2017-05-31, 14:00
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det råder ju ingen tvekan om att utredningen och dess aktörer fullkomligt förlorat sig själva i en övertygelse utan verklighetsförankring. Bevistalan hade överhuvudtaget inte behövt diskuterats om utredningen kommit fram till en logisk slutsats.

I det som nu blev har åklagaren det största ansvaret.
Jag skulle vilja säga det yttersta formella ansvaret, inte det största. Han trodde på Sandberg och lät sig duperas av honom. Han litade på den information han fick i föredragningarna
Citera
2017-05-31, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Kanske postat redan men Dokument inifrån slår sönder en del påståenden från SåC som han gjorde i SVTs morgonprogram:

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt

Bra exempel på dåligt minne...
Jag har lite svårt att begripa hur förhörsledarna gick med på att uttala sig i sådan omfattning utan att först begära att få läsa på FUP. De måste ju själva begripit hur lätt det är att komma ihåg fel.

Och de borde väl alla varit medvetna om SÅCs roll i Quickutredningen och vad Dan gjorde med den, vilken roll SÅC hade här, så hur fan kan de låta sig luras när SVT kommer och vill göra ett reportage? Jag litar mer på en kokainist än en journalist.

Jag är helt övertygad om att det är RS som gett dem FUP och banden, han såg väl fram mot en ny hjälterollsgloria.
Citera
2017-05-31, 14:11
Medlem
Och varför skulle Roffegubben haft FUPen (hemma)?? Som han är pansjo!? Medan DJ och gänget fick slåss länge, för att bit för bit få ut samma FUP! Konstigt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Jag har lite svårt att begripa hur förhörsledarna gick med på att uttala sig i sådan omfattning utan att först begära att få läsa på FUP. De måste ju själva begripit hur lätt det är att komma ihåg fel.

Och de borde väl alla varit medvetna om SÅCs roll i Quickutredningen och vad Dan gjorde med den, vilken roll SÅC hade här, så hur fan kan de låta sig luras när SVT kommer och vill göra ett reportage? Jag litar mer på en kokainist än en journalist.

Jag är helt övertygad om att det är RS som gett dem FUP och banden, han såg väl fram mot en ny hjälterollsgloria.
Citera
2017-05-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Kanske postat redan men Dokument inifrån slår sönder en del påståenden från SåC som han gjorde i SVTs morgonprogram:

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt

Ja för att vara en minnesforskare så har han selektivt minne får man säga.. eller kanske snarare minne som gynnar honom.
Citera
2017-05-31, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och varför skulle Roffegubben haft FUPen (hemma)?? Som han är pansjo!? Medan DJ och gänget fick slåss länge, för att bit för bit få ut samma FUP! Konstigt är det.

Om han har rätt att ta del av den och förvarar den på rätt sätt så tror jag inte han gör något fel. Han är väl sjukskriven inte pensionär?
Citera
2017-05-31, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Ja för att vara en minnesforskare så har han selektivt minne får man säga.. eller kanske snarare minne som gynnar honom.

Vittnar om gränslöshet, trots att han VET att DJ sitter på FUP där det står exakt vad och när han sagt saker så sätter han sig i TV och uttalar sig om vad han sa för 19 år sedan...trots att en vanlig lekman inte skulle utttala sig om något sådant innan man själv läst vad man sagt.
Citera
2017-05-31, 14:23
Medlem
Citat:

Dokument inifrån berättade inte att Dan låg bakom dokumentären troligen för att de visste att de skulle backa då med vetskap om Dans avslöjande gällande Quick och även SÅC roll i fallet. De har ju funnits ett antal okritiska reportage innan där utredarna betraktas som mycket duktiga utan någon närmare granskning så de förväntade sig troligtvis ngt liknande.

Jag tror inte att RS gett ut FUP och banden men det är intressant teori. Jag tror han är medveten om att de inte är bra och ville lägga locket på.
Citera
2017-05-31, 14:25
Medlem
Citat:
Vittnar om gränslöshet, trots att han VET att DJ sitter på FUP där det står exakt vad och när han sagt saker så sätter han sig i TV och uttalar sig om vad han sa för 19 år sedan...trots att en vanlig lekman inte skulle utttala sig om något sådant innan man själv läst vad man sagt.

Verkligen, karln är värre än Trump.
Citera
2017-05-31, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag skulle vilja säga det yttersta formella ansvaret, inte det största. Han trodde på Sandberg och lät sig duperas av honom. Han litade på den information han fick i föredragningarna

Nu blir det mest en fråga om att leka med ord och dess betydelser. För mig är det yttersta ansvaret också det största ansvaret. Åklagaren var riktigt passiv medan utredningsgruppen var överaktiva. Riktigt dålig kombination.
Citera
2017-05-31, 14:37
Medlem
Intressant och skrämmande att läsa början på tråden från 2008, där vissa tycker att barnen skall ha dödstraff samt att de när ett hat som aldrig kommer att försvinna mot barnen. Stackars killar, de säger lite om hur jävligt de måsta ha haft det.
Citera
2017-05-31, 14:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Till att börja med hade Rolf Sandberg aldrig släppt fallet till åklagaren om han trott det fanns risk för en bevistalan. Han var en tillräckligt driven polis för att veta att hans "bevis" aldrig skulle hålla i domstol. Eftersom han visste att det inte skulle hända, kunde han agera som han gjorde.
Mitt grundresonemang utgick därför för hur han skulle hanterat fallet, utan att agera egen domstol och utan att peka ut några mördare.
När det gäller offentligheten vid rättegångar och sekretess verkar du diskutera utifrån att ett allmänt intresse går före omtanken om straffomyndiga och offer.
Om fallet Kevin gått till bevistalan hade det varit oerhört viktigt att skydda barnen.
I fallet Quick räckte det inte med öppna rättegångar, offentliga FUP, för att fälla honom för 8 mord, som han inte begått. I det fallet fanns det trots allt många kritiska röster under resans gång.
Sammantaget kan man väl säga att i de fall du räknar upp. blev inte rättssäkerheten större av öppna offentliga rättegångar.
Fallet Kevin är unikt och massor med brister har blottlagts. Omtanken om barnen är det det viktigaste och där anser jag att Sandberg har visat en oerhörd brist på empati. Det var också utgångspunkten i min kritik, inte mot bristerna i rättssystemet.
När det gäller barn ska hänsyn till dem gå först. Inte vad allmänheten vill veta av ren nyfikenhet.
Det tog 19 år utan att nån outade Christian och Robin på FB. Heders åt dom som visste och ingen sa.
FB är dessutom ett diskussionsforum, ingen rättsinstans. Jag tror det är bra om forumet inte alltid vet allt. Det kan finnas de som behöver skydd

Jag anser åtminstone att det inte är självklart att det hela inte hållt i domstol. Domstolen har som bekant inte tillgång till förundersökningen, så brödernas erkännanden kunde mycket väl framstått som starka och styrkta av omständigheterna. Precis som Borgström och de andra försvararna i Quickfallet kunde brödernas ombud varit övertygad om att de var skyldiga och att det bästa för dem var att inte ifrågasätta deras erkännande. Just för att "skydda" barnen.

En allmän granskning är i straffomyndigas och offers intresse i slutänden. Quickfallet visar tvärtom också på behovet av insyn som gör granskning möjligt. Det var ju så hela rättsskandalen till sist framkom.

Behovet att ifrågasätta och granska är fundamentalt och det är just det som sker genom diskussioner på Flashback bland annat. Även om inte något konkret framkommer sätter blotta faktum att en granskning och ett ifrågasättande sker press på experterna - vilka alla borde förstå av Kevinfallet är långt ifrån ofelbara - och ökar rättssäkerheten.
Citera
2017-05-31, 14:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja, men går det inte att kombinera granskning med sekretess? Det är helgalet att det ska gå att stuva undan en FUP utan att någon får titta på den alls. Kan man inte tänka sig att journalister ska ha rätt att granska FUPar tillsammans med jurister, till exempel, och behålla sekretessen om det inte framkommer något felaktigt eller brottslig i utredningen?
Ett förslag till både och. Att göra allt offentligt rakt av tror jag kan skada rätt många.

I grunden kan man inte både ha kakan kvar och äta den. Visst kan man möjligen leva med vissa begränsningar i insynen när det gäller unga misstänkta som att maska namn eller så, men till syvende och sist är det både tveksamt meningsfullt och kontraproduktivt det med. Vilket Kevinfallet visar enligt min mening.

Att bara utvalda expertjournalister och expertjurister skall granska sig själva och fallet är ingen lösning och i sig en fara. Det är ju just experter som har ställt till det och de utvalda granskarna skulle inte vara annat än sådana som Lambertz och SÅC och journalister som av yrkesskolor gillar misstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in