2017-06-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Obegripligt. Fanns det någonting i fup där AM påstår sig se en annan gestalt utöver mördaren? (Jag är inte lat men fupen är ogenomtränglig utan sök.) Det är det enda jag kan tänka mig.

Om jag inte minns helt galet pratar hon i något förhör om en eventuell skugga av "något"... Med reservation då det var ett tag sedan jag läste detsamma.
Citera
2017-06-01, 15:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Obegripligt. Fanns det någonting i fup där AM påstår sig se en annan gestalt utöver mördaren? (Jag är inte lat men fupen är ogenomtränglig utan sök.) Det är det enda jag kan tänka mig.

Hmmm.... hade inte AM, sagt nåt i stil med, att hon hade nån sorts förnimmelse, av att hon sett nån / något i hallen, utanför sovrummet. Är osäker, men jag har "bara" läst FUP.... uppgiften kan jag kanske - "drömt fram"
Citera
2017-06-01, 15:24
Medlem
[quote=snaffran|60883232]
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Förstår ju att Hikes "bara" gör sitt jobb men att fråga hur AMs tand var innan attacken???
Där säger det totalt SWOOOSH ovanför mitt huvud iaf....

Fråga om tanden var långsökt och utan relevans för målet.
Citera
2017-06-01, 15:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag reagerade direkt på att hon beskrev MR som drägg. Detta kan Hikes utnyttja - försvarslinjen försöker ju befästa möjligheten att MR skulle ha helt egna idéer om att ta kål på AM/GM. Att det fanns ett ömsesidigt hat mellan dem. (Vilket de facto det gjorde.)
Dåligt av Wenna att inte instruera modern till att hålla sig mer neutral. Nu tror jag väl inte Hikes kan dra alltför stora växlar på det (han är ju bevisligen ett drägg som mördade hennes make och försökte mörda henne) men ett åtalsvittne ska ju helst inte hjälpa förvaret genom att så tvivel...

Det är mycket synd om mamman Anki som ju faktiskt nästan mördades och blev änka i ett svep. Hon verkar väldigt stark.
Man nämner att hon och systern fått psykologstöd, att mamman brutit ihop etc - men av det hon säger i rätten idag känns hon stark som flinta.

Hårda ord, rätt vulgära saker som att beskriva ensamkommande flyktingar som drägg - och också än idag verka tycka det! För även om hon kan hata MR för vad han gjort så tycker hon ju att "afganerna" som JM släpade hem tydligen var just drägg- även om de sannolikt inte gjort Anki eller Göran något.
Hela Ankis tonläge och bestämda uppfattningar tyder på en väldigt bestämd, tuff och stark person. Kanske därifrån JM fått en del hårda egenskaper?
Citera
2017-06-01, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag tycker Hikes gör en dålig sakframställan. Det blir lite clowneri över den. Lite som om Johanna vore ett offer.
Nej då, en mycket bra sakframställan. Precis lagom och sår tvivel precis där hon ska. Sen att ni inte förstår upplägget är inte förvånande då ni går på känslor bara.. Perfekt att trycka på med gahsem för de förhören i FUP är ett skämt och visar verkligen att fhl bara ställer frågor som stärker deras fixideer. Nu är han borta och healar sin mamma och lär inte dyka upp igen, så helt rätt av hikes att kila sig in just där.
Citera
2017-06-01, 15:29
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är mycket synd om mamman Anki som ju faktiskt nästan mördades och blev änka i ett svep. Hon verkar väldigt stark.
Man nämner att hon och systern fått psykologstöd, att mamman brutit ihop etc - men av det hon säger i rätten idag känns hon stark som flinta.

Hårda ord, rätt vulgära saker som att beskriva ensamkommande flyktingar som drägg - och också än idag verka tycka det! För även om hon kan hata MR för vad han gjort så tycker hon ju att "afganerna" som JM släpade hem tydligen var just drägg- även om de sannolikt inte gjort Anki eller Göran något.
Hela Ankis tonläge och bestämda uppfattningar tyder på en väldigt bestämd, tuff och stark person. Kanske därifrån JM fått en del hårda egenskaper?
Det gör hon väl inte? Hon beskriver MR som drägg. Viss skillnad.
Citera
2017-06-01, 15:37
Medlem
letspanics avatar
Citat:

Hela Ankis tonläge och bestämda uppfattningar tyder på en väldigt bestämd, tuff och stark person. Kanske därifrån JM fått
Citat:
en del hårda egenskaper
?

Århundradets underdrift?

Det verkar funnits en hel del drogproblematik kring de här "barnen", kan grunda sig i det.
Citera
2017-06-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Man undrar vad AM syftar på när hon menar hela sanningen.

Jag är inte helt övertygad om hans empati är äkta.
Jag kan tänka mig att han är ganska skakad.
Efter att ha varit snärjd i en kombination av drogande och Johannas berättelser i ett accelereramde snurr har han nyktrat till och sitter nu framför en liten tant som är allt annat än han tänkt sig och som han dessutom har skadat svårt. Han inser dessutom att allt Johanna byggt upp varit ren och skär lögn och dessutom ren och skär galenskap.
Även afghanska grabbar har mammor ... små harmlösa gummor ...

Jag kan också tänka mig att jag har fel; nåja - spontant så tror jag som ovan.
Senast redigerad av tantigheter 2017-06-01 kl. 15:43.
Citera
2017-06-01, 15:41
Medlem
Grandiosos avatar
Robin Gustafsson:

Nu ska förhör hållas med 42-åringens syster. Åklagaren börjar.
- Hur upplevde du 42-åringens relation till era föräldrar? frågar åklagare Jessica Wenna.
- Hon var alltid beroende av mamma och pappa. Hon ringde alltid till dem när hon hade problem. Och det var problem som hon ville att de skulle ta hand om.
Har det alltid varit så? frågar åklagaren.
- Det har blivit värre det senaste året. Hon hade alltid problem med pengar. Hon hade problem med männen hon träffade. Hon levde ett struligt liv och tog fel beslut i sitt liv hela tiden, säger 42-åringens syster.

Robin Gustafsson:
Systern berättar att hon under sitt liv alltid velat se med positiva glasögon på systern.
- Jag älskar ju henne, säger systern
- Men hon är en mästare på att manipulera människor och säga det som folk vill höra.
- Nu upplever jag inte att hon har känslor som jag har. Hon är kall och beräknande, säger systern.
Citera
2017-06-01, 15:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mamman Anki har onekligen ett rätt hårt och ovårdat språk. Även om man tänkt eller kanske till och med sagt det där "drägget" om de ensamkommande flyktingbarnen som JM faktiskt jobbade med att ta hand om, behöver man kanske inte upprepa just den formuleringen i rätten...

"Kim Malmgren, Expressen/
.
– Det var massor av ensamkommande, svarar mamman på frågan om vilka som bodde hos Arbogakvinnan.
– Jag var arg på henne många gånger och sa "det är dags att du kastar ut det där drägget och tar hand om [din son]", berättar mamman att hon har sagt till Arbogakvinnan."

Det var nog Afganerna hon menade med drägg - "massor av ensamkommande" - inte bara MR.
Citera
2017-06-01, 15:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Ja hon slänger sig med ett ovårdat språk men samtidigt förstår jag henne. Om min vuxna dotter ständigt ställde till det för sig och inte hade ordning på varesig sin ekonomi eller sina ungar och att jag alltid fick gripa in och bidra med massor av pengar, så skulle jag också reagera på om hon hade huset fullt av "kids" som låg i soffor och sängar om dagarna. Bara rökte, rökte på, spelade tv-spel och såsade omkring.

Det hade väckt ilska och besvikelse och jag hade mycket väl kunnat referera till dem som "drägg" oavsett de var ljusa i håret och bruna i hyn.
Citera
2017-06-01, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Aftonbladet:
"Den 3 augusti är 42-åringen hemma till cirka 21.00, säger advokaten.

Sonen försöker nå mamman 22.50, men sen inte igen eftersom hon kommer tillbaka vid 23-tiden. Och inte 23.20 som åklagaren påstår, säger försvarsadvokaten. Den tidpunkten ska vara tagen ur luften, menar försvaret.

Det tar sju minuter att åka från 42-åringens hem och kontoret och en timme och tre minuter från kontoret till sommarstugan, säger försvararen.

...Försvaren menar att det omöjligtvis kunnat vara så att 42-åringen skjutsat den yngre mannen, för brottet måste ha begåtts senare än vad åklagaren påstår.
"

SVT:
"Enligt tidsaspekten är det omöjligt för 42-åringen att hon skulle ha hunnit vara med vid sommarstugan.

- Därtill har 42-åringen nedsatt syn, brytningsfel och dåligt mörkerseende. Därför kör hon inte bil på kvällen. Solen gick ner 21.19 den aktuella kvällen. Så det finns en annan chaufför, säger Hikes.

Hikes säger att det inte heller finns något bevis för att ex-pojkvännens kamrat skulle ha varit i Örebro den aktuella kvällen.
"

Hikes har skärpt till sig.
Hikes håller samma linje som alltid, det är du som är en kappvändare beroendwe på vem i rätten som har ordet. Man kan inte fullt ut köpa en sakframställan från åk innan man hört försvar. Till på köpet är FUP en av de mest insnöade på långa tider. Åk tar bara med det som passar dem medan hikes kompletterar med det åk vill blunda för. Det är här amanda jobbat som mest och faktiskt lyckats. Man har ju sett i fup att åk är som besatta av tider, speciellt med sonen A som dom tjatar sönder. Barn och tider är "nogozone" av fhl om man vill ha någon sorts trovärdighet. Vid ett tillfälle räknade jag och vi talar minst 20-talets med gånger den stackars 12-åringen blir sönderpressad om tider åk desperat vill åt. Dock står sonen A på sig så den fulingen lyckades inte fastän dom försökte på alla vis dom bara kunde med skiftande varianter av frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in