Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
1. Jag skrev inte vad jag anser att respektive bör ha för straff. Jag skrev om hur jag tror att det kommer att bli. Jag vet naturligtvis inte, men vi får veta så småningom.
2. Jag borde inte skrivit om Knutby eftersom jag inte kom ihåg. Helge fick livstid för mord och barnflickan dömdes till rättspsykiatrisk vård, vilket i praktiken blev ett betydligt lindrigare straff än livstid. Vilket straff hade hon fått om hon inte dömts till vård? Det vet jag inte, men hon ansågs vara under "goa pastorns" påverkan och kontroll. Såg denna kommentar angående domen i Svea Hovrätt:
"Svea hovrätt konstaterade i sin dom att Sara Svensson stod under en intensiv och målmedveten påverkan från Knutbyförsamlingens dåvarande pastor, Helge Fossmo, när brotten begicks."
Det kan tolkas som att hon fått ett lindrigare straff än Helge, om hon inte fått rättspsykiatrisk vård.
Det är ett uppslag för en intressant diskussion hur man bör fördela ansvaret mellan den som tar initiativ till ett mord och den som utför det smutsiga hantverket. Beroende på hur utföraren förmås utföra. Kanske inte i den här tråden dock.
–
Ja, och jag ifrågasätter dig och efterfrågade varför han som brutal mördare ska ha mildare dom
Kan man utdöma mord i samförstånd nu för tiden - tack och lov, praise the lord - (medgärningsmannaskap, Malexander) så ser jag absolut inga förmildrande omständigheter i detta rättsfall.
Den som utför ett grymt mord på värnlöst offer där tanken är dubbelmord ska straffas lika hårt som den som beställer och iscensätter:
Bägge är mördare per definition och han är inte nån passiv mes: han sägs ha mördat alt knivhuggit innan och var redo att mörda igen (JM).
Edit.
Han var även med och knivhögg/misshandlade sina landsmän grovt.
Det kan inte tolkas som nåt lindrigare gällande barnflickan. Det är vitt skild påföljd utifrån allvarlig psykisk störning vs att den manipulativa pastorn hade nån störning (tror inte slutbud är presenterat i media, det är olika besked)