Citat:
Begriper inte ett dugg om vad ni pratar om...
Men blir det fint väder i morgon så ska jag slå mina första golfslag i morgon. Min psykiater tycker jag ska börja spela golf. Men jag ska följa med min pappa o försöka mig på några slag på drivingrangen.
Är det nått man direkt ska tänka på? Pappa vet säkert, han o hans fru har spelat länge. Men jag kan fråga er också.
Men blir det fint väder i morgon så ska jag slå mina första golfslag i morgon. Min psykiater tycker jag ska börja spela golf. Men jag ska följa med min pappa o försöka mig på några slag på drivingrangen.
Är det nått man direkt ska tänka på? Pappa vet säkert, han o hans fru har spelat länge. Men jag kan fråga er också.
Varenda gång jag är på klubben och står på rangen så hör jag något självuttalat proffs försöka sig på att ge råd till någon nybörjare de känner/tvingat med. Det är i 99/100 total smörja som de kommer med och oftast tokdetaljerat när man ser att personen inte förstår grunderna i spelet.
ex: Ser en som inte står still med fötterna under baksvingen, hela vänsterfoten lyfts alltså från marken i baksvingen och huvudet flyttas flera decimeter i sidled men "proffset" som står bredvid anmärker på personen inte har tillräckligt "mjuka handleder" i baksvingen.
ex 2: En som håller klubban som en bandyklubba och har så lång baksving samt böjer båda armarna så mycket att klubbladet pekar rakt ut på rangen innan svingen ner mot bollen börjar igen får rådet att stå lite bredare med fötterna.
Och så ser det ut i princip varje gång jag är där (vilket tyvärr inte är så ofta nuförtiden).
Mitt råd är att tycker du det verkar roligt så boka en lektion med en pro på klubben där ni är. Säg att du är total nybörjare så får du grunderna och kan träna på egen hand sedan. När du sedan har koll på grunderna och får iväg bollen hyfsat så kan du börja fråga vänner/familj/bekanta om råd.
edit: Alltså inget ont om din farsa eller hans fruga men oddsen är att hans råd inte kommer vara särskilt bra för en nybörjare. Det är skillnad på att vara en bra spelare och vara en bra tränare.