Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så detta kan redan ha återgivits och kommenterats. I alla fall, lite valda citat från dagens förhandlingar...
Citat:
- I september bedömer polisen att man inte längre kan garantera deras säkerhet i Sverige. På grund av hotbilden görs bedömningen att de måste placeras utomlands. Så sker också. De flyttas till ett land där de inte kan språket eller kulturen.
Detta är ju hjärtskärande. De har alltså tvingats utomlands på grund av hotbilden. Det är nog svårt för en utomstående att förstå vad de gått igenom. Den enda ljuspunkten i det hela är att mamman och Ulrika förmodligen haft varandra att stötta sig emot.
Citat:
Vad hade ni för relation till ert barnbarn?
- Den var bra. Han bad om ursäkt när han gjorde fel och så. Vi trodde att han skulle bli bättre men så blev det ju aldrig. Och så ledsnade vi på honom också.
Anki berättar om David. Jag tycker faktiskt lite synd om grabben. Jag tror att han blivit som han blivit på grund av uppväxten med JM. JM ska berättat att han sparkade sönder möbler hemma bland annat, det tyder ju på att han hade väldiga problem.
Citat:
- Känslomässigt tror jag att hon är ganska nollställd, faktiskt. Jag tänkte på det här samtalet med sin 13-åring som spelades upp i går, hon visade ju inte en min. Jag vet att många som var i den här rättssalen grät, men hon visade ingenting. Jag tror inte att hon har några känslor.
Här berättar Anki om JM och det verkar som hon kunnat göra en korrekt analys av sin dotter. I samtalet i går, som faktiskt var jobbigt att läsa, så sa ju JM bland annat till Alexander "Vad är det du inte fattar?" när han grät och frågade när han skulle få se henne igen.
Citat:
Advokat Lars Jähresten ber om en paus.
- Min klient orkar inte, han vill gå ner och sitta i ett annat rum.
Mamman:
Han kan titta på mig och säga förlåt!
Så Mohammed var alltså kvar i salen med Johanna var nere i källaren för medhörning. Mohammed bad också om ursäkt via sin tolk. Även om det är ett fruktansvärt brott han begått så respekterar jag honom för att han erkänner, visar tecken på ånger samt ber om ursäkt.