2017-05-30, 21:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Jag vet inte var det där med autism kommer från egentligen, annat än att hon själv säger sig bli "autistisk" i vissa situationer. Aspergers är ju en rätt speciell och utdaterad diagnos, som hon är gammal nog att ha fått om man tyckt att hon lidit av det. Så nä, det hon har utretts och medicineras för är ju ADD.

Det var så länge sen jag läste FUP:en, men du har säkert rätt. Däremot är det inte ovanligt att ha flera diagnoser, t ex ADD med autistiska drag.
Citera
2017-05-30, 21:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
I många fall kan kranvatten bli närmare 70 gr varmt. Ersättning bör ligga på 37-40gr. Antar att de brände H i munnen så hennes röda svullnad/blödning uppkom.
Nej, det hon hade under tungan är inget brännmärke.

Edit:
Och nej - "utvatten" får inte hålla mer än 60 grader.
Bor man i villa kan man givetvis själv välja temperatur - men i lägenhet finns regler.

http://www.omboende.se/sv/Aga1/Hus/Varmattnets-temperatur/
Senast redigerad av micro113 2017-05-30 kl. 22:02.
Citera
2017-05-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det hon hade under tungan är inget brännmärke.

http://www.omboende.se/sv/Aga1/Hus/Varmattnets-temperatur/

Varför inte? Är ändå rätt likt en rejäl brännblåsa på bilden.
De bodde i ett litet flerfamiljshus med privatvärd, så det kan ha varit i princip vilken inställning som helst på vv-beredaren. I Fup berättar E att kranvattnet var varmt "så det rök".
Citera
2017-05-30, 22:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet inte var det där med autism kommer från egentligen, annat än att hon själv säger sig bli "autistisk" i vissa situationer. Aspergers är ju en rätt speciell och utdaterad diagnos, som hon är gammal nog att ha fått om man tyckt att hon lidit av det. Så nä, det hon har utretts och medicineras för är ju ADD.
Instämmer och ADD kan ju yttra sig som om personen har "autistiska drag" -- tillbakadragen, lite passiv, frånkopplar omgivningen ..
Troligen har hon fått sin diagnos ADD förklarad med den referensen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var så länge sen jag läste FUP:en, men du har säkert rätt. Däremot är det inte ovanligt att ha flera diagnoser, t ex ADD med autistiska drag.
Det är väl ungefär lika enkelt att urskilja "autistiska drag" från ADD som det skulle vara att urskilja "koncentrationssvårigheter" från ADHD ...
Det ingår liksom i respektive diagnos.
Citera
2017-05-30, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Instämmer och ADD kan ju yttra sig som om personen har "autistiska drag" -- tillbakadragen, lite passiv, frånkopplar omgivningen ..
Troligen har hon fått sin diagnos ADD förklarad med den referensen.

Det är väl ungefär lika enkelt att urskilja "autistiska drag" från ADD som det skulle vara att urskilja "koncentrationssvårigheter" från ADHD ...
Det ingår liksom i respektive diagnos.

Tack för infon! Har inte lika bra koll på ADD som ADHD.
Citera
2017-05-30, 22:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför inte? Är ändå rätt likt en rejäl brännblåsa på bilden.
Nej, och därför misstänkte inte ens läkarna att det skulle röra som skållning.

Citat:
De bodde i ett litet flerfamiljshus med privatvärd, så det kan ha varit i princip vilken inställning som helst på vv-beredaren. I Fup berättar E att kranvattnet var varmt "så det rök".
Ja, och hyresvärden kan ha pumpat kokain i kranen också .. Frågan är dock varför en hyresvärd i strid med regelverket skulle fördyra kostnaden för sig själv och dessutom riskera kritik/skadestånd för det ..

Mmm .. jag har 50 gradigt vatten .. det kan också uppfattas som om det ångar -- Själv tycker jag det är för kallt för att diska vettigt i .. men andra "bränner sig" ..

Så ..om vattentemperaturen inte är uppmätt så skall vi nog inte dra några slutsatser om den...
Citera
2017-05-30, 22:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
ADD är -- mycket enkelt förklarat - ungefär som "tvärtom" ADHD.
Citera
2017-05-30, 22:15
Medlem
Citat:
Nej, och därför misstänkte inte ens läkarna att det skulle röra som skållning.
Men de verkade låta sig nöja med att konstatera precis ingenting om rodnaden/blödningen etc. De tyckte att det ringde varningsklockor om mamman, men agerade inte. En läkare ville magnetröntga, överläkaren sa nej. Otroligt dåligt.

Men du har sett samma bild som jag, den som den ena läkaren skickade till den andra? S 350 i Fup. Jag tycker inte det går att utesluta brännblåsa.

Citat:
Så ..om vattentemperaturen inte är uppmätt så skall vi nog inte dra några slutsatser om den...

Ytterligare en sak som utredarna givetvis borde gjort! Dåligt polisarbete, tror jag GW kommer säga - den dag han kommenterar detta.
Senast redigerad av newbiecracker 2017-05-30 kl. 22:19.
Citera
2017-05-30, 22:22
Medlem
Citat:

Mamman själv säger det, i rättegången: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mamman-i-forhor-om-blamarken/

"Mamman, som är öppen med att hon har diagnosen ADD med autistiskt drag, förklarar.

– Jag var ganska mycket autistisk, det var mycket intryck och känslor och då försvinner jag in som i en bubbla, jag skyddar mig själv och kan nog ses som frånvarande."
Citera
2017-05-30, 22:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men de verkade låta sig nöja med att konstatera precis ingenting om rodnaden/blödningen etc. De tyckte att det ringde varningsklockor om mamman, men agerade inte. En läkare ville magnetröntga, överläkaren sa nej. Otroligt dåligt.

Men du har sett samma bild som jag, den som den ena läkaren skickade till den andra? S 350 i Fup. Jag tycker inte det går att utesluta brännblåsa.
Jag har sett samma bild som du - och jag har sett brännblåsor efter het mat i spädbarnsmun, och jag har sett brännblåsor.
En brännblåsa är inte en blodutgjutning, utan en vätskeutgjutning. Det du ser under tungan är en typ av blödning inifrån, inte en skada åsamkad genom hudskada utifrån p g a värme.

Citat:
Ytterligare en sak som utredarna givetvis borde gjort! Dåligt polisarbete, tror jag GW kommer säga - den dag han kommenterar detta.
De kan ha gjort det och avfärdat det - vilket i så fall kan innebära att en sådan mätning hamnar i "slasken" och inte i FUP. Det vet vi inte.

Det du ser i en FUP är de delar som åklagaren vill ha med sig i ryggen till rättegången, inte varje enskild detalj som lagts åt sidan och avförts.

Edit:
Slasken kan vara långt tjockare än FUP ..
Citera
2017-05-30, 22:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
De kan ha gjort det och avfärdat det - vilket i så fall kan innebära att en sådan mätning hamnar i "slasken" och inte i FUP. Det vet vi inte.

Det du ser i en FUP är de delar som åklagaren vill ha med sig i ryggen till rättegången, inte varje enskild detalj som lagts åt sidan och avförts.

Edit:
Slasken kan vara långt tjockare än FUP ..

Kan åklagaren åberopa slasken eller är det bara FUP:en som gäller? Kan man ändra FUP:en och lägga till saker inför hovrättsförhandlingarna?
Citera
2017-05-30, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan åklagaren åberopa slasken eller är det bara FUP:en som gäller? Kan man ändra FUP:en och lägga till saker inför hovrättsförhandlingarna?
För åklagaren skall det var FUP som gäller - eftersom FUP är det som skall styrka åtalet. De får (såvitt jag är lärd) inte slänga nya åtal i knät på den åtalade som denne innan åtal inte fått ta del av. Före något prövas i Hovrätten så skall det vara prövat i tingsrätten.

Förr var försvaret slarviga och gick vanligen på FUP .. och till och med bara stämningsansökan många gånger - när de byggde försvar.
Tror det var P Althin som började granska "slask" -- resultatet är att du idag har mer i FUP än tidigare, samtidigt som försvarsadvokater i högre grad granskar slasken.

Edit:
Åklagaren kan alltså vända sig till slasken för att styrka det som är prövat i TR redan innan, om det är något som försvaret tar upp som föranleder det - men inte hitta på att Hovrätten skall pröva annat än vad TR tagit ställning till...

Försvaret har däremot fria händer att lyfta "ny bevisning" som talar för den åtalades oskuld. Inget i förundersökningen kan vara "ny bevisning" för åklagaren.
Senast redigerad av micro113 2017-05-30 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in