2017-06-01, 16:47
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är "gott och ont" egentligen inte något som ingår i det som i konventionellt* kallas för bevisföring.

* D.v.s. i det gemensama kommunikationsunderlag som presenteras i standard-ordböcker.
Nej, konventionellt är det mycket som brister i språkutvecklingen... vilket inkluderar ordböcker. En viss respekt för ordet krävs. Definitioner har inte detta.
Citera
2017-06-01, 16:49
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om du hävdar detta inför andra så är det bra om du har mer på fötterna. (dina ord...)
"Sära på begreppen" <--- se, vad jag GÖR åt er...
Citera
2017-06-01, 18:28
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är det några av oss försöker säga. "Det bara är så" är inget bra argument. Skönt att du kommit till någon slags insikt om det.
Det är inget jag gör i argumentation – men försök du, projicera dina tillkortakommanden på mig.
Citera
2017-06-01, 21:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Jag skriver naturenligt, du sprider gamla avdankade gubbars åsikter de kunde avvärja sig med i forna tider. "Det är bara fantasi" är som att säga "det bara inte är så".

Inbillningskraft har inget att göra med fantasin.

Så du fantiserar bara, alltså?
Någon annan slutsats kan man ju inte dra av att du inte kan ange ordboksreferenser till din inbillning om ordens betydelse.

Inte helt oväntat, men bra att få det bekräftat från dig själv.
Citera
2017-06-02, 04:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är "gott och ont" egentligen inte något som ingår i det som i konventionellt* kallas för bevisföring.

* D.v.s. i det gemensama kommunikationsunderlag som presenteras i standard-ordböcker.

Citat:
Nej, konventionellt är det mycket som brister i språkutvecklingen... vilket inkluderar ordböcker. En viss respekt för ordet krävs. Definitioner har inte detta.

Visst; språk utvecklas. Men det betyder ändå inte att DIN betydelse av "bevisföring" (på ditt volapük-språk) är eller får den samma betydelse av "bevisföring" som standard-ordböcker definierar det som.

Det är bara semantisk akrobatik.
Citera
2017-06-02, 06:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Visst; språk utvecklas. Men det betyder ändå inte att DIN betydelse av "bevisföring" (på ditt volapük-språk) är eller får den samma betydelse av "bevisföring" som standard-ordböcker definierar det som.

Han borde byta sitt onlinenamn till Humpty Dumpty:
"When I use a word," Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean—neither more nor less."
Citera
2017-06-02, 18:57
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du fantiserar bara, alltså?
Någon annan slutsats kan man ju inte dra av att du inte kan ange ordboksreferenser till din inbillning om ordens betydelse.

Inte helt oväntat, men bra att få det bekräftat från dig själv.
Du avslöjar hela tiden att du menar att man blandar det ena (inbillningskraft) med det andra (fantasi).

Jag pratar om att de är två skilda ting, de du vill "baka ihop" iom att påstå att "det ena är det andra". Jag särar på begreppen.

Det går att fantisera och det går i idévärlden att skapa drömmar. Där de sistnämnda inte behöver vara osanna.

Ordboksreferensernas frånvaro beror på att jag befattar mig med språkhistoriska abstraktioner till begrepp – du letar ordboksdefinitioner.
Citera
2017-06-02, 19:05
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:

Nej, konventionellt sker en språkinveckling (pga brister). Språkförbistringen i Babels torn du vet.
Citera
2017-06-02, 21:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej, konventionellt sker en språkinveckling (pga brister).

Vilket dock inte gör DIN bevisförings-metodologi (~att du ... allegorisk ... talar volapük) objektiv eller allmängiltig.
Citera
2017-06-02, 23:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du avslöjar hela tiden att du menar att man blandar det ena (inbillningskraft) med det andra (fantasi).

Jag pratar om att de är två skilda ting, de du vill "baka ihop" iom att påstå att "det ena är det andra". Jag särar på begreppen.

Det går att fantisera och det går i idévärlden att skapa drömmar. Där de sistnämnda inte behöver vara osanna.

Ordboksreferensernas frånvaro beror på att jag befattar mig med språkhistoriska abstraktioner till begrepp – du letar ordboksdefinitioner.

Du fantiserar vidare, märker jag.
Kort och gott: kan du inte visa att din påstådda användning av ett ord faktiskt är som du påstårfantiserar du bara om att det är på det viset.

I motsats till dig så lever inte jag i en fantasivärld. Det är hela skillnaden. Bevis är påtagliga, och antingen finns de eller så finns de inte. "Bevis" som bara finns i din fantasi är inga bevis alls, annat än bevis på att du har livlig fantasi.
Citera
2017-06-03, 11:34
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Vilket dock inte gör DIN bevisförings-metodologi (~att du ... allegorisk ... talar volapük) objektiv eller allmängiltig.
Nej, det finns ett opartiskt kriterium för objektivitet – och det, i sig, gör MIN bevisföring s.k. "allmängiltig".
Citera
2017-06-03, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det finns ett opartiskt kriterium för objektivitet – och det, i sig, gör MIN bevisföring s.k. "allmängiltig".

Aaah, så du har en objektiv definition av objektivitet ... i ditt "volapük".

Låt oss höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in