Citat:
Ursprungligen postat av
joakim-bausser
Jag vet vad jag såg. Det ena planet sprutade vita moln över halva himmeln, medans man inte såg något efter det andra.
Det har inget med vädret att göra, inte heller motorerna eller gaspådraget. Planen flög på ungefär samma höjd med samma hastighet i samma väderförhållanden
Precis så säger publiken till Joe Labero, att de minsann vet vad de såg. Ändå så misstar de flesta bevisligen sig, alltså att de i te ser det de ser, eller missar eller inte förstår att de missar en massa saker.
Att man kan se två plan som tycks flyga nära varandra, där det ena ger slingor men inte det andra, är helt normalt, även jag ser sådant nästan dagligen.
Men, det är oerhört svårt att från marken se om dessa plan verkligen är så himla nära varandra, det kan lätt skilja många hundra meter i höjd, eller tusentals meter. Och de kan vara långt ifrån varandra om man ser dem t ex från sidan och inte rakt underifrån.
Plan som man ser borta över horisonten kan vara ca 5-10 mil bort, och hur fan ska vi då kunna se om två plan där borta är 5 km ifrån varandra?
När man flyger så kan man ofta känna hur planen på ett ögonblick, går in och ur olika luftlager, där det ena kan vara gynnsamt för bildande av kondesslingor men inte det andra. Så det är helt normalt att plan ganska nära varandra kan lämna slingor i det ena fallet men i te det andra planet.