2017-05-30, 23:40
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Alibi har inget med saken att göra, Quicken och "Kevinmördarna" hade det också.
I Quicks fall undanhölls den informationen från domstolen och i Kevins fall prövades saken inte över huvud taget i domstol så ditt påstående är ganska obegripligt.
Citera
2017-05-30, 23:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Jag vet faktiskt inte. Kan vara så att jag är ute och cyklar här...
Det skulle nog vara precis lika svårt att åtala honom för medhjälp som att åtala honom som huvudgärningsman. Det går inte att komma ifrån att det saknas bevisning.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-30 kl. 23:56.
Citera
2017-05-30, 23:42
Medlem
Men om ett vittne kommer till polisen och berättar att han vet att hans polare har begått ett brott. Sen redogör vittnet detaljer som "bara" någon insatt kan veta.

Rätten prövar kompisen och säger, Nix det tror vi inte på.

Borde inte vittnet vara högintressant för utredningen då?
Citera
2017-05-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Nu är det dags för rättsväsendet att utreda rätt gärningsman!

Så mycket i detta ärende är helt fucked up.

Betänk följande:

Polis och åklagare har ett team om kanske 5-10 poliser och 1 åklagare med assistenter. Utöver detta NFC, och utredningsresurser.

Den åtalade har en advokat som inte får en bråkdel av sin nedlagda tid ersatt av staten. Plus egna utredningsresurser måste läggas ut privat.

Balansen här är rättsvidrig.
Skämtar du? Vet du inte hur mycket advokater generellt överfakturerar? Gärningsmannen eller en av dom är till väldigt stor säkerhet den nyss släppte.
Citera
2017-05-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nä, så är det inte. Man kan vara skäligen skyldig, på sannolika skäl skyldig, bortom nästan allt rimligt tvivel skyldig men ändå ska man frikännas. Att man frikänns betyder inte att man är oskyldig, det betyder att man inte kan dömas som skyldig. Hur i helvete kan detta vara svårt att förstå?

Ja du tycks ju inneha ett stort vetande om olika "skyldighetsgrader", man undrar om du inte har missat några grader i helvetet? Jag kan föreslå för dig och ditt oerhört omfattande vetande att kanske kan man införa en till grad t.ex. någon mindre skäligen skyldig (eller tvivelaktig skäligen) och dylikt, eller skall jag våga mej på att på andra hållet skärpa till det, bortom allt orimligt tvivel, eller är jag helt fel ute här?

Har du inte blandat ihop begreppen? Visserligen tror jag säkert att du känner dig kapabel att själv utdöma om någon är skyldig till en gärning eller ej oavsett din jurisdiktion. Men det vore på sin plats att du faktiskt kan skilja på äpplen och päron och inte blanda ihop saker till en smaklös röra.
Citera
2017-05-30, 23:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men om ett vittne kommer till polisen och berättar att han vet att hans polare har begått ett brott. Sen redogör vittnet detaljer som "bara" någon insatt kan veta.

Polis och åklagare tycks aldrig ha intresserat sig för att lösa brottet. Man riktade från början in sig på att sätta dit Kaj Linna i stället, och på den vägen har man sedan fortsatt.
Citera
2017-05-30, 23:47
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Arbetade inte du med juridik?

Är oskyldig? Har väll inget med domen att göra? Eller har jag fel så rätta mig? Han är väll varken mer eller mindre skyldig om han döms eller blir friad!?

Dömd eller friad för
mordet går jag med på. Sen om du har info som vi andra inte fått ta del av om att han är oskyldig så får du gärna redovisa dem för så bli iallafall jag jätteglad 😊
Så gärna! Enl. svenska rättsprinciper är man -som tilltalad- oskyldig tills en fällande dom vinner laga kraft. Om en sådan dom sedermera rivs upp, som i det här fallet (sannolikt) är man återigen - oskyldig!
Det är därför staten snart betalar ett skadestånd till Kaj Linna på 18 miljoner i runda slängar, för att han suttit oskyldigt dömd i fängelse i 13 år.
Jag har samma info som du/er, skillnaden är kanske att jag tolkar den bättre, eller framför allt sätter mig in i den!
Citera
2017-05-30, 23:48
Medlem
Kaj är i kalmar och återföljs av ett kamerateam med sina kukar i händerna, dom verkar tycka det är skitball att vara journalister... Äckliga dom är
Citera
2017-05-30, 23:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Vittnet kan åtalas. Men knappas Linna, han är redan prövad. Rent teoretiskt kan i.o.f.s. även Linnas skuld prövas igen, i det fall åklagaren lyckas få resning i framtiden. Men det gäller bara som en tankemodell och är nog praktiskt uteslutet.
Citera
2017-05-30, 23:49
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
eller är jag helt fel ute här?
Ja, tyvärr.
Citera
2017-05-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Så gärna! Enl. svenska rättsprinciper är man -som tilltalad- oskyldig tills en fällande dom vinner laga kraft. Om en sådan dom sedermera rivs upp, som i det här fallet (sannolikt) är man återigen - oskyldig!
Det är därför staten snart betalar ett skadestånd till Kaj Linna på 18 miljoner i runda slängar, för att han suttit oskyldigt dömd i fängelse i 13 år.
Jag har samma info som du/er, skillnaden är kanske att jag tolkar den bättre, eller framför allt sätter mig in i den!

Ok, men om Kaj Linna på riktigt har begått brottet men har blivit frikänd (i teorin nu) och så säger jag att han är oskyldig. Då säger folk, men vi vet inte om han är oskyldig, däremot vet vi att han är friad från misstanke eller att bevisningen inte räckte. Förstår du hur jag menar?

Jag har snöat in mig på benämningen, inget viktigt i sig. Bra att du svarade, var lite fundersam själv när jag skrivit inlägget tidigare ikväll!

Men till det viktiga, Linnas avslagna telefon stör mig. Har du någon bra förklaring?

För mig betyder det absolut inte att han är skyldig pga en avslagen telefon (som för vissa andra) men det är lite svårförklarat. Sen (som jag har skrivit förut) är ju ett bristande alibi en förutsöttning för att det här läget ens ska kunna uppkomma. Hade Linna haft mobilen på och ringt 2 samtal hemifrån hade han aldrig åkt in.
Citera
2017-05-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vittnet kan åtalas. Men knappas Linna, han är redan prövad. Rent teoretiskt kan i.o.f.s. även Linnas skuld prövas igen, i det fall åklagaren lyckas få resning i framtiden. Men det gäller bara som en tankemodell och är nog praktiskt uteslutet.

Bör vittnet åtalas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in