2017-05-30, 15:17
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad bra, då vet vi att resningsinstrumentet fungerar som det ska, HD,s vägledning skapade rättvisa till slut.

Tog onödigt lång tid efter resningsbeslutet bara.
Hur kan du dra slutsatsen att resningsinstrumentet fungerar? Det satt väldigt långt inne för Linna att få resning och många andra domar är tveksamma och har trots ansökningar från de dömda inte beviljats resning.
Citera
2017-05-30, 15:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Hur kan du dra slutsatsen att resningsinstrumentet fungerar? Det satt väldigt långt inne för Linna att få resning och många andra domar är tveksamma och har trots ansökningar från de dömda inte beviljats resning.

Vad jag menade var bara att när det väl beviljas resning så blir utfallet som HD har sagt, är det till men för den tilltalade så blir det en fällande dom och är det till fördel så blir resultatet vad vi ser idag.

Att det sedan är nästan omöjligt att få en resning är en annan fråga, jag håller med om att kraven är löjligt höga med tanke på en del domar som fallit.
Citera
2017-05-30, 15:26
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad bra, då vet vi att resningsinstrumentet fungerar som det ska, HD,s vägledning skapade rättvisa till slut.

Tog onödigt lång tid efter resningsbeslutet bara.

Postade bland annat detta på sidan 475, för det var inte direkt på första försöket och endast med hjälp av engagerade av journalister så hände det, hur många får åtnjuta ett sådant stöd tror du?

Citat:

Nu då rättsrötan står som spön i backen,
Jag har tittat lite i Kevin tråden på forumet och såg en post som jag ser som mycket relevant i Linna debatten.

Så först Kudoz till "AdamBomb" som postade länken nedan,

Krävs det journalister för att skipa rättvisa?
https://www.youtube.com/watch?v=VP8Acf4uSyw

Varför är den debatten i Publicistklubben intressant i fallet Linna?
Därför att diskussionen runt tunnelseende, underlåtanden, karriär skyddande, fårskocksmentalitet och dömd på förhand finns som bra paralleller i just de här båda fallen av rättsröta.

Rekommenderar att ni som tycker att ni har tid tar och tittar på detta...............mera
Citera
2017-05-30, 15:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å inte behövde dom tänka länge för att fatta beslutet att släppa Linna.
Nu kommer det att handla om en riktigt riktigt intressant fortsättning.
Ja, som Sven-Erik Alhem sade så är rättssäkerhet en färskvara. Vi får se nu om hovrätten kommer att fortsätta att misstänkliggöra Linna i den friande domen, i syfte att hålla korrupta tjänstemän bakom ryggen.
Citera
2017-05-30, 15:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Postade bland annat detta på sidan 475, för det var inte direkt på första försöket och endast med hjälp av engagerade av journalister så hände det, hur många får åtnjuta ett sådant stöd tror du?

Inte alltför många och tråkigt nog verkar det i stort sett omöjligt att få resning om man nu inte har en hop av engagerade journalister i ryggen, det behövs en förändring och ett alternativ vore ju en oberoende resningsdomstol dit man skulle kunna vända sig med sitt ärende för att kunna få det prövat av nya och oberoende ögon, hur det ska kunna utformas vet jag inte men något måste ju göras, rättvisa ska inte hänga på grävande journalister.
Citera
2017-05-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
"Kaj Linna har suttit i fängelse i nästan 13 år, och om straffet skulle tidsbestämmas till 18 år så skulle det i praktiken innebära att han redan avtjänat det."

/AB

Helt otänkbart att få ett tidsbegränsat straff för mord här då det inte finns någon som helst förmildrande omständighet avseende hur Roger Lindberg mördades. Med ursinniga slag med påk, tejpning som sannolikt ledde till kvävning. Glöm det.

Han kommer bli helt frikänd.
Citera
2017-05-30, 15:41
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Helt otänkbart att få ett tidsbegränsat straff för mord här då det inte finns någon som helst förmildrande omständighet avseende hur Roger Lindberg mördades. Med ursinniga slag med påk, tejpning som sannolikt ledde till kvävning. Glöm det.

Jag håller med dig. Min text var bara saxad från AB för att förtydliga.
Citera
2017-05-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Om du tänker hur det skrivs och hur många saker som behandlas i media så är det ofta så att man säljer in händelser innan de skett, och ser vi till rättegången som så har det verkligen funnits att rapportera, men i "våra" media får du leta.

Ta bara exemplet ovan om Johaug, hur mycket har du nu inte läst om denna "icke nyhet" på senaste tiden, och den tog sig in på löpet igen.
Personligen skulle jag gärna läst om Linna och rättsskandalens utveckling på löpet och i omfattning varje dag under rättegången, för detta handlar om en grundbult i vårt samhälle och berör oss alla, medan en Norsk dopinganklagad idrottare ser jag nog personligen som kuriosa.

Men vi ser alla på saker på olika sätt.

Absolut vi ser på saker på olika sätt. Gå in på vilken tidnings förstasida som helst och kolla nu får vi se hur det var med "undansopningen"
Citera
2017-05-30, 15:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement

Du har helt rätt. Vi kan nog utesluta något annat än frikännande.

Det blir intressant att läsa domen och jämföra med de tidigare domarna. Bevisningen var i princip densamma, förutom ett (ännu mera) svajigt huvudvittne. Frågan är vilka delar som man värderat annorlunda. Min gissning är som tidigare: "mycket pekar på... men alternativ GM kan inte uteslutas".

Till sist kan konstateras att vi aldrig får reda på vad som hände i Kalamark den 14/4. Någon annan GM kommer aldrig att åtalas eller fällas för mordet. Åsikterna om huruvida Kaj Linna var inblandad kommer att fortsätta vara delade, men han blir en fri man nu alldeles oavsett.
Citera
2017-05-30, 16:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Åsikterna om huruvida Kaj Linna var inblandad kommer att fortsätta vara delade, men han blir en fri man nu alldeles oavsett.
Det brukar alltid vara någon enstaka som har intresse av att fortsätta misstänkliggörandet. Göran Lambertz bloggar fortfarande om Quicks skuld, och 'farbror_barbro' kommer väl att fortsätta tjata här om Kaj Linnas.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-30 kl. 16:12.
Citera
2017-05-30, 16:09
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Absolut vi ser på saker på olika sätt. Gå in på vilken tidnings förstasida som helst och kolla nu får vi se hur det var med "undansopningen"
Citat:
Och i alla fall då under någon tid kommer ”våra” värdelösa media (DN undantaget och möjligen SR från värdelös) att skriva som livet hänger på det i efterskott för att visa att de trots allt varit ”på bollen”, och det kommer nu inga forum-posts här alls kunna påverka.

Skrev det i quote'n ovan tidigare här i tråden.
Och varken du eller jag vet hur löpen hade sett ut om han inte nu släppts.

Jag står för min åsikt å det bestämdaste att detta från rättegångsdag 1 borde haft en helt annan mediebevakning, och inte behöva leta efter informationssmulor då detta är av ett allmänintresse för varenda medborgare i det här landet. Dvs. jag tycker att bevakningen borde varit mer omfattande och lättillgänglig.

---

Sist,
Jag hoppas att han och hans anhöriga är medveten om och tänker på vilket nyhetsvillebråd han numera är och en tid framöver, och han och de i hans närhet verkligen borde fundera på vilka de låter in på livet.

Skulle kunna misstänka att det nog finns en och annan som verkligen skulle njuta av, kanske t.o.m. dra nytta av någon skandal vid en fest eller liknande framledes.

Kul att fått läsa alla era tankar, bidrag och funderingar, om inget händer så är det nog paus för mig i tråden tills den faktiska domen står att läsa eller kanske längre ändå beroende på innehållet.

En trevlig sommar på er,
Citera
2017-05-30, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det brukar alltid vara någon enstaka som har intresse av att fortsätta misstänkliggörandet. Göran Lambertz bloggar fortfarande om Quicks skuld, och 'farbror_barbro' kommer att fortsätta tjata här om Kaj Linnas.
Göran Lambertz är en stolle, att han däremot inte bloggat långt och ofta om hur "rätt" fälld Linna är handlar väl mest om att inte hans gullponke är föremål för granskning i det fallet.
Lambertz har gått från jurist till fullfjädrad rättshaverist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in