2017-06-03, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
1. Jag skrev inte vad jag anser att respektive bör ha för straff. Jag skrev om hur jag tror att det kommer att bli. Jag vet naturligtvis inte, men vi får veta så småningom.

2. Jag borde inte skrivit om Knutby eftersom jag inte kom ihåg. Helge fick livstid för mord och barnflickan dömdes till rättspsykiatrisk vård, vilket i praktiken blev ett betydligt lindrigare straff än livstid. Vilket straff hade hon fått om hon inte dömts till vård? Det vet jag inte, men hon ansågs vara under "goa pastorns" påverkan och kontroll. Såg denna kommentar angående domen i Svea Hovrätt:
"Svea hovrätt konstaterade i sin dom att Sara Svensson stod under en intensiv och målmedveten påverkan från Knutbyförsamlingens dåvarande pastor, Helge Fossmo, när brotten begicks."
Det kan tolkas som att hon fått ett lindrigare straff än Helge, om hon inte fått rättspsykiatrisk vård.

Det är ett uppslag för en intressant diskussion hur man bör fördela ansvaret mellan den som tar initiativ till ett mord och den som utför det smutsiga hantverket. Beroende på hur utföraren förmås utföra. Kanske inte i den här tråden dock.
Ja, och jag ifrågasätter dig och efterfrågade varför han som brutal mördare ska ha mildare dom
Kan man utdöma mord i samförstånd nu för tiden - tack och lov, praise the lord - (medgärningsmannaskap, Malexander) så ser jag absolut inga förmildrande omständigheter i detta rättsfall.
Den som utför ett grymt mord på värnlöst offer där tanken är dubbelmord ska straffas lika hårt som den som beställer och iscensätter:
Bägge är mördare per definition och han är inte nån passiv mes: han sägs ha mördat alt knivhuggit innan och var redo att mörda igen (JM).

Edit.
Han var även med och knivhögg/misshandlade sina landsmän grovt.

Det kan inte tolkas som nåt lindrigare gällande barnflickan. Det är vitt skild påföljd utifrån allvarlig psykisk störning vs att den manipulativa pastorn hade nån störning (tror inte slutbud är presenterat i media, det är olika besked)
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 18:59.
Citera
2017-06-03, 18:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det finns ju extremt många paralleller med Knutbyfallet.
Barnflickan kom ju ut extremt tidigt och lille pastorn han sitter väl inne än ?
Så tänk: MR som barnflickan och JM som pastorn
Jag har följt fallet likaväl som alla andra.
Självklart kommer hon ut när hon anses färdigbehandlad, tjejen var sjuk.
Diskussionen handlar inte om allvarlig psykisk störning vs fängelse.

Tacka fan att detta även är sista halmstrået för falskspelare som anar livstid.
Jag sitter bara och väntar på att JM ska börja hallucinera i rätten för att gå in i rollspel nr 42. Klart för tagning!
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 18:41.
Citera
2017-06-03, 18:43
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Anki berättade ju att när hon besökt JM så kunde det sitta fem afghaner där och fika i vardagsrummet. Alla dessa afghaner som hon lät bo där kan ha varit en form av sjuk mordaudition där hon ägnade tid åt att läsa av dom och lära känna dom för att se vem som var lättast påverkbar. Alla människor har ju svagheter som fungerar som öppningar för manipulation. JM kan ha valt ut Mohammed efter en tids analys som det mest lämpliga "föremålet".

När väl mordet var utfört så var han ju dock förbrukad. Frågan är hur hon planerat fortsättningen. Mohammed var ju i det läget farlig för JM ty han kunde ju rasera allt för henne. Antagligen så skulle han mutas och försvinna så snart hennes uppgjorda skyldigheter mot honom var avklarade. Hon hade ju lovat giftermål och det tänkte hon säkert genomföra också, men att hon tänkte sig en framtid med honom tvivlar jag på. Han skulle antagligen få en summa pengar och sen få bosätta sig vart sjutton han ville. Efter två års giftermål på pappret med JM så blir han väl svensk medborgare.

Frågan är hur hon tänkte sig hantera situationen om han kom och bad om mer hjälp och pengar. Han skulle ju också ha utgjort en fara för JM på så vis att hon kunde ju inte veta i vilken mån han går runt och snackar med sina kompisar om vad som hänt.
Fundering på det du skriver i sista stycket: Tycker att JMs förslag till MR om överdos (bl.a. heroin) skulle kunna vara ett sätt för henne att "hantera" problemet...
Citera
2017-06-03, 18:43
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag håller fullständigt med dig om detta monster MR. Han är vidrig som människa.

Han knivskar ju en släkting på bröllop i Turkiet och åkte i fängelse redan där. Han är en simpel äcklig knarkare och mördare. Alla dessa afghaner verkar droga sig, helt sjukt. Har själv sett det för fler år sedan på en flyktingförläggning i Malmö, de rökte och var höga mest hela tiden. Man såg skedar som de tände med tändare underifrån överallt. När jag påpekade detta då blev jag avstöngd från olika forum. För att jag sa sanningen.

Han drogade ju redan i Teheran tog kokain och heroin, man undrar hur gammal han var när han började droga.

Han påstod i går när han fick hålla låda under rättegången att i Iran får inga afghaner utbilda sig på Universiteten, jag har hört att alla som kommer hit ¨är akademiker, hjärnkirurger m.m.

Sen fortsatte drogandet i Sverige, att han ville sluta fanns inte i hans sönderknarkade hjärna

Han hade inga problem att kniva en släkting i Turkiet, än mindre problem att kniva obesläktade som AM och GM, denna mördare ska låsas in och utvisas på livstid.

Ånger och empati finns inte i en missbrukares register.
Senast redigerad av Smhf 2017-06-03 kl. 18:49.
Citera
2017-06-03, 18:47
Medlem
Vintersol21s avatar
Frågar igen och hoppas någon vet 🙂: vad blev resultatet av M.R:s paragraf 7-undersökning?
Citera
2017-06-03, 18:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
En fråga som tål att fundera på.

Jag kan inte exakt svara på frågan varför, men jag uppfattar som att rättssystemet fungerar så.
Åldern kan komma att vägas in, beroende på vad den fastställs till.
Jag läste inte domen mot Helge Fossmo noga och det var länge sedan, men jag har intrycket att det var i egenskap av initiativtagare och pådrivare som Helge dömdes hårdare än hon som höll i vapnet hade gjort, om hon dömts.
En annan faktor som kommer att vägas in är beroendeförhållande.

Vi får se, men jag tror att MR kommer att få ett lindrigare straff än JM.

I den beskrivning som MR gav av vad som hände innan han kom till Sverige så fanns det inget utrymme för att han avtjänat ett långt fängelsestraff i Turkiet. Vad som är sant har viss betydelse. Kanske inte för tingsrätten i Västerås, men för hur vi ser på honom.
Om jag minns rätt baserades uppgiften om knivhuggningen och fängelsestraffet i Turkiet på en uppgift från någon som var rädd för JM och som pratat med Aftonbladet (eller kanske Expressen).
Finns det någon uppgift från någon annan källa om fängelse i Turkiet?

Oberoende av vilket så är brottet mot Göran och Anki avskyvärt. MR borde ha stoppat det, men tillät sig bli JMs redskap. Men det var ändå det han var. JMs redskap.

Ska bli intressant att se vad tingsrätten kommer fram till när det gäller fördelningen av skuld och straff.

Kanske kom turkietuppgiften från den lite tjocke, krimproffessorn - han med badkaret / flaggan och stången.....
Jag tänker, Holmér och PKK.

Du, liknar MR vid torped i ett tidigare inlägg, men vore inte https://sv.wikipedia.org/wiki/Volont%C3%A4r en bättre beskrivning.

Tänk på alla som vi läst om senaste tiden, man ställer upp och hjälper varandra, i en omfattning som vi svenskar är ovana. En del ser aldrig dagens ljus igen.....
Jag tänker utanförskapsområden, Sthlm, Göteborg, Malmö....
Citera
2017-06-03, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Frågar igen och hoppas någon vet 🙂: vad blev resultatet av M.R:s paragraf 7-undersökning?
Typ: Misstanke om allvarlig psykisk störning varav en större undersökning rekommenderades.
Det säger inget förrän en mer grundlig är genomförd. Att hon inte har alla får i hagen på Granliden kan nog vilken lekman son helst räkna ut så det vore nog bra med en psykiatrisk scanning på denna dam.
Citera
2017-06-03, 18:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och jag ifrågasätter dig och efterfrågade varför han som brutal mördare ska ha mildare dom
Kan man utdöma mord i samförstånd nu för tiden - tack och lov, praise the lord - (medgärningsmannaskap, Malexander) så ser jag absolut inga förmildrande omständigheter i detta rättsfall.
Den som utför ett grymt mord på värnlöst offer där tanken är dubbelmord ska straffas lika hårt som den som beställer och iscensätter:
Bägge är mördare per definition och han är inte nån passiv mes: han sägs ha mördat alt knivhuggit innan och var redo att mörda igen (JM).

Det kan inte tolkas som nåt lindrigare gällande barnflickan. Det är vitt skild påföljd utifrån allvarlig psykisk störning vs att den manipulativa pastorn hade nån störning (tror inte slutbud är presenterat i media, det är olika besked)

Då har vi två hypoteser:
1. Jag tror att MR kommer att få ett lindrigare straff än JM.
2. Du tror att MR kommer att få ett lika långt straff som JM.

Utgående från att båda döms till straff och ingen av dom till vård.

Då föreslår jag att vi stämmer av efter att domen vunnit laga kraft.

Citera
2017-06-03, 18:59
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Typ: Misstanke om allvarlig psykisk störning varav en större undersökning rekommenderades.
Det säger inget förrän en mer grundlig är genomförd. Att hon inte har alla får i hagen på Granliden kan nog vilken lekman son helst räkna ut så det vore nog bra med en psykiatrisk scanning på denna dam.

Vill bara inflika det var nog MR,s p7a som efterfrågades.
Citera
2017-06-03, 18:59
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det finns ju extremt många paralleller med Knutbyfallet.
Barnflickan kom ju ut extremt tidigt och lille pastorn han sitter väl inne än ?
Så tänk: MR som barnflickan och JM som pastorn
Pastor sitter inne än och Sarah är ute i det fria sen många år tillbaks
Det finns dock en stor skillnad mellan fallen:
Sarah Svensson trodde det var Gud som krävde att hon skulle utföra morden ( iaf vad hon påstod)
MR visste att det var JM som krävde morden och sannolikt även varför (pengar)
Citera
2017-06-03, 19:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Då har vi två hypoteser:
1. Jag tror att MR kommer att få ett lindrigare straff än JM.
2. Du tror att MR kommer att få ett lika långt straff som JM.

Utgående från att båda döms till straff och ingen av dom till vård.

Då föreslår jag att vi stämmer av efter att domen vunnit laga kraft.

Förtydligande: Det är debatt, domen lär falla oavsett. Jag frågar VARFÖR du tror detta men bortom det som givetvis rent juridiskt kommer påverka: allvarlig psykisk störning samt hans ålder.
Jag har argumenterat vad jag bedömer utifrån och undrar vad du baserar din ståndpunkt på.
Citera
2017-06-03, 19:04
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vill bara inflika det var nog MR,s p7a som efterfrågades.

Stämmer! J.M:s har jag läst om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in