2017-05-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Begriper inte ett dugg om vad ni pratar om...

Men blir det fint väder i morgon så ska jag slå mina första golfslag i morgon. Min psykiater tycker jag ska börja spela golf. Men jag ska följa med min pappa o försöka mig på några slag på drivingrangen.

Är det nått man direkt ska tänka på? Pappa vet säkert, han o hans fru har spelat länge. Men jag kan fråga er också.

Varenda gång jag är på klubben och står på rangen så hör jag något självuttalat proffs försöka sig på att ge råd till någon nybörjare de känner/tvingat med. Det är i 99/100 total smörja som de kommer med och oftast tokdetaljerat när man ser att personen inte förstår grunderna i spelet.

ex: Ser en som inte står still med fötterna under baksvingen, hela vänsterfoten lyfts alltså från marken i baksvingen och huvudet flyttas flera decimeter i sidled men "proffset" som står bredvid anmärker på personen inte har tillräckligt "mjuka handleder" i baksvingen.

ex 2: En som håller klubban som en bandyklubba och har så lång baksving samt böjer båda armarna så mycket att klubbladet pekar rakt ut på rangen innan svingen ner mot bollen börjar igen får rådet att stå lite bredare med fötterna.

Och så ser det ut i princip varje gång jag är där (vilket tyvärr inte är så ofta nuförtiden).

Mitt råd är att tycker du det verkar roligt så boka en lektion med en pro på klubben där ni är. Säg att du är total nybörjare så får du grunderna och kan träna på egen hand sedan. När du sedan har koll på grunderna och får iväg bollen hyfsat så kan du börja fråga vänner/familj/bekanta om råd.

edit: Alltså inget ont om din farsa eller hans fruga men oddsen är att hans råd inte kommer vara särskilt bra för en nybörjare. Det är skillnad på att vara en bra spelare och vara en bra tränare.
Citera
2017-05-28, 18:59
Avslutad
Ville bara tacka o säga att jag tyckte det var jättekul!

Slog runt 120 bollar, men kanske 30% blev lyckade slag! Sen lite i sandbunkern o lite puttande. Golf är nog något jag kommer att satsa på. Har aldrig annars varit sportintresserad alls, bowling kanske.

MVH
Lasermopsen
Citera
2017-05-31, 19:56
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ville bara tacka o säga att jag tyckte det var jättekul!

Slog runt 120 bollar, men kanske 30% blev lyckade slag! Sen lite i sandbunkern o lite puttande. Golf är nog något jag kommer att satsa på. Har aldrig annars varit sportintresserad alls, bowling kanske.

MVH
Lasermopsen
Skoj!!

Om man går ett par 3 hål och får in bollen på 2 slag kan man säga "1 under par" eller heter det enbart birdie? Har en släkting som trackar mig för att jag säger "1 under par". Får inte heller använda ordet "träklubba" för det heter minsann wood.

Börjar bli lite irriterande. Ordet träklubba och 1 under par går väl utmärkt att säga?
Citera
2017-05-31, 20:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Skoj!!

Om man går ett par 3 hål och får in bollen på 2 slag kan man säga "1 under par" eller heter det enbart birdie? Har en släkting som trackar mig för att jag säger "1 under par". Får inte heller använda ordet "träklubba" för det heter minsann wood.

Börjar bli lite irriterande. Ordet träklubba och 1 under par går väl utmärkt att säga?

Som jag förstår det så brukar man säga Birdie om man sänker en boll på två slag när hålets par är tre slag. "Ett under par" Brukar man säga om man ligger ett slag under banans par. Säg att du har slagit 71 slag efter 18 hål och banans par är 72. Då har du gått "Ett under par"
Citera
2017-05-31, 21:01
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Som jag förstår det så brukar man säga Birdie om man sänker en boll på två slag när hålets par är tre slag. "Ett under par" Brukar man säga om man ligger ett slag under banans par. Säg att du har slagit 71 slag efter 18 hål och banans par är 72. Då har du gått "Ett under par"
Ok tack. Då får jag väl börja lära mig alla dessa fågel-ord
Citera
2017-05-31, 21:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ok tack. Då får jag väl börja lära mig alla dessa fågel-ord
Det är ju inte fel att säga "ett under par" men det är inte helt vanligt heller, mer normalt är det som Janne säger. Men vem har sagt att man måste vara normal?

Och det är klart det kan heta träklubba. Om din kompis påstår att man måste säga "wood" eller "metalwood" så är han en idiot.
Citera
2017-06-01, 21:06
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är ju inte fel att säga "ett under par" men det är inte helt vanligt heller, mer normalt är det som Janne säger. Men vem har sagt att man måste vara normal?

Och det är klart det kan heta träklubba. Om din kompis påstår att man måste säga "wood" eller "metalwood" så är han en idiot.
Tack!

Var ute och gick två 9 håls rundor idag för att träna. Fick 19 poäng på första rundan. Räcker det för att få ett etablerat handikapp? Vill minnas att man var tvungen att få visst antal poäng på 2 rundor för att få hcp.
Det kvittar iofs eftersom jag gick ensam men tänkte att det kunde vara kul att få veta
Citera
2017-06-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Säg sponk instället.
Citera
2017-06-07, 17:21
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Tack!

Var ute och gick två 9 håls rundor idag för att träna. Fick 19 poäng på första rundan. Räcker det för att få ett etablerat handikapp? Vill minnas att man var tvungen att få visst antal poäng på 2 rundor för att få hcp.
Det kvittar iofs eftersom jag gick ensam men tänkte att det kunde vara kul att få veta

Beror på vilket HCP du räknade på, utgick du från 54 HCP har du nu 53

Officiellt HCP är 36 och egentligen räcker det att man spelar på 36 (54 poäng på 54HCP)en runda för att få officiellt HCP så inga två rundor numera iaf
Citera
2017-06-07, 21:26
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Beror på vilket HCP du räknade på, utgick du från 54 HCP har du nu 53

Officiellt HCP är 36 och egentligen räcker det att man spelar på 36 (54 poäng på 54HCP)en runda för att få officiellt HCP så inga två rundor numera iaf
Jag utgick från 54 hcp. Men hade ingen markör med mig och kan inte skriva in det tyvärr... haha
Citera
2017-06-07, 21:29
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Jag utgick från 54 hcp. Men hade ingen markör med mig och kan inte skriva in det tyvärr... haha

Eftersom att du sänker dig med 1 poäng per slag så spelar det ändå ingen roll, du kan om du vill strunta i att regga en runda förrän du får 54 poäng

Även om jag tyckte det var roligare att regga dom ändå för att komma ner gradvis. På "min golf" kan du se exakt hur trappan ser ut
Citera
2017-06-07, 21:41
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Eftersom att du sänker dig med 1 poäng per slag så spelar det ändå ingen roll, du kan om du vill strunta i att regga en runda förrän du får 54 poäng

Även om jag tyckte det var roligare att regga dom ändå för att komma ner gradvis. På "min golf" kan du se exakt hur trappan ser ut
Jag försöker fylla i men får det inte att fungera...! Såhär ser det ut
https://i.gyazo.com/bc74bcd575516801c2517b897cc2b567.png

När jag trycker på fortsätt så blir rutan grå och ingenting händer. Högst upp står det HCP: N/A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in