2017-05-30, 23:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Bra fråga! Jag vet inte hur åklagaren ens utsågs i fallet men kan någon juridiskt utbildad person förklara för mig varför han försökte få honom dömd annars?

Det här fallet är så stort och unikt så om "höga makter" tycker att det i längden är bäst med ny rättegång och frigivning så blir det så. Det normala vore ju att åklagaren sa, tyvärr de här "bevisen" kommer aldrig att räcka. Vittnetnets turer är ju rejält farsartade. Ändå körde åklagaren på.
Nu måste du bestämma dig; försökte åklagaren få Linna dömd eller frikänd?

Jag tror att åklagaren "körde på" för att få saken prövad. Det är väl det normala i resningsfall. Det enda undantaget jag känner till är Quickrättegångarna, där åklagarna insåg att Quick inte kunde bindas till ett enda fall.
Citera
2017-05-30, 23:21
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Tror du att man skulle ge sig på att åtala Nils nu, efter att först ha presenterat honom som ett trovärdigt åklagarvittne i en rättegång mot Kaj Linna? Det skulle ju se väldigt märkligt ut. Jag tror att man kommer att lägga ner förundersökningen nu. I stället riktar man nog in sig på att försöka få det att framstå som att Kaj Linna trots allt var gärningsmannen, men att "bevisningen inte räckte till". Visserligen en skymf mot brottsoffren, men sådant verkar inte de här åklagarna bry sig om. Det är ganska uppenbart att prestigen får gå före allt annat.
Utredningsmässigt har det ingen särskild betydelse hur han har presenterats tidigare, snarare har det väl betydelse -i min tankeriktning- hur han faktiskt har presenterat sig själv, ånyo!
Finns det uppslag (och det gör det) så ska det ouppklarade rånmordet utredas, 'i mån av tid', kan man väl tillägga då det (felaktigt) kan betraktas som ett kallt fall.
Det beror egentligen på hur mycket press polisen får på sig utifrån och inifrån, och det i sin tur kanske missgynnas av att målsäganden sannolikt inte kommer utöva någon sådan. En trött, sjuklig gammal man, som förmodligen helst av allt bara vill vara i fred. Synd att de inte pratade lite mer ingående med honom under de två sista veckorna i april 2004.
Citera
2017-05-30, 23:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag skriver samma sak gång på gång men ingen hänger på...

Är jag fel ute när jag tror att åklagaren hade "fått i uppgift" att få Kaj friad i en ny prövning? För konspiratoriskt?

ALLA kända juridiker som uttalar sig säger att frigivning var självklart redan innan han blev fri. Åklagaren säger att det inte ens borde blivit resning. Snälla nån, en hund ligger begraven. Åklagaren är ny i fallet, han kan väll juridik lika bra som alla kända namn. Jag tycker att han vallade målet mot en friande dom.
Jag förstår vad du menar, och jag tror att det kan ha gått till så här: Det blev ohållbart att hålla Kaj Linna fängslad när det blev känt att det aldrig hade funnits någon egentlig bevisning. Högsta domstolen blev då tvungen att vika sig till slut, och bevilja resning efter att tidigare ha nekat honom resning två gånger.

Då hamnade det hos åklagaren. Om åklagaren hade lagt ner målet hade han varit tvungen att förklara sig. Men hur skulle man nu kunna motivera att man lägger ner ett åtal som tidigare lett till fällande dom i en hovrätt? Man kunde ju inte gärna medge att den s.k. "indiciekedjan" var ett rent falsarium.

Lösningen blev att Jens Göransson fick låtsas att han trodde på en ny fällande dom, och på det sättet kunde han lasta över problemet på Hovrätten igen. Hovrätten har nu att ta ställning till om man skall fria Linna på i princip den bevisning på vilken man förra gången (2005) ansåg det vara ställt "utom rimligt tvivel" att Linna var skyldig. Att Linna släpptes ut tyder på att han kommer att frias den här gången.

Hur hovrätten sedan skall förklara att man kom till en helt annan slutsats nu än förra gången skall bli intressant att se. Troligen kommer man inte vilja att göra en hel pudel, och medge att man förra gången lät sig luras av ett rent bluffåtal. Det skall bli spännande att se domen när den kommer, och oavsett hur den är skriven kommer den att diskuteras i många år framöver.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-30 kl. 23:37.
Citera
2017-05-30, 23:26
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar, och jag tror att det kan ha gått till så här: Det blev ohållbart att hålla Kaj Linna fängslad när det blev känt att det aldrig hade funnits någon egentlig bevisning. Högsta domstolen blev då tvungen att vika sig till slut, och bevilja resning efter att tidigare ha nekat honom resning två gånger.

Då hamnade det hos åklagaren. Om åklagaren hade lagt ner målet hade han varit tvungen att förklara sig. Hur skulle man kunna motivera att man lägger ner ett åtal som tidigare lett till fällande dom i en hovrätt? Man kunde ju inte gärna medge att den s.k. "indiciekedjan" var ett rent falsarium.

Lösningen blev att Jens Göransson fick låtsas att han trodde på en ny fällande dom, och på det sättet kunde han lasta över problemet på Hovrätten igen. Hovrätten har nu att ta ställning till om man skall fria Linna på i princip den bevisning på vilken man förra gången (2005) ansåg det vara ställt "utom rimligt tvivel" att Linna var skyldig. Att Linna släpptes ut tyder på att han kommer att frias den här gången.

Hur hovrätten sedan skall förklara att man kom till en helt annan slutsats nu än förra gången skall bli intressant att se. Troligen kommer man inte vilja göra en hel pudel, och medge att man förra gången lät sig luras av ett rent bluffåtal. Det skall bli spännande att se domen när den kommer, och oavsett hur den är skriven kommer den att diskuteras i många år framöver.
Så tror jag också, bortsett från att hovrätten knappast kommer att medge att den låtit sig luras av ett bluffåtal. Fokus kommer att läggas på det nya som framkommit. Vad det nu kan tänkas vara.
Citera
2017-05-30, 23:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Utredningsmässigt har det ingen särskild betydelse hur han har presenterats tidigare, snarare har det väl betydelse -i min tankeriktning- hur han faktiskt har presenterat sig själv, ånyo!
Finns det uppslag (och det gör det) så ska det ouppklarade rånmordet utredas, 'i mån av tid', kan man väl tillägga då det (felaktigt) kan betraktas som ett kallt fall.
Det beror egentligen på hur mycket press polisen får på sig utifrån och inifrån, och det i sin tur kanske missgynnas av att målsäganden sannolikt inte kommer utöva någon sådan. En trött, sjuklig gammal man, som förmodligen helst av allt bara vill vara i fred. Synd att de inte pratade lite mer ingående med honom under de två sista veckorna i april 2004.
Ja, jag tror också att fallet skulle gå ganska lätt att lösa. Som du säger så hänger det väl på vilken press man känner nu från media och allmänheten.
Citera
2017-05-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu måste du bestämma dig; försökte åklagaren få Linna dömd eller frikänd?

Jag tror att åklagaren "körde på" för att få saken prövad. Det är väl det normala i resningsfall. Det enda undantaget jag känner till är Quickrättegångarna, där åklagarna insåg att Quick inte kunde bindas till ett enda fall.

Du missförstod nog nått. Jag tror fortfarande att åklagaren var tvungen att "köra på". Alternativet att lägga ner var det ju inte tal om. Han var toppstyrd.

Försökte han få honom frikänd? Kanske för konspiratoriskt av mig men han kunde gjort mer för att försöka få honom fälld. Jag fick känslan av rapporteringen att han ville att Kaj skulle bli fri.

Men jag vet inte, det är bara spekulationer från mig det här.

Jan Olsson sitter i rätten och säger att han är övertygad om att det var 2 gärninsmän. Åklagaren kan tex där lägga o kurs och försöka få Kaj dömd till medhjälp med en annan mördare. Det gör han inte.
Citera
2017-05-30, 23:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så tror jag också, bortsett från att hovrätten knappast kommer att medge att den låtit sig luras av ett bluffåtal. Fokus kommer att läggas på det nya som framkommit. Vad det nu kan tänkas vara.
"Problemet" är bara att inte heller det nya som har framkommit pekar mot Kaj Linna, utan snarare åt ett helt annat håll.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-30 kl. 23:31.
Citera
2017-05-30, 23:31
Medlem
Citat:

Då hamnade det hos åklagaren. Om åklagaren hade lagt ner målet hade han varit tvungen att förklara sig. Men hur skulle man nu kunna motivera att man lägger ner ett åtal som tidigare lett till fällande dom i en hovrätt? Man kunde ju inte gärna medge att den s.k. "indiciekedjan" var ett rent falsarium.

Hur hovrätten sedan skall förklara att man kom till en helt annan slutsats nu än förra gången skall bli intressant att se. Troligen kommer man inte vilja göra en hel pudel, och medge att man förra gången lät sig luras av ett rent bluffåtal. Det skall bli spännande att se domen när den kommer, och oavsett hur den är skriven kommer den att diskuteras i många år framöver.

Så då skyller man på att omständigheterna ändrats, byxor å vittnesmål.

Ja Draifos inte alls omöjligt.
Citera
2017-05-30, 23:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Jan Olsson sitter i rätten och säger att han är övertygad om att det var 2 gärninsmän. Åklagaren kan tex där lägga o kurs och försöka få Kaj dömd till medhjälp med en annan mördare. Det gör han inte.
Tveksamt om det hade funkat, det skulle i så fall röra sig om ett brott han inte tidigare åtalats för. En resningsprövning ska väl utmynna i en omprövning av den första domen, det går väl inte att komma dragandes med ett nytt case från åklagarens sida när den dömde beviljats resning?
Citera
2017-05-30, 23:33
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
"Problemet" är bara att inte heller det nya som har framkommit pekar mot Kaj Linna, utan snarare åt ett helt annat håll.
Det var det jag skrev.
Citera
2017-05-30, 23:36
Medlem
Citat:
Tveksamt om det hade funkat, det skulle i så fall röra sig om ett brott han inte tidigare åtalats för. En resningsprövning ska väl utmynna i en omprövning av den första domen, det går väl inte att komma dragandes med ett nytt case från åklagarens sida när den dömde beviljats resning?

Jag vet faktiskt inte. Kan vara så att jag är ute och cyklar här...
Citera
2017-05-30, 23:38
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Han har ju alibi för kvällen? Svårt att vara på två ställen samtidigt tycker jag..
Alibi har inget med saken att göra, Quicken och "Kevinmördarna" hade det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in