom en öppning. Det måste finnas flera hundra tusen män som kan göra detsamma."
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/26237/Kaj-Linna-och-Upprepningen-av-Mordets-Melodi
Till detta kommer sedan alla invändningar mot åklagarnas teori om att gärningsmannen skulle ha tagit sig in i ladugården just genom den där gluggen. T.ex. har försvaret påpekat att dörren till ladugården var olåst, något som åklagarna helt verkar förbigå.
Senast redigerad av Draifos 2017-06-04 kl. 01:26.
Citera
2017-06-04, 02:27
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Att han skulle ha kastat sig ut i i bilen från ett samtal från den fasta telefonen är inte speciellt sannolikt. Om det vore en brottsresa som planerades skulle detta rimligen skett genomtänkt och i lugn och ro säkerställa att handskar, tejp, luva/ ansiktsmask m m är med. Borde knappast ha tagit endast 3 min fr lägga på luren efter samtal i fast telefon till att färden påbörjades.

Det var enligt vittnen, i domstolen nu senast, ett mycket dåligt bilföre med is och slask och vägarna var i mycket dåligt skick. Han disponerade en gammal skraltig japanare. Det var även dålig sikt med dimvärden den kvällen.

Helt andra förutsättningar mao.

Ett bilbyte skulle också ha genomförts.

Och att gå ca 1,9 km fr Kalahatten till brödernas gård i snö på skoterspår med bristande skarsnötäcke (gm hade trampat igenom ett antal gånger) snötäcke 50 cm+. Om man går medelhastighet dvs ca 6 km/h skulle det tagit ca 20 min. Men naturligtvis helt omöjligt i den terrängen.

Ovan gärningsresa är i bra förhållanden möjlig men inte den verkliga kvällen under de väder/väderlagsförhållandena.

Sök istället de riktiga skurkarna.

Där finns ett grävjobb att göra...

Telefonsamtalet kl 18:01:11 pågick i 10 min och 52 Sek
Han talade med Nils i telefon.
Det styrker att han är GM änmer tycker jag
Han ringde säkert och fråga Nils om det var grönt med med flyktbil (den vita) eller nåt i den stilen.
Sen i o m att rånet gick åt skogen, så påstod han dagen efter att han inte var där till Nils
Han försökte även kontakta Nils kl 23:14 rånkvällen från sin mobil
Du vet , de hade avtalet ett möte kl 24 i långträsk , vart också Nils befann sig enligt mobil master , men kaj dök aldrig upp
Nils försökte ringa till kaj kl 24:10 från den platsen
Enligt Nils skulle han "låna ut pengar till kaj" 1300 kr för att han skulle "låta bli" att råna bröderna, B shit säger jag..
Vid det mötet skulle Nils ta del av bytet
Ett byte som blev ynka 2500 kr och en person misshandlad till döds.
Klart som tusan att kaj sket i att dyka upp kl 24, utan had fortsatte son resa nedåt.

Jodo, vi kan ju ge han nån minut till om det skulle behövas också.
Och han hade ju rekat vägen innan och visste vart han skulle gå
Skoterspår går nästan lika snabbt som att gå på väg, så de där med dålig terräng är lösbottnat uttryck

ja , då får dom gräva i dödagar.

Kaj har ju suttit sv sitt straff ändå såatt ,
Men deb andra killen Nils ?

Kaj och Nils har förövrigt kamperat ihop vid flera tillfällen innan
Konsum inbrottet
ESM "blufföretag.
Sen några saker till , bla förfalskade sedlar etc.
Inget mord dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in