2017-06-01, 17:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
.....L*rs R*genfelt.... hade väl gått i pension !?

Polisen i Köping
Han, som då jobbade i Köping, var säkert en spelare av underordnad betydelse i sammanhanget. Man kan undra om han var utsatt för påtryckningar när han valde att inte inleda en förundersökning? Han fick, som vi vet, en hel del information som IMO borde varit tillräckligt för ett beslut om att inleda en förundersökning om mord.

Polis och åklagare i Eskilstuna
Det finns nog betydligt fler i Eskilstuna än i Köping vars agerande finns anledning att granska närmare. Jag tänker på polisen som öppet hånade Ekuriren när dom skrev om JMs sex med "sina" barn. På åklagare som var snabb att lägga ner förundersökningen mot JM. På polis och åklagare som verkar oförmögna att driva en förundersökning om misshandeln där de två pojkarna misshandlades.
Det finns ju också kopplingar mellan JM och polis.
Det förfaller ju onekligen som om JM klarat sig osannolikt bra från att utredas, trots att hon misstänkts för att begått grova brott. Sedan är ju frågan om det handlar om inkompetens eller om korruption?

Citera
2017-06-01, 17:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi är olika vi människor, håll inte på och raljera
över brottsoffer.
Det finns olika där också.
Jag har varit på en rättegång när en tilltalad blev förbannad på ett vittne tex.

Det är inte fråga om att raljera. Försöker bara analysera hennes uppträdande. Det är väl snarast beundransvärt att hon orkar stå upp för sin rätt!

Tycker bara att det är ovanligt och att rätten nog kanske inte skulle tillåta spontan direktkommunikation mellan målsägare/vittne och tilltalad under pågående rättegång. Även Ankis målsägarbiträde borde försökt förhindra detta.

Därtill kan man ju fundera lite över varifrån JM egentligen fått sin styrka - hon är ju inte att betrakta som svag och försynt precis. Det är ändå JMs mor vi ser och hör i rättsalen.
Citera
2017-06-01, 17:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vill bara förklara att jag inte klandrar henne, noterar bara en sällsynt tragisk situation - jag tycker den är mycket stark, förtvivlad. När man nu nämner AMs något barska framtoning så kan den också vara ett uttryck för en behärskning som drivs till sin spets.

Jag anade det och ville bara förtydliga hur jag upplevde AM och hennes agerande.
Jag tycker att men generellt ska ha en mycket stor tolerans för olikheter i personlighetsdrag, så länge inte någon skadar eller gör illa någon annan. Då passeras en gräns.

Vi vet ju visserligen att JM anser att AM gjort illa henne, men allt sammantaget kan jag inte lasta AM för det.

Citera
2017-06-01, 17:56
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Polisen i Köping
Han, som då jobbade i Köping, var säkert en spelare av underordnad betydelse i sammanhanget. Man kan undra om han var utsatt för påtryckningar när han valde att inte inleda en förundersökning? Han fick, som vi vet, en hel del information som IMO borde varit tillräckligt för ett beslut om att inleda en förundersökning om mord.

Det finns nog betydligt fler i Eskilstuna än i Köping vars agerande finns anledning att granska närmare. Jag tänker på polisen som öppet hånade Ekuriren när dom skrev om JMs sex med "sina" barn. På åklagare som var snabb att lägga ner förundersökningen mot JM. På polis och åklagare som verkar oförmögna att driva en förundersökning om misshandeln där de två pojkarna misshandlades.
Det förfaller ju onekligen som om JM klarat sig osannolikt bra från att utredas, trots att hon misstänkts för att begått grova brott. Sedan är ju frågan om det handlar om inkompetens eller om korruption?

Lägg sedan till JMs manipulativa sida....hmmm....vad var det systern sa idag???

"Åklagaren: Beskriv närmare med vad du menar att hon är manipulativ?
- Hon är skicklig på att läsa människor, skicklig på att säga det man vill höra. Hon stöttade mig med olika saker, kanske när det gällde barn, och jag kände: Fasiken, det där är ju mitt i prick. Jag tog hela betet - hon var ju min syster. Allt hon sa tolkade jag till hennes favör."
enl svt live

Kan nog ha IMHO helt själv manipulerat slipsen av både en och annan byråkrat/kostymnisse/uniform.
Citera
2017-06-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Se rekonstruktionsfilmen blir mitt råd men påminn dig om att när den spelades in var MR drogfri trots det finns ingen logik så vågar inte tänka mig hur det såg ut aktuell kväll..

länk till den?
Citera
2017-06-01, 17:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Jag tror det finns en hotbild, och denna gäller även JB och DB...

Kan du ge oss någon bild av var du tror att det hotet har sitt ursprung?
Ekonomisk brottslighet? Kopplingar till kriminella? Droghandel eller missbruk? Indrivning av knarkskulder (som JB och DB dragit på sig, men som "överförs" på närstående)?

Citera
2017-06-01, 18:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så detta kan redan ha återgivits och kommenterats. I alla fall, lite valda citat från dagens förhandlingar...

Citat:
- I september bedömer polisen att man inte längre kan garantera deras säkerhet i Sverige. På grund av hotbilden görs bedömningen att de måste placeras utomlands. Så sker också. De flyttas till ett land där de inte kan språket eller kulturen.
Detta är ju hjärtskärande. De har alltså tvingats utomlands på grund av hotbilden. Det är nog svårt för en utomstående att förstå vad de gått igenom. Den enda ljuspunkten i det hela är att mamman och Ulrika förmodligen haft varandra att stötta sig emot.

Citat:
Vad hade ni för relation till ert barnbarn?
- Den var bra. Han bad om ursäkt när han gjorde fel och så. Vi trodde att han skulle bli bättre men så blev det ju aldrig. Och så ledsnade vi på honom också.
Anki berättar om David. Jag tycker faktiskt lite synd om grabben. Jag tror att han blivit som han blivit på grund av uppväxten med JM. JM ska berättat att han sparkade sönder möbler hemma bland annat, det tyder ju på att han hade väldiga problem.

Citat:
- Känslomässigt tror jag att hon är ganska nollställd, faktiskt. Jag tänkte på det här samtalet med sin 13-åring som spelades upp i går, hon visade ju inte en min. Jag vet att många som var i den här rättssalen grät, men hon visade ingenting. Jag tror inte att hon har några känslor.
Här berättar Anki om JM och det verkar som hon kunnat göra en korrekt analys av sin dotter. I samtalet i går, som faktiskt var jobbigt att läsa, så sa ju JM bland annat till Alexander "Vad är det du inte fattar?" när han grät och frågade när han skulle få se henne igen.

Citat:
Advokat Lars Jähresten ber om en paus.
- Min klient orkar inte, han vill gå ner och sitta i ett annat rum.

Mamman:
Han kan titta på mig och säga förlåt!
Så Mohammed var alltså kvar i salen med Johanna var nere i källaren för medhörning. Mohammed bad också om ursäkt via sin tolk. Även om det är ett fruktansvärt brott han begått så respekterar jag honom för att han erkänner, visar tecken på ånger samt ber om ursäkt.
Citera
2017-06-01, 18:17
Medlem
Citat:
Kan du ge oss någon bild av var du tror att det hotet har sitt ursprung?
Ekonomisk brottslighet? Kopplingar till kriminella? Droghandel eller missbruk? Indrivning av knarkskulder (som JB och DB dragit på sig, men som "överförs" på närstående)?

Det verkar som du är på spåret.
När man ser hur stora omkostnader hon har.
Citera
2017-06-01, 18:17
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Jag har svarat redan, jag vet inte hon avbröt innan hon kom till poängen men hon lär komma men under tiden låt mig gissa. Det finns en historia om tanden som varit känd sedan tidigare som JM vill få fram, som bara hon och mamman vet. Abnki vart ju som du märkte ganska så irriterad av frågan. Även frågan om hon kände ifall att gubben var död retade mormor. Hon vrålade till att hikes bör göra det jag ber dig göra läsa 7000 sidor fup där står allt men givet att anki inte fattar att domaren inte läser fup utan det är vad som sägs i rätten av försvar och åk som räknas.
Man kan säga rakt av utan tvivel, att det inte finns - inte KAN finnas - någonting i Ankis tand som kan vara relevant för brottet i fråga.
Citera
2017-06-01, 18:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran
Lägg sedan till JMs manipulativa sida....hmmm....vad var det systern sa idag???

"Åklagaren: Beskriv närmare med vad du menar att hon är manipulativ?
- Hon är skicklig på att läsa människor, skicklig på att säga det man vill höra. Hon stöttade mig med olika saker, kanske när det gällde barn, och jag kände: Fasiken, det där är ju mitt i prick. Jag tog hela betet - hon var ju min syster. Allt hon sa tolkade jag till hennes favör."
enl svt live

Kan nog ha IMHO helt själv manipulerat slipsen av både en och annan byråkrat/kostymnisse/uniform.

Den sidan hos JM kan definitivt ha haft en avgörande betydelse. Men, hon gick längre och längre och blev vårdslös. Fler och fler genomskådade henne. Aki var kanske den första som tydligt genomskådade henne. Senare mamma, pappa och syster. Till och med MR så småningom, trots att kommunikationen mellan de två inte var den bästa. Jag höll på att glömma bort äldsta dottern och båda svärsönerna, som alla tre successivt tycks ha kommit till insikt under året efter att Aki mördades.
Några fler ex utöver MR och Aki borde kanske dras in, men jag avstår...

Citera
2017-06-01, 18:22
Medlem
valleros avatar
Citat:
Polisen i Köping

Det förra är extremt troligt. Men utesluter inte det andra.
Citera
2017-06-01, 18:24
Medlem
Zisselas avatar
[quote=snaffran|60883232]
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Förstår ju att Hikes "bara" gör sitt jobb men att fråga hur AMs tand var innan attacken???
Där säger det totalt SWOOOSH ovanför mitt huvud iaf....

Det är väl för att göra AM till en lögnare och försöka hävda att hon ändå skulle behövt skaffa protes. Otroligt lågt och kommer säkert från JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in