2017-06-03, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Håller med om att båda bör dömas till stenhårda straff! M.R utförde det rent praktiskt, men hans agerande går delvis att förklara även om det är svårt att förstå ( styrd av J.M, i underläge på alla sätt, narkotikapåverkad m.m) och han verkar ångra sig och erkänner mordet/mordförsöket. J.M är hjärnan bakom, svårt att förklara hennes agerande och ännu svårare att förstå, visar ingen ånger och erkänner inte.
Ja, precis. Det finns en förklaringsmodell för varför han hamnade i sitsen och det är ett modus som faller tillbaka på JM; hur hon manipulerar, väljer sina redskap för mord, utövar makt via både position och pengar.
Däremot är de hårdvaluta som gäller i juridik och han hade val. Han ska straffas för gärningen.
Han såg nog sin chans i det hela med en relation med JM som strör pengar kring sig. Till viss del lika goda kålsupare inledningsvis. Däremot är nog mordet så impulsivt och under drogpåverkan som han beskriver, i en kombo av ett evinnerligt tjat som föregått. Varav jag tror att han ångrat sig om man även ser till samtal som avlyssnats (förutom ånger i rättssalen).
Citera
2017-06-03, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En fråga som tål att fundera på.

Jag kan inte exakt svara på frågan varför, men jag uppfattar som att rättssystemet fungerar så.
Åldern kan komma att vägas in, beroende på vad den fastställs till.
Jag läste inte domen mot Helge Fossmo noga och det var länge sedan, men jag har intrycket att det var i egenskap av initiativtagare och pådrivare som Helge dömdes hårdare än hon som höll i vapnet hade gjort, om hon dömts.
En annan faktor som kommer att vägas in är beroendeförhållande.

Vi får se, men jag tror att MR kommer att få ettlindrigare straff än JM.

I den beskrivning som MR gav av vad som hände innan han kom till Sverige så fanns det inget utrymme för att han avtjänat ett långt fängelsestraff i Turkiet. Vad som är sant har viss betydelse. Kanske inte för tingsrätten i Västerås, men för hur vi ser på honom.
Om jag minns rätt baserades uppgiften om knivhuggningen och fängelsestraffet i Turkiet på en uppgift från någon som var rädd för JM och som pratat med Aftonbladet (eller kanske Expressen).
Finns det någon uppgift från någon annan källa om fängelse i Turkiet?

Oberoende av vilket så är brottet mot Göran och Anki avskyvärt. MR borde ha stoppat det, men tillät sig bli JMs redskap. Men det var ändå det han var. JMs redskap.

Ska bli intressant att se vad tingsrätten kommer fram till när det gäller fördelningen av skuld och straff.

Åldern är given, har redan skrivit att det givetvis är avgörande men det är inte vad du skrev om som jag frågade om.
Du skrev om omständigheter, mildare straff än JM och därav fråga.
Edit.
Fossmo hårdare straff? Hon fick väl vård på rättspsyk snarare.
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 17:35.
Citera
2017-06-03, 17:33
Medlem
Vintersol21s avatar
Jag har nog missat detta helt men: vad visade M.R:s paragraf 7-undersökning?
Citera
2017-06-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, han har erkänt, men först efter att han fick veta att hans DNA fanns under GMs naglar. Nu har han en del sympatier efter sin långa monolog.

Han framställer sig själv som ett offer, det var hans bröder som tyckte att han skulle flytta till Sverige, det är hans kompisar som råder honom att stanna hos kassakossan, det är JM som tjatar sig till mordet och mordförsöket.

Själv är han en knarkande stackare utan egen drivkraft, som under vånda tvingas misshandla och mörda.

Snyft

Men det är två sovande obeväpnade äldre människor han ger sig på. I sina sängar får de 18 respektive 24 knivhugg, han hugger och hugger. Blodet rinner, kniven fastnar, han får loss den och fortsätter. Hur lång tid tar det att hugga två människor så många gånger? Med en kökskniv.

Jag vill nog påstå -fast helt utan egen erfarenhet eller expertis, att mordet/mordförsöket kräver både sinnesnärvaro och beslutsamhet. En bortskämd man som mördar för att behålla sin bekväma tillvaro. Lika känslokall som anstiftaren​.

Så ingen som helst sympati från min sida för hans inövade monolog där han har tagit tillvara varje uns av FUP som han kan ha nytta av för egen del. Ingen dumskalle trots knarkandet. Inget offer.
Jag håller fullständigt med dig om detta monster MR. Han är vidrig som människa.

Han knivskar ju en släkting på bröllop i Turkiet och åkte i fängelse redan där. Han är en simpel äcklig knarkare och mördare. Alla dessa afghaner verkar droga sig, helt sjukt. Har själv sett det för fler år sedan på en flyktingförläggning i Malmö, de rökte och var höga mest hela tiden. Man såg skedar som de tände med tändare underifrån överallt. När jag påpekade detta då blev jag avstöngd från olika forum. För att jag sa sanningen.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-06-03 kl. 17:57.
Citera
2017-06-03, 17:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran
As usual....tänker halvhögt samtidigt som jag skriver mina spontana funderingar till frågorna.
Rätt eller fel är nåt helt annat....

MR ville ju, enligt sina egna ord, redan efter en vecka flytta från JM. Kanske hade en magkänsla om att "allt inte stod helt rätt till". Samtidigt befinner han sig i en extremt stark beroendeposition till den som "ska ta hand om honom", som kan systemet och dessutom är anlitad av svenska myndigheter. Bara där torde MR vaggats in i någon form av falsk trygghet.

MR är som de allra flesta unga - vill ha prylar. På ett sätt känns det som att duka upp ett buffébord inför Biafra-barn, som JM utsätter MR för. Dvs blir svårare att säga nej. Och mena det. Även om det ev sunda förnuftet och huvudet säger något annat. Här finns trots allt ett filter som JM saknar men som är starkt försvagat.

Skillnaden mellan AP och MR är delvis:
1) språket - AP förstod ju näst intill 100% vad hyndan sa. MR avsevärt mindre. Google translate känns ju inte som den absolut mest tillförlitliga källan mellan dari-svenska. Och vice versa. (lyssnade också en sväng på tolkens försvenskningar i gårdagens förhör....mjaaa...i mitt tycke lite knackigt är det att direktöversätta och få allt att låta förståeligt, bara där!).
Så inte konstigt att JM skrämde skiten ur AP!
2) kulturen - AP är uppvuxen i ett jämlikt Norden, MR erfarenhet/indoktrinerad av hederskultur, att man ser upp till kvinnan/matriarken mm. Därav tror jag att MR kände en skyldighet, pliktkänsla att dansa runt kjolfållarna på Magica de Hex.
3) åldern - AP var jämngammal med JM och hade därmed mer livserfarenhet än MR. Ergo: AP förstod bättre att tanten inte hade alla fladdermöss rätt radade i boet!

...och när väl MR hajade hur djupt han dragits ner i djupet så hade han ingen möjlighet att dra sig ur. Visst - kunde sagt nej, gått till polisen bla bla. Men helt ärligt tror jag att hans öde var beseglat samma sekund varelsen JM lade sin blick på MR första gången. Rätta mig om jag har fel: visst var det JM som INSISTERADE på att MR skulle komma just till hennes boende??? Och sedermera flytta in hos henne...

...han hade inte en chans!

EDIT Och som svar på sista frågan: tror att MR hade tur att polisens övervakning Sverige/Norge bidrog till att båda häktades. Med tanke på alla tidigare orala harskutt som ramlat ur munnen på JM om diverse människors liv och död/mord, i åtanke att JM pratat om att MR skulle överdosera heroin, så var det en tidsfråga innan denne man, som hon dessutom lovat gifta sig med (vad skulle HON ha för intresse av DET????? Eg????) andades sitt sista andetag....
Det alternativet fanns aldrig på kartan för MR, men man kan ju fundera på hur JM ska förklara varför inte hon gick till polisen den 4 augusti?

Att hon redan förlorat två personer som älskade och inte ville förlora en till.... det håller inte som en förklaring som någon kan förstå. Vi får höra vad hon har att säga på måndag.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218391
Citera
2017-06-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tänker motsatsen. Så många hugg och ändå överlever det ena offret.
Han verkar mer hacka lite här och där, utan att egentligen ta i.

Nu är jag inte mordisk och jag har aldrig övervägt att sätta kniven i någon men om jag försöker föreställa mig hur jag skulle göra det så skulle jag inte sitta och hacka. Jag tänker att ett par snabba och djupa hugg borde räcka om man siktar lite och träffar på rätt plats.
Han gjorde nog sitt allra bästa med att försöka mörda AM med, med tanke på förutsättningarna han hade då efter när hon vaknade till med bruten kniv, redan trött i armarna, andfådd och allt. Han gick in för att mörda henne med men det är svårt med en bruten kniv.
Citera
2017-06-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag lutar åt samma håll som du. Han var väldigt utlämnad och därmed lättstyrd. Han har ju också beskrivit sina hälsoproblem som gjorde att hans ben krävde vård.

Jag gissar att han har känt sig mer trygg på häktet än han gjorde hos JM, trots avsaknad av iPhone och bil. Det har säkert hjälpt till att få honom att öppna sig.

Det har jag missat. Vad var det med MRs ben?
Citera
2017-06-03, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Han gjorde nog sitt allra bästa med att försöka mörda AM med, med tanke på förutsättningarna han hade då efter när hon vaknade till med bruten kniv, redan trött i armarna, andfådd och allt. Han gick in för att mörda henne med men det är svårt med en bruten kniv.
Ja, hon skulle dö. JMs tjat var arv och därav gömda utomlands sen. Jag tror att Ankis stora lycka i bedrövelsen var att 1) mottog huggen främst i armen, låg bortvänd initialt och inte på rygg samt 2) att hon svimmade, att han trodde hon var uträknad.
...Ihop med de faktorer du nämner.
Hans agerande dög givetvis inte och i Norge börjar hon även mala om att sexfilmsaktörerna skulle dö.
Han insåg väl att han skulle få fortsätta, kärringen blev aldrig nöjd och övervägde att döda henne då hon satt honom i skiten.
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 18:47.
Citera
2017-06-03, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Nån blodpropp som gjorde att JM tyckte att han skulle vara konvalescent hos henne...
Injektionsskada?
Citera
2017-06-03, 18:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Åldern är given, har redan skrivit att det givetvis är avgörande men det är inte vad du skrev om som jag frågade om.
Du skrev om omständigheter, mildare straff än JM och därav fråga.
Edit.
Fossmo hårdare straff? Hon fick väl vård på rättspsyk snarare.

1. Jag skrev inte vad jag anser att respektive bör ha för straff. Jag skrev om hur jag tror att det kommer att bli. Jag vet naturligtvis inte, men vi får veta så småningom.

2. Jag borde inte skrivit om Knutby eftersom jag inte kom ihåg. Helge fick livstid för mord och barnflickan dömdes till rättspsykiatrisk vård, vilket i praktiken blev ett betydligt lindrigare straff än livstid. Vilket straff hade hon fått om hon inte dömts till vård? Det vet jag inte, men hon ansågs vara under "goa pastorns" påverkan och kontroll. Såg denna kommentar angående domen i Svea Hovrätt:
"Svea hovrätt konstaterade i sin dom att Sara Svensson stod under en intensiv och målmedveten påverkan från Knutbyförsamlingens dåvarande pastor, Helge Fossmo, när brotten begicks."
Det kan tolkas som att hon fått ett lindrigare straff än Helge, om hon inte fått rättspsykiatrisk vård.

Det är ett uppslag för en intressant diskussion hur man bör fördela ansvaret mellan den som tar initiativ till ett mord och den som utför det smutsiga hantverket. Beroende på hur utföraren förmås utföra. Kanske inte i den här tråden dock.

Citera
2017-06-03, 18:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle han inte få lika hårt straff?
Det är han som hugger en kniv i ögat på Göran så den går av.
Det är han som sitter grensle över hans bröstkorg då han förtvivlat försöker komma upp men dör på sängkanten.
Det är han som utdelar 24 knivhugg.

Självklart ska hon dömas stenhårt och utan henne har inget mord skett men det fråntar inte MR den skuld han har till att Ulrika förlorat sin pappa, Anki sin man och barnen sin morfar.

Han har vett att visa ånger och bett Anki om ursäkt, vad i helvete det nu är värt.
Han får dock inga juridiska bonuspoäng.
Han sägs ha knivhuggit innan han kom till Sverige och han var redo att mörda JM.
...inte nån duvunge precis.
Det finns ju extremt många paralleller med Knutbyfallet.
Barnflickan kom ju ut extremt tidigt och lille pastorn han sitter väl inne än ?
Så tänk: MR som barnflickan och JM som pastorn
Citera
2017-06-03, 18:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag kan inte minnas att jag sett någon detaljerad beskrivning av vad som var problemet med hans ben. Jag har uppfattat några fragment.

Några citat från SVT från MRs redogörelse igår:

I Malmö:
"- Sen blev jag flyttad till sjukhuset, jag blev inlagd fyra dagar. Efter sjukhusvistelsen övernattade jag en natt på flyktingboendet, dagen efter fick jag papper om flytten till Arboga."

I samband med att boendet i Arboga stängdes:
"- Vid utskrivningen hade 42-åringen sagt till personalen att om jag inte mådde bra så kunde jag flyttas hem till henne. Först sa jag nej och sa att jag ville tillbaka till boendet - jag kunde ju inte språket. Vid 11.30-tiden skickade 42-åringen ett meddelande och frågade hur jag mådde och återigen sa hon att jag kunde ta mig hem till henne.

- Sen sa personalen att det kanske var lika bra att jag var hos henne. I Eskilstuna är det närmare till sjukhuset i fall att jag skulle börja må sämre igen. Jag gick med på det."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in