2017-05-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är du säker? När killen i proshopen räknade poängen sa han att jag kunde sänka mig på första 9

Det håller jag inte med om. Tycker att det är oerhört oseriöst att skarva på det här viset.

Om du spelar en 9-håls rond så självklart kan du sänka dig på den. Men om du planerar att spela 18 hål och gör just det så kan du ju inte välja dina bästa 9 hål och sänka dig på dem.

Har varit med om det här ett antal gånger i unga år där hcp kåta juniorer försöker med den här grejen. Inte en chans att du får en markör signatur av mig när du inte hållet ihop rundan hela vägen och ska försöka påstå att första halvan är det som räknas.
Uppenbarligen höll inte nerverna mot slutet när det började vankas sänkning. Har ni ingen känsla av värdighet? Förstår inte hur du kan känna dig nöjd och välförtjänt under dessa förutsättningar.

Snälla starta inte era golfkarriärer på det här sättet det är så jävla onödigt att börja skarva.
Citera
2017-05-22, 23:05
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Det håller jag inte med om. Tycker att det är oerhört oseriöst att skarva på det här viset.

Om du spelar en 9-håls rond så självklart kan du sänka dig på den. Men om du planerar att spela 18 hål och gör just det så kan du ju inte välja dina bästa 9 hål och sänka dig på dem.

Har varit med om det här ett antal gånger i unga år där hcp kåta juniorer försöker med den här grejen. Inte en chans att du får en markör signatur av mig när du inte hållet ihop rundan hela vägen och ska försöka påstå att första halvan är det som räknas.
Uppenbarligen höll inte nerverna mot slutet när det började vankas sänkning. Har ni ingen känsla av värdighet? Förstår inte hur du kan känna dig nöjd och välförtjänt under dessa förutsättningar.

Snälla starta inte era golfkarriärer på det här sättet det är så jävla onödigt att börja skarva.
Snälla läs RUBRIKEN och mitt inlägg! Detta är en tråd för oss som är nybörjare inom golf och behöver ha hjälp. Jag skrev även i mitt inlägg att detta var min första gång på en 18-hålsrunda. Killen i proshopen som räknade poängen sa att jag kunde sänka mig på dom 9 hålen. Självklart så lyssnar jag på en expert inom det området

Sen att du tycker det är oseriöst spelar mindre roll. Jag försöker fortfarande få ett etablerat handicap
Citera
2017-05-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Lugn nu, det handlade ju inte om att bara sänka sig genom att spela själv. Tänkte mer att det kan ju kännas lite drygt om man går en bra runda själv utan att den räknas på handikappet.. Och det du skriver att golfen bygger på ärlighet, självklart gör den det och det gör det hela ännu märkligare att man inte är trovärdig utan en markör.

Det är ju för att du som nybörjare antagligen inte har stenkoll på alla regler och situationer du kan hamna i samt att det kan vara ganska knepigt att hålla räkningen på slagen i början då man både har mycket att tänka på och slår många slag per hål.

Varför så bråttom? Om du spelar bra kommer du ju ändå att sänka dig så småningom när du har en markör.
Citera
2017-05-22, 23:17
Medlem
Citat:
Snälla läs RUBRIKEN och mitt inlägg! Detta är en tråd för oss som är nybörjare inom golf och behöver ha hjälp. Jag skrev även i mitt inlägg att detta var min första gång på en 18-hålsrunda. Killen i proshopen som räknade poängen sa att jag kunde sänka mig på dom 9 hålen. Självklart så lyssnar jag på en expert inom det området

Sen att du tycker det är oseriöst spelar mindre roll. Jag försöker fortfarande få ett etablerat handicap

Förstår att det är lätt att lita på killen i shopen... blev kanske onödigt hård ton i inlägget men det var lite meningen för att understryka poängen. Om du läser det jag skrivit och frågar dig själv frågorna tycker du att det känns som att du sänkte dig när du kom in på 35 poäng?

Det blir ju liksom en efterkonstruktion att dissikera ronden och hitta en bit där du var bättre än hcp.

Just för att ni är nybörjare är det ännu viktigare att man startar på rätt sätt, tro mig jag har sett det mesta och det är livsfarligt att bry sig mer om sin hcp än sitt spel.

När du har klubbhandikapp sänker du dig alltid med 1 helt slag per poäng. Det betyder att nästa gång du sänker dig kommer du att hamna på exakt samma hcp i slutändan iaf.

Alltså när du spelar en rond som ger dig hcp 37 så skulle den gett dig hcp 37 oavsett om du startade på 54 eller 41. Därför är det totalt onödigt att jaga en sänkning på 2 slag på det här sättet.
Citera
2017-05-22, 23:27
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Förstår att det är lätt att lita på killen i shopen... blev kanske onödigt hård ton i inlägget men det var lite meningen för att understryka poängen. Om du läser det jag skrivit och frågar dig själv frågorna tycker du att det känns som att du sänkte dig när du kom in på 35 poäng?

Det blir ju liksom en efterkonstruktion att dissikera ronden och hitta en bit där du var bättre än hcp.

Just för att ni är nybörjare är det ännu viktigare att man startar på rätt sätt, tro mig jag har sett det mesta och det är livsfarligt att bry sig mer om sin hcp än sitt spel.

När du har klubbhandikapp sänker du dig alltid med 1 helt slag per poäng. Det betyder att nästa gång du sänker dig kommer du att hamna på exakt samma hcp i slutändan iaf.

Alltså när du spelar en rond som ger dig hcp 37 så skulle den gett dig hcp 37 oavsett om du startade på 54 eller 41. Därför är det totalt onödigt att jaga en sänkning på 2 slag på det här sättet.
Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av golf och trodde att 35 poäng var bra eftersom min "fadder" som följde med ut sa att det toppen.
Citera
2017-05-25, 18:13
Medlem
Citat:
Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av golf och trodde att 35 poäng var bra eftersom min "fadder" som följde med ut sa att det toppen.

35 poäng är bra! Men för att sänka sig behöver du få ihop mer än 36 poäng på 18 hål eller mer än 18 poäng om du spelar en 9-hålsrunda.

Om du tex spelar 9 hål och får 20 poäng, sänker du ditt hcp med 2. Spelar du 18 hål är det antal poäng över 36 som avgör din sänkning. Får du tex 39 poäng så sänker du ditt hcp med 3.

Vad jag menar blev fel i det killen i shopen rekommenderade är att du spelat en 18-hålsrunda och fått ihop 35 poäng. Låt säga att du fick 20 poäng första nio men bara 15 på sista nio hålen, du har du fått totalt 35 poäng och missar sänkningen med två slag. Att sedan i efterhand välja att dela in rundan i två separata 9-hålsrundor för att kunna tillgodose sig den bästa halvan tycker inte jag är rätt.

Man får sänka sig på en 9-hålsrunda det är mycket riktigt men då ska det ju också vara just en 9-hålsrunda och inte en 18-hålsrunda som man i efterhand delar i två.
Citera
2017-05-27, 02:25
Medlem
Helt onödigt att jaga handikapp när man är ny, tänk på att spelet måste flyta så man verkligen kan spela på sitt nya handikapp. Fokusera på att få till slagen och sikte, sen kommer sänkningarna automatiskt.
Citera
2017-05-27, 18:01
Avslutad
Då har jag varit på min första demodag någonsin... Lite snabb fakta: med en driver från titlest 8.5 i loft hade jag en svinghastighet på 101 mph (stiff skaft)
Med en spoon från cobra hade jag 105 mph i svinghastighet... Och de andra siffrorna såg bra ut för att vara med en spoon så nästa köp tror jag blir den spoonen...
Senast redigerad av Bowling-900 2017-05-27 kl. 18:33.
Citera
2017-05-27, 23:28
Medlem
Lasermopsens avatar
Begriper inte ett dugg om vad ni pratar om...

Men blir det fint väder i morgon så ska jag slå mina första golfslag i morgon. Min psykiater tycker jag ska börja spela golf. Men jag ska följa med min pappa o försöka mig på några slag på drivingrangen.

Är det nått man direkt ska tänka på? Pappa vet säkert, han o hans fru har spelat länge. Men jag kan fråga er också.
Citera
2017-05-27, 23:50
Medlem
kukflashs avatar
Köpte träningsbollar från XXL och undrar kan man använda drivern på dom? Är ungefär som en liten innebandyboll..
Har använt en innebandyboll förut men den sprack tyvärr
Citera
2017-05-28, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen

Men blir det fint väder i morgon så ska jag slå mina första golfslag i morgon. Min psykiater tycker jag ska börja spela golf. Men jag ska följa med min pappa o försöka mig på några slag på drivingrangen.

Är det nått man direkt ska tänka på? Pappa vet säkert, han o hans fru har spelat länge. Men jag kan fråga er också.

Ha roligt och var inte rädd att fråga om tips och råd
Citera
2017-05-28, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen

Kolla lite på Youtube på hur man greppar klubban och hur man svingar... Och slappna av de flesta golfare säkert 95/100 är trevliga, alla jag har spelat med (okända) har varit trevliga! Se golf som ro för kroppen, lite som att fiska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in