2017-05-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Polisen är skyldig att delge allt material till de "åtalade", så det är klart de kan, men först då FUP är klar om det går till bevistalan. Inte innan dess. men de kan ju delge om de förhörs igen. Läggrs FU ner, då lär de aldrig se den.

Intressant, du verkar kunnig i juridik! Har jag fattat det rätt:

1. Förundersökningen har öppnats upp innebär att de nya utredarna tittar på hela materialet utan att ha några förutfattade meningar, inte speciellt fokus på bröderna.
2. Om utredarna kommer fram till att det kvarstår allvarliga misstankar mot just bröderna så öppnas en LUL - men bara då.
3. Om utredarna finner någon annan mer misstänkt så går man vidare på det spåret. Finner de ingenting alls så läggs FU ner. I båda de fallen är ju bröderna avskrivna och då har de ingen rätt att få ut FUP-en.

Stämmer det?
Citera
2017-05-29, 21:02
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om det var fullt med folk ute så kan man ju undra varför ingen såg hans döda kropp tidigare? Stackars lilla pojke.

För att den inte låg så öppet som man kanske vill ha det till.
Man behövde stå rakt framför i så fall eftersom det var vass runtomkring. I mina ögon kunde den som placerade K inte gå hur som helst pga just tätt med folk den här varma dagen, och därför blev det just på pallen med ett visst insynsskydd.

Och det förklarar att det tog ett tag att hitta honom. Med sand i underkläderna och en strumpa på foten blå runt könsorganet och strypt/kvävd. Möjliga avvärjningsskador inuti händerna det är vad kriminalteknikerna trodde att K gjorde motade med händerna mot det som hölls mot hans hals.
Citera
2017-05-29, 21:08
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kan bröderna idag som vuxna själva få ut FUP?
Och i så fall läcka...

De har redan försökt och fick då nej av Sandberg.

Just nu är fu öppen igen och då är det förundersökningssekretess oavsett vad som hänt tidigare. Har svårt att se att sekretessen skulle lyftas oavsett utgång, om nu inte någon (då) vuxen person åtalas i domstol dvs.

Sen har ju bröderna sekundärtillgång till fup via Dan Josefsson, men han kommer skydda sin källa och kommer inte låta den läcka.
Citera
2017-05-29, 21:11
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, det kan dom och det blir extremt svårt att neka inblandade personer. Advokaterna har redan i dag tillgång till Sandbergs FU.

Det är en rättighet dom har, men det delas inte ut någon FU till allmänheten då det handlar om underåriga. Vi kommer få pressmeddelande till hösten, och där kommer bröderna avskrivas helt enkelt eftersom Sandberg och åklagare har dom skäligen misstänkta för mord i dagsläget rent formellt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/misstanktas-ratt-till-insyn-i-forundersokningar_H401JuU10

Vet du om denna lagändring gäller retroaktivt?

Gäller den även utredningar enligt LUL?
Citera
2017-05-29, 21:13
Medlem
Citat:
Det är i sammanhanget ytterst intressant, men jag lutar nog ändå mot en olycka. frågan är om han ger dem till polisen knäppta, det skulle vara ytterst misstänkt, eller om han pekar ut dem för polisen, dvs att de hittas vid boden, utpekade av honom. Han kan även flyttat dem om han är oskyldig om han inte ville förknippas med mordet.

Men den typen av brott sker sällan ensamma.

Vad ska SÅC och Lambertz göra om han erkänner idag och bröderna förklaras helt oskyldiga? Jag som alltid varit en trogen följare av SÅC, till och med trott på hans föreläsningar, men nu börjar jag se saker helt annorlunda, både avseende olycksteorin och denna andra möjliga gm? ljuger Lambertz och stämmer inte SÅCs forskning? Men det går inte att komma ifrån, man har hamnat fel om bröderna. SÅC som alltid intygat att hans teorier stämmer och att andra bara förvillar, och jag har alltid trott på honom och även Norell till del. Jag måste omvärdera mycket nu, men man kan inte vika för sanningen. kan jag blivit så lurad under alla år?

Vad har du haft för relation till Sven Å. Christianson?
Citera
2017-05-29, 21:14
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan

Har skummat dokumentet nu. Verkar bara gälla FU och inte utredningar enligt LUL, är alltså vad jag förstår inte aktuellt i det här fallet.
Citera
2017-05-29, 21:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Det orkar jag inte ta reda på just nu om det är även LUL men då fanns det inga, men det finns nu.
Retroaktivt brukar det sällan gälla, men den har redan läckt, så dom har det dom behöver.

Skäligen misstänkt är en juridisk mening och då ska man också kunna ta del av förundersökningen även om det är LUL kan jag tycka. Inte säker på det men...

Fallet är uppmärksammat och kommer inte mörkas för bröderna eller deras försvar så långt vågar jag nog sträcka mig. Det som är skälet till återupptagning av FU här är uppgifter som kommer avskriva bröderna. Gissningsvis alibit och eventuellt andra uppgifter som figurerat i FU, men som man förbisett.
Citera
2017-05-29, 21:21
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det orkar jag inte ta reda på just nu om det är även LUL men då fanns det inga, men det finns nu.
Retroaktivt brukar det sällan gälla, men den har redan läckt, så dom har det dom behöver.

Skäligen misstänkt är en juridisk mening och då ska man också kunna ta del av förundersökningen även om det är LUL kan jag tycka. Inte säker på det men...

Fallet är uppmärksammat och kommer inte mörkas för bröderna eller deras försvar så långt vågar jag nog sträcka mig. Det som är skälet till återupptagning av FU här är uppgifter som kommer avskriva bröderna. Gissningsvis alibit och eventuellt andra uppgifter som figurerat i FU, men som man förbisett.

Nja, i en vanlig fu delges den misstänkte fup först vid slutdelgivningen dvs när allt är klart för åtal. Annars hade ju den misstänkte kunnat anpassa sin historia helt efter vad som växer fram i fu:n. Vore ganska konstigt med full insyn innan utredningen är klar och slutdelgiven.
Citera
2017-05-29, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja det var ju klart läsvärd, men sen detta med tredjepersonsförklaringar är ju nåt som i princip alla håller på med. Inte visste Sandberg att han misslyckades med utredningen för att han spelar bandy och inte pallar med att förlora, t.ex. Det talar ju Dan om för honom och för oss. Typisk tredjepersonsförklaring.

Jag tror jag vill göra en Magro och be nån sammanfatta Publicistklubbens debatt. Till skillnad från Magro lovar jag att inte klaga på sammanfattningen i så fall...

GW är väl sjuk, har man sett skymta i pressen. Apropå att han ska sett sliten ut.

Hjärtsjuk är han ju, han flåsar som en travhäst. jag reagerar mer på att han lashes out med svordomar och tar i för mycket, lite gränslös, på samma sätt som han figurerat extremt mycket i media på eget bevåg på sistone. och vissa saker han sa idag hängde inte ihop även om man förstod vad han ville säga. undrade om han var nykter ett tag. lite vibbar av begynnande demens.
Citera
2017-05-29, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Vad har du haft för relation till Sven Å. Christianson?

adept och lite annat mer personligt jag inte vill ta upp här. Men inser att jag måste börja revidera en del, verkar som han duperat mig och andra adepter...dock ett antal år sedan.
Citera
2017-05-29, 21:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nja, i en vanlig fu delges den misstänkte fup först vid slutdelgivningen dvs när allt är klart för åtal. Annars hade ju den misstänkte kunnat anpassa sin historia helt efter vad som växer fram i fu:n. Vore ganska konstigt med full insyn innan utredningen är klar och slutdelgiven.

Vet inte riktigt vad du svarar på nu? Vet du det själv? Du ställer frågor och sen svarar du med något tillrättaläggande som jag inte nämnt. Nåja, bröderna har redan FU genom sina försvarare och det som tillkommer kommer dom att få insyn i det råder nog inga tvivel om det.

Citat:
När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen
misstänks för brottet, ska den misstänkte underrättas om misstanken
när han eller hon hörs.

Efter underrättelsen har den misstänkte och hans eller hennes
försvarare rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för
utredningen, ta del av det som har förekommit vid förundersökningen.
Denna rätt gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 §
offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400).

Citat:
Om förundersökningen av en eller annan anledning återupptas har den
misstänkte däremot samma rätt till insyn som han eller hon haft under
förundersökningens tidigare skede om han eller hon då underrättats om
skälig misstanke om brott. Sker ytterligare utredning inom ramen för en
återupptagen förundersökning har alltså den misstänkte redan vid tiden
för återupptagandet en fortgående rätt till insyn. Detta får anses följa av
en direkt tillämpning av 23 kap. 18 § RB (se även Åklagarmyndighetens
RättsPM 2008:4)
Citera
2017-05-29, 21:31
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Debatten har börjat.

Tycker GW ser sliten ut, men han sågar Lambertz.
Jo, han "sågade" som vanligt Lambertz utan att få de skratt och applåder han förväntade sig. Detta både förvånade och förargade honom. I normal stil krympte han så ihop och avsvor sig all skuld i att inte själv han lyfte frågan tidigare. Han upplyste som att han ju då var hög chef på RPS och ingen informerade honom om fallet. Att han alltid i alla andra jävla sammanhang lägger sin rödsprängda fyllenäsa i blöt och påstår sig ha insikter och kunskaper som ingen annan var det ingen som påminde honom.

Det tragikomiska i hela debatten är när man avslutningsvis pratar om olika drev på senare tid och inte ens begriper att man just tillhör ett nytt ledd av SVT (Jan Helins första uppgift på jobbet blev att skjuta till pengar till DJs projekt!) och Josefsson i normal slaskmediastil. Med andra ord saknar de talande sjukdomsinsikt. Publiken fattar inget heller. Varken på Publicistklubben eller i TV-sofforna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in