2017-06-02, 17:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hur har JM kunnat flyga under radarn så länge? Det är en bra fråga.
Varför har ingen reagerat? Hennes familj, ex-makar, BVC, kollegor och förskollärare, ingen har sett något?
Man måste väl i alla fall ha sett att hennes liv inte lämpade sig för ett litet tvillingpar?
Varför såg ingen till att de togs om hand?
Alldeles oavsett om JM har en allvarlig psykisk störning eller en psykisk sjukdom så påverkade det ju hennes möjligheter att fungera som mor.

Socialen gjorde minst en utredning ang hennes äldsta dotter. Finns refererad tidigare i tråden.
I övrigt tycks hon ju ha fått ihop vardagen genom att sätta sin omgivning i arbete.
Läs på om psykopater - de är djävulskt bra på att manipulera sin omgivning och måla upp en fin fasad som döljer kaoset.
I de lägen någon har ifrågasatt hennes lämplighet pga uppenbara missgrepp så har hon säkert kunnat simulera en gråtfylld ånger och spelad självinsikt som fått andra att tro att det var ursäktliga misstag.
Citera
2017-06-02, 17:24
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
God eftermiddag

Någon som vill spekulera lite? Sitter här och klurar lite ang knivarna upphittade under en buske bakom McDonalds.

Johanna har "pratat" om dessa knivar i sina lappar. Angivit deras plats. Och där var de.

Däremot finns ingen teknisk bevisning som binder dem till Mohammad el Johanna. De har heller ingen avbruten spets (däremot saknar en en flisa på eggen)

Vet att detta varit uppe förr, men blir inte klok på detta.

Kan det ha varit knivar som Mohammad och Ghasem körde runt med den 2:a? Hoppades Johanna att det skulle finnas dna från dem båda på knivarna? Visste hon inte om att spetsen gick av på mordvapnet?

Som sagt, de förbryllar mig lol

Är själv lite dåligt insatt i knivarnas vara och icke vara. Dock nämndes följande idag:

svt liverapport
"Åklagaren: När du fick kniven av 42-åringen - såg du några fler knivar då?
- Det var två knivar. Båda knivarna kom hemifrån, jag använde en av dem.
Var det hon som valde knivarna?
- Jag gjorde inget val när det gäller kniven.
Den här andra kniven - den du inte tog - hur såg den ut?
- Hela kniven, även handtaget var av metall, spetsen var sned.
Varför tror du att hon hade två knivar med sig?
- Jag vet inte."

Kan det fetade vara samma kniv?
Har JM slängt ut en massa knivar härsan och tvärsan för att villa bort polis?
Och visst visste JM om att knivspetsen var av - hävdade att hon sett utredarnas rapport vid något av alla sina förhör. Dessutom skrivit om det i sina små "fina" lappar.

Det jag själv hajade till på idag (bl.a.) var följande:
"Åklagaren: Om jag förstått det rätt så la du din telefon på kontoret?
- Ja, jag hade använt den hela dagen så det var inte mycket batteri kvar.
Hade ni pratat om att lämna telefonerna hemma?
- Nej, jag trodde att hon hade sin med sig."
svt liverapport

=JM lämnar sin mobil (medvetet) hemma. Räknade hon kallt med att MR skulle ha med sig sin? Och att han skulle bli misstänkt, före henne, om hans mobil pingade vid Granliden?

Nu vill jag inte, på något vis, höja JMs intellekt till skyarna för jag tror eg inte att hon har tänkt alls. Och det hon tänkt har varit ett inferno av bråte av tankar, som flyger hit och dit, likt en tornado och landat lite hitan och ditan - "all-over-the-friggin-place"!

Dagens plus (enl mig): att åklagarna drog ut på tiden med frågorna, så dem kan fortsätta på måndag innan Hikes sätter klorna i MR. Kanske gav dagens svar möjlighet att spinna vidare på något åkl inte tänkt på hittills?

Dagens minus (enl mig): att det endast gick att läsa EN liverapportering - svt.
Aftonbladets reporter verkade befinna sig på en helt annan planet.
Expressen hade inte skickat någon alls och efter gårdagens miserabla insats från e-kuriren bemödade inte ens att logga in där idag, =igår kortfattat och dessutom lämnade e-kuriren sin post/rapportering innan lunch, vilket ifs kvittar då deras rapport sög ordentligt. (MEN det blir en bättre helhet om man kan läsa minst två olika rapporteringar - alltid nån som kommenterar NÅT som de andra struntat i.)

Nåväl. Hoppas på bättre tur nästa vecka....

Edit dubbelcitat
Senast redigerad av snaffran 2017-06-02 kl. 17:30.
Citera
2017-06-02, 17:30
Medlem
Reimers avatar
Då var dagens övningar avklarade och MR skötte sin del galant, berättade tydligt vad han hade gjort och hur det hade gått till, ingen nervositet där inte.

AM,s närvaro hade en bra effekt på honom.

JM har fått en hel del gott att suga på till helgen i sin cell och jag kan tänka mig att torktumlaren i hennes huvud går för högvarv nu, hur ska nu det här bemötas via Hikes.

Bra att MR får vila över helgen så att han kommer klar i skallen till Hikes utfrågning, han bör vara klar i skallen när hon börjar med sina frågor.
Citera
2017-06-02, 17:53
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
God eftermiddag

Någon som vill spekulera lite? Sitter här och klurar lite ang knivarna upphittade under en buske bakom McDonalds.

Johanna har "pratat" om dessa knivar i sina lappar. Angivit deras plats. Och där var de.

Däremot finns ingen teknisk bevisning som binder dem till Mohammad el Johanna. De har heller ingen avbruten spets (däremot saknar en en flisa på eggen)

Vet att detta varit uppe förr, men blir inte klok på detta.

Kan det ha varit knivar som Mohammad och Ghasem körde runt med den 2:a? Hoppades Johanna att det skulle finnas dna från dem båda på knivarna? Visste hon inte om att spetsen gick av på mordvapnet?

Som sagt, de förbryllar mig lol
VLTs sakkunnige Håkan Slagbrant (?) tog upp varför åklagaren tog upp de två upphittade knivarna. De ska hänga samma med att JM har köpt en förpackning med tre knivar i, och dessa har hon inte kvar i sin ägo. Den tredje i kniven i setet är ev. mordkniven.

http://www.vlt.se/blaljus/brott/tv-sa-forklarar-aklagaren-johanna-mollers-inblandning-i-mordet-pa-sin-pappa ca. 3.30 in på filmen.
Citera
2017-06-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
VLTs sakkunnige Håkan Slagbrant (?) tog upp varför åklagaren tog upp de två upphittade knivarna. De ska hänga samma med att JM har köpt en förpackning med tre knivar i, och dessa har hon inte kvar i sin ägo. Den tredje i kniven i setet är ev. mordkniven.

http://www.vlt.se/blaljus/brott/tv-sa-forklarar-aklagaren-johanna-mollers-inblandning-i-mordet-pa-sin-pappa ca. 3.30 in på filmen.

Tack skönt då slipper jag grubbla på det.

Fast lite besviken ändå lol. Jag tänkte mig något mer sofistikerat

Edit: drar mig till minnes att detta varit ett förslag tidigare i tråden. Minns kvitton och knivinköp och googlade knivset. Bra jobbat!
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-02 kl. 18:16.
Citera
2017-06-02, 18:18
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Tack skönt då slipper jag grubbla på det.

Fast lite besviken ändå lol. Jag tänkte mig något mer sofistikerat

Videoklippet är dock från 2017-05-31. Åklageriet släppte väl sina frågor först idag ? 2/6.
Mycket kan man säga om Slag..brant men synsk är han väl inte...

Kanske jag blandar ihop nu - blir osäker.....
Citera
2017-06-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Videoklippet är dock från 2017-05-31. Åklageriet släppte väl sina frågor först idag ? 2/6.
Mycket kan man säga om Slag..brant men synsk är han väl inte...

Kanske jag blandar ihop nu - blir osäker.....

De nämdes i sakframställan. Åklagaren bad att man särskilt skulle lägga dem på minnet då det fanns anledning att återkomma till dem. Vilket datum var sakframställan?
Citera
2017-06-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Så det tycker du? Jag ser det (såklart) lite annorlunda än runkklubben i tråden men jag ser att hejjarklacken använt det fina vädret till att sola sig framför skärmarna.

Nåväl. Dessa tillrättalägganden som kommer är intressanta, det här är "sanning" och det här är sanning och det här är osanning. Okeeeej. Ja men då vet vi, Anki ville ju ha SANNINGEN hon.

Sen har MR pratat med än den ena kompisen än den andre men saknar vi inte lite från utredningen här? Detta finns väl inte i fupp?? Är utredningen inte färdig eller är den ofärdig?

Jaja, hjärntvätten lär vara hård i helgen av tofsmannen. Men tur ändå att MR gjort allt för tvillingarnas skull, eller var det för en sista tjänst för JM sen är det över?? Domaren behöver nog mer koffein för det snurrar nog rejält av alla TiLlrÄtTaLäGgAnDeN. Svårt?

Vad talas det om som saknas i fuppen?
Citera
2017-06-02, 18:38
Bannlyst
Citat:
Vad talas det om som saknas i fuppen?

Ja, vad saknas? Här kommer det fram en massa kompisar han har pratat med om hur han ska gifta sig, att han gjort "något dumt" etc etc. Har man följt upp det eller är det en NYHET?

Alltså dagens uttalanden skiljer sig till avgörande delar på ganska många punkter som inte är vidimerade. Hikes fixar det på måndag och det lär ta lite tid. Jähresten hade många frågor han, det tror jag Hikes har med. Så vi får se om JM hionner lägga fram sin NYHET
Citera
2017-06-02, 18:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran

=JM lämnar sin mobil (medvetet) hemma. Räknade hon kallt med att MR skulle ha med sig sin? Och att han skulle bli misstänkt, före henne, om hans mobil pingade vid Granliden?

Nu vill jag inte, på något vis, höja JMs intellekt till skyarna för jag tror eg inte att hon har tänkt alls. Och det hon tänkt har varit ett inferno av bråte av tankar, som flyger hit och dit, likt en tornado och landat lite hitan och ditan - "all-over-the-friggin-place"!

Dagens plus (enl mig): att åklagarna drog ut på tiden med frågorna, så dem kan fortsätta på måndag innan Hikes sätter klorna i MR. Kanske gav dagens svar möjlighet att spinna vidare på något åkl inte tänkt på hittills?

Edit dubbelcitat

Angånde det fetade i kombination med ett "assisterat självmord"
Antag att JM lyckats förmå MR att ta livet av sig med heroin några veckor senare? Vi har hört att hon erbjöd sig att köpa en spruta så att han kunde avsluta sitt liv. Var hade vi då varit nu? Kvar med en historia där JM berättade hur MR helt missförstått hennes relation till föräldrarna och på eget initiativ tagit bilen ut till Granliden för att mörda föräldrarna? Allt hade han berättat för henne... Vem hade kunnat bevisa något annat?

Åklagare och MR i dag
Jag delar ditt intryck att åkl. gjorde ett bra jobb i dag. Jag är mer än lite överraskad över MRs insats. Han valde själv, och bad om, att få redogöra för vad som hänt. Bara det tog närmare 2 1/2 timme. Om man räknar bort den obligatoriska kafferasten.

Citera
2017-06-02, 18:42
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ursprungligen postat av AG
Nej hon vad heter det så här, ja vad ska man säga hon, hon leker typ snäll asså att hon säger sanningen hela tiden men hon ljuger ju rätt mycket och så där och sen vad heter det, hon är ju trevlig och så där men ja hon kan ju lura en på vad som helst, kan hon göra.
Hon kan ju lura en att det är typ måndag när det är fredag liksom, hon är.
Det är ju typ hennes grej att luras, att ljuga, ja. Det har hon alltid gjort, typ. I alla fall när jag har varit med henne.

Det där är så sorglig läsning så det är inte klokt och det är ändå bara en droppe i det där havet ...
Citera
2017-06-02, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Så det tycker du? Jag ser det (såklart) lite annorlunda än runkklubben i tråden men jag ser att hejjarklacken använt det fina vädret till att sola sig framför skärmarna.

Nåväl. Dessa tillrättalägganden som kommer är intressanta, det här är "sanning" och det här är sanning och det här är osanning. Okeeeej. Ja men då vet vi, Anki ville ju ha SANNINGEN hon.

Sen har MR pratat med än den ena kompisen än den andre men saknar vi inte lite från utredningen här? Detta finns väl inte i fupp?? Är utredningen inte färdig eller är den ofärdig?

Jaja, hjärntvätten lär vara hård i helgen av tofsmannen. Men tur ändå att MR gjort allt för tvillingarnas skull, eller var det för en sista tjänst för JM sen är det över?? Domaren behöver nog mer koffein för det snurrar nog rejält av alla TiLlrÄtTaLäGgAnDeN. Svårt?
Jähresten avbröt vackert inför helgen efter MRs monolog för det var ju villkoret att han skulle tala. "Inga frågor" kan vi kalla detta vittnesmål kanske därför AM avlägsnade sig i lunchpausen då hon inte fick komma till tals. Bra att man tog helg så försvaret kan fila på frågorna, JM antecknade flitigt.
En helt ny version dök upp i många avseenden. Jähresten har kämpat tror fan att MR kunde tagit detta på svenska jag för det här var ett manus skrivet av åk. Så inövat men så bra att han i sin monolog spräckte alla tider. Helt omöjligt att fixa detta för JM med tupplur och fanstyg på ca:2timmar fast MR idag la upp en tidsplan på som minst 3:04 + 0:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in