Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
Snälla läs RUBRIKEN och mitt inlägg! Detta är en tråd för oss som är nybörjare inom golf och behöver ha hjälp. Jag skrev även i mitt inlägg att detta var min första gång på en 18-hålsrunda. Killen i proshopen som räknade poängen sa att jag kunde sänka mig på dom 9 hålen. Självklart så lyssnar jag på en expert inom det området
Sen att du tycker det är oseriöst spelar mindre roll. Jag försöker fortfarande få ett etablerat handicap
Förstår att det är lätt att lita på killen i shopen... blev kanske onödigt hård ton i inlägget men det var lite meningen för att understryka poängen. Om du läser det jag skrivit och frågar dig själv frågorna tycker du att det känns som att du sänkte dig när du kom in på 35 poäng?
Det blir ju liksom en efterkonstruktion att dissikera ronden och hitta en bit där du var bättre än hcp.
Just för att ni är nybörjare är det ännu viktigare att man startar på rätt sätt, tro mig jag har sett det mesta och det är livsfarligt att bry sig mer om sin hcp än sitt spel.
När du har klubbhandikapp sänker du dig alltid med 1 helt slag per poäng. Det betyder att nästa gång du sänker dig kommer du att hamna på exakt samma hcp i slutändan iaf.
Alltså när du spelar en rond som ger dig hcp 37 så skulle den gett dig hcp 37 oavsett om du startade på 54 eller 41. Därför är det totalt onödigt att jaga en sänkning på 2 slag på det här sättet.