Jag har sett samma bild som du - och jag har sett brännblåsor efter het mat i spädbarnsmun, och jag har sett brännblåsor.
En brännblåsa är inte en blodutgjutning, utan en vätskeutgjutning. Det du ser under tungan är en typ av blödning inifrån, inte en skada åsamkad genom hudskada utifrån p g a värme..
Är inte övertygad, mest för att bilden är så otydlig. Vad är det du ser? Jag tycker det ser ut som tungans undersida är skållad dvs yttersta lagret borta. Och något otydligt blålila därunder.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kan ha gjort det och avfärdat det - vilket i så fall kan innebära att en sådan mätning hamnar i "slasken" och inte i FUP. Det vet vi inte.
Det du ser i en FUP är de delar som åklagaren vill ha med sig i ryggen till rättegången, inte varje enskild detalj som lagts åt sidan och avförts.
Aha, intressant. Låter som om du kan dina saker. Vad tycker du om förhörsledarnas förhörsmetoder? Är de inte väldigt sjabbliga?
För åklagaren skall det var FUP som gäller - eftersom FUP är det som skall styrka åtalet. De får (såvitt jag är lärd) inte slänga nya åtal i knät på den åtalade som denne innan åtal inte fått ta del av. Före något prövas i Hovrätten så skall det vara prövat i tingsrätten.
Förr var försvaret slarviga och gick vanligen på FUP .. och till och med bara stämningsansökan många gånger - när de byggde försvar.
Tror det var P Althin som började granska "slask" -- resultatet är att du idag har mer i FUP än tidigare, samtidigt som försvarsadvokater i högre grad granskar slasken.
Edit:
Åklagaren kan alltså vända sig till slasken för att styrka det som är prövat i TR redan innan, om det är något som försvaret tar upp som föranleder det - men inte hitta på att Hovrätten skall pröva annat än vad TR tagit ställning till...
Försvaret har däremot fria händer att lyfta "ny bevisning" som talar för den åtalades oskuld. Inget i förundersökningen kan vara "ny bevisning" för åklagaren.
Tack! 😊 En tydlig och klar redogörelse. Nu vet jag vad som gäller.
Är inte övertygad, mest för att bilden är så otydlig. Vad är det du ser? Jag tycker det ser ut som tungans undersida är skållad dvs yttersta lagret borta. Och något otydligt blålila därunder.
Du delar i alla fall inte den uppfattningen med de läkare och den sjukvårdspersonal som såg blodutgjutelsen under tungan.
Deras utlåtanden finns i FUP.
Citat:
Aha, intressant. Låter som om du kan dina saker. Vad tycker du om förhörsledarnas förhörsmetoder? Är de inte väldigt sjabbliga?
Nej - jag anser inte att de är sjabbliga. Faktum är att de flesta förhör jag tagit del av går ut på att möta den förhörde och försöka får denne att berätta, om inte förhörsledaren vet på vilka punkter vederbörande ljuger, då kan de ifrågasätta just det -- det går i princip aldrig till på samma sätt som många tror för att de sett på TV.
Du delar i alla fall inte den uppfattningen med de läkare och den sjukvårdspersonal som såg blodutgjutelsen under tungan.
Deras utlåtanden finns i FUP.
Man tycker att de borde kunnat se om det var en brännblåsa, absolut. I övrigt saknade de ju uppfattning om vad det kunde vara och lämnade det därefter därhän, trots att åtminstone en läkare började misstänka barnmisshandel - vilket känns rätt slappt och möjligen kan vittna om prestige och beslutshierarkier. Det är ändå en rejäl skada på ett nyfött barn.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej - jag anser inte att de är sjabbliga. Faktum är att de flesta förhör jag tagit del av går ut på att möta den förhörde och försöka får denne att berätta, om inte förhörsledaren vet på vilka punkter vederbörande ljuger, då kan de ifrågasätta just det -- det går i princip aldrig till på samma sätt som många tror för att de sett på TV.
Hm. Dock ifrågasätter de inte helt uppenbara falsarier från A, om att H på magiskt vis "rullade" nerför soffan, samt det oerhört märkliga i att H plötsligt var livlös. De frågar inte heller något vidare om vad som hänt med tungan. Du tycker inte de kunde pressat dem lite på dessa punkter?
Man tycker att de borde kunnat se om det var en brännblåsa, absolut. I övrigt saknade de ju uppfattning om vad det kunde vara och lämnade det därefter därhän, trots att åtminstone en läkare började misstänka barnmisshandel - vilket känns rätt slappt och möjligen kan vittna om prestige och beslutshierarkier. Det är ändå en rejäl skada på ett nyfött barn.
Ja - inte bara en utan fler reagerade på att något inte stämde och de borde ha gått vidare med det.
Citat:
Hm. Dock ifrågasätter de inte helt uppenbara falsarier från A, om att H på magiskt vis "rullade" nerför soffan, samt det oerhört märkliga i att H plötsligt var livlös. De frågar inte heller något vidare om vad som hänt med tungan. Du tycker inte de kunde pressat dem lite på dessa punkter?
Om man bara läser förhören så kan jag tycka det - samtidigt så vet jag att det är mer än bara ord och händelser som är avgörande för hur ett förhör bedrivs, och det är bl a både att försöka vinna förtroende och att låta den som förhörs säga emot sig själv.
Det är vad som sägs i rätten som är rätten kommer att bedöma - inte vad som står i FUP. Det viktiga för åklagaren är att få fram saker som denne kan lyfta i rätten, inte att försöka pressa misstänkta till utsagor som sedan kan ogillas i rätten pga av press.
Nja som jag förstått det så är hennes huvudsakliga diagnos ADD (med drag av autism) hon är inte utredd för autism vilket i så fall skulle gett Aspbergers diagnos (men den diagnosen finns inte längre).
Hoppas de utreder båda två ordentligt .
Antingen spelar de utvecklingsstörda eller så är de störda på riktigt. Jättesvårt att få grepp om dem.
Och nä utredarna är så dåliga så jag tror fan de är mer kompetenta i gruppen som har hand om Palme mordet.
Vi kan ta As söndriga dator. Den försvann (förmodligen när de städade lägenheten) .
Varken A eller As pappa erkänner i förhör var den är. Utredarna nöjer sig med det och går inte vidare
Genom att bara använda varmvattnet? I min kran blir varmvattnet betydligt varmare än lagom ättemperatur .
Jag tänker mer att om man skulle ta kranvatten så borde man ju känna med fingret efter rätt temperatur. Speciellt om det är något man gör ofta, då lär man väl sig att inte ta för varmt vatten eller så fyller man på med kallt i sånt fall för att späda ut det varma. Om man nu tar från kran menar jag. Själv har jag använt vattenkokare eftersom man ska det till 6 månader minst. Men hade jag tagit kranvatten och tagit för varmt hade jag väl fyllt på med kallt istället.
Nja som jag förstått det så är hennes huvudsakliga diagnos ADD (med drag av autism) hon är inte utredd för autism vilket i så fall skulle gett Aspbergers diagnos (men den diagnosen finns inte längre).
Hoppas de utreder båda två ordentligt .
Antingen spelar de utvecklingsstörda eller så är de störda på riktigt. Jättesvårt att få grepp om dem.
Och nä utredarna är så dåliga så jag tror fan de är mer kompetenta i gruppen som har hand om Palme mordet.
Vi kan ta As söndriga dator. Den försvann (förmodligen när de städade lägenheten) .
Varken A eller As pappa erkänner i förhör var den är. Utredarna nöjer sig med det och går inte vidare
Den datorn är/var väl hos pappan, om jag inte missminner mig?
Men någon undersökning av den har, eller kunde inte, genomföras. Eller hur det nu var med den saken?
Den datorn är/var väl hos pappan, om jag inte missminner mig?
Men någon undersökning av den har, eller kunde inte, genomföras. Eller hur det nu var med den saken?
Inte vad jag läst. Men om du kan påvisa att så är fallet så blir jag glad. Varför söktes inte den men alla andra datorer/mobiler granskades in i minsta detalj ?
Den är inte genomsökt vad jag vet. Varför vet jag inte.
Inte vad jag läst. Men om du kan påvisa att så är fallet så blir jag glad. Varför söktes inte den men alla andra datorer/mobiler granskades in i minsta detalj ?
Den är inte genomsökt vad jag vet. Varför vet jag inte.
Fup s. 145 Fhl: Alexander har berättat att hans dator gick sönder.
Den gick sönder, han var ledsen o arg. Jens skulle ta den med till en Jan Svensson, kompis
som skulle göra vid den. Jens försökte starta den, möjligen var Carina med, den ville inte
starta. Sa till Alexander att skit i den så köper jag en ny istället, lugna dej tills jag fått ihop
pengar.
Jens tog den med sej, har den hemma o polisen får gärna hämta den.
Datorn är en stationär, ett hemmabygge, man köper en box o köper lösa komponenter.
Hopplock av Jens och Alexander.
Står i förrådet på Perstorp AB där Jens och Carina hyr ett förråd av sin arbetsgivare. Jens har
en egen data också som han använder. Carina har nog nyckel.
Kan möjligen vara ytterligare en data där, denna är svart den andra är silver. Alex är den
svarta. Står direkt till vänster innanför dörren, tror han.
De har två nycklar till förrådet, Jens ringer och kollar om Carina har nyckel.
Patrull rings upp för att hämta dator.
På sid. 157 finns en bild på den trasiga datorn.
Fup s. 313
Jag funderar ju lite på det här med, med hans dator som gick sönder.
HP – Ja. Jag hade tänkt berätta om den faktiskt. Jag vet inte, har ni den?
FL – Mm
HP – Söndriga datan. Okej. Ja då behövde jag inte berätta om den.
FL – Var den finns, menar du?
HP – Ja asså jag hade tänkt berätta för den har ju gått sönder. Eh det va, jag vet inte hur den
är sönder men jag hade tänkt säga att den datan finns fortfarande om mi vill ha den. För
jag vet inte om ni liksom ändå kan få ut grejer ur den.
FL – Mm
HP – Eh o då hade jag tänkt berätta var den fanns.
FL – Mm
HP – Eller jag vet inte exakt var den fanns men jag vet en person som visste var den fanns.
FL – Mm, mm. Du menar att det inte va nån som ni hade hemma?
HP - Asså datorn va ju hemma hos oss när den gick sönder. Men sen tog Alles pappa med
sig datan. För att han skulle ta den till nån eh nån person han kände som skulle kolla om
det gick o rädda datan.
FL – Mm
HP – Eh o datan gick inte o rädda, hade han sagt. Men att man fortfarande kunde ta delar
ifrån datan, så datan skulle sparas tills han skulle köpa ny data som han skulle bygga
själv. O därefter få det billigare genom att ta delar från sin gamla data.
FL – Jaha. Ja jag kan ju inte säga liksom om det är just den datorn men jag vet att det va
Förhör med Abrahamsson, Erika Mirjam; 2016-11-22 09:22 diarienr: 5000-K1118392-16
313
flera datorer som man har eh tagit din och …..
HP – Ja min data o laptoppen.
FL - ….nån utöver.
HP – Stationär data som gick sönder. Det….
FL – Mm
HP - …den va, det är hans……
FL – Jag kan inte svära på vad det är för, men att det va flera som…..
HP – Ja.
FL - …fanns hemma hos er. Sen vet jag inte om…..
HP – Fanns hemma hos oss?
FL – Ja det va ju den här o
HP – Jaaa, i m, ja jag vet va ni menar. Eh
FL – Är det inte den datorn du syftar på?
HP – Nej.
FL – Nähä.
HP – Det asså jag har aldrig sett han använda den datan för när vi flyttade till lägenheten så
fick han med grejer från sitt typ pojkrum. Eh o då va det en laptop som va död, sa han.
Eh som han inte förstod varför den togs dit.
FL – Mhum
HP – Men det är ju hans gamla gamla riktigt gamla data.
FL – Jaha så det kan va en utöver den då. En stationär dator då.
HP – En stationär data.
FL – Som finns hos någon annan då.
HP – Mm. Eh Alles pappa vet var den finns. Eh
FL – Har du nån koll på namn på den här kompisen som skulle titta på den?
HP - Nej. Men Alles pappa vet. Det är liksom, han vet var den finns. Ehm o den ska va
sparad. Den ska inte va slängd eller skrotad. Eh utan den ska va sparad.
FL – Va det en ganska så stor o liksom dyr o fin dator han hade då liksom så?
HP – Asså inte jättedyr men den kostade ju nåra tusen eh gjorde den, men grejen är den att
Förhör med Abrahamsson, Erika Mirjam; 2016-11-22 09:22 diarienr: 5000-K1118392-16
314
asså jag vet ju inte hur mycket information ni kan få ut ur en data men i somras, han
hade nåt sånt där eh fejkoperativsystem. Så då fick han av sin pappa Windows åt, nej
Windows åtta eller Windows tio eller nåt sånt där eh operativsystem. Så då startade han
om hela datan till fabriksläge o installera det nya operativsystemet. Eh så jag vet inte
om ni kan se vad som vart på datan innan dess.
FL – Mm, mm.
HP – För i så fall, den datan hade han ju vi, när vi träffades. Så den datan har han ju haft
ensam, instängd på sitt pojkrum innan vi ens….
FL - Mm
HP - …flyttade ihop.
FL – Mm.
HP – Så då kanske det finns mer grejer där. Enklare o söka när man är ensam liksom.
FL – Det är jättebra att du berättar det. Vi tänkte ju oss att den andra datorn skulle va den
som han hade tidigare.
HP – Nej.
FL – Mm.
HP – Det är, för jag hade tänkt säga det för att, först tänkte jag men den är ju sönder men sen
så tänkte jag att ja men ni är poliser så ni kanske har nå så här coola grejer så att ni kan
ta er in i den i alla fall.
FL – Till viss del kan det väl finnas det men jag kan inte säg liksom va, va det är som.
HP – Nej. Så Alles pappa vet var den finns.
FL – Mm.
HP – Det, den kanske till o med är hemma hos Alles pappa. Han kanske har fått tillbaka den
av kompisen.
FL – Mm.
HP – Det, nej.
FL – Mm
HP – Så den finns.
FL – Mm.
HP – Nu förlängde jag säkert utredningen. Mer IT o gå igenom. Det
FL – Jag förstår va du menar men.
HP – Ja det
315
FL – Vi är tacksamma att du berättar sånt för det är sånt som kan
HP – Mm. Nä jag tänkte så här att om han kanske har själv berättat om den men sen tänkte
jag att det är lika bra att jag berättar, bara för att hellre en gång förmycket än en gång
för lite.
FL – Mm.
Fup s. 145 Fhl: Alexander har berättat att hans dator gick sönder.
Den gick sönder, han var ledsen o arg. Jens skulle ta den med till en Jan Svensson, kompis
som skulle göra vid den. Jens försökte starta den, möjligen var Carina med, den ville inte
starta. Sa till Alexander att skit i den så köper jag en ny istället, lugna dej tills jag fått ihop
pengar.
Jens tog den med sej, har den hemma o polisen får gärna hämta den.
Datorn är en stationär, ett hemmabygge, man köper en box o köper lösa komponenter.
Hopplock av Jens och Alexander.
Står i förrådet på Perstorp AB där Jens och Carina hyr ett förråd av sin arbetsgivare. Jens har
en egen data också som han använder. Carina har nog nyckel.
Kan möjligen vara ytterligare en data där, denna är svart den andra är silver. Alex är den
svarta. Står direkt till vänster innanför dörren, tror han.
De har två nycklar till förrådet, Jens ringer och kollar om Carina har nyckel.
Patrull rings upp för att hämta dator.
På sid. 157 finns en bild på den trasiga datorn.
Fup s. 313
Jag funderar ju lite på det här med, med hans dator som gick sönder.
HP – Ja. Jag hade tänkt berätta om den faktiskt. Jag vet inte, har ni den?
FL – Mm
HP – Söndriga datan. Okej. Ja då behövde jag inte berätta om den.
FL – Var den finns, menar du?
HP – Ja asså jag hade tänkt berätta för den har ju gått sönder. Eh det va, jag vet inte hur den
är sönder men jag hade tänkt säga att den datan finns fortfarande om mi vill ha den. För
jag vet inte om ni liksom ändå kan få ut grejer ur den.
FL – Mm
HP – Eh o då hade jag tänkt berätta var den fanns.
FL – Mm
HP – Eller jag vet inte exakt var den fanns men jag vet en person som visste var den fanns.
FL – Mm, mm. Du menar att det inte va nån som ni hade hemma?
HP - Asså datorn va ju hemma hos oss när den gick sönder. Men sen tog Alles pappa med
sig datan. För att han skulle ta den till nån eh nån person han kände som skulle kolla om
det gick o rädda datan.
FL – Mm
HP – Eh o datan gick inte o rädda, hade han sagt. Men att man fortfarande kunde ta delar
ifrån datan, så datan skulle sparas tills han skulle köpa ny data som han skulle bygga
själv. O därefter få det billigare genom att ta delar från sin gamla data.
FL – Jaha. Ja jag kan ju inte säga liksom om det är just den datorn men jag vet att det va
313
flera datorer som man har eh tagit din och …..
HP – Ja min data o laptoppen.
FL - ….nån utöver.
HP – Stationär data som gick sönder. Det….
FL – Mm
HP - …den va, det är hans……
FL – Jag kan inte svära på vad det är för, men att det va flera som…..
HP – Ja.
FL - …fanns hemma hos er. Sen vet jag inte om…..
HP – Fanns hemma hos oss?
FL – Ja det va ju den här o
HP – Jaaa, i m, ja jag vet va ni menar. Eh
FL – Är det inte den datorn du syftar på?
HP – Nej.
FL – Nähä.
HP – Det asså jag har aldrig sett han använda den datan för när vi flyttade till lägenheten så
fick han med grejer från sitt typ pojkrum. Eh o då va det en laptop som va död, sa han.
Eh som han inte förstod varför den togs dit.
FL – Mhum
HP – Men det är ju hans gamla gamla riktigt gamla data.
FL – Jaha så det kan va en utöver den då. En stationär dator då.
HP – En stationär data.
FL – Som finns hos någon annan då.
HP – Mm. Eh Alles pappa vet var den finns. Eh
FL – Har du nån koll på namn på den här kompisen som skulle titta på den?
HP - Nej. Men Alles pappa vet. Det är liksom, han vet var den finns. Ehm o den ska va
sparad. Den ska inte va slängd eller skrotad. Eh utan den ska va sparad.
FL – Va det en ganska så stor o liksom dyr o fin dator han hade då liksom så?
HP – Asså inte jättedyr men den kostade ju nåra tusen eh gjorde den, men grejen är den att
314
asså jag vet ju inte hur mycket information ni kan få ut ur en data men i somras, han
hade nåt sånt där eh fejkoperativsystem. Så då fick han av sin pappa Windows åt, nej
Windows åtta eller Windows tio eller nåt sånt där eh operativsystem. Så då startade han
om hela datan till fabriksläge o installera det nya operativsystemet. Eh så jag vet inte
om ni kan se vad som vart på datan innan dess.
FL – Mm, mm.
HP – För i så fall, den datan hade han ju vi, när vi träffades. Så den datan har han ju haft
ensam, instängd på sitt pojkrum innan vi ens….
FL - Mm
HP - …flyttade ihop.
FL – Mm.
HP – Så då kanske det finns mer grejer där. Enklare o söka när man är ensam liksom.
FL – Det är jättebra att du berättar det. Vi tänkte ju oss att den andra datorn skulle va den
som han hade tidigare.
HP – Nej.
FL – Mm.
HP – Det är, för jag hade tänkt säga det för att, först tänkte jag men den är ju sönder men sen
så tänkte jag att ja men ni är poliser så ni kanske har nå så här coola grejer så att ni kan
ta er in i den i alla fall.
FL – Till viss del kan det väl finnas det men jag kan inte säg liksom va, va det är som.
HP – Nej. Så Alles pappa vet var den finns.
FL – Mm.
HP – Det, den kanske till o med är hemma hos Alles pappa. Han kanske har fått tillbaka den
av kompisen.
FL – Mm.
HP – Det, nej.
FL – Mm
HP – Så den finns.
FL – Mm.
HP – Nu förlängde jag säkert utredningen. Mer IT o gå igenom. Det
FL – Jag förstår va du menar men.
HP – Ja det
315
FL – Vi är tacksamma att du berättar sånt för det är sånt som kan
HP – Mm. Nä jag tänkte så här att om han kanske har själv berättat om den men sen tänkte
jag att det är lika bra att jag berättar, bara för att hellre en gång förmycket än en gång
för lite.
FL – Mm.
Tack, men det var inte speciellt svårt.
Finns säkert mer om datorn, kollade bara lite snabbt i morse.
Har du Fupen, så finns det ett förstoringsglas uppe till vänster i pdfen.
Klicka på det och en ruta kommer upp där du kan skriva sökord.
Jag är definitivt inte dataexperten i den här familjen, så kan jag så kan du.