Citat:
Ursprungligen postat av
Klas1981
Arbetade inte du med juridik?
Är oskyldig? Har väll inget med domen att göra? Eller har jag fel så rätta mig? Han är väll varken mer eller mindre skyldig om han döms eller blir friad!?
Dömd eller friad för
mordet går jag med på. Sen om du har info som vi andra inte fått ta del av om att han är oskyldig så får du gärna redovisa dem för så bli iallafall jag jätteglad 😊
Självklart är man oskyldig i lagens mening (och rimligen också bland folk i gemen) tills man bevisats skyldig i en domstol och dömts för detta. Naturligtvis måste det finnas tillräckliga bevis (evidens) - vilket det inte alls fanns i fallet Linna - för att döma någon till att vara skyldig till en viss kriminaliserad gärning. Det är alltså staten och dess rättsväsende och våldsmonopol som bestämmer om någon är skyldig till någon kriminell handling som föreskrivs i lag. Detta är min tolkning av juridiken (ej jurist).
Att spekulera i att någon - utan evidens - skulle vara skyldig till någon kriminell gärning - och uttala det offentligt är med rätta ett brott.
I många fall slänger sig folk med begreppet oskyldig/skyldig utan att egentligen definiera vad de menar med dessa begrepp. I dagligt tal kan det betyda väldigt många olika saker. Alltså viktigt att tala om vad man menar. Förmenta akademiker/jurister som typ Lambertz hade uppenbarligen stora problem att skilja på dessa begrepp i juridisk mening och i dagligt tal.
Hela rättsprocessen mot Linna talar ju entydigt för att han är oskyldig både juridiskt och faktiskt. Det finns ju faktisk inga evidens alls för hans skuld.
Vem kan ha mage att spekulera om Linnas skuld? Till slut blir det löjeväckande med alla "indicier" - inte kan man väl bli fälld för mord för att man har skavsår, dålig mobiltäckning och planerat en resa och umgås med lögnaktiga "vänner"?
Man är oskyldig till motsatsen bevisats. T.ex. behöver inte en ateist bevisa att Gud
inte existerar - det är upp till den som påstår (anklagar) något att bevisa.