2017-05-30, 21:43
Medlem
irishrages avatar
Att han släpps innebär inte att han är oskyldig det innebär att
Han inte är skyldig till motsattsen bevisats. Troligen är han mördaren
Senast redigerad av irishrage 2017-05-30 kl. 21:45.
Citera
2017-05-30, 21:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Vittnet Nils borde åka i finkan istället
Citera
2017-05-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
Min bror blev idag frisläppt efter att ha tillbringat över 12 år som oskyldigt dömd. Jag hoppas innerligt att Magnus Viklund, Erland Lundgren och Håkan Abrahamsson tillsammans med åklagare Mickael Lundqvist och några rötägg till poliser blir rejält rövknullade. Må dom ruttna i närmaste håla för gott.

Hejdå och tack för mig

Stort grattis till Kaj och jag hoppas verkligen dom riktiga gärningsmännen åker fast!
Citera
2017-05-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Att han släpps innebär inte att han är oskyldig det innebär att
Han inte är skyldig till motsattsen bevisats. Troligen är han mördaren

Tack för ditt enda inlägg i tråden, det gör säkert stor skillnad på folks tro i det här fallet...
Citera
2017-05-30, 22:11
Medlem
Glädjer mej verkligen med Kaj och hans familj. Nu när Kaj har blivit fri och högst troligt blir helt friades från misstanke så kommer det att bana väg för fler frikännanden. Det finns liknande fall som dömts av samma Hovrätt som fällde Kaj.
Fortsättning följer....
Citera
2017-05-30, 22:12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Oskyldig? Vem vet?
Att någon inte döms betyder inte nödvändigtvis att han var oskyldig. Det kan räcka med att bevisningen inte var tillräcklig.
Ja. Mycket pekar på att han är mördaren. Men i en rättsstat skall det förstås bevisas bortom all rimligt tvivel för att någon ska dömas för ett brott.

Här var bevisningen svajig.

En trolig mördare blir frisläppt. Brer ut sig i TV och säger att han ska ha 20-25 miljoner i skadestånd.

Smaklöst av SvT att direktsända hans och hans snyftande systers tirader.

Hoppas att han inte mördar någon mer.
Senast redigerad av Mohave 2017-05-30 kl. 22:15.
Citera
2017-05-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja. Mycket pekar på att han är mördaren. Men i en rättsstat skall det förstås bevisas bortom all rimligt tvivel för att någon ska dömas för ett brott.

Här var bevisningen svajig.

En trolig mördare blir frisläppt. Brer ut sig i TV och säger att han ska ha 20-25 miljoner i skadestånd.

Smaklöst av SvT att direktsända hans och hans syftande systers tirader.

Hoppas att han inte mördar någon mer.

Mycket pekar på att han INTE är mördaren men det finns ju förstås dom som har en agenda och vill att han ska framstå som det...
Citera
2017-05-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Arbetade inte du med juridik?

Är oskyldig? Har väll inget med domen att göra? Eller har jag fel så rätta mig? Han är väll varken mer eller mindre skyldig om han döms eller blir friad!?

Dömd eller friad för
mordet går jag med på. Sen om du har info som vi andra inte fått ta del av om att han är oskyldig så får du gärna redovisa dem för så bli iallafall jag jätteglad 😊

Självklart är man oskyldig i lagens mening (och rimligen också bland folk i gemen) tills man bevisats skyldig i en domstol och dömts för detta. Naturligtvis måste det finnas tillräckliga bevis (evidens) - vilket det inte alls fanns i fallet Linna - för att döma någon till att vara skyldig till en viss kriminaliserad gärning. Det är alltså staten och dess rättsväsende och våldsmonopol som bestämmer om någon är skyldig till någon kriminell handling som föreskrivs i lag. Detta är min tolkning av juridiken (ej jurist).

Att spekulera i att någon - utan evidens - skulle vara skyldig till någon kriminell gärning - och uttala det offentligt är med rätta ett brott.

I många fall slänger sig folk med begreppet oskyldig/skyldig utan att egentligen definiera vad de menar med dessa begrepp. I dagligt tal kan det betyda väldigt många olika saker. Alltså viktigt att tala om vad man menar. Förmenta akademiker/jurister som typ Lambertz hade uppenbarligen stora problem att skilja på dessa begrepp i juridisk mening och i dagligt tal.

Hela rättsprocessen mot Linna talar ju entydigt för att han är oskyldig både juridiskt och faktiskt. Det finns ju faktisk inga evidens alls för hans skuld. Vem kan ha mage att spekulera om Linnas skuld? Till slut blir det löjeväckande med alla "indicier" - inte kan man väl bli fälld för mord för att man har skavsår, dålig mobiltäckning och planerat en resa och umgås med lögnaktiga "vänner"?

Man är oskyldig till motsatsen bevisats. T.ex. behöver inte en ateist bevisa att Gud inte existerar - det är upp till den som påstår (anklagar) något att bevisa.
Citera
2017-05-30, 22:23
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
Smaklöst inlägg av smaklös person. Vad har du för inblandning i detta?
Inblandning? Ingen som helst. Jag umgås inte med mördare och lögnare. Jag har dock gott människoomdöme och har sett Kaj Linna och hans patetiska syster snyfta framför TV-kamerorna. Man behöver inte ens 20 poäng i psykologi (jag har mer än så) för att se hur de ljuger.
Citera
2017-05-30, 22:31
Medlem
Du verkar ju helt omdömeslös och saknar alla människokännedom - speciellt om dig själv. Har du läst det minsta psykologi så borde du veta att man inte kan bedöma om folk ljuger - speciellt inte från en media livestreaming.
Citera
2017-05-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.gp.se/nyheter/sverige/efter-13-%C3%A5r-kaj-linna-sl%C3%A4pps-fri-1.4313124

Sen när fan ska dom inse att vittnen är det sämsta som finns och att det inte ska räcka för en fällande dom på livstids fängelse. Beviskraven har inte varit särskilt höga här kan man konstatera.
Helt ofattbart att han dömdes på så svag bevisning.

Nu är det ju så det går till i hovrätten i övre norrland, finns fler som ska frias.

Kaj kommer blir helt friad trots den korrupta Umeåpolisen och klåpare till åklagare.
Citera
2017-05-30, 22:39
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
Du verkar ju helt omdömeslös och saknar alla människokännedom - speciellt om dig själv. Har du läst det minsta psykologi så borde du veta att man inte kan bedöma om folk ljuger - speciellt inte från en media livestreaming.
Tror inte du får medhåll för detta från expertis. Men du få förstås tycka vad du vill.

Ordet är fritt. Rättvisan är blind. Och ibland får någon som borde sitta inburad resten av livet i stället 25 miljoner kronor. Livet tar sina lustiga turer.

Jag tycker synd om offrets familjer. Och jag hoppas att denna människa som nu släpps på fri fot inte kommer att förstöra livet för fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in