2017-05-30, 10:09
Medlem
lasternassummas avatar
Vidga dina vyer! Läs inte bara Watts!
Om man vill bli totalt insnöad och totalt okunnig om vad det är som faktiskt orsakar den pågående antropogena globala uppvärmningen och vilka konsekvenser den fått och troligen kommer att få under det närmaste århundratet så finns det en lösning: Läs bara vad Watts skriver!

Vill du skaffa kännedom om fakta?
Då menar jag naturligtvis inte de "fejksanningar" (läs: lögner) som Watts och Trump sprider. Skaffa en prenumeration på Nature! Lär dig grunderna i källkritik! Lär dig grunderna om vad vetenskaplig metodik är!

Om du tar bort skygglapparna kommer du troligen att upptäcka några paralleller som de flesta redan sett:
– När tobaksindustrin försökte hindra fakta om tobakens skadeverkningar från att spridas var det därför att dom inte ville förlora inkomster.
– När bilindustrin ville förhindra införande av katalytisk rening var det för att dom trodde att kostnadsökningen skulle minska bilförsäljningen.
– När petroliumindustrin försöker att förringa de skador och risker som finns med förbränning av fossila bränslen så är det för att dom är rädda för att förlora inkomster.
– När fordonsindustrin inte är beredda att anpassa tekniken till krav på minskade utsläpp av CO2 och annat så är det för att dom tror att dom riskerar minskade inkomster.

Läs mer om pausbluffen
Här förklaras att talet om uppvärmningspaus är en bluff.
Det krävs lite kunskap om och förståelse av klimatlära och statistik för att förstå detta. Jag tror att de flesta här har tillräcklig kunskap.
Att detta går bortom Watts och Trumps kapacitet är uppenbart. Hur är det med dig arbetet, är du bildbar?

(FB) Uppvärmningen pågår hela tiden – Utan paus!

Klimatljugare ljuger inte bara om klimatet
Heartland Institute, andra kända "klimatkljugare" vid sidan om Watts, är veteraner när det gäller att ljuga. Dom har även ljugit om tobaksrökningens följder.

http://www.prwatch.org/news/2014/05/12464/heartland-institute-reluctantly-stands-denial-cigarette-smoking-risks

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den över femton år långa hiatus förklarad

Häng med i diskussion kring den långa uppvärmningspausen som inträffade under 1998-2014, där man kommer fram till en hypotes kring vad som må ha orsakat den. Man tar också upp möjligheten att det inte blir en fortsatt uppvärmning framöver utan vi kanske rent av är på väg in i en ny paus.

Så, vad har vi att vänta oss?:

https://wattsupwiththat.com/2017/05/25/maue-new-climate-hiatus-or-accelerated-warming-trend-coming/

Dags att kasta klimatskojarsektens klimatmodeller på soptippen bland miljöfarligt avfall!
Citera
2017-05-30, 10:48
Medlem
Citat:
Dags att kasta klimatskojarsektens klimatmodeller på soptippen bland miljöfarligt avfall!
Det som är lite underhållande här är hur Watts i just detta fall väljer att förlita sig på Michael Mann och Ben Santer som annars är bland de mest hatade i hans kretsar. Det är ungefär som att Wadham vart hånad när han lite hyperboliskt i en intervju talade om hur snabbt Arktis kunde bli isfritt för att samma personer strax därefter skulle ta upp en studie han gjort om massbalansen på Antarktis som den enda saliggörande (därför att Wadhams studie i motsats till alla andra kom fram till att Antarktis hade positiv massbalans).

Annars är väl inte så konstigt att man om man startar en period precis före en kraftig El Nino och avslutar precis före nästa får en trend som är lägre än den långsiktiga.
Citera
2017-05-30, 11:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några uttryck som förefaller betyda samma sak:

– Som fan läser bibeln

– Som Anthony Watts läser vetenskapliga rapporter

– Som arbetet läser Anthony Watts

– Som Donald Trump läser ... ??? (jag kunde inte hitta något som han läst)

Kan du inte läsa eller trollar du bara?

Du skriver om en artikel som Anthony Watts har skrivit. Det ser inte ut som om förstår vad Watts skriver. Watts väljer, som så ofta, att inte länka till artikeln. Det kan bero på att han är dålig på att göra ett referat av artikelns innehåll. Han har troligen inte förstått innehållet. Om han nu har läst artikeln. Om han har försökt att förstå artikeln.

Watts förstår inte vad McClanahan skriver. Du förstår inte vad Watts skriver.
Utgående från denna närmast totala avsaknad av förståelse drar du slutsatsen att korallerna "klarar sig alldeles utmärkt" genom den pågående antropogena klimatförändringen.
Hur tänkte du då? Inte alls, ser det ut som...

Artikeln handlar om försök att utvärdera hur snabbt olika korallarter genom genetiska förändringar kan anpassa sig till ett förändrat klimat. Vi vet att koraller överlevt de naturliga, långsamma, 100 000-års klimatcykler som varit och frågan är om dom, eller snarare om några arter, kan överleva den snabba klimatförändring som pågår nu.

Så här beskriver McClanahan den hypotes han vill testa:
"Consequently, I tested the hypothesis that corals are adapting to warm climate disturbances and therefore that bleaching responses in 2016 should be less severe than those reported in 1998."
Studien har genomförts i två områden, i Watamu och Mombasa.
Fig. 4 på sid 78 i artikeln visar IMO en viktig del av resultatet. Huvuddelen av koraller och arter har blekts mer 2016 än 1998. Några få arter kan ha blekts mindre. Den uppmätta minskningen är dock så liten att den väl är inom felmarginalen, dvs. det kan vara mätfel som gör att det ser ut som en minskning. Huvuddelen av de uppmätta ökningarna av blekning är så stora att felmarginalen är bara en bråkdel av ökningen. Det är alltså ingen tvekan om ökningen, men om det överhuvud taget finns korallarter som anpassat sig till de förändrade klimatet är osäkert.

Fler citat från artikeln:
"Do the lower sensitivity and high rates of change found here predict a more adaptive and persistent scenario for coral reefs than previous predictions?"
"Despite the many caveats and interpretations of these results, this study provides one of the first response rate estimates for many common corals at the population level. It therefore provides a basis for future studies and improving model predictions and the types of evaluations needed to address the future health of coral reefs."

Du drar uppenbarligen slutsatser utgående från artikeln som författaren till artikeln inte är i närheten av. Ungefär som fan läser bibeln...

Läs gärna artikeln:

Changes in coral sensitivity to thermal anomalies

http://www.int-res.com/articles/meps_oa/m570p071.pdf

Men kan du förklara varför vi fortfarande har korallrev efter miljoner år av ibland kraftiga fluktuationer både i klimat och havsnivåhöjd?
Citera
2017-05-30, 11:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vidga dina vyer! Läs inte bara Watts!
Om man vill bli totalt insnöad och totalt okunnig om vad det är som faktiskt orsakar den pågående antropogena globala uppvärmningen och vilka konsekvenser den fått och troligen kommer att få under det närmaste århundratet så finns det en lösning: Läs bara vad Watts skriver!

Vill du skaffa kännedom om fakta?
Då menar jag naturligtvis inte de "fejksanningar" (läs: lögner) som Watts och Trump sprider. Skaffa en prenumeration på Nature! Lär dig grunderna i källkritik! Lär dig grunderna om vad vetenskaplig metodik är!

Om du tar bort skygglapparna kommer du troligen att upptäcka några paralleller som de flesta redan sett:
– När tobaksindustrin försökte hindra fakta om tobakens skadeverkningar från att spridas var det därför att dom inte ville förlora inkomster.
– När bilindustrin ville förhindra införande av katalytisk rening var det för att dom trodde att kostnadsökningen skulle minska bilförsäljningen.
– När petroliumindustrin försöker att förringa de skador och risker som finns med förbränning av fossila bränslen så är det för att dom är rädda för att förlora inkomster.
– När fordonsindustrin inte är beredda att anpassa tekniken till krav på minskade utsläpp av CO2 och annat så är det för att dom tror att dom riskerar minskade inkomster.

Läs mer om pausbluffen
Här förklaras att talet om uppvärmningspaus är en bluff.
Det krävs lite kunskap om och förståelse av klimatlära och statistik för att förstå detta. Jag tror att de flesta här har tillräcklig kunskap.
Att detta går bortom Watts och Trumps kapacitet är uppenbart. Hur är det med dig arbetet, är du bildbar?

(FB) Uppvärmningen pågår hela tiden – Utan paus!

Klimatljugare ljuger inte bara om klimatet
Heartland Institute, andra kända "klimatkljugare" vid sidan om Watts, är veteraner när det gäller att ljuga. Dom har även ljugit om tobaksrökningens följder.

http://www.prwatch.org/news/2014/05/12464/heartland-institute-reluctantly-stands-denial-cigarette-smoking-risks

Skulle kunna lägga till:

– När klimatskojarsekten försökte hindra fakta om att klimatförändringarna inte utgjorde någon omedelbar fara och fick världens regeringar att satsa triljoner pengar på klimatbluffen medan stora delar av världens befolkning riskerade att stå utan vatten och dö av resistenta bakterier.
Citera
2017-05-30, 11:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Elbilar i Kina ger påtagligt mera utsläpp av växthusgaser och andra miljöovänliga ämnen än en bensinbil ger.

Elproduktionen i Kina är till 80% fossilbaserad och mest kolbaserad.
Bensinbilens förluster vid omvandling av bensin till mekanisk rörelse gäller även vid kraftverkens omvandling av kol till el. Något bättre verkningsgrad för kraftverket men sedan kommer överföringsförluster på kanske 10 %. Tillkommer förluster vid laddning/urladdning batterier och förluster i elmotorn samt extra el om bilen behöver värme.

Med utsläpp av diverse skadliga produkter vid batteriproduktion och kraftverksutsläppen så ger elbilar i Kina mera utsläpp än en motsvarande bensinbil. Fördelen är att man flyttar utsläppen till kraftverken.

Tyskland har satsat hårt på "grön el". Det har inte gett mindre utsläpp av växthusgaser men däremot påtagligt högre elpriser. Precis lika skandalös politikerskit som den svenska mottagningen av ekonomiska migranter motiverat av politikerlögner om arbetskraftsbrist när 40-talisterna går i pension.

El i Kina
Det är verkligen ett problem att så stor del av elproduktionen i Kina baseras på fossila bränslen.
Så här stor är andelen el som kommer från kol de senaste åren:
2013: 78%
2014: 78%
2015: 73%
2016: 57,2%

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_China

Kina gör stora ansträngningar för att minska beroendet av fossila bränslen när det gäller elproduktion. Minskningen av kolanvändning från 2014 till 2016, från 78% till 57% är betydande, men visst skulle det vara önskvärt att minskningen gick snabbare. Samtidigt bör man ha i åtanke att kraftverk är stora investeringar och alla inte kan ersättas på en gång.

Citera
2017-05-30, 12:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men kan du förklara varför vi fortfarande har korallrev efter miljoner år av ibland kraftiga fluktuationer både i klimat och havsnivåhöjd?

Med klimatcykler på 100 000 år så hinner korallerna anpassa sig till förändrat klimat.
Den globala medeltemperaturen har varierat ca ±4-5°. Variationen har varit större vid polerna och mindre nära ekvatorn. Det är svårt att uppskatta den snabbaste förändringstakt som varit vid reven, men kanske har den som mest varit 3° på 10 000 år eller 0,003°C per tio år.

Med den takt på temperaturökningen som den vi har nu, ca 0,2°C per tio år, så kommer troligen inte korallerna att hinna med att anpassa sig. Vi vet inte tillräckligt om detta, men det är så det ser ut, bl.a. utgående från observationer i Stora Barriärrevet.

Citera
2017-05-30, 12:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Skulle kunna lägga till:

– När klimatskojarsekten försökte hindra fakta om att klimatförändringarna inte utgjorde någon omedelbar fara och fick världens regeringar att satsa triljoner pengar på klimatbluffen medan stora delar av världens befolkning riskerade att stå utan vatten och dö av resistenta bakterier.

Din utgångspunkt verkar vara att etablerad forskning och vetenskaplig metodik är bluff.

Samtidigt refererar du till konspirationsteoretiker och bluffmakare utan någon som helst förankring till fakta eller vetenskaplig metodik som att det är dessa bluffmakare som står för sanningen.

Skrämselpropaganda
Att varna för konsekvenser av klimatförändringen kallas ofta för skrämselpropaganda bland klimatförnekare. Om det är dåligt, varför är det OK att skrämmas för vattenbrist och resistenta bakterier?

Är detta uttryck för religiös fanatism, eller uttrycker du din personliga övertygelse.

Citera
2017-05-30, 12:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Med klimatcykler på 100 000 år så hinner korallerna anpassa sig till förändrat klimat.
Den globala medeltemperaturen har varierat ca ±4-5°. Variationen har varit större vid polerna och mindre nära ekvatorn. Det är svårt att uppskatta den snabbaste förändringstakt som varit vid reven, men kanske har den som mest varit 3° på 10 000 år eller 0,003°C per tio år.

Med den takt på temperaturökningen som den vi har nu, ca 0,2°C per tio år, så kommer troligen inte korallerna att hinna med att anpassa sig. Vi vet inte tillräckligt om detta, men det är så det ser ut, bl.a. utgående från observationer i Stora Barriärrevet.

Men då så, det styrker ju det jag har sagt, eller har du varit med så länge så att du har observerat en annan ordning. Kom ihåg att klimatförändringar åt det kallare hållet kan ha skett under ett par veckor vid större naturkatastrofer (Fimbulvintern t.ex.).
Citera
2017-05-30, 12:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Din utgångspunkt verkar vara att etablerad forskning och vetenskaplig metodik är bluff.

Samtidigt refererar du till konspirationsteoretiker och bluffmakare utan någon som helst förankring till fakta eller vetenskaplig metodik som att det är dessa bluffmakare som står för sanningen.

Skrämselpropaganda
Att varna för konsekvenser av klimatförändringen kallas ofta för skrämselpropaganda bland klimatförnekare. Om det är dåligt, varför är det OK att skrämmas för vattenbrist och resistenta bakterier?

Är detta uttryck för religiös fanatism, eller uttrycker du din personliga övertygelse.

Min personliga övertygelse. Vattenbrist och resistenta bakterier har vi nu, här i denna stund, i denna verklighet. AGW finns bara i klimatskojarsektens datorsimuleringar.
Citera
2017-05-30, 12:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Korallerna klarar sig alldeles utmärkt i det varmare klimatet:
...

Citat:
Men då så, det styrker ju det jag har sagt, eller har du varit med så länge så att du har observerat en annan ordning. Kom ihåg att klimatförändringar åt det kallare hållet kan ha skett under ett par veckor vid större naturkatastrofer (Fimbulvintern t.ex.).

Kommer en betydande andel av korallerna att dö snart?
Kanske, för det jag skriver styrker verkligen inte att korallerna kommer att klara sig utmärkt!

Jag ser global medeltemperatur över en längre tidsperiod som ett bra mått på klimat och global uppvärmning, som ju är ämnet för tråden.

Vi vet inte om korallerna kan överleva den nu pågående snabba uppvärmningen. Det finns tydliga tecken på att dom inte kommer att göra det.

Mytologi
"Fimbulvintern var i nordisk mytologi ett tecken på att Ragnarök obevekligen var i antågande."

Jag börjar förstå varför så mycket av det du skriver är obegripligt.
Den här tråden finns under rubriken "Vetenskap & humaniora".
Du borde kanske försöka hitta en lämplig plats för att skriva om mytologi?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-30 kl. 13:13.
Citera
2017-05-30, 12:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Min personliga övertygelse. Vattenbrist och resistenta bakterier har vi nu, här i denna stund, i denna verklighet. AGW finns bara i klimatskojarsektens datorsimuleringar.

Fakta och observationer
Jag har tillgång till vatten. Alla som jag känner har vatten. Jag har inte råkat ut för någon resistent bakterie. Ingen som jag känner har råkat ut för någon resistent bakterie.
Jag kan se hur våren kommer allt tidigare. Jag kan se hur energimängden som går åt för uppvärmning minskar för varje år eftersom vintrarna blir varmare. Jag kan också följa sammanställningar som görs som visar hur den globala medeltemperaturen ökar.

Du skriver att det jag inte kan se finns och att det jag kan se inte finns.

Är du helt säker på att det inte är mytologin som du har glidit in i nu igen?
Om det är så att du regelbundet blandar ihop mytologi och verklighet så kanske du borde fundera på detta:

http://www.uu.se/forskning/forskningsnytt/artikel/?id=7270
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani

För att undvika missförstånd ska jag kanske tillägga att jag ser vattenbrist och resistenta bakterier som potentiella allvarliga problem som ska tas på allvar. Liksom AGW.
Jag stoppar inte huvudet i sanden inför någondera. Ett sådant beteende överlåter jag till strutsar. Och klimatförnekare...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-30 kl. 13:15.
Citera
2017-05-30, 14:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kommer en betydande andel av korallerna att dö snart?
Kanske, för det jag skriver styrker verkligen inte att korallerna kommer att klara sig utmärkt!

Jag ser global medeltemperatur över en längre tidsperiod som ett bra mått på klimat och global uppvärmning, som ju är ämnet för tråden.

Vi vet inte om korallerna kan överleva den nu pågående snabba uppvärmningen. Det finns tydliga tecken på att dom inte kommer att göra det.

Mytologi
"Fimbulvintern var i nordisk mytologi ett tecken på att Ragnarök obevekligen var i antågande."

Jag börjar förstå varför så mycket av det du skriver är obegripligt.
Den här tråden finns under rubriken "Vetenskap & humaniora".
Du borde kanske försöka hitta en lämplig plats för att skriva om mytologi?

Allt fler belägg för Fimbulvintern

Citat:
/.../Redan för hundra år sedan började en del forskare ana att något i stil med Fimbulvintern faktiskt inträffade på riktigt. Den svenske botanikern Rutger Sernander påvisade med hjälp av pollenanalyser en kallperiod under järnåldern.

Men hypotesen om en verklighetens Fimbulvinter viftades bort i många år. Först de senaste två decennierna har idéerna fått ny kraft. Och nu kommer övertygande belägg från en rad olika håll: däribland gamla skriftliga källor, långa serier av trädringar, borrkärnor från Grönlands is och sjöbottnar, arkeologiska utgrävningar och DNA-analyser.

Det hände något dramatiskt med klimatet med start år 536 efter Kristus, och konsekvenserna verkar ha blivit stora för dåtidens människor.

Pesten bröt ut och dödade en stor del av befolkningen, Weidynastin i Kina kollapsade, folkvandringar spred de slaviska språken över stora delar av Östeuropa...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-allt-fler-belagg-for-fimbulvintern/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in