2017-05-29, 21:36
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vet inte riktigt vad du svarar på nu? Vet du det själv? Du ställer frågor och sen svarar du med något tillrättaläggande som jag inte nämnt. Nåja, bröderna har redan FU genom sina försvarare och det som tillkommer kommer dom att få insyn i det råder nog inga tvivel om det.

Hehe. Tror anledningen till att jag verkar förvirrad är att jag fortfarande pratar om en situation när de kan få tillgång till ett fullständigt förundersökningsprotokoll som de kan lägga ut för allmän beskådan. Det du citerar om rätten till insyn gäller information om vad som pågår i ärendet och innebär ingen automatisk tillgång till handlingar eller dokument.

Men för att förenkla vad jag försöker säga: kommer bröderna till slut få ett officiellt och slutdelgivet protokoll som de kan välja att publicera? Det tror jag är mycket osannolikt.

EDIT: ...och även om de redan har tillgång till fup tror jag de vill ta hänsyn till alla andra som nämns i förhör etc och inte publicera något fullständigt protokoll. Verkar ju såvitt jag kan förstå röra sig om empatiska människor.
Citera
2017-05-29, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Intressant, du verkar kunnig i juridik! Har jag fattat det rätt:

1. Förundersökningen har öppnats upp innebär att de nya utredarna tittar på hela materialet utan att ha några förutfattade meningar, inte speciellt fokus på bröderna.
2. Om utredarna kommer fram till att det kvarstår allvarliga misstankar mot just bröderna så öppnas en LUL - men bara då.
3. Om utredarna finner någon annan mer misstänkt så går man vidare på det spåret. Finner de ingenting alls så läggs FU ner. I båda de fallen är ju bröderna avskrivna och då har de ingen rätt att få ut FUP-en.

Stämmer det?
Ja, ungefär så. Men de har redan öppnat LUL på bröderna, de är ju de facto skäligen misstänkta fortfarande så de får väl gå bakifrån och fram. Om det går till bevistalan tror jag man blir tvungen att släppa vissa delar även om det är underåriga. Hur polisen bedriver arbetet vågar jag inte uttalade om, dvs hur förutfattade meningarna är, men öppnar de FU igen så så syftar väl det till att lösa mordet och om då bröderna avskrivs så stängs väl LUL.
Citera
2017-05-29, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Hehe. Tror anledningen till att jag verkar förvirrad är att jag fortfarande pratar om en situation när de kan få tillgång till ett fullständigt förundersökningsprotokoll som de kan lägga ut för allmän beskådan. Det du citerar om rätten till insyn gäller information om vad som pågår i ärendet och innebär ingen automatisk tillgång till handlingar eller dokument.

Men för att förenkla vad jag försöker säga: kommer bröderna till slut få ett officiellt och slutdelgivet protokoll som de kan välja att publicera? Det tror jag är mycket osannolikt.

EDIT: ...och även om de redan har tillgång till fup tror jag de vill ta hänsyn till alla andra som nämns i förhör etc och inte publicera något fullständigt protokoll. Verkar ju såvitt jag kan förstå röra sig om empatiska människor.

De kan riskera åtal om de läcker, is ynnerhet om det bara är de + advokaterna som har fått se delar som inte är sekretessbelagda. De har inget skydd, de är inte offentliganställda.
Citera
2017-05-29, 21:40
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
De kan riskera åtal om de läcker, is ynnerhet om det bara är de + advokaterna som har fått se delar som inte är sekretessbelagda. De har inget skydd, de är inte offentliganställda.

Inte ens offentliganställda med meddelarfrihet får (dvs de riskerar åtal om de gör det, men kan förstås köra ändå) läcka kopior av handlingar. De är dock fria att läsa upp handlingarna i sin helhet för journalister, men utlämnande av handlingen i sig (eller en kopia) kan vara brottsligt.
Citera
2017-05-29, 21:43
Medlem
Citat:
adept och lite annat mer personligt jag inte vill ta upp här. Men inser att jag måste börja revidera en del, verkar som han duperat mig och andra adepter...dock ett antal år sedan.

Vad skulle en sådan 'dupering' kunna tänkas bestå i? Hur kom det sig att behovet att revidera kom just nu?
Citera
2017-05-29, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jo, han "sågade" som vanligt Lambertz utan att få de skratt och applåder han förväntade sig. Detta både förvånade och förargade honom. I normal stil krympte han så ihop och avsvor sig all skuld i att inte själv han lyfte frågan tidigare. Han upplyste som att han ju då var hög chef på RPS och ingen informerade honom om fallet. Att han alltid i alla andra jävla sammanhang lägger sin rödsprängda fyllenäsa i blöt och påstår sig ha insikter och kunskaper som ingen annan var det ingen som påminde honom.

Det tragikomiska i hela debatten är när man avslutningsvis pratar om olika drev på senare tid och inte ens begriper att man just tillhör ett nytt ledd av SVT (Jan Helins första uppgift på jobbet blev att skjuta till pengar till DJs projekt!) och Josefsson i normal slaskmediastil. Med andra ord saknar de talande sjukdomsinsikt. Publiken fattar inget heller. Varken på Publicistklubben eller i TV-sofforna.

Jag tror inte på det där, att han som polisprofessor med chef för forskningsdelaran inte skulle läst Nina's rapport finner jag osannolikt, ett mord men en 5 och 7 åring som gm, helt unikt. Eller någon i hans närhet. SÅC roll är solklar där. Den kom ut 2000 eller 2001.
Citera
2017-05-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ja, ungefär så. Men de har redan öppnat LUL på bröderna, de är ju de facto skäligen misstänkta fortfarande så de får väl gå bakifrån och fram. Om det går till bevistalan tror jag man blir tvungen att släppa vissa delar även om det är underåriga. Hur polisen bedriver arbetet vågar jag inte uttalade om, dvs hur förutfattade meningarna är, men öppnar de FU igen så så syftar väl det till att lösa mordet och om då bröderna avskrivs så stängs väl LUL.

OK! Då får de och deras advokaterna kanske se det som bara rör dem personligen men inte hela FUP?
Läcka skulle väl bara vara korkat. Jag tycker de har visat en sorts ödmjuk och seriös inställning till det hela och vill förstås bli avskrivna men att det ska gå rätt till.
Citera
2017-05-29, 21:49
Bannlyst
Citat:
Inte ens offentliganställda med meddelarfrihet får (dvs de riskerar åtal om de gör det, men kan förstås köra ändå) läcka kopior av handlingar. De är dock fria att läsa upp handlingarna i sin helhet för journalister, men utlämnande av handlingen i sig (eller en kopia) kan vara brottsligt.

Ja, men skillnaden är att arbetsgivaren inte får söka efter den som lämnade ut det, det är i sig åtalbart. Tror att det bara är KH-handlingar som det inte gäller. Och då blir polisanmälan meningslös eftersom detta i sig är att försöka efterforska källan. Finns inga sådan åtal i modern tid, ingen skulle våga
Citera
2017-05-29, 21:52
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ja, men skillnaden är att arbetsgivaren inte får söka efter den som lämnade ut det, det är i sig åtalbart. Tror att det bara är KH-handlingar som det inte gäller. Och då blir polisanmälan meningslös eftersom detta i sig är att försöka efterforska källan. Finns inga sådan åtal i modern tid, ingen skulle våga

Enligt kurser i förvaltningsrätt som jag har läst har arbetsgivaren rätt att efterforska källan till utlämnade sekretessbelagda handlingar. Men så länge journalisten kniper käft om att man har just (kopior av) handlingarna är det ingen risk att så sker.

EDIT: ska sluta babbla om detta nu, lite väl nära offtopic.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-29 kl. 21:55.
Citera
2017-05-29, 21:58
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Tack för länken! Göran Lambertz skriver bland annat följande:

[Göran Lambertz, http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-105/]

En söndagsbetraktelse till om Kevinutredningen och SVT:s dokumentär. Det blir den sista, men den måste skrivas. För det är mycket bekymmersamt att vårt public service tv-företag sänder en dokumentär som dels är i hög grad ohederlig, dels har försatt huvudpersonerna i en på sikt mycket brydsam situation.

Man ska inte tiga om en viktig sanning om det inte finns starka skäl. Här är inte skälen tillräckligt starka. Jag väljer därför att säga som det är.

1. Jag har nu läst stora delar av brottsutredningen. Några av de avsnitt som SVT inte visade klargör att de båda bröderna berättade på ett sådant sätt om hur Kevin dog att det var helt oförsvarligt av SVT att inte visa det. Man ville uppenbarligen undanhålla sanningen för tittarna.

2. Det som pappan antecknade under och efter utredningen om vad pojkarna sa och ritade var så detaljerat och så tydligt att det på alla sätt bekräftade det som pojkarna själva berättade för polisen. SVT:s invändning att pappan gjorde sina anteckningar under press på sjukhuset är en tjuvinvändning som saknar all betydelse för bedömningen av anteckningarna. Det gäller särskilt som pappan fortsatte att göra detaljerade anteckningar efter att han kommit hem från sjukhuset.

3. SVT säger att Rolf Sandberg ljög när han sa att pojkarna hade erkänt. Men av förhörsprotokollen framgår att de i realiteten erkände, även om ingen använde detta ord. Dan Josefsson sa i Aktuellt efter dokumentären att ”allt är fabricerat”, men inget var fabricerat. SVT säger också att pojkarna hade alibi. Av utredningen framgår med mycket stor tydlighet att de inte hade alibi.

[//]

Det står säkert inte i utredningen att pappan inte skulle få träffa sönerna pga att han inte trodde att de var skyldiga till "mordet" på Kevin.

Kan inte säga hur jag själv skulle agerat om loppet kändes kört angående skuldfrågan och potten var att få träffa barnen.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-29 kl. 22:01.
Citera
2017-05-29, 22:10
Bannlyst
Citat:
Enligt kurser i förvaltningsrätt som jag har läst har arbetsgivaren rätt att efterforska källan till utlämnade sekretessbelagda handlingar. Men så länge journalisten kniper käft om att man har just (kopior av) handlingarna är det ingen risk att så sker.

EDIT: ska sluta babbla om detta nu, lite väl nära offtopic.

Det där är direkt felaktigt om du avser offentligt anställda. Privat anställda is another matter

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2013/Februari-2013/Vart-att-veta-om-meddelarfrihet-och-sekretess/

och du fär även delge sekretessbelagd info. enda inskränkningen är om det bedöms att handlingarna använts för att begå ett brott.
Citera
2017-05-29, 22:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Bara om läckan blir bevisad. Det är fler medieredaktioner som har hela FU med sekretessbelagda delar, så vem vet var det kommer ifrån. Och journalister kan inte tala om sin källa.
Sluta överdriv så förbannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in