Citat:
Ursprungligen postat av
Mantilla
Så gärna! Enl. svenska rättsprinciper är man -som tilltalad- oskyldig tills en fällande dom vinner laga kraft. Om en sådan dom sedermera rivs upp, som i det här fallet (sannolikt) är man återigen - oskyldig!
Det är därför staten snart betalar ett skadestånd till Kaj Linna på 18 miljoner i runda slängar, för att han suttit oskyldigt dömd i fängelse i 13 år.
Jag har samma info som du/er, skillnaden är kanske att jag tolkar den bättre, eller framför allt sätter mig in i den!
Ok, men om Kaj Linna på riktigt har begått brottet men har blivit frikänd (i teorin nu) och så säger jag att han är oskyldig. Då säger folk, men vi vet inte om han är oskyldig, däremot vet vi att han är friad från misstanke eller att bevisningen inte räckte. Förstår du hur jag menar?
Jag har snöat in mig på benämningen, inget viktigt i sig. Bra att du svarade, var lite fundersam själv när jag skrivit inlägget tidigare ikväll!
Men till det viktiga, Linnas avslagna telefon stör mig. Har du någon bra förklaring?
För mig betyder det absolut inte att han är skyldig pga en avslagen telefon (som för vissa andra) men det är lite svårförklarat. Sen (som jag har skrivit förut) är ju ett bristande alibi en förutsöttning för att det här läget ens ska kunna uppkomma. Hade Linna haft mobilen på och ringt 2 samtal hemifrån hade han aldrig åkt in.