Citat:
Ursprungligen postat av
Burgundi
Dokument inifrån berättade inte att Dan låg bakom dokumentären troligen för att de visste att de skulle backa då med vetskap om Dans avslöjande gällande Quick och även SÅC roll i fallet. De har ju funnits ett antal okritiska reportage innan där utredarna betraktas som mycket duktiga utan någon närmare granskning så de förväntade sig troligtvis ngt liknande.
Jag tror inte att RS gett ut FUP och banden men det är intressant teori. Jag tror han är medveten om att de inte är bra och ville lägga locket på.
Om journalisetrna initialt spelat på hans behov av berömmelse och att det skulle bli ett hyllningsreportage, men att de gärna ville kunna vara "oberoende" dvs inte bara förlita sig på polisernas ord, så tror jag nog att RS lämnat ut den. jag är inte alls så säker på att poliserna själva tyckte att det var så dåligt inkl Sandberg, de har ju uppenbarligen inte kollat igenom den på minst 15 år. Poliserna chockas ju över hur dåliga förhören är.
Jo, men ändå, alltså det var uppenbarligen flera journalisetr engegerade och de måste ju själva fundert på SÅCs roll efter Quick, synd att den frågan aldrig ställdes. Ffa borde de snabbt insett vartåt det bar. Och varför skulle Svt göra någon allmän dokumentär om ett fall som är så omskrivet redan.
Oavsett är det obegripligt att man satt sig att svara på frågor om något för 19 år sedan utan att själv läst in sig. faktum är att allt vad förhörsledaran säger i dokumentärern är helt irrelevant då det baseras på minnen, vilket dokumentären sjölv lyfter fram är något mycket vanskligt. vad de säger idag har ju ingen betydelse, det är vad de sa då som spelar roll. Exv när hon pratar om "feeling", finns det dokumenterat? Eller är det något hon i efterhand kom ihåg då pojkarna var skyldiga? Den typen av föraningar är klassiska efterhandskonstruktioner då det visade sig att "man hade rätt".