Citat:
Ursprungligen postat av
Klas1981
Jag skriver samma sak gång på gång men ingen hänger på...
Är jag fel ute när jag tror att åklagaren hade "fått i uppgift" att få Kaj friad i en ny prövning? För konspiratoriskt?
ALLA kända juridiker som uttalar sig säger att frigivning var självklart redan innan han blev fri. Åklagaren säger att det inte ens borde blivit resning. Snälla nån, en hund ligger begraven. Åklagaren är ny i fallet, han kan väll juridik lika bra som alla kända namn. Jag tycker att han vallade målet mot en friande dom.
Jag förstår vad du menar, och jag tror att det kan ha gått till så här: Det blev ohållbart att hålla Kaj Linna fängslad när det blev känt att det aldrig hade funnits någon egentlig bevisning. Högsta domstolen blev då tvungen att vika sig till slut, och bevilja resning efter att tidigare ha nekat honom resning två gånger.
Då hamnade det hos åklagaren. Om åklagaren hade lagt ner målet hade han varit tvungen att förklara sig. Men hur skulle man nu kunna motivera att man lägger ner ett åtal som tidigare lett till fällande dom i en hovrätt? Man kunde ju inte gärna medge att den s.k. "indiciekedjan" var ett rent falsarium.
Lösningen blev att Jens Göransson fick låtsas att han trodde på en ny fällande dom, och på det sättet kunde han lasta över problemet på Hovrätten igen. Hovrätten har nu att ta ställning till om man skall fria Linna på i princip den bevisning på vilken man förra gången (2005) ansåg det vara ställt "utom rimligt tvivel" att Linna var skyldig. Att Linna släpptes ut tyder på att han kommer att frias den här gången.
Hur hovrätten sedan skall förklara att man kom till en helt annan slutsats nu än förra gången skall bli intressant att se. Troligen kommer man inte vilja att göra en hel pudel, och medge att man förra gången lät sig luras av ett rent bluffåtal. Det skall bli spännande att se domen när den kommer, och oavsett hur den är skriven kommer den att diskuteras i många år framöver.