Citat:
Skulle jag vara De Rossi skulle jag känna besvikelse, ledsamhet, avund, ilska, sorg. Jag minns Como-Roma 2003 (?). Tror jag skrivit om det här tidigare. Roma va kass, torskade och vi i publiken ville bara hem. I "Curva Roma" på läktaren så användes italienska nationalsången som rasistisk propaganda. Bortsett från kylan (det va fan 10 minus och regnade samtidigt), att jag bodde på hotellet Comos spelare bodde på så är det enda bestående minnet ynglingen som debuterade på mitten. De Rossi. Han styrde och ställde. Man kände lite "vem tror den där pöjken att han är egentligen??". Cafu fick sig en avhyvling bland annat. Sen dess så har han varit klubben trogen.
Till skillnad från Totti så är De Rossi en mer utåtriktad person. Totti har fått kritik för att han säger för lite, för sällan. När De Rossi pratar så lyssnar man. Han har alltid nåt vettigt att säga, nåt genomtänkt och icke-media-tränat. Alltid läsvärt. Till skillnad från Totti så har De Rossi fått bindeln även för att han är en typisk kapten som leder med ord och handling. Totti däremot fick bindeln trots uteblivna ord för en överlägsen talangs skull. Han ledde (ledde...................
) med ett tyst ledarskap och fick kritik för det. Att han inte "fanns" där när det krisade, ex United borta (1-7), en kapten "borde" ju kliva fram och likt Daniele -03 sträckt upp medspelare och visat lite jävla grinta.
Och nu har De Rossi förlängt med ytterligare två år. Det hela har varit klart sen förra veckan visade det sig, men De Rossi ville inte säga nåt i helgen för att det var Tottis helg. Bara just det säger en del av honom. Precis som hans ödmjukhet, han tar inte upp kampen, vill inte jämföras med San Francesco. Utan han hyllar Totti utan förbehåll, trots att han inombords bara måste känna; "men va fan, jag då???"
Under alla normala och nyktra förhållanden så borde han hyllas lika villkorslöst. Men han är född i fel tidsålder. Han "kämpar" mot en kraft som det aldrig funnits någon motsvarighet till i Rom.
Därför borde kanske det här inlägget handla uteslutande om honom. Men kanske just därför är det omöjligt. Jag ber er alla googla vad som hände på Olimpico. Ni som har facebook hittar mycket på olika Romasidor, finns hur mycket som helst.
Ni hittar bland annat att ett torg i Testaccio bytt namn till Piazza Francesco Totti (Så nu finns det två, se tidigare inlägg).
Tottis tal är även det ett måste. Som sagt, va många tårar. Den som kan stå emot kan inte älska fotboll och kan inte önska en bandiera i sitt egna lag:
http://www.asroma.com/en/news/2017/5/video-totti-s-farewell-speech-in-english
Till skillnad från Totti så är De Rossi en mer utåtriktad person. Totti har fått kritik för att han säger för lite, för sällan. När De Rossi pratar så lyssnar man. Han har alltid nåt vettigt att säga, nåt genomtänkt och icke-media-tränat. Alltid läsvärt. Till skillnad från Totti så har De Rossi fått bindeln även för att han är en typisk kapten som leder med ord och handling. Totti däremot fick bindeln trots uteblivna ord för en överlägsen talangs skull. Han ledde (ledde...................
) med ett tyst ledarskap och fick kritik för det. Att han inte "fanns" där när det krisade, ex United borta (1-7), en kapten "borde" ju kliva fram och likt Daniele -03 sträckt upp medspelare och visat lite jävla grinta.Och nu har De Rossi förlängt med ytterligare två år. Det hela har varit klart sen förra veckan visade det sig, men De Rossi ville inte säga nåt i helgen för att det var Tottis helg. Bara just det säger en del av honom. Precis som hans ödmjukhet, han tar inte upp kampen, vill inte jämföras med San Francesco. Utan han hyllar Totti utan förbehåll, trots att han inombords bara måste känna; "men va fan, jag då???"
Under alla normala och nyktra förhållanden så borde han hyllas lika villkorslöst. Men han är född i fel tidsålder. Han "kämpar" mot en kraft som det aldrig funnits någon motsvarighet till i Rom.
Därför borde kanske det här inlägget handla uteslutande om honom. Men kanske just därför är det omöjligt. Jag ber er alla googla vad som hände på Olimpico. Ni som har facebook hittar mycket på olika Romasidor, finns hur mycket som helst.
Ni hittar bland annat att ett torg i Testaccio bytt namn till Piazza Francesco Totti (Så nu finns det två, se tidigare inlägg).
Tottis tal är även det ett måste. Som sagt, va många tårar. Den som kan stå emot kan inte älska fotboll och kan inte önska en bandiera i sitt egna lag:
http://www.asroma.com/en/news/2017/5/video-totti-s-farewell-speech-in-english
Från Tottis Facebook-sida:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18835718_855699377916434_7505396117919354777_n.jpg ?oh=137b52350d441c7a01f9234c9f23f57d&oe=599B75AD